Kantareller
Jag hoppas på massor med Trattkantareller i år. Jag har helt slut på svamp. Brukar ni plocka matsvamp?
Har ni bra recept innehållande matsvamp? Skulle vara roligt att fylla på recept här i Kökshäxans kokbok!
MVH Isnornin

Plockade ca 1,5 liter gula för ett par dar sen. jag tror jag tycker det är allra godast att bara smörsteka dem och ha på rostat bröd….Mmmm….

um vad gott!!
MVH Isnornin

Jo vi brukar då plocka svamp.. i år blir det desvärre inget utav det.
Men beroende av mängd så smörsteker jag dem och torkar för senare bruk. :P Det brukar sitta mkt gott med smörstekta kantareller efter en dag till myggs. :P
Vi plockar en hel del de år det finns. Gula kantareller och trattisar är favoriterna. Det vi inte använder direkt torkar jag …. har kantareller och trattisar från 1992…. Så länge de står torrt så klarar de sig hur länge som helst.
Smörstekta kantareller…. mumsigt värre:)
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
stuvad svamp med lite salt o pepper, på rostat bröd…. mmmmmumma

ååååh måste ut å plocka i veckan :o) Älskar svamp, d e nog det bästa jag vet!

Jag är hängiven svampoman och hoppas jag kan ge mig ut i storskogen endera dage med korg och matsäck och ha en riktigt lång svampletardag.

Men taggsvamp hörrni ! DET är grejer det! Blandat med lite trattisar, smörstekta med lite vitpeppar, salt och vitlök…MMM!!!!
Herrejisses så sugen ja blir…..

Kantareller innehåller mycket D-vitamin läste jag mig till helt nyligen.
Bra att veta särskilt för dom som äter mycket vegetarisk mat, som har få D-vitamin källor tydligen.

Var på en bondgård där de hade massor med kossor här om dagen. Där fans det mycket svamp.

Det är klart man plockar svamp. Tyvärr är det lite dåligt med kantareller men som tur var har jag näsa för dem och känner på lukte var de finns. Jag ser väl också var det finns chans till kantareller genom de olika växtplatserna och förekomst av de träd som de bildar symbios med. Jag brukar räkna med tre underarter här med lite olika utseende gran (enstaka stora lite blekgula), tall (lite mindre mörkt gula och samlade) och björk (utbrett runt hela rotsystemet).

Plockade en halv Icakasse karlJohan igår och måste snarast ut igen. grannar ute på min sambos landställe plockade 13 kg KarlJohan på 20 minuter häromdagen i skogsmark norr om Stockholm och de ska visa oss stället i helgen 
Det finns någon uråldrig samlarinstinkt i mig för jag blir nästan manisk när det finns sådär mycket svamp och måste nästan bäras därifrån.
Underbart för övrigt att kombinera den härliga skogsupplevelsen med svampplockningen.

Härligt… Plockade nån liter gula kantareller idag, och när vi sedan for på ett annat ställe för att släppa hunden hittade vi ca 10 fina Karl-Johansvampar. De var bara lite maskangripna så det blev rätt mycket kvar efter rensning. Karl-Johan kan ju vara hopplöst maskätna emellanåt, men dessa var unga och fasta. Till middag blev det soppa och svampmackor, mmmmmm…….
Kom nyss hem från en härlig tur i svampskogen.. Å de fanns MASSOR av kantareller.. å flugsvamp… å Karl johan…(fast de flesta var maskätna)

Oj vilka fina svampar. Är det någon av er som har ett bra (Dvs barnsligt lätt) sätt att ta hand om Karl-Johan? Kantareller är et väl bara att steka på så det kan jag:D Men om jag vill spara dem?
Hittade en massa kalle på den sista skogsturen..
Mvh Sebastian
#16 Jag förväller och fryser in.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Jo det tipset har man fått några gånger. Men vad exakt är förvälla? och rensning av K-J.. Tar man bort den där badsvampsliknande delen under hatten? Har aldrig tidigare plockat såna här svampar så frågorna är många..
Att förvälla är att koka dem en stund i kastrull med lite salt och ev lite vatten (oftast räcker det med vattnet som kommer från själva svampen). Är svampen mindre och det där badsvampsliknande vitt och fint så spar jag det, har det blivit gult till färgen så tar jag bort det med baksidan av en liten kniv.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Ok. Tack.

Min kompis var i Värmland i helgen, 3 pers plockade 20 KILO på en & samma dag. Bara gula kantareller. De fick sälja av dem.
Själv hittar jag aldrig några, men trattisar brukar jag förvälla/torka i ugnen. Därefter gör jag varma mackor med gräddig stuvning & ost, in i ugnen. ;-)

Ho Ho Ho jag har plockat minst 20 kg karl johan nu och massor av olika soppar, fårticka, taggsvamp och sist men inte minst svart trumpetsvamp i mängder….
skrockar belåtet och klappar mig på magen.

Jag e nog konstig…har provat både KarlJohan och Kantareller…men jag tycker Champinjoner är det godaste som finns. Helt beroende är jag! Äter det nästan varje dag.
Jag.Blir.Så.Avundsjuk.
Jag har stora drömmar om att jag ska bli sådär huslig och gå ut och plocka svamp och bär och sylta in och göra paj och smörsteka och jag vet inte vad, men jag hittar då aldrig någon svamp…. Det främsta skälet är att det inte finns någon skog att tala om där jag bor. *MORR*
Jag brukar glatt gå ut med min svampbok i högsta håg och blir överlycklig när jag hittar en svamp och börjar bläddra långt och länge och får alltid veta att alla jag hittar självklart är dödligt giftiga. Pyttsan!
En gång när jag var liten hittade jag ett hav av gula kantareller och det är bland de starkaste minnen jag har som liten. Äntligen lönade sig alla mina snurrkringfaranden från den egentliga gåstigen och den gången fick jag hjälp av min familj att plocka, ack, vilken tid.
Jag vill ha mer svampminnen! Jag vill bli en riktig svampplockare, en sån som inte skriker till skogen "JAG HAR HITTAT EN SVAMP! WUHU!" och dansar en glädjedans till på köpet. En sån som vet exakt vilka svampar som ät ätliga kontra giftiga.
Behöver en svampmentor ;)
Alla svamprecept jag fått prova på tycker jag är mumsiga, men sen är jag ju ganska glad i mat över huvudtaget och det hjälper ju.

#24 Då är vi två som behöver en svampmentor. Jag kommer nog gå en svampkurs nästa höst om det dyker upp en, och det brukar det ju göra. ;)

#26 Eller hur! De vanliga känner jag till men det finns ju som sagt så mycket mer..