Horn
Jag älskar horn. Speciellt fårhorn, nog för att jag lekte med sånna när jag var liten (ja, jag kanske är 131 år det vet man inte så noga, har tappat räkningen;). På slöden i 5 klass gjorde jag vas av kohorn, man fick putsa och fila så man var helt slut i armarna! Min morfar har ett jättestort horn på golvet i sin hall, när jag frågade honom vad det komm ifrån sa han -Den onde, (och flinade) jag han bara ta det ena, sa han och skrattade. Vilken gubbe va, det är nog från ko misstänker jag;)
Jag har ett fantastiskt renhorn från norrland, det är så magiskt!
Jag hade velat haft fårhorn, vet ni vart man kan köpa horn?
MVH Isnornin
Jag vet inte, men jag fick min fårskalle (Gotlandsfår) av min morbror som haft egna får.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Den är helt fantastisk Bafo!
MVH Isnornin

På en fårfarm kanske? Har för mig att jag har en bekant som tröttnade på livet i betongdjungeln och startade upp en fårfarm söderöver. Kan kolla med henne. Återkommer!

Tack snälla Zoraye:)
MVH Isnornin
#4 …och hittar inte Zoraye något, kan nog jag hjälpa till. Det är inte så långt till mig heller. ;)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Vad coolt förresten att få slöjda i horn!
Jag fullkomligt avskydde syslöjden (men har förlikats med den nu även om jag knappt kan trä en symaskin) men ääälskade träslöjden och alla spännande saker man kunde göra, träets skiftningar, etc.
Vid ett tillfälle för några höstar sedan fick jag exakt nog av att sitta vid datorn och knattra dag ut och dag in och anmälde mig till en minikurs i ulltovning. Jag hade festat till det rätt ordentligt kvällen innan så det var inte helt angenämt att stå i ull- och såpaångorna, men att ha händerna i ullen var verkligen magiskt!
Sedan dess försöker jag göra något med händerna så ofta jag kan, om inte annat för att gå utanför den berömda lådan och bara göra ett "hjärnbryt" för att kicka igång kreativiteten.

#5 Vad snällt! vart får jag tag på dig?
MVH Isnornin

Ja det var kul på slöjden när jag var liten, inga sparkrav där inte! De t var många som gjorde lampa av sina horn men jag nöjde mig med en vas;)
MVH Isnornin
#7 Pm:ar.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

#9 tack;)
MVH Isnornin

Jag tycker om att titta på kort, om ni har bilder på sniderier el liknande ni har gjort el köpt i horn vore det roligt if ni vill dela med er av det!?
MVH Isnornin
Nu har jag precis tiggt till mig ett älghuvud. Då är det bara att leta upp en någorlunda privat myrstack då :-)
#12 Nice, får man kolla på det sen då?
#12 Kom hit, jag har 2 stackar varav en är enorm. :)

min gamla granne ville ge mig både det ena och det andra, men jag tackade nej vilket var dumt av mig!
MVH Isnornin
#13 Visst :-) Det är din bror som tiggt åt mig på sitt jobb. Alla är ju älgjägare där.
#14 Tack för erbjudandet :) Jag känner till två riktigt stora stackar här, men tyvärr så ligger de på olämpliga ställen. Måste de vara stora? Jag har en begynnande stack här i min skog annars.
#16 Fler myror = snabbare rensning, men har du tålamod att vänta så spelar storleken ingen roll.

/Det kanske blir en stooor myrstack och mycket myror när de får så mycket mat//;)
#16 Åh kan han inte tigga ett åt mig med?
Var ute och tittade på stacken. Den var ynklig så jag får leta vidare. Jag hade en jättestor förut i den gamla lekstugan. Jag försökte skotta bort dem (eller mest mitt ex) men de övertog hela stugan. Jag fick riva den till slut.

ååh ett älghuvud! en sån som jag vill ha till nidstången..
Apropå horn ska jag på maskerad på lördag, har fullständigt hjärnsläpp, tänkte gå som Isis.. eller nåt, så jag ska tillverka horn att ha på huvudet.. Isis har ju kohorn - jag gillar att tänka på hur olika det är med horn, ko=fruktsamhet, mjölk, älg=ståtlighet, djurkraft, ren= vildkraft, styrka. Bock = spjuveraktighet, skämt, etc.
så ser jag det iaf! :)
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#20 Myror är ett elände på fel ställen. Vi brukar få in en liten kader svartmyror varje vår; då åker myrdosan fram.
Du får leta snabbt, snart är det ju sovdax för de små krypen. Då kan du iofs lämna skallen ute så den hamnar under snön (om ni nu brukar få snö), det rensar bort en del utan att förstöra allt för mycket. Sen får myrstackarna jobba vidare i vår.
#21 Sinar inspirationen helt, gå som lussekatt - måla kroppen gul & ett russin i naveln så är det klart! ;D
En sån här skulle jag vilja göra:

MVH Isnornin
Vi har ju en motsvarighet rent utssendemässigt i julbocken: Julbock
En sådan ska jag göra vid tillfälle. :)

#23 haha ja lussekatt kan man ju gå som.. blir man hungrig senare på kvällen efter att ha hällt i sig vin och sådant, kan man ju äta russinet. 'innovativ'
#24 DET skulle man gå som.. oj, vilket fantastiskt mardröms-djur. Påminner om den nordiska julbocken.. ja eller julbocken som jag ser inuti mig kanske.

Allting var mycket kantigare och läskigare förr, känner jag ofta, då var det inget konstigt med skallar, och alla slaktade djur och bar morbida djävulsmasker till vardags.. stoppade upp favorithusdjuren och hade de hemma som sällskap, avrättade människor offentligt, gick till trollen och lånade kastruller som om det var den vanligaste saken i världen.. har jag hört.
När jag fick mitt första barn så fick jag för mig att jag skulle göra mig en julbock. Ville att han skulle växa upp med den traditionen istället för jultomten. Min farmor brukade alltid berätta om när hon var liten och hur rädda de blev när julbocken kom. Tyvärr så fann jag inget gethuvud så det blev aldrig något av det.

Om man har tex en bit från ett kohorn, och vill göra ett halshänge, vad har man för kniv då, som klarar av matrialet?
MVH Isnornin

så efter farmors historia bestämde du dig för att skrämma dina barn? Tomten kan vara bra läskig han också..
Jag hade tänkt börja med en helt ny tradition som jag hittade på själv allteftersom, att offra till husets tomte på kvällen innan julafton, och sen när morgonen kommer hade jag tänkt att min son ska hitta jättemärkliga paket, typ konstig knotig hemslöjd och brev skrivna om hur det är att bo i pannrummet i ett lägenhets-betonghus, skrivna med spretigt bläck. 'roligt att NÅGON bryr sig om lägenhets-tomten, här skall du få en liten häst jag täljt under oktober månads mörka, kalla nätter'
förlåt för OT men älskar jultradition ;)
#31 Jag har alltid varit ganska förtjust i att skrämma barn.
#29 Hos oss kommer julbocken, men barnen är så små fortfarande att den smyger in och lägger julklapparna under granen. Sen har vi en halmbock som får vara "stand-in". Om ett par år däremot, då ska jag se till att det kommer en "riktig" bock och klappar på.
# 30 Det är bättre att såga ut formen du vill ha med en lövsåg och sedan raspa/fila/slipa till slutresultat.
#27 Ta med en mandel och några kryddnejlikor så blir det glögg med lussebulle (vinet blir ju varmt i magen).

Spindelfot inte behöver du be om förlåt inte, det är kul med dina tankar tycker jag!
MVH Isnornin
#33 Fasiken om det inte ska bli julbock hos mig med. Sonen är väl lite för gammal, men min dotter är ju bara sju.

#36 Bra idé! (så kan tomten ligga kvar i frysen i år, ja han ligger där för att inte bli maläten.)
Julbock
En till.

#33 det är nog bäst!
MVH Isnornin

Har ni sett bockar som är gjorda av granris? De är fina tycker jag
MVH Isnornin

tillverkade ett par horn idag..
kanske man skulle ha dessa på maskeraden, ska köpa nåt billit diadem att fästa dem på.
min vän fritz gick med på att posera.

Snyggt:)
MVH Isnornin

de lär ju inte hålla egentligen, krävs väl bara att man råkar stöta till väggen så plattas de till, så har jag två ståltråds-plättar på huvudet egentligen.. ja, jag lär ju se lite spexig och lattjolajban ut iallafall.

#31 Spindelfot, how very Tim Burton!!!
#42 Ingår Fritz i utstyrseln?

#45 ja kanske det.. jag har fått med min man på jul-ljuget också..
#46 nej, fritz ger mig klaustrofobi.. svårt att få i sig vin, etc..
#47 "Fritz, när du vill ha en vit festkväll! OBS! Rök- och mökfilter på köpet!"

ja.. bra ifall man har en chaufför i sällskapet kanske!
Har grejat med hornen hela kvällen, knipsat fast dem på ett passande diadem, gett dem 'hud', vet inte om de är särskilt lika kohorn som var tanken.. men spexiga är de.

hornen på huvet.. skitsvårt att ta en bild som inte var för suddig, det är svårt att ta bilder av sig själv.

Vad bra de blev!
MVH Isnornin

ja fast bilden är så dålig, man ser typ bara svarta klumpar tycker jag själv :( man ser formen etc, men de är riktigt snygga, klädda med svart silkespapper som jag lackat och hällt glitter på!
#50 …och sedan förväntar vi oss så klart en bild på hela utstyrseln. :)