Smide?
Håller någon av er på med smide?
Jag tycker att det är helt fasinerande vilka saker och ting som kan skapas av lite bankande! Jag har bara provat på vilket var kul, det hade varit roligt att lära sig tekniken så man inte blir helt slut på två sekunder.
Har vi några kunniga smeder här bland häxorna?
MVH Isnornin

Jag gick en sommarkurs i silversmide, gjorde en liten sked med skaftet böjt i en ögla. Den blev rätt ful men jag tycker om den ändå.
Var och besökte Therese´s (tror jag hon hette) smedja, i somras. Hon är visst Sveriges bästa, letar rätt på en länk om det.
Hennes saker är så vackra! Hon gjorde bland annat bestick i järnsmide.

Å vad vackert! Ett Freja halsband hade jag velat haft!!
MVH Isnornin

Skit! hon gjorde snygga grejer! :)
Silver, guld och stål. Metaller är tacksamma att jobba med om man bara lyssnar till dem.
Bokstavligen.
Hittar man rätt ton i metallen så blir man inte ens trött.
Armbanden.

#4 Var det inte du som förvandlade skedar till hängen till halsband?
MVH Isnornin
Bland annat, men jag gör så mycket mer. Inte bara av skedar… ringar, halsband, hängen och framför allt… emblemet runt min hals…

#7 du får jättegärna visa flera bilder!
MVH Isnornin
En dag…
eller natt.
Jag är utbildad silver- och guldsmed, men har dessvärre för närvarande ingen verkstad att arbeta i, så det intresset ligger på is tills vidare.
Har även testat på järnsmide lite grann, det är tungt men roligt :-) Metall är ett härligt material att arbeta i, saknar det verkligen…
Nice… Har du något man kan få titta på?

just det jag tänkte fråga;)
MVH Isnornin
#1 Kul! Tette vet jag vem det är, för hon har gått på Stenebyskolan i Dals Långed i smide. Morsan jobbar där ibland som lärare i silversmide.
(Jag mötte Lassie!)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

jag hade velat prova på silversmide
MVH Isnornin
Silversmide är skitkul. Det är delvis genom silversmide som jag lärde känna LailaBaba för läänge, läänge sedan… Önskar jag hade en liten verkstad med värme så att man hade kunnat arbeta med det hemma.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

#5 Håller med, armbanden..
#16 Har du några bilder på vad du har gjort?
#17 Inte för tillfället. Kan fixa sedan. USB porten har pajat på datorn så jag kan inte lägga upp nya bilder :-(
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#12,13
Är jättedålig på att ta kort och dokumentera det jag gjort, dels för att det var så länge sedan jag gjorde något bara helt efter mitt eget huvud som jag kan vara stolt över (gamla skoluppgifter och tråkiga beställningsgrejer säger ju ingenting om min stil/design)
Ett smycke jag iaf tagit kort på och som jag är hyffsat nöjd med är det här halsbandet, ett beställningsjobb åt en kompis som skulle gifta sig och ville ha ett halsband med svarta stenar till brudklänningen: brudsmycke (bilden gör det dock inte riktigt rättvisa eftersom det inte var polerat och klart när bilden togs…
)

jättevackert!
MVH Isnornin
Ja det var fint…
Jag knackar mest "för skojs" skull eller för ett syfte… Mina smycken… smyckar av en orsak… Men ditt var… vackert…

Instämmer i hurraropen. Det var ett fint halsband.
Annars håller jag med A-E i #21 Jag tillverkar för ett syfte och för att jag gillar det. Sen om det råkar bli fint är ju helt ok.

Tandborste och tandkräm dunkar fint på silver iaf.

Skämtar du?Med eller utan slipmedel i så fall?Jag är lite rädd om klenoden så jag vågade inte ta Häxans

Nä bara tandkräm o tandborste. Brukar använda det på guld o silver. Blir fint som snus.

Siddu. Det vart ju som nytt.