Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 856 ggr
Bappho_
0

Jan Fries

Är det någon här som läst något av Jan Fries? Och om, vad tyckte ni då om hans böcker?

Bappho
0

putt

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
0

Ja, fast det var länge sedan. Jag tycker de är sådär, lite beroende på vad man är ute efter. Jag kommer ihåg att jag inte var särdeles imponerad av det han skrev om runor.

Jag kommer också ihåg att jag höll på att skratta så jag trillade åt bilden på "runpositionen" till solrunan i hans bok "Helrunar". (En man sedd i profil, sittandes på huk. Av någon underlig anledning har illustratören placerat solrunan i variant som ett stiliserat 's' alldeles nedanför mannens rumpa = komisk effekt)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
0

Ska kanske inte slösa bort min dyrbara lästid på honom då. Men hans namn dyker upp lite då och då när jag läser andra böcker eller artiklar så jag får för mig att jag borde ta reda på vad han möjligtvis har att säga :)

Astraea
0

#3 Då tror jag det är meningen att du ska läsa honom Bafo. :)

Ganna
0

#3 Det beror på vilka andra böcker du har i läskön, antar jag. :) Är det kaosmagin/sigillmagin är Carroll och Hine bättre att läsa, är det för runornas skull är de svenska författarna bättre.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
0

Det är när jag läst om kaosmagi som hans namn dykt upp bl a men jag blev intresserad av just boken Seidways: Shaking, Swaying and Serpent Mysteries när jag kollade hans titlar.

Ganna
0

#6 Jag tycker inte den tillför något om man läst Strömbäck och Grimsson.

Bappho
0

#7 Tack för tipset. Har inte läst Strömbäck men hittade en bok av honom om sejd på adlibris för billiga 44:-  :-)

spindelfot
0

#8 hjälp vad billigt! letade själv upp nämda bok.. inbunden med 328 sidor, för 44 kronor, det är ju helt vrickat.

Påminner den om grimsson - alltså en bok om folklig magisk kultur? Försöker hitta en recension på boken men det går inget vidare.

adlibris är livsfarliga marker för mig, jag har så ont om pengar, och 44 kronor blir lätt 400 efter lite hybris-bpk-surfande..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Ganna
0

#9 Nej, Strömbäcks bok är akademisk. Den innehåller hans avhandling "Sejd" samt ett par av hans studier.