Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 2309 ggr
skogsgubben
0

Elementens riktningar

I den västerlänska traditionen placerar man elementen på följande vis:

Öster - Luft

Söder - Eld

Väster - Jord

Norr - Vatten

Inom Wicca och häxkonst placerar man oftast elementen så här:

Öster - Luft

Söder - Eld

Väster - Vatten

Norr - Jord

Hos ex. Navajoindianerna i New Mexiko ser det helt annorlunda ut.

Det här kan kanske skapa grubblerier om vad som är rätt och vilket system ska man använda när man åkallar elementarerna vid en ceremoni. Att placera Eld i söder verkar ju logiskt eftersom solen, som representerar eld, står som högst i söder. Men om man råkar stå på andra sidan av ekvatorn och ska göra en ceremoni? Då blir ju allting omvänt. Ska man då ändra på varifrån man åkallar elementarerna?

Och varför ska luft alltid vara i öster??? Finns inte luft överallt?

Jag t.ex. har en ceremoniplats med Edsviken max ett par hundra meter bort i östlig riktning. Borde det då inte vara mer logiskt för mig att åkalla vattnets elementarer i öster istället för i väster? Och om det sedan råkar blåsa kraftigt från söder, är det då inte logiskt att åkalla luftens elemtarer från den riktningen? Men vart ska jag då placera eld??? Kanske solen är på väg ned i väster, då kanske det är logiskt att åkalla eldens elemenarer från den riktningen? Men om det är mörkt och natt???

Fredric Lamond (initierad av Gardner) skriver i sin bok Fifty years of Wicca: "If the calling of the elements at the four quarters is to put us truly in touch with them, then the high priestess and the coven as a whole should relax before opening a circle, and try to sense from which direction the energy associated with each element is coming most strongly."

Vad jag och även Lamond menar är att man kanske inte blint ska följa böcker och färdiga system, utan tänka och känna själv. Trots allt är Wicca och häxkonst en naturbaserad religion där det handlar om att komma i harmoni  och leva med naturen. Som Lamond skriver: "If we want to reconnect with Nature we should like our Pagan ancestors be flexibli…and let the state of Nature guide us, not any book".

LinaN
0

Mycket tänktvärt.

Att ruta in allt i mönster är ignet som jag tror på. Känner ajg att jag vill kalla elementen i annan än "föreskriven" ordning så gör ajg helt enkelt det…. För känns det bra så är det rätt.

Bra att du pålyste detta Skogsgubben. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Alwyn
0

Nej man kan inte lita blint på det som står i böckerna…speciellt inte då det handlar om symbolik! Jag har märkt att det står så olika på olika ställen, så jag tycker att sålänge man litar på sin intuition och gör det mansjälv tycker känns logiskt så finns det ingen som kan säga emot ;o)

Jag e van att ha jord i norr och vind i öst, men tycker nog att om jag skulle välja om så hamnade jord i söder och vind i norr hihi.

inca
0

Mycket bra och tänkvärt skrivet skogsgubben :)

Jag och Bappho pratade lite om det i våras om elementens riktning och det är nog lite beroende av vilken tradition man lever efter men det bästa är väl att gå på känn vad man vill ha ut av elementens hjälp.

2005 var jag iväg på en häx/kvinnokurs och hon som höll i den gick efter sötmedicinens hjul.

Själv bor jag så att jag har havet i öster om man ska gå efter hur man bor.  Mest använder jag mig av hur elementen placeras inom wicca och häxkonst men känner jag att jag behöver ändra så gör jag det.

Skirr
0

Jag bor på Skånes västsida och där passar den traditionella wiccanska indelningen av elementen ganska bra (öster - luft, söder - eld, väster - vatten och norr - jord). Men jag tror ungefär som du Skogsgubben, att man får anpassa elementens placering till där man befinner sig. Jag har havet i väster så det känns naturligt!

Astraea
0

*putt*

En intressant tråd som bör lyftas fram tycker jag. Själv anser även jag att man bör placera elementen utefter hur man bor. För mig känns öst-eld, söder-vatten, väst-jord och norr-luft väldigt naturligt. Hur förhåller ni er?

Zoraye
0

Mycket intressant! Jag har under flera års tid placerat vatten i söder och eld i väster, men så fick jag höra det omvända och började fundera på det.
Blev även varse om elementet is, vilket jag tyckte var oerhört intressant och naturligt eftersom vi lever så pass nära Arktis.

Det som känns naturligt för mig är öst-luft, söder-vatten, väst-eld och norr-jord.

[trumman]
0

Blodtopp: Hur var det vi placerade dom på kursen, och vilken tradition var det vi följde då??

Mvh, T

Ioma
0

Jag har lärt mig mycket under min tid här på iFokus och en sak jag lärt mig är att inget är bestämt till 100% på förhand utan att så länge man själv trivs är det ok.

Jag har inget mönster i mitt altare som exempel utan ställer grejjerna så jag känner att det är perfekt för mig, ska se trevligt ut och vara lätt att använda osv.

Jag tror inte att man måste använda sig av väderstrecken så slaviskt så länge man själv känner att man får fram det man vill….

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Coturnix
0

//…man kan ju ha elementen på en sån där snurrbräda…eller en uttjänt gammal grammofon…//

lightseeker
0

#9, aha, du menar i en sådan där cyklisk cirkel-rörelse, hmmm, påminner mig om någonting…

blodtopp
0

#7 Det blev efter alternativ två i #0. Du hade väl bytt plats på söder och väster tror jag, i jämförelse med det. Hur tänker du nu? (Om du förstår min fråga ;o) Hade du kanske velat ha kvar dem som du ställde dem från början? *nyfiken*

Astraea frågade mig hur jag tänker när vi träffades för två veckor sen, och jag har inte ens funderat på att man 'kan ha' elementen på andra väderstreck. För mig har det liksom varit rätt direkt med de riktningar som är vanligast inom wicca, så jag har inte funderat mer. Men när Astraea  berättade hur hon placerar sina så fick jag mig en liten tankeställare =)

Alwyn
0

jag placerar åxå enligt wicca och har aldrig velat ändra det. Men visst, får man en uppenbarelse och vill ändra av god andledning Flört så varför inte?