Häxor iFokus

Häxor

Etiketttarot-och-spådomskonst
Läst 8029 ggr
Hadina
2008-04-06 23:33
0

Tarot..?

Om man är intresserad av tarot.. är det några speciella Tarotkort man ska börja med??

Hias
2008-04-06 23:39
0

Nej det finns de inte utan som jag brukar säga att man skall finna en lek som talar till en som känns bra att hålla på att arbeta med osv jag har tex en lek här hemma Wiccancards med tillhörande bok och de bara funkar inte ihop me mig ,utan min gammla hederliga är den som är mig trognast så tycker du skall känna dig för och hitta den rätta om du inte gör dig din egen lek.Häxkramar Hias

FantasyMoon
2008-04-06 23:43
0

Jag ha rinte hört om en särskild övningslek, men många är nöjda med waites lekar. Själv står jag inte ut med dem. 
jag föreslår att du besöker en butik och kikar på korten i ro, ser på bilderna och känner efter om några av bilderna i en lek är talande. Det är det bästa sättet att välja ut en, om ingen dimper ner i knät på en. Eftersom korten skall fungera som medel för ens intuition så 
är det ganska svårt att sätta upp en medel lek. 

Själv använder jag Ancestral Path, en lek jag inte träffar många som förstår sig på. Det är min första och den enda jag begriper mig på. Jag har en till, tarot of the witches som är fullkomligt värdelös 
och jag har den som sällskapsspelskort. Så det är väldigt olika. 

Vad roligt att du vill börja dig på tarotkorten! :D Välkommen.

Bappho_
2008-04-06 23:46
0

Ancestral Path görs inte längre har jag sett.

Hadina
2008-04-06 23:51
0

Tack! Ska kolla nästa gång jag ska till stan..

Tror med att det är viktigt att *den kallar* på en.. Ja ni vet vad jag menar..

#2.. ja jag blir mer och mer nyfiken och tror att jag är redo för att *kolla* iallafall..

Häxkramar till er!

blodtopp
2008-04-06 23:52
0

Jag avskyr Rider Waite och liknande tarotlekar. Vet inte varför, men jag kan bara inte med dem.

Min första lek var Crowleys Thoth tarot. Räknas nog också som en nybörjarlek har jag för mig.
  Men numera har jag flera andra i totalt olika stilar. Just för att kunna använda dem vid olika tillfällen. Det är inte alltid samma tarotlek funkar. Mina favoriter är iaf Shapeshifter tarot, Druid tarot och Celtic tarot. Sen har jag en som är lite speciell (tycker jag) som heter Fey tarot. Jag har inte riktigt hittat hem med den än, tycker den är svår. Men jag älskar den i alla fall! Så det har verkligen med dagsformen att göra. Sen har jag några till ändå, som för tillfället inte säger mig nånting ;o)

Det bästa man kan göra är att kolla på flera olika, känna på dem och känna efter. Första intrycket kan dessutom vara helt fel, det har i alla fall jag varit med om ett par gånger.

Kolla här om du vill ha många att kolla igenom. Om du börjar med 1JJ Swiss tarot så kan du bläddra dig framåt till nästa lek från den sidan. (Dvs det finns en 'next >' nere till höger.)

Astrina
2008-04-06 23:52
0

#2 Det är en mycket vacker lek tycker jag.

Veyla
2008-04-06 23:53
0

Okey, Jag ställer också en fråga här då. Var kan man hitta dessa butiker? Jag antar att dem finns i större städer och iom att jag bor i skogen långt bort så undrar jag om det finns någon bra internettbutik?

Men I göteborgstrakten går fint med det är bara 29 mil dit med tåg. Jag bor runt skövde.

FantasyMoon
2008-04-06 23:53
0

#3 Görs den inte? Dessto större anledning för mig att vakta min noga då.. Köpa in en reserv.. tack för att du upplyste mig.

Hadina
2008-04-06 23:55
0

#7.. Är ju svårt att beställa korten via intrenett.. då kan man ju inte *känna av* på samma sätt!

Veyla
2008-04-06 23:56
0

Ne jag vet men har man inget val så? Man kan ju ha tur och det är ju alltid något att börja med.

Eller är jag helt vilse?

Bappho_
2008-04-06 23:57
0

#8 Precis. Bra att ha en i reserv om den gamla blir sliten.

Hias
2008-04-06 23:58
0

#7 tyvärr så vet jag bara de som finns här i Stockholm och de är Vattumanen samt min favorit ställe där jag är stammis sedan många år tillbaka och personalen och jag är som en ända stor familj och det är IsisKammare på Drotttninggatan. som när jag införskaffade min lek jag har nu så kom jag in till butiken detta va nu ett par år sedan och Åsa som ofta jobbar där säger jaha Hias så va de en ny lek eller? Och hon tog ner den jag har nu och den sat som handen i Handsken direkt….

Hadina
2008-04-06 23:59
0

#10.. Jo visst kan man ha tur! givetvis..

Jodrena
2008-04-07 00:00
0

Jag kan inte mycket om just tarotkort. Alltså, alla olika kortlekarna, har de samma kort och betydelse men med olika motiv som ska tilltala utövaren?

Jag har nämligen kort som heter Shaman wisedom-cards och de används (som jag uppfatar det) ungefär som tarot, men korten heter ju inte alls samma, med bägare och allt det där. Det är mest därför jag undrar över hur tarot egentligen funkar, heter korten samma inom tarot, innehåller alla kortlek t.ex. fyra bägare (om nu något sånt finns med vet jag inte, gissar litet i ett fjärran minne) o.s.v.?

Veyla
2008-04-07 00:01
0

Men var tusan köper afärerna in sina saker ifrån då?

Är inte det oftast internett?

blodtopp
2008-04-07 00:02
0

Ancestral path finns på Bokus i alla fall, men med en rejäl leveranstid (26-40 dagar…)

Annars kan jag rekommendera att beställa från Adlibris. Många tarotlekar finns där, och är mycket billigare än på typ Vattumannen och liknande butiker.
  Om man vill kan man hitta många på amazon.co.uk och amazon.com också. Fast det är rätt hög frakt på dem ibland (särskilt från staterna). Eller så kollar man på e-bay, som många gånger har butiker och inte bara auktioner. Men om ni köper 'BuyNow' på e-bay så kolla att frakten inte är tokdyr. Ibland är varan superbillig men frakten lika dyr som varan är billig =/

Veyla
2008-04-07 00:04
0

Tack blodtopp!

Hias
2008-04-07 00:05
0

#14 min 18åriga son har samma lek som dig och han är shaman.

Bappho_
2008-04-07 00:06
0
Blodeuwedd
2008-04-07 00:20
0

Min käraste lek. http://www.aeclectic.net/tarot/cards/gendron/ 

Rider Waite fick jag när jag gick en tarotkurs och den talar inte till mej alls..

FantasyMoon
2008-04-07 00:22
0

*phu* Det verkar finnas gott om dem i alla fall. Fick lite panik där.. jag är vansinnigt fäst vid 
mina förfädrar. Vet inte hur jag skulle kunna skapa samma band till en annan serie. Jag har tillbringat var dag med dessa kort i flera år.
Det är inte var dag jag lägger dem, men jag är inte utan dem.

Nej.. det blir till att försöka baka in en lek i budgeten, klarar mig inte utan dem. Med två små är det en daglig risk att dem går åt, fast jag är försiktig. ;P

ja har man svårt att gå in på en butik så är det bara att välja ut en på nätet efter bilderna som finns att tillgå där. En bildsökning på google underlättar. Tänk barr på att ditt personliga intresse inte nödvändigtsvis är det som blir representerat av korten.
jag vet månag som har valt kort efter vad osm förväntas utav dem och vad de har förväntat utav sig själva. Men de korten har inte talat till dem alls.
Så behöver man ju skapa band till dem med. Det tar tid.
jag vet med mig att Tarot of the whitces(stava till häxor någon??) är värdelös för mig för de har inte bilder. De har säg 8 bägare och ett hjärta för kortet 8 bägare. 
Helt intetsägande för mig. Medan Ancestral nästan blir levande 
när jag lägger med dem. 
Jag tillbringade nära ett år med att bara sitta och titta på dem. Sedan ett år med att försöka "samtala" med dem.
Sedan ett tredje år där jag slipade på min intuition att sluta aggera på egen hand och tala genom korten. 
Efter det började jag att lägga korten och läsa vad dem har för innebörd.

Jag tror inte man kan anklaga mig för att rusa in i saker när det är något jag verkligen vill. :P

Astrina
2008-04-07 00:24
0

En jättevacker lek jag vill ha någon gång i framtiden

http://www.aeclectic.net/tarot/cards/daughters-of-the-moon/

Bappho_
2008-04-07 00:30
0

#22 Är inte den svår att få tag i?

BranDuir
2008-04-07 00:31
0

Tarot of the Druids (vad annars)  köpte jag från Alvljus…en härlig och talande lek tycker jag

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Astrina
2008-04-07 00:32
0

#23 Jo, så som jag har förstått det så är den det. Vet inte var jag läste det men jag har för mig att den inte heller görs längre.

Ljusalv
2008-04-07 00:45
0

Jag tror du ska börja med att välja några av de mer traditionella tarotkorten, som Raider Waits eller Crowleys Thoth.. Efter det kan du finna kort som är mer "dina".. Det är bra att lära sig grunderna först.

svartmask
2008-04-07 00:47
0

#24 Kan man få smakprov på några bilder ur den?

Blodeuwedd
2008-04-07 00:50
0

Grunderna kan vara bra.. men de kan oxå förstöra en massa. För mej blev det konflikter. Intuitionen försvann i virrvarret av fakta!

BranDuir
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en

BranDuir
0

två

BranDuir
2008-04-07 00:51
0

tre

Ljusalv
2008-04-07 01:21
0

#26,  jag började med Sally Morningstars Wicca Pack och det ångrar jag idag, dels därför att de har annan symbolik, dels därför att de inte går att lägga som mer traditionella kort..

blodtopp
2008-04-07 02:15
0

#26 Det är tyvärr inte säkert att de är så bra att börja med för alla. Jag har verkligen försökt med Waite-lekar, men det går bara inte. Thoth var bättre.
  Men det finns andra nybörjarlekar som kan vara bra - Dragon tarot (Peter Prakownik tror jag han heter som gjort den) sägs också vara en nybörjarlek.

trampolin
2008-04-07 02:22
0

Det är verkligen en smaksak med tarotlekar :) Waite leken tycker jag har ett tydligt språk men jag använder inte själv. Min kompis gör det. Thoth leken får jag obehagskänslor av på något sätt :) haha så kan det va, det ä rnog för att jag inte förstår språket i den. Jag använder Lord of the Rings tarot och Tarot of the elves. den sistnämnde känner jag inte riktigt att den talar till mig, men den är vacker och jag använder den när jag känner för det. Jag har en vän jag brukar spå och hon vill alltid att jag använder elves korten, det är som att den leken passar nä rjag ska spå henne :)

Eiyra
2008-04-07 04:19
0

Som nybörjare kan man göra på olika sätt. Antingen så köper man en vanlig "nybörjarlek" och en tillhörande instruktionsbok. De brukar vara mkt symbolfyllda. Eller så köper man en lek som berättar sig själv som ex mythic tarot där alla kort relaterar till den grekiska mytologin så kan man den så kan man betydelsen av korten. Eller så väljer man en lek som talar med en. Som när du tittar på den berättar för dig eller ger dig en känsla av vad korten betyder.

Ha det som intention, när du letar tarotlek, att hitta en första tarot som passar just dig så kommer du veta när du ser den.

Jag började med Rider-Waite leken. Inget eget val, jag fick den i födelsedagspresent av mina föräldrar när jag var tonåring. Men den fungerade utmärkt som nybörjarlek. Fick en instruktionsbok för just den leken som jag lusläste och lärde mig allt om symboliken i leken. Den började prata med mig men ställde en massa krav som jag nog inte var redo för då. Dessutom gjorde rösten mig lite obehaglig till mods. Den blev en allvarlig lek som jag spådde om livet med.

Fösta leken jag köpte själv var Thoth Tarot. Jag ville ha en lek att spå relationer och kärlek med och när jag såg den så visste jag att det var den jag skulle ha. Med thoth spådde jag bara med intuition.

Nu var det länge sedan jag tog fram mina tarot-lekar. Jag la korten i hyllan för att lära en vän att ta egna beslut i sitt liv. Sedan blev det mer och mer sällan att jag spådde. Var annat som tog över min tid och ju mindre jag använde lekarna så slutade de prata med mig.

Just nu har jag en ganska nyinförskaffad Faeries Oracle. Inte en tarotlek egentligen men jag gillar den skarpt. Älskar Brian Frouds bilder. Den har jag ingen relation med än men hoppas att få.

Hadina
2008-04-07 06:47
0

Du milde! vilket utbud det fanns..

blev ju ännu snurrigare nu *L*..

Hias
2008-04-07 08:42
0

ja de finns hur mycket som helst men de viktigaste är att man själv finner en lek som känns bra och att man lär sig känna korten så dem talar till en ,som sagt va jag har en WiccanCards med tillhörande bok som ligger här i en kartong om någon skulle va intresserad hade ytterligare en lek tidigare love of tarot men talade inte till mig utan den är i Sofieielunsens ägo nu hon hade sökt en bra lek länge och jag hade min här i lådan och bums så föll hon för den /min dotter på 8år har en mycket enkel tarotlek som vi hittade på en bokrea tillsammans me tarot boken på Åhlens medans min son har som sagt va Tarot of the shaman. Och själv så har jag min gammla trogna lek i sin påse me sin kristall i en ask väl skyddad (gammal hedelig RiderWaite lek) och tro det eller ej kan inte skilja oss har som sagt va försökt men nej den är mig trogen och den skall jag jobba med.

Hadina
2008-04-07 08:52
0

Kommer ju ta en hel livstid att lära sig tyda..*L*

Hias
2008-04-07 09:06
0

nejdå systrami när du väl funnit den lek som talar till dig så går de fort ni blir liksom som ett du och korten.Puss i pannan

Jodrena
2008-04-07 09:07
0

#18 Åh vad kul. har inte sett dom korten sen jag köpte dem. Jag gillar dom :)

Hias
2008-04-07 09:16
0

#40 ja han avgudar dem oxå och han sitter ofta vi dem vid sitt altare och han tycker de talar ett mycket klart och enkelt språk. Det han nu vill är att lära sig att göra sin egen trumma och skallror /tyvärr så har jag ingen kvar i min samiska släkte som tillverkar detta nu har försökt att finna nån me de har oxå gått å blivit moderna av sig de han har nu är en trumma som jag fick som barn och den är inte speciellt stor ungefär som en normalstor bok och oval till formen me ett litet renhorn som slagpinne.

svartmask
2008-04-07 09:20
0

Underbara BranDuir ^^

Alvljus
2008-04-07 20:30
0

Själv använder jag Sorcerer's tarot, först tyckte jag inte den var så märkvärdig när jag såg den i webbshoppen men tittade på den flera gånger och till slut köpte jag den ändå - kunde inte riktigt släppa den med tankarna ju. När jag tittade igenom korten såg jag att det var ugglor på väldigt många bilder, i bakgrunden, och då förstod jag varför jag hade köpt den till slut. :) Uggla betyder väldigt mycket för mig.

Jag har haft ganska många tarotlekar men sålt de flesta eftersom ingen av dem riktigt känns som "jag". Fenestra tarot är väldigt fin, den vill jag inte göra mig av med även om jag inte använder den. Sen har jag ett gäng orakelkort som jag tycker mycket om också.

Blodeuwedd
2008-04-07 20:43
0

Ugglan har betydelse för mej oxå. Mitt nick tex.. Blodeuwedd (maid of flowers) var en blomsterprinsessa gjord av blommor till den keltiska Guden Lugh och när hon försökte döda sin man så blev hon som straff förvandlad till uggla. :)

Astrina
2008-04-07 20:47
0

På en skola (tyvärr nedlagd sen i höstas) någon mil härifrån brukade barnen samlas några kvällar om hösten och ha ugglesafari med en pappa som är/var (?) ornitolog. Låter så himla mysigt! Tänk vad häftigt när man är runt 7-11 år!!!

Blodeuwedd
2008-04-07 20:50
0

En dag när jag var ute härhemma så kom jag till en lada på en åker och när jag kikade in i den så flög det ut en uggla av nåt slag. Jag hann inte se vad det var men jag tror det var en pärluggla för den var inte så stor. Jag vet inte vem som blev mest förskräckt, den eller jag.

Blodeuwedd
2008-04-07 20:51
0

oj nu blir det OT igen!

Hadina
2008-04-07 20:53
0

Vad betyder OT

Blodeuwedd
2008-04-07 21:05
0

att det trillar utanför ramarna och inte handlar om vad tråden var tänkt. :) Off Topic tror jag eller nåt sånt.

FantasyMoon
2008-04-07 21:20
0

Ja, OT betyder Off Topic det stämmer. En sak jag verkligen älskar med det här forumet är att det är okej att låta ämnet flöda åt det håll det vill. Det är inte så strikt kontrollerat och det gör det verkligen till 
ett trivsamt forum.Det tackar jag er alla för, men mest Iram, som i slutändan är den som beslutar taknivån.

isnornin
2008-04-07 21:40
0

BranDruir vilka fina kort! De ska jag kolla upp…

synd bara att böckerna/häftena som följer med är sällan på svenska..

MVH Isnornin

svartmask
2008-04-07 21:51
0

Detta är den lek som är min favorit och som jag själv  har (såklart =P)
The Black Tarot, fick den av min bror förra året i julklapp.
Riktigt vackra bilder om jag får säga det själv.

Bless

spindelfot
2008-04-07 21:56
0

Jag har en rider waite-lek, den har jag haft sedan jag var 13(!) år gammal, och den har funkat bra.. men nu har jag inte lagt korten på kanske två år. Jag bodde hemma hos en pojkvän vid den tiden och när jag frågade om vårat förhållande så fick jag upp 'eremiten' om och om igen och jag blev så jävla arg! Vi gjorde slut en vecka senare.. och sedan dess 'kan' jag inte lägga korten, pirret i fingrarna är liksom borta. Jag funderar på att skaffa mig en ny lek… vi kommer ju inte överens längre.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Hias
2008-04-07 22:02
0

Du vill inte prova på en Wiccancards me tillhörande bok jag har en som ligger här hemma som dock inte talar till mig alls va en impulsköp från mig och så blev det som de blev #53

isnornin
2008-04-07 22:13
0

Hias vem frågar du?:)

MVH Isnornin

Hias
2008-04-07 22:16
0

Den som känner sig manad den ligger just nu i min magiska bokhylla i mitt rum till ingen användning#55

svartmask
2008-04-07 22:36
0

får man sig ett smakprov på nån bild tro?^^

bless

BiGavia
2008-04-07 22:57
0

Tarots of the Druids föll mej väldigt i smaken , hade Tarotskort för 6-7 år sedan, men det blev inte bra , så jag gav bort den. Sedan har jag inte tänkt ens Tarot! köpte en bok för ett tag sedan som ville bli min, och till min bestörtning handlade den om tarot, blädrat i den som snabbast. Få se om den manar på mej eller…. Tror i alla fall att det ska vara en Lek som talar till en eller en som vill vara hos en. då tycker jag att , okey då du får en chans.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Hadina
2008-04-10 02:52
0

Jaha.. här kommer en fråga till.. det här med tarot är alldeles nytt för mej.. men jag otroligt nyfiken och vill lära mej..

Innehåller alla tarotlekar samma innehåll så att säga.. Dåren, Magikern, Översteprästinnan.. osv ????

Bappho_
2008-04-10 11:48
0

Det finns många olika sorters lekar och korten är inte alltid detsamma. Därför är det bra att använda "nätet" och läsa om leken innan man köper den och titta på de bilder som finns utlagda.

Hadina
2008-04-10 21:13
0

Tack Bappho för tipset!.. Ska kolla runt lite

blodtopp
2008-04-10 23:34
0

På Aeclectic tarot finns det 'reviews' till alla lekar de har med på sidan. Men ibland får man leta på många andra ställen för att hitta fler bilder på lekarna. Vissa lekar har de till och med forumprat om på Aeclectic tarot, såg jag idag.

Lorelai
2008-04-10 23:39
0

#62 oh är du där med blodtopp? är medlem där sedan.. heum minns inte. Men det är något år minst. Min engelska skrift är för knackig för att jag kan använda mig utav forumet. Men jag besöker ofta sidan, om inte annat för att läsa.

blodtopp
2008-04-11 00:30
0

Näe, medlem är jag inte, men jag brukar gå in på sidan och kika på nyheter och så. Och ett par gånger om året går jag igenom varenda en och skriver upp vilka jag gillar… Generad
  Det är kul att se vad som ändras i vad jag gillar från gång till gång. Vissa lekar följer med hela tiden andra kan jag bara inte förstå att jag gillade förra gången (vilket kan vara tre månader innan bara). Reviews läser jag mest bara om det är nån jag verkligen fastnar för, eller nån jag är osäker på. Men oftast går jag bara på känslan.

Igår och idag gick jag igenom alla igen, sist var i oktober förra året. Listan har krypt här hemma, många som försvann. Men det var ett par helt nya som jag blev jätteförtjust i. Så jag har kollat vart de går att få tag på, och många finns faktiskt billigt på Adlibris.

Devona
2008-04-11 22:52
0

Om du vill se bilder av tarot leken, sök på google-bilder så får man se en hel del, har gått igenom ett antal lekar där haha :p

Hadina
2008-04-12 00:36
0

#65.. Tack för tipset!.. BB

Jodrena
2008-04-12 01:11
0

Hias du talade om Tarot of the shaman, de kort jag menade heter ingenting alls med Tarot. Lägger upp en bild på ett kort, är det samma kort som din son har? Är så himla nyfiken för de här korten fungerar så vitt jag förstår inte riktigt på samma sätt som tarot (kan ju som sagt inget om tarot så de kanske är exakt samma sak… men jag betvivlar starkt)

Jodrena
2008-04-12 01:17
0

jösses vad snett och suddigt det blev. hoppas du har god syn Hias ;)

Alvljus
2008-04-12 12:18
0

#67 Ohh de där korten har jag nyss köpt! Älskar dem, jag tycker de är jättefina och väldigt intressanta. Shaman wisdom cards.

Jodrena
2008-04-12 12:21
0

#69 vad roligt :) Jag älskar dem med. Känner mig ett med naturens krafter när jag har med dem att göra. Vi har mycket gemensamt du och jag (ok, två saker upptäckta hittills kanske inte klassas som mycket..men ändå :P)

Alvljus
2008-04-12 12:30
0

#70 *ler* Ja det har vi verkligen!

Jag köpte en ny tarotlek också, Gill Tarot, är det någon annan som använder den tro?

Namaste
2008-04-12 14:49
0

Blir så lycklig när jag läser att du ska börja med din första lek, vilken spännande resa du har framför dig….får minnen från min egna resa o ler när jag skriver detta nu till dig.

Mitt råd till dig är att gå på din egna känsla när du tittar på korten, vilka pratar med dig? vilka ger dig något i form av känsla beröring tankar? Det önskar jag att du utgår ifrån. Sen vet jag av erfarenhet att du kommer samla på dig fler lekar med tiden för de berättar på olika sätt för dig o ibland vill de vila o då pratar de inte alls med dig *ler*

Lycka till! Bb

Hadina
2008-04-12 22:37
0

Tack så mycket för tipset!.. BB

Hadina
2008-04-13 13:03
0

Har varit på tradera.. massor med tarotlekar!! massor!

Fastnade för den här.. och den bara ropar efter mej.. bjud! bjud!

Hade lite funderingar på, Rider Waite tarot, på svenska.. ????

BranDuir
2008-04-13 13:04
0

#74 grattis till att ha hittat DIN lek….hoppas du får hem den till vettigt pris!

Hadina
2008-04-13 13:06
0

Om jag känner som jag känner.. borde jag bjuda vidare va??

Hua! vad jag blir osäker!! *L*

Alvljus
2008-04-13 13:08
0

#76 Bjud vidare, du kan ju alltid sälja den igen om den inte visar sig kännas rätt, trots allt. Hoppas du får den till ett bra pris! :)

BranDuir
2008-04-13 13:11
0

bjud på!

Lorelai
0

Håller tummarna för dig, önskar dig lycka till din bjudning. :D Det var vackra kort.

Hadina
0

Tack! för era vänliga svar!

Hias
2008-04-13 13:19
0

Tycker du skall känna på dem Hadina systrami de såg ut att passa dig/BB Hias

Bappho_
2008-04-13 13:19
0

#74 Jag har för mig att den leken bara innehåller den stora arkanan.

Hadina
2008-04-13 13:21
0

Tack Hias! När det är nått som *talar till mej* Så blir jag såå ivrig!.. märks nog när jag skriver *S*

BB..Hadina

isnornin
2008-04-13 13:24
0

#74 Vilken fin kortlek!! Hoppas att du får den!!

MVH Isnornin

Hadina
2008-04-13 13:32
0

Bappho! Är det någon nackdel.. med att börja med?.. har ju som sagt aldrig hållt på med tarot.

Tack isnornin! :))

Anco
2008-04-13 13:53
0

Håller tummarna för dig systrami. Vackra kort. Jag hittade ju som sagt min lek här onsdags. Kände att jag bara måste gå in i butiken som säljer allt möjligtinom magi osv. Tittade runt och hittade Llewellyns tarotlek. Lite osäker eftersom det bara är på engelska.Visserligen är min engelska ok men man vill ju ine råka ut för feltolkningar bara för att ett ord har fler betydelser, Men jag kände att ja inte hade något val…. det var den jag skulle ha! Och nu håller vi på att lära känna varandra *L*

Så känner du för den…. bjud och så håller vi andra tummarna för att du inte ska behöva betala alltför mycket *L*

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Hadina
2008-04-13 14:08
0

Tack Anco!.. Kram BB

Jodrena
2008-04-13 16:05
0

håller också tummarna för dig Hadina. Det var väldigt fina kort. Faktiskt så tilltalade de mig rent ut sagt på riktigt, har aldrig känt särskilt mycket för tarot. Vem sa du hade dem på tradera? …. ;) skojar bara, jag ska inte tävla med dig om dem. Men om det visar sig att de inte var något för dig gör jag gääärna ett försök o köper/byter dem av dig. :) Men främst av allt hoppas jag att du får dem och att de talar till dig!

Hadina
2008-04-14 06:05
0

Tack Jodrena! OM det skulle vara så att dom inte passar mej.. om det nu blir jag som *får* dom.. så ska jag absolut tänka på dej!!

Kram!..BB

Jodrena
2008-04-14 08:57
0

Tack, men vi hoppas ju förstås att de passar dig :)

Tosan
2008-04-26 11:31
0

Hur göra när tarotkorten visar något känslan inte stämmer med?

Spår mycket i kort, vanliga, och tar endast fram tarot när jag vill ha en mer detaljerad bild, men det slutar ofta med att jag bara blir förvirrad..

Ibland undrar jag om det är mig de spår och inte den jag ska spå..!?

Någon som har en förklaring? Kanske har jag fel lek för mig?

Den jag har, minns ej namnet nu (är inte hemmavid) kändes bra när jag köpte den.

Hias
2008-04-26 11:49
0

#91 Låter som du och korten inte kan tala med varandra utan att de vill vilselda dig.Hur har du dina kort? har du någon gång haft pengar me då du läst korten för någon annan?  Har du haft dem undangömda en längre tid?För jag fick lära mig att de finns viktiga detaljer kring tarotkonsten för att du skall kunna tolka dems vilja rätt. Man bör ha dem i en ask eller påse helst me en amnetiskristall och rena dem imellanåt.Fick lära mig att ta betalt i pengar kan vilseleda korten eftersom pengar kan ställa till problem (girighet ,makt mm) och att om man lagt undan en tarotlek en längre tid och inte brukat den så bör man införskaffa sig en ny pgr av att den kan ha tappat sin kraftförmåga..

Kanske detta kan vara en förklaring…BB Hias

Wargmane
2008-04-26 12:25
0

Hmmm….kära vänner ….Tarotlekar är som levande väsen..de bör behandlas med respekt ..ja precis så som man vill bli bahandlad själv…..
Under alla år jag har jobbat med korten…så har jag mer och mer slutat att använda dom på mig själv…jo jag frågar ibland men det är när jag har bråttom med något och behöver ta ett snabbt beslut.

Det där med att tjata med korten …ställa samma frågor om  och om igen ..är Inte bra …då får man till slut svar som man förtjänar *ler*

Sen är det alltid våra tankar som styr ….mina kort är med överallt…i handväskan, i bilen, vid sängen…haha jo vi är bästa polare ! Och jag tar betalt…..är helt säker på att utbyte av energi är ändå det bästa ! Sen om det är pengar eller annat ,det har ingen större betydelse…Jag lägger kort minst 6 timmar om dagen…skulle inte kunna överleva annars *ler'Och hittils tror jag inte att någon har blivit besviken på mina läggningar ….

Jag har haft samma lek i 22 år , så jag kan säga att den är enna lite sliten *s* precis som jag !

Å andra sidan var kvaliten lite bättre då än den är nu…
Det viktigaste är att få en lek som pratar med en …och visar sina element …tydligt !

Då är man ett med leken ..så gör det inte mer komplicerat än det behöver vara …..
Jag har Crowleys tarot…..och om den är en nybörjarlek vet jag inte om jag håller med om….jag hittar fortfarande nya saker i den efter 22 år !*ler*

Kramixen !

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Hias
2008-04-26 12:36
0

#93 du har så rätt i de du skriver oxå och som du så har jag haft mina kort i över 20år och de hänger me än tycker de blir tydligare och tydligare för var gångf jag brukar dem. Samma här har aldrig fått höra att de är någon som slagit ner på mina läggningar utan tvärtom …Jag har dock aldrig tagit betalt i pengar men får ofta betalt i form av olika gåvor som oxå är för mig glädjande. Men man bör vara precis som du säger korten och jag har ett eget förhållande dag in och dag ut…. BB Hias

Lorelai
2008-04-26 13:19
0

I detta likt så många saker är det olika för olika personer.
Jag har vansinnigt svårt för tanken att ta betalt för mina tolkningar. Även om jag vet att det en dag inte är omöjligt. Huvudsaken är väl att man inte går emot det naturliga. Det är olika hur balansen skall upprätthållas.
Vi behöver ha en del tarottolkare som kan göra det till vardagsfödan, samhället har nytta utav det. Det finns dem vars tarotkort tjänar ett annat syfte och där kan pengar inte vara inblandade.

Oh.. begäran om att läsa en serietidning kan vara ett sätt att hålla balansen. *kommer pojken min*

isnornin
2008-04-26 14:20
0

Hadina fick du korten?

MVH Isnornin

Moonchild
2008-04-26 17:01
0

Detta kanske är lite OT för jag vet inte hur dom här korten är att arbeta med, eftersom jag inte har dom själv, men jag tyckte dom var väldigt vackra! :)

http://www.aeclectic.net/cgi/buyframe.cgi?type=deck&id=4011 

Hias
2008-04-26 18:38
0

#96 systrami hur känns korten jag sände dig? BB Hias

Tosan
2008-04-28 11:52
0

Varit iväg en tid, därav frånvaro av svar..

För att svara på #92 så kan jag bara säga att jag aldrig tar betalt av mina gäster. Spår av egen fri vilja, när det pockar på..

Däremot har jag varit lite dålig med förvaringen av mina kort. De har fått ligga i lådan de kom i mellan "läggen" i ett skåp i mitt sovrum. Efter en tid hittades de av en väldigt känslig person som sa sig ha nosat sig till dem! De luktade ondska, sa han. Tilläggas bör då att han i sina yngre dagar varit trollkarl, innan han fann frälsning i Gud.

Ska nog ta tag i det hela, köpa en ny och göra mig av med den äldre..

Kollat på exemplen ni visat på och tror jag fastnat för en. Får se hur den känns i handen när jag är i "stan".  Tack för ett bra Forum!!

Hadina
2008-04-28 20:05
0

#96..Nä.. jag slutade bjuda när dom var uppe i över två hundra.. var nog inte meningen att jag skulle ha dom :)

isnornin
2008-04-28 20:12
0

Jo tack Hias det käns bra!

Synd Hadina! men du hittar dina snart ska du se;)

MVH Isnornin

Hadina
2008-04-28 20:13
0

Ja jag misströstar inte;) Min tid till det kommer med!

Har ju fullt upp med fröer och örter nu :))

Endroppeihavet
2008-04-29 13:14
0

Min första lek införskaffade jag på tveksamma vis som klåfingrig elvaåring.. nåväl.. det slutade inte bra (En viktig läxa blev det!) Den leken spådde mig bara död och olycka… Så den har fått en ny ägare som den trivs bättre med..

Den andra och den som föll mig i smaken och passade plånboken den här gången.. var The Fairy Tarot, en liten lek med älvor och troll som passade mig utmärkt i 12 års åldern..

Efter ett tag sökte jag efter något annat och hittade Londa Tarot, en lite mörkare och möjligen klarare lek som passade min lite mörkare själ i tonåren *garv*

Och just nu använder jag två lekar

Aleister Crowleys lek och The druid craft tarot och jag älskar dem båda.

Det händer att jag plockar fram de andra men bara om jag vill plocka fram en barnsligare sida av mig. Eller den mörka.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Devona
2008-04-29 21:01
0

Har äntligen fått min första tarotlek!! *Lycklig* Köpte mig en Gilded tarot, och jag säger bara att jag har fallit totalt för dessa vackra bilder, nu är de väl bara att börja läsa/träna och spå Räcka ut tungan

Hias
2008-04-29 22:20
0

Min dotter E har en tarotlek som inte är större än min tumnagel de är den minsta lek jag sett/sen har hon även en annan som va lämplig för henne en enkel lek lätt att förstå….BB Hias

fridelfina
2008-04-30 00:46
0

Hadina!

Den leken du bjöd på verkar det vara nåt fel med….det fanns ju åtminstone två kort som var dubletter på den bilden du visade!

ett kort med en ängel och ett kort där någon har röd cape/kappa finns det två av på bilden

Hias
2008-04-30 08:12
0

#99 jag läste just ditt inlägg om din tarotlek där….Tror du nog skall ta och lyssna på din vän och göra dig av me dina kort.Dom kommer nog inte ge dig de svar du söker ..Tips ang förvaring när jag va yngre så hade jag mina kort i en sammetstygbit som de låg inrullade i. Idag så ligger dom i en sammetspåse me en kristall i en speciell ask . Och senast i går så kom de ett brev me posten en kvinna som vill at jag söker en sak åt henne i korten(har tidigare läst i korten åt henne)och som tack för det hade hon sent mig flera olika skott av Porslinsblomma(Hoya) i plaströr så papperet va jag tvungen att torka i solen först de hade läckt lite. BB  Hias

Hadina
2008-04-30 09:12
0

#106.. Det la jag aldrig märke till!! Vet ju som sagt inte hur det funkar riktigt? Jag såg det nu när jag tittade lite närmare!

Det var inte meningen att jag skulle ha den då!! Hade nog bara blivit fel då! och förvirrande!

Hias
2008-04-30 09:22
0

#108 Hadina systrami /har du funderat på om du kanske skall skapa dig din egen tarotlek? De finns blanka kort att införskaffa sig där man kan forma sina egna kort efter de som tilltalar en själv….Eller om man gör som min häxsystrami Lousu som gjorde sina tillsammans me sin moder i Danmark de hittade ett styvt papper där de formade ut sina egna kort och de har fungerat hur bra som helst för henne i över 10år… BB Hias

Hadina
2008-04-30 09:26
0

God morron kära Hias!

Jag läste i en annan tråd.. tips på och göra en egen tarot.. fick en känsla innom mej.. men jag vet ju inte riktigt vad den ska innehålla?

Kram!..BB

Bappho_
2008-05-01 13:53
0

#104 Gilded är den lek jag numera oftast använder när jag spår andra än mig själv.

Bappho_
2008-05-01 13:59
0

För er som är riktigt intresserad av tarot så skulle jag vilja rekommendera en e-grupp på yahoo som heter Comparative Tarot. Men det är en väldigt aktiv grupp så det är tidskrävande att hänga med och hinna läsa allt. I den här gruppen hittar man både kända författare inom tarot och personer som skapar sina egna lekar osv.

Sofielunsen
2008-05-02 11:30
0

Nu hoppar jag in i leken här ,i dubbel mening ;)

tänkte bara fråga, när ni använder era kort, använder ni er då av både den stora och den lilla arkanan. eller bara den ena?

Bappho_
2008-05-02 11:42
0

Jag använder mig alltid av hela leken.

Sofielunsen
2008-05-02 11:47
0

Antar att du har hållt på ett tag? Känns lite otroligt att man ska kunna lära sig betydelsen av alla kort :) Men jag antar att allt går med lite övning. Lite intuition kanske behövs också.

Bappho_
2008-05-02 12:09
0

Om man verkligen vill fördjupa sig i korten så kan man hålla på hur länge som helst :-), men det behövs inte för att man ska kunna använda dem.    För att bli en bra kortläsare så krävs det att man är duktig på annat också, t ex att förmedla till någon annan vad korten säger. Det är jag själv helt hopplös på…

Hadina
2008-05-02 23:16
0

Å det verkar vara ett helt företag å lära sig det här med tarot..Fundersam..
Kaffesump hade kanske varit lättare!!Glad

Lorelai
2008-05-02 23:27
0

*skrattar* Ja hängivenheten ger ju resultat.
Det ser alltid svårare ut i början av stigen.. när man står nära mitten är det inte så svårt.. kom ihåg.. du har hela livet framför dig.

Väl mött

Hias
2008-05-02 23:29
0

När jag läser i mina kort så använder jag oxå av hela leken…

Lorelai
2008-05-02 23:32
0

#119 hur menar du nu? med hela leken.

Hias
2008-05-02 23:34
0

Hej systrami#120 jag menar både stora och lilla arkanan så vidare inte man vill ha bara den stora Arkanan/Häxkramar

Hadina
2008-05-02 23:35
0

#118.. Goa underbara Lorelai..
Ja jag har ju faktiskt hela livet på mej! Flört

#119.. Du har hållt på i många år kära Hias..
Och är en underbar och klok Häxa..

Med tiden ska det nog gå!

isnornin
2008-05-02 23:36
0

#117 kaffet kan vi titta på när vi ses;)

MVH Isnornin

Hadina
2008-05-02 23:38
0

#123.. Kan du spå i kaffesump isnornin? :)
Ååå det ser jag fram emot.. och så luktar det gott också Kyss

isnornin
2008-05-02 23:45
0

kan o kan;) inget proffs;)) inte sumpen direkt… mor har visat mig, vi brukar göra när vi träffas… jag såg min man, våran vigsel o mina barn i några koppar;) Ska nog träna lite, ska höra med bror min om han kan fixa spåkärringskaffe åt mig!!!

MVH Isnornin

Hadina
2008-05-02 23:47
0

Och så visar du mej?? *ler så sött så*

Hias
2008-05-02 23:48
0

Hadina systrami nu kommer jag sända dig de kort jag skapat för dig och vi få se om de kanske kan tala till dig BB Hias jag hoppas verkligen att du skall finna ditt spår som ger dig den kraft som du behöver …

Hadina
2008-05-02 23:57
0

Tack snälla goa underbara systrami!! Ja jag är på rätt väg nu *L*.. Kramar!! BB

Lorelai
2008-05-02 23:59
0

Oh det skulle verkligen vara roligt att kika på.. kaffesumpsiandet. :D Måste du nästan få visa lite på träffen Isnornin? Jag kikade på teblad en gång.. oj det var ett liv sedan det. Jag var inte äldre än 12 år då.

#121 Ja men visst! :D nu begriper jag.. Ja visst är det så jag använder dem.. Delar inte alls upp dem. Om jag inte för just den gången känner att det behövs. Jag sorterar dem heller inte efter var läggning. Skulle inte göra så mycket annat om jag sorterade dem än att just sortera dem ;P

#122 *kram* :D

Hias
2008-05-03 00:03
0

#129 systrami när jag har aldrig soterat mina på 20år och skulle inte få för mig de heller utan jag har mitt sätt som jag blandar dem och kuperar dem och renar dem innan jag gör en läggning. har dem i en sammetspåse me en amnetist kristall och sedan i en speciell ask där ligger dom skyddade ….Jag är mycket noggran me mina kort allt för att de inte skall få för sig att spela mig ett spratt och felvisa någon läggning. BB Häxkramar…

isnornin
2008-05-03 00:05
0

Ja så klart jag visar dig:)

MVH Isnornin

Lorelai
2008-05-03 00:43
0

Underbara systrar.. Ni värmer min afton lite extra. Alla systrar och bröder.
Får ni nästan sluta med.. börjar bli varmt här borta. ;P

Jodrena
2008-05-03 01:34
0

märkligt att jag fastnat så för den här tråden. Med tanke på att jag inte ens har tarotkort :P så jag har inget att tillföra riktigt i diskussionen men ändå läser jag

Hias
2008-05-03 09:06
0

#133 Systrami kanske så att du skulle prova dig på att söka svar i tarot utan att du från början visste om det..BB Hias

Jodrena
2008-05-03 11:44
0

#134 ja, det kan vara möjligt. Om en tarotlek en dag dyker upp som talar till mig kommer jag att köpa det - dock har jag ju mina shaman wisedom kort som verkar likna tarot i många avseenden och de har börjat tala litet till mig nu. Jag låter tiden utvisa mina vägar, jag är den som väntar med tålamod :)

blodtopp
2008-05-04 00:51
0

Har du kikat på Aeclectic tarot-sidan Jodrena? Där har du mängder av lekar att få ett litet hum om =)

Lorelai
2008-05-04 11:41
0

Ja den är väldigt bra. Där finns det väl förklarat om vart kort och även om korten i ett sammanhang. I forumet finns det olika spridningar förklarade och gjorda utav medlemmarna. Där kan man som medlem göra övningsläggningar, vara med i 
studiecirklar av olika lekar. Gå med i neewbie grupp som är i 
början av var månad, där nubörjare lägger korten för varandra.. Allt är på engelska och de är en smula känsliga. Jag har inte klarat att skriva många inlägg där som inte har upprört eller blivit flyttade på.
Så jag slutade skriva där. Vilket var synd.. En otroligt bra sajt om och för tarot med folk 
över hela världen. 

Men.. än idag kan jag inte stava till det.. kallar det bara för AT. :D

Jodrena
2008-05-04 12:55
0

tack mina systrar. Men jag är som sagt inte ute efter tarot. Kommer de till mig så är det meningen, annars nöjer jag mig med vad jag har. Istället för att ha mängder av redskap tycker jag om att få en djup relation med få. … jag märker att det är precis sån jag är när det gäller mänskliga relationer också :D aldrig tänkt på likheten.

Jodrena
2008-05-04 12:59
0

jag ser på en gång någonting på aelectic tarot-sidan som vidareutvecklar en fråga jag har undrat länge: Består alla tarotkortlek av lika många kort? förutom stora och lilla som går att dela upp m.m. Finns det alltså någon standard, ungefär som ett vanligt kortlek alltid innehåller 52 kort oavsett hur de ser ut och har för motiv?

blodtopp
2008-05-04 13:17
0

En 'hel' tarotlek består av Stora Arkanan med 22 kort och Lilla Arkanan med totalt 56 kort. Ibland lägger den som gör en tarotlek all kraft på Stora Arkanan, och då kan det hända att leken bara blir 22 kort.
  Vissa lekar, som tex Shapeshifter tarot, har flera kort än 78 (den här har 81 istället) för att de som gjort just den ansett att det skulle till några till kort som de 'saknade'. Kommer just nu inte ihåg vad det står i boken till varför de gjort så, dock. Men det allra vanligaste är att det är 78 kort.

(Orakelkort, som inte är riktigt samma som tarot, består ofta av 44 kort. Men jag har ingen aning om varför just 44.)

Jodrena
2008-05-04 13:36
0

tack för svaret blodtopp :)

Så, … exakt vad är skillnaden mellan tarot och orakelkort? Förutom att orakelkorten inte har samma upplägg menar jag. På vilket sätt skiljer sig deras visdom från tarot?

blodtopp
2008-05-04 15:12
0

Orakelkort har ofta ett tema. Som tex Goddess oracle och Fairy Oracle. Det är Gudinnornas resp Féernas visdom man får av just dessa orakelkort.

Tarotkorten då. Stora Arkanan (kort 0-21, eller I-XXII) kan kort sägas vara det som gäller just Dig i en läggning. Andlig utveckling, milstolpar i livet, betydelsefulla händelser t ex.
  Lilla Arkanan, som är indelad i 4 olika sviter; Pentagram/Mynt (jord), svärd/knivar/ibland stavar (luft), stavar/klubbor/ibland svärd (eld) och bägare/kittel (vatten); visar omgivningens samspel med dig.

Jodrena
2008-05-04 15:41
0

tack igen :) hm, jag hittade mina kort på aeclectic tarot-sidan. Och det har jag ju hela tiden vetat att de inte är tarot, men i mina ögon är de långt mer avancerade än vanliga orakel-kort. Kanske vore det bra om jag fick tag i en bra tarot-lek ändå för att känna skillnaden själv. Tack för all inspiration vänner :)

Jodrena
2008-05-04 17:20
0

:D nu har jag tittat runt efter kort och jag inser att jag verkligen vill ha en lek när tiden är mogen för det. Tittat på vad som finns på adlibris och alla jag blir intresserad av från hjärtat - är otillgängliga på ett eller annat sätt :(

blodtopp
2008-05-04 17:34
0

Du kommer hitta den du vill ha när det är dags!

Vad är det för några du har hittat nu, som inte 'finns'? Jag kan leta lite också om du vill =)

Jodrena
2008-05-04 17:46
0

Archeon Tarot fastnade jag ganska mycket för. Ska förstås titta runt men de fastnade litet speciellt :)

blodtopp
2008-05-04 18:43
0

Just den finns på Adlibris för 130 kronor =)

Här! 

Jodrena
2008-05-04 19:09
0

näe. den har ju utgått ur sortimentet

Jodrena
2008-05-04 19:29
0

finns en del som tilltalar mig som sagt. Men det känns litet konstigt att beställa efter dem tycker jag. Vore skönt om man kunde få känna på dem litet och så innan köpet.

blodtopp
2008-05-04 20:04
0

Ja men det hade den ju. Missade visst det Generad *Letar vidare*

Jag har beställt många lekar utan att känna på dem innan. Och hittills har det gått jättebra med allihop. Om man är osäker på nån lek kan man leta efter fler bilder (googla) för att få en lite större känsla för dem.
  De allra flesta lekar har för mig har kännts helt rätt från första sekunden när jag sett bilder på dem, och den känslan stämde när jag sen fick hem korten.

Jodrena
2008-05-04 20:06
0

jag är ganska förtjust i circle of life… den fastnade ännu hårdare i hjärtat förut så nu när jag bläddrar omkring så kan jag bara tänka på den :D kanske är det den. och den finns att få tag på också.

blodtopp
2008-05-04 20:09
0

Kolla här =)

Jodrena
2008-05-04 20:15
0

åh tack blodtopp! vad go du är :)

blodtopp
2008-05-04 20:24
0

Eller så bjuder jag på en på e-bay, som om du/jag/vi har tur blir billigare än den från Bokus =)

Just nu är det bara en som bjudit, och om denne någon inte bjuder över nåt alldeles fruktansvärt kan leken komma att kosta under 100 bagis inklusive frakt. Vill du att jag ska göra ett (par) försök? Räcka ut tungan

Jodrena
2008-05-04 21:26
0

nja, jag ska titta runt lite först och känna efter vad som kan passa mig innan jag bestämmer mig. Men tack så hemskt mycket för att du erbjuder dig :D

blodtopp
2008-05-04 22:26
0

Gör det =) Ville bara kolla Glad

Jodrena
2008-05-05 10:12
0

Fy vad det är svårt att välja rätt! Nu har jag 8 lekar som favoriter varav många är helt olika varandra. Det finns kort med solsystemets symboler och runor m.m. Nu önskar jag tips på om det är bra att börja arbeta med såna kort eller om det är enklare som nybörjare att börja med helt enkla kort?

Bappho_
2008-05-05 10:22
0

Jag skulle rekommendera en vanlig traditionell tarotlek, men gärna med bilder som talar till ditt undermedvetna.

Jodrena
2008-05-05 15:13
0

Tack Bappho :) då kan jag sålla ut litet fler kortlekar ur favoritgruppen.

Jodrena
2008-05-05 15:48
0

Wähh, det var otroligt svårt att sålla bort ännu fler. Nu står valet mellan Circle of Life och Fantastical. Och jag kommer verkligen ingen vart. Men att jag lyckats skära ner till 2 favoriter är ett under som jag inte alls förstår hur det gick till. Någon som är intresserad av någon (eller båda) dessa två? Om jag till slut beslutar mig för att ta hem båda för att avgöra sedan, och kan skicka vidare eller nåt efter mitt val :)

blodtopp
2008-05-05 16:08
0

Fantastical tarot eller fantastical creatures tarot? Den andra där är jag ute efter och circle of life är också underbar!

isnornin
2008-05-05 16:25
0

det finns tarot tillsalu på Inaidan if

MVH Isnornin

Bappho_
2008-05-05 17:43
0

Circle of Life var helt underbar. Vill ha!

Jodrena
2008-05-05 21:20
0

#161 (och delvis #163) Fantastical creatures fanns med på min topplista men det är fantastical jag är inne på. Då vet jag - om jag nu skulle köpa båda och bestämmer mig för fantastical - att du är intresserad :)

Dock har circle of life varit som fastetsad i mitt minne när jag bläddrat vidare bland andra och därför är sannolikheten stor att det blir den. Nå ja. Väntar ett par dagar innan jag bestämmer mig.

blodtopp
2008-05-06 00:07
0

Circle of life är ny för i år. Finns på adlibris (vart annars? *S*) Fantastical creatures är den jag är på jakt efter i första hand just nu. Men den tar ju slut hela tiden på adlibris. Undrar just varför… *S*
  Om du får för dig att köpa båda men inte gillar circle of life (vilket jag tror du kommer göra iofs) så köper jag den gärna av dig. Om du inte vill ha kvar båda förstås. En annan har 9 stycken lekar hemma och vill ändå ha fler. Det är som med tatueringar, har man väl börjat så är det kört Räcka ut tungan

Jodrena
2008-05-06 00:41
0

Men Fantastical Creatures finns ju på adlibris nu. Iallafall igår.

blodtopp
2008-05-06 01:57
0

Inte nyss. Tillfälligt slut i alla fall =) Det är den ett tag, och så hinner jag se att den är leveransklar men gör nåt annat istället och så nästa gång jag kikar för att beställa är den tillfälligt slut igen… Den är populär =)
  Jag har Shapeshifters tarot från samma konstnär och författare. Den leken är en av mina favoriter alla kategorier. Så den här måste jag bara ha tag på också, för den ger mig samma känsla som Shapeshifter.

Jodrena
2008-05-06 02:01
0

Då ser du till att inte göra något annat nästa gång :P

blodtopp
2008-05-06 02:03
0

Jag har satt den på bevakning nu, för jag vill verkligen HA den nu *S*

blodtopp
2008-05-06 02:04
0

Får bara hoppas att jag ser bevakningsmailet så pass tidigt på dagen att jag hinner beställa den innan den är slut igen…  Räcka ut tungan

Jodrena
2008-05-06 09:57
0

nu anser jag att det faktiskt är omöjligt att välja rätt via nätet. Så jag beställer hem båda. Har ni tur så talar inte circle of life till mig men det har jag svårt att tro hehe. Känns bara litet dumt att som nybörjare ha två lekar. Jag tycker om att bygga upp en god relation med mina saker - jag brukar inte tycka om att ha onödigt mycket grejer (vilket man aldrig skulle kunna tro när man kommer hem till mig hahaha :P) få men nära vänner, och samma princip verkar även vara min stil med magiska redskap m.m.

Bappho_
2008-05-06 10:03
0

Jag tycker att tarotlekar är vackra att se på så jag köper inte bara lekar för att spå med, tvärtom så samlar jag på dem för konstens skull.

Jodrena
2008-05-06 10:42
0

Det blir i och för sig väldigt dyrt med båda… =/

Är det bra att ha tillhörande bok till korten?

blodtopp
2008-05-06 13:00
0

Mja, både ja och nej. Egentligen är det bästa att lära sig utan bok, men att ha grundbetydelserna är iofs bra. Men dessa kan du hitta på nätet utan att behöva betala för det.
  Hittade en 6-veckors gratis tarotkurs hos en av våra nyare medlemmar här inne =)(kommer inte ihåg nicket Generad ) Här Jag har hoppat på den för man kan ta det i den takt man vill, men ändå få lärarhjälp om man vill.

Visserligen rekommenderar hon Rider Waite eller Thoth tarot (som nybörjarlekar), men jag tycker nog att det fungerar med vilken som. Grunderna är ju de samma i alla lekar.

Bappho_
2008-05-06 13:06
0

Jag vill gärna ha boken tillhörande leken eftersom den oftast beskriver de symboler som är använda för just den leken. Intressant att läsa hur skaparen av leken har tänkt också.

Jodrena
2008-05-06 13:49
0

Nu har jag beställt båda kortleken utan böcker så jag fick råd till det ;) Helt plötsligt insåg jag att kanske är det Fantastical som känns mest rätt. Men av någon anledning hoppas jag mest på Circle of Life. Om det skulle sluta med att jag inte känner för dem som förväntat kommer jag att lägga ut en "annons" här så får ni möjlighet att köpa/byta till er den. Får se hur det går :)

#174 Ja, jag köpte en gång en mycket enkel bok med grundbetydelserna - till min syster som då var mycket intresserad av tarot. Men när jag helt nyligen frågade om hon fortfarande var intresserad så var hon inte det. Inte av att använda själv därför att hon är ganska lättskrämd och vill inte locka dit några andar m.m. …. jag gav henne goda argument, men ville förstås inte tvinga på henne det. Men det känns som att hon på något sätt har tvingat sig själv att välja bort en del av den hon är. Oj, jag har förmåga att halka in på fel saker, det jag ville ha sagt var att jag för några dagar sedan fick hämta boken hos henne och "låna" (hon kommer förmodligen aldrig behöva ha tillbaka den) så en grund har jag att gå till.

#175 Ja, det var litet så jag tänkte. Men visste inte säkert hur en sådan bok skulle utforma sig, vad den brukar innehålla och så. Jag tror att jag först och främst ska börja med att känna in korten själv utan att bli alltför påverkad av författaren. Men kanske köper jag boken vid senare tillfälle, som du säger, det är kul att läsa och förstå hur korten kommit till och symboliken i dem m.m.

Jodrena
2008-05-06 23:29
0

Först vill jag tacka er för hjälpen. Ni har hjälpt mig på vägen. Nu förstår jag inte ens hur det gick till att jag plötsligt ska få hem tarot-kort från att varit litet nyfiken men skeptisk… Märklig förvandling som jag inte var medveten om haha.

Jag har en fråga. Jag har läst litet i den där lilla boken om kortens betydelse. Och det slog mig hårt: Hur kan jag lita på just hennes tolkning? Man borde ju köpa 20 såna böcker och jämföra vilka som stämmer överens för att veta vad som är grundbetydelsen i korten. Jag litar inte riktigt på den där kvinnan, vill inte nämna några namn. Jag har träffat henne personligen och hon kan visserligen sin sak. Men det är någonting där som … inte känns helt rätt. Kan jag då lita på hennes ord om kortens betydelse?

blodtopp
2008-05-06 23:44
0

(En spontan känsla. Är det nån vars förnamn börjar på Y du har bok av? För då förstår jag din antikänsla med råge…)

Ibland går det fort. Så pass att man inte hänger med själv alla gånger =)
  Det är just för att slippa fundera på om författaren har 'rätt' i sin tolkning som det är bra att försöka låta bli tarotböcker och istället gå på sin egen känsla. Just för att man inte ska låsa sig vid en tolkning. Men det kan vara bra också, att läsa andras för att kanske bygga upp fler känslor kring korten.

Men för att slippa en färdig tolkning så rekommenderar jag igen kursen jag skrev om längre upp. Den är verkligen 'allmän' för att man ska lära sig grunderna. I alla fall är de första två kursbreven såna, väntar på nr 3 nu på fredag =)

Anco
2008-05-06 23:47
0

#178 Är det kursen från www.insikter som du menar? Den håller jag på med. Tycker den är bra.

blodtopp
2008-05-06 23:52
0

Jepp, just den kursen. Fast min länk går till hennes nya sida Livsmagi.com. (Hon håller på att flytta den just nu.) Jag tycker också den känns himla bra. Redan efter två av 6 kursbrev.

Anco
2008-05-06 23:58
0

Fick brev nr 4 i fredags…

Jodrena
2008-05-07 00:05
0

#178 haha, tankeläsare där ;)

Ja, jag ska nog kika litet på den där kursen. Men, en sak i taget för min del. Har redan för många bollar i luften utanför magi-världen, så jag får ta det lugnt på den biten.

blodtopp
2008-05-07 00:45
0

#182 Menar du min spontana känsla? Att jag är tankeläsare alltså =)

Jodrena
2008-05-07 09:04
0

ja precis, har svårt att tro att du tänker på fel person hehe.

blodtopp
2008-05-07 10:21
0

Det blir visst lite OT nu då *sorry* Jag kan nämligen också skriva under på det du säger om människan. Har också träffat henne, och ja, hon kan sin sak. Men det ÄR verkligen nåt som inte stämmer med henne. Vad vet jag inte, och jag tänker heller inte ta reda på det *S*

Jodrena
2008-05-07 19:01
0

#185 hehe ja där ser man, då är jag inte ensam om min uppfattning :)

Nu har jag också gått med i kursen som du nämnde blodtopp(fast jag har ju inte fått mina kort än =/ ) Kan ju ta det i min takt så det gör inget med ännu fler bollar i luften ;)

Nästa fråga då: Det verkar så viktigt med en speciell tarotduk för många. Är det något som jag bör införskaffa? Eller kan jag lägga dem rätt och slätt på köksbordet till exempel? Jag vet att det är upp till mig att avgöra saken, men jag är nyfiken på varför den där duken är så viktig för många.

blodtopp
2008-05-07 19:12
0

Nu är det jag som svarar igen då *s* Men det blev visst så…

Jag bryr mig inte så mycket om vart jag sitter. Eller så. Fast om jag tänker efter har jag nog iofs gärna tyg under, men det kan vara överkastet i sängen eller den duk som redan ligger på bordet. Eller soffan om jag sitter i den och inte har nåt på soffbordet.

Du kan välja helt själv vad som känns bra för dig. Vill du ha en tarotduk så har du det. Känner du att du inte vill - låt bli. Du känner bäst själv vad som passar dig.
  Det kan iofs vara rätt smart att ha en särskild tarotduk som man tar med korten om man ska iväg nånstans. Om man inte vet vad det finns för underlag på platsen. Då har man ju alltid tarot'bordet' med sig så att säga =)
  (Jag har inte heller mina lekar inlindade i nåt, utan de ligger antingen i sina originalaskar eller i en hemsydd påse (räknas kanske på samma sätt som en sidenduk).)

Jodrena
2008-05-07 20:14
0

hehe, är nog inte många andra som orkar kika in här i en tråd med snart 200 inlägg :P

Ja, jag tycker en självsydd påse räknas som en sidenduk. Ja, jag ska se vad jag får för intryck av korten sen, hur jag ska göra och så. Det har jag ju fått lära mig att saker och ting kan ha en helt annan åsikt än jag själv ;)

Jag tror att duken har blivit så populär för att den är "ren" , det är inte en massa stök runtomkring som stör när man ska spå och så tänker jag. Dessutom tror jag att de som alltid har samma duk då de spår blir hemma med underlaget. De kanske finner svaren lättare, kommer in i stämningen lättare så att säga. Bara teorier - själv har jag ju ingen erfarenhet.

Jag tror inte att jag är typen som måste ha en speciell duk. Det återstår att se helt enkelt.

Jodrena
2008-05-08 01:31
0

Jag fick inte Fantastical Gråter Det var ju den som började kännas allt mer och mer som DEN.

blodtopp
2008-05-08 02:18
0

Var det från Tradera eller?

Jodrena
2008-05-08 02:28
0

nej, adlibris. Det var plötsligt tillfälligt slut

blodtopp
2008-05-08 02:42
0

Jag känner igen det där *S*

Jodrena
2008-05-08 02:54
0

tycker det är trist att man liksom hinner beställa något och så får ett mail att tyvärr, tillfälligt slut. Hände mig en annan gång då jag beställde något stort, och tänkte att jag passar väl på att beställa litet småprylar när jag ändå håller på. Så blev det bara småprylarna, som jag hade struntat i om jag hade vetat om det. Där hade Y ett finger i spelet också.

Bappho_
2008-05-08 09:04
0

Jodrena. Det kan vara idé att gå igenom leken och känna av korten innan du börjar läsa någon bok. Skriv ner dina känslor och tankar för varje kort i ett anteckningsblock.

Jodrena
2008-05-08 11:19
0

#194 Ja, det har jag tänkt att göra. Eller, jag har ju redan läst litet i en bok men inte kommer jag ihåg nåt hehe.

Jodrena
2008-05-13 00:56
0

NÄ fy fan … Fick precis mail från adlibris om att circle of life är helt slut. även hos leverantören. Men var de tvungna och ge mig beskedet i två smärtsamma omgångar? först Fantastical men jag gladdes ändå åt Circle of Life, och så kommer detta!! Gråter

blodtopp
2008-05-13 01:29
0

Jag såg det idag också =( Definitivt slut *gråta* Förhoppningsvis kommer förlaget att trycka upp fler för så här får de ju inte göra!!!

Men Fantastical finns inne nu! Det stod tillfälligt slut härom dagen, men nu har det stått att den finns i ett par dagar. Gör ett försök vetja!!! *håller tummarna*

Jodrena
2008-05-13 03:21
0

åh .. jag tänkte nyss att jag nog inte ska ha några kort än då eftersom det inte vill sig + att ekonomin blir litet lidande snart, men … de talar ju verkligen till mig. i tråden Vilket Tarot-kort blev jag överlycklig över att kunna välja kortleken fantastical. det är nog min lek…

Hadina
2008-05-13 10:16
0

#188.. jag drog igång denna tråden.. men kände att det blev för mycket info på en gång *L*

Nu har jag skummläst lite.. bra frågor du ställt! och bra svar du fått!..Alla är så hjälpsamma..Tack alla för allt ni delar med er av!
jag har med haft nytta av svaren du fått! *L*

Jodrena
2008-05-13 20:38
0

#199 ja, jag håller med, väldigt mycket att blicka igenom i denna tråden. Men ja, jag vill tacka dig för att du startade tråden - den gjorde mig oväntat intresserad av tarot :D

Hadina
2008-05-13 21:15
0

En stor kram till dej Jodrena!! För att du är just du!
Jag har inte heller varit så intresserad av tarot innan.
Syster Hias har sänt mig några kort som jag håller på att bekanta mej med.. det är intressant!

Jodrena
2008-05-13 22:02
0

:D nu gjorde du mig glad Hadina. *kram*

Hias
2008-05-13 22:08
0

#201 Hadina systrami hur går det me korten vill de tala me dig …Häxkramar.

Hadina
2008-05-13 22:43
0

Tack Jodrena för den kramen.. det värmer :))

Hias!.. om jag säger så här.. jag tittar och känner..
går om leken igen.. och finner nya saker på bilderna hela tiden..
Häxiga kramar till dej med!!

Hias
2008-05-13 22:57
0

Va gott att höra den är ju helt egen i sitt slag finns inte i någon butik alls den är helt gjord av mina händer Hadina systrami Häxkramar

Hadina
2008-05-13 22:59
0

Det var ju det som vi diskuterade att jag skulle ha..
nått som ingen annan har *L*
Tack älskade systrami!! Puss i pannan!!

Hias
2008-05-13 23:08
0

Precis systrami Hadina jag vet och känner precis va du behöver för att du skall få fram den rätta energi som gör att du kan fungera i ditt arbete samma sak va de ju me pendeln jag sände dig och du föll direkt för den  Häxkramar och puss i pannan systrami.

Hadina
2008-05-13 23:15
0

Ja det är såå sant!
På tal om pendeln.. Den hjälper mej mycket i mina beslut
och på många andra vis!! Kramar!!..BB

Moonraven
2008-05-14 12:32
0

Ville bara halka in här och säga att ni har mycket intressant att berätta angående tarot. Har läst igenom allt här och fått många nya tankar att fundera på.

Har själv gått en grundutbildning inom tarot men vill utveckla det så mycket mer och kunna diskutera med andra. HJärtans glad över att jag fann detta ställe.

Gillar stämmningen här inne och tror att jag har funnit ett nytt favvoställe där jag kan tillbringa min lediga tid på.

Varma kramar Månkorpen

Vekka
2008-05-14 13:05
0

Hallå på dig! Moonraven. Fint namn! #S#

kramar

Moonraven
2008-05-14 15:54
0

Tack så mycket Vekka Skrattande

Mitt namn kom till mig via en dröm och hjälp av tarotkorten :D

Jag har länge velat att mitt häxnamn skulle vara något med Måne, men hade svårt att finna det perfekta namnet, men väntade på att se vad tiden att överraska mig med.

En natt drömde jag om en korp kolsvart korp som flög väldigt sakta utanför ett fönster. Jag vaknade och kände att drömmen verkligen försökte berätta någor för mig.

Jag steg upp och tog min älskade tarotlek och frågade vad korpen i drömmen försökte säga. Drog ett kort och fick rättvisan. Loggade in på min tarotutbildning och läste om Rättvisan och fick veta att Rattvisans kraftdjur är just korpen.

Så där fick jag veta både mitt kraftdjur och mitt häxnamn Skrattande

Kram

blodtopp
2008-05-14 16:06
0

Funderar allvarligt på om Adlibris bara tar in en eller två av de nya lekarna då mina Fantastical creatures är slut fast jag beställde dem samma dag som det stod att de kom in. Verkar verkligen vara först till kvarn *muttrar lite surt* Men jag ger mig inte. Jag ska HA dem!!!

Moonraven
2008-05-14 16:42
0

Hoppas på blodtopp att du snart har dom i din brevlåda.

blodtopp
2008-05-14 17:52
0

Jag hoppas också =)

Jag har nämligen velat på två sätt. Velat haft dem väldigt länge, men velat genom att inte veta om jag skulle ta mig råd. Har sett hur de funnits inne och tagit slut jag vet inte hur många gånger den här våren, så nu när jag äntligen bestämmer mig för att beställa när de finns inne så tar de slut på en gång ändå… *hrmpf*
  Nåja. De dyker upp så småningom, det har jag bestämt! *S*

blodtopp
2008-05-14 17:54
0

Jaha. Nu gick jag in på AdL och kikade. Nu har de höjt priset på den dessutom!!! Från 154 till 240 kronor!!!!! Förvånad Får nog leta på annat ställe nu, för så mycket vill jag inte ge för den.

Jodrena
2008-05-14 20:10
0

#215 Oj! hm, populära kort mao. fast det förstår jag mycket väl varför de är så populära. Men jag tyckte mig läsa någonstans att de beställer efter sakerna så de inte har något i förvar själva. kanske därför det blir som det blir. eller så är det bara vissa saker som de sänder efter. vet inte ens vart jag läste det *s*

blodtopp
2008-05-14 20:24
0

Nåt lager har de nog inte näe, det är därför de kan vara så billiga. Jag förstår bara inte varför de höjde priset med så mycket helt plötsligt!!!
  Men jag hittade den i en dansk webbutik när jag kikade runt, och den kostar bara 3 kronor mer än från AdL inklusive frakten därifrån. Så jag har beställt den nu =)

Jodrena
2008-05-15 01:08
0

kanske för att de går åt så snabbt så de insåg att där har de en inkomstkälla ;)

åh, hade de fantastical? iofs så har jag beställt den från adlibris nu men jag väntar mig ett mail om att den tyvärr är slut :P

blodtopp
2008-05-15 01:32
0

Japp! Den finns där. För 97 kronor och 35 kr i porto. Manmåste betala med kort dock, men pengarna dras inte förrän de skickar varan. Leveranstid 3-6 dagar på din. På mina jag beställt är det 14-28 dagar…

blodtopp
2008-05-16 22:28
0

Eh, ok… Imorse fick jag ett mail från AdLibris om att Fantstical creatures hade kommit in igen. Tja, jag kollar väl då… Nu kostar den 154 kronor igen! Vet inte vad de gör.

Och så nu då gjorde jag bara en liten koll. Nu har de återigen fått in Circle of Life tarot, för 161 kronor. Var det inte den som var definitivt slut alldeles nyss?

Nåja. Jag provade i alla fall att beställa mina Fantastical Creatures igen. Om jaghann den här gången så kommer de komma innan den ens har kommit halvvägs genom beställningen från den danska sidan och då hinner jag avbeställa dem därifrån.

*svammel svammel*

Jodrena
2008-05-16 23:58
0

eh, okej. de är konstiga. kul dock att de hörde av sig till dig, de har förstått att du verkligen vill ha den mao hihi.

Jo, Circle of Life skulle vara totalt slutsåld. …. skumma de är.

Jag fick också mail från dem. Jag ska få mina Fantastical om några dagar :D jag känner så mycket för dem att jag inte ens behöver sända efter Circle of Life längre. … fast de är helt underbara och lockar. Jag vet inte ens vad det är med Fantastical som jag fastnade för. De är i en stil som jag annars lätt skulle stört mig på. Men … de talar sitt tydliga språk för mig av vad jag kunnat avgöra såhär på nätet åtminstone.

Lean
2008-09-18 17:10
0

Eftersom jag bor i Göteborg, kan jag rekommendera butikerna Regnbågen, som ligger i Haga. Har allt från litteratur, kristaller, tarotlekar mm…

Sedan har vi Näckrosen, som brukar ha ett stort sortiment av tarotlekar. Butiken ligger på Storgatan, i centrum. De har även en enorm mäng speciallitteratur inom "new age", esoterik, osv…

Ibland måste man få se korten "på riktigt" och inte bara på dataskärmen, fär att få den riktiga känslan för dem. Iallafall är det så med mig.

Lycka till, om du inte redan hittat rätt! / Lean

blodtopp
2008-09-19 10:53
0

Fast tyvärr är det ofta alldeles på tok för dyrt att köpa tarotlekar i såna här butiker. Näckrosen är som Vattumannen i det fallet (=svindyrt!). Men att kunna titta på lekarna där och sen beställa från nätet är vad jag brukar göra ;o)

För övrigt tycker jag mycket om Regnbågen, jag var där i lördags faktiskt. Måste ju passa på när man är i Gtb =) Fast Näckrosen var stängd.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.