Orb??
Hej! Menar du ljuset på höger sida,så är det solljuset som reflekterar i kameran.Något annat ser inte jag. Mvh /B

Molle_Mulle: Visst är det bredvid stolpen på översta brädan (mellan hästen och stolpen men mest åt stolpen till) och lite ovanfär du menar, jag tycker mig se ett ansikte där i "dimman"
Kraaaaaaaaaaaaaam och ljus/Vinga

Ja jag mernar ovanpå hästen.. Är det en rund ring. Rakt ovanför hästen, vid hennes öron typ.

Alltså, jag har svårt att se orber som något annat än ett ljusfenomen. 
Jag tycker mig se något ovanför hästens huvud, men det är lite svårt att urskilja eftersom det är dagtid och ganska ljust härinne. :-)
Om det är en orb? Tja, då vill jag först veta vad du menar med en orb? Vad är en orb för dig?
Så här står det på Wikipedia:
"Orber är ljusfenomen som ibland uppträder på fotografier eller film.
Orber är stora oskärpecirklar som uppkommer då partiklar (damm, vattendroppar, insekter etc) hamnar kraftigt ur fokus. För att framträda måste de vara mer upplysta än bakgrunden, vilket är ett vanligt resultat av att använda blixt i mörka utrymmen.
Tron på att orber är någon form av andar är vanlig."
Jag håller nog med Ceriadwen lite grann, ofta är nog "orber" ett ljusfenomen, som det beskrivs ovan på Wikipedia.
Men å andra sidan så kan man ju aldrig veta säkert. Jag är öppen även för att det kan vara någon form av energi man ser. Men vad det sen är, är en annan sak i såna fall. Inte nödvändigtvis ett andeväsen. Finns ju så oerhört mycket mer än det.. :-)

orben hamnar UR FOKUS, kanske orben inte hör hemma här riktigt, har väl tillräckligt av orbar och läs mina ögon, samt spöken på loftet i andra forum här, känns tråkigt om vi få det så här också.
#6: lightseeker, visserligen är jag trött och har suttit för länge vid datorn, men..vad menar du med det du skrev? *s*

Jag menar INTE att man inte får lov till att välja vad man har lust med att skriva här, bara att det skulle vara tråkigt om det blev samma utveckling här som på ÖN, med massvis av dylika inlägg. Fråga igen om jag var ottydlig med någonting
Jag tänkte just skriva det, vi sysslar ju inte så mycket med orber här… Men dom gör det på Övernaturligt i fokus. 
Själv tror jag ju inte på fenomenet i sig så jag ska inte säga nåt.
#8 Okej, då fattar jag vad du menar…det var väl det som jag anade att du menade också. *s* Är trött och hängde väl inte riktigt med i svängarna i det du skrev bara. Inget annat. :-)
#9 Nej, som du säger så hör väl orber kanske inte så mycket ihop med just denna sida. Vare sig om man talar om det som ett fotografiskt ljusfenomen eller ett andeväsen. :-)
Om vi säger som så…. orber=damm. men orber är ett utspritt fenomen som till och med har aktiva anhängare.
Det finns teorier om att det finns en hierarki hos orberna coh att vissa orber äter andra orber…. detta kallas ju iof i vanliga fall för Pacman…. :D
Alla som jag diskuterat fenomenet med säger samma sak.
Det var sin sak när man fortfarande fotade analogt, då var fenoment mer ovanligt. men idag med dagens digitalkameror är orber vanliga, och av en väldigt enkel anledning. digitalkameran scannar bilden, och skulel det finnas en dammpartikel just där under scanningen syns denna som en orb. analoga kameror tar ju bilden och kopierar rakt av utan att scanna.
men om folk vill tro på orber får de göra det…. själv tycker jag att det är rätt fånigt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

regnbågen

Det ser ut och vara en orb.

Molle_Mulle , gå in på Övernaturligt och läs, där finns det massor med inlägg om orber. 
ursäkta att jag är skeptisk… men…
ofta när ljuset reflekterar på linsen uppstår såna där "orbs", det är inget övernaturligt med det =)

Jag tror inte det är något övernaturligt, i de flesta fall. Men däremot så tror jag att det går att se spöken på film och fotografier ibland, och vissa orber tror jag är mer än damm.

Det är ju helt uppenbart att det är ett ljusfenomen och inte något övernaturligt på bilden.
jovisst e det en orb:):)

jag tror det är en orb vid hästens pannlugg/öron^^ väldigt stor
Orber är skit på linsen eller damm och andra partiklar som lyses upp på ett eller annat sätt.
Tar man med blixt blir det ofta orber om man är inne och fotograferar och det är då småpartiklar som lyses upp av blixten men hamnar utanför fokus.
Samma sak ute men där behöver det inte handla om blixen utan de kan lysas upp av annat ljus. Kan ske även om det är mörkt.
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Orber blir även olika stora beroende på hur nära de är kameran eller videokameran ;-)
Mvh
Marika "Ioma"
Bild tagen i motljus=många dammpartiklar och solstrålar in i linsen = inga orber!!!!!
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Kanske är mer en fråga för www.overnaturligt.ifokus.se
Orb. När damm får namn. (Åh en bumpersticker idé
)

Ve dig nämna detta onda ord här….*S*…Ickefokuserade dammkorn, dök opp strax efter ett amerikanskt (såklart) dollarprogram visades första gången…dessa har inte ett enda skit med vare sig övernaturligt eller häxeri att göra…den enda funktion de fyller är att göra okunniga exalterade över att ha fångat "något" på bild…..
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Det är inte ett dammkorn.. det är en häst.
#25 *fniss* så sant så…
Mvh
Marika "Ioma"

#26 ;)

LOL^^

XD

Hmm..orb,tror tyvärr inte i detta fall,orber har ett eget sken i färger,detta är typ damm,det är lätt att testa.Jag testade själv hemma en gång,jag skakade en filt och tog kort på där jag skakat med en gång,oj vad många lysande partiklar det var på bilden.

Nu låser jag den här orbtråden och låter den försvinna i fjärran. Hoppas vi slipper se fler sådana här, de är en styggelse.
/Iram