Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 3181 ggr
Hennum
0

fuskstenen?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Här kommer jag med ett foto på stenen från Själ kropp ande som i mina ögon skulle kunna vara en fusksten. Sen är inte jag den bästa på att se sånt ^^

Men kanske någon här kan?! :D och om det är en riktig, vad är det för en då?

hoppas allt är bra med er

/Johanna

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Coturnix
0

Hematit Blodsten ser det ut som. Hej Hennum!:)

Bappho
0

Kan också vara onyx/agat.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[trumman]
0

Fusksten? Hur känns den om du biter i den?

Mvh, T

LailaBaba
0

Om den är lätt och varm kan det vara jet.

Trollvind
0

Gissar nog på en färgad agat.

karinf
0

Ser absolut ut som en sten ur gruppen kalcedon. Agat-bandad.

Bjornen
0

Endera är det en sten eller också inte. Sedan om det är någon finare och värdfullare sten är något annat. För mig ser det ut som en ovanligt fin glättesten.

Casiopeia
0

Jättesvårt att se på bilden. Är den helt opak eller lätt translucent? Det blå man ser på kortet, är det blänk på ytan, solid färgfläck i stenen eller mer som ett färgskimmer som rör sig inne i stenen? Någon syntetsten/imitation tror jag inte det är ( mycket ovanligt att man gör det för tummlade stenar) men det kan ju vara en äkta sten som färgats eller behandlats så den ska se snyggare ut än vad den är. Det är väldigt vanligt att tummlade stenar man köper i newage-butiker är billiga "tråkiga" stenar som behandlats och sedan fått ett fantasifullt namn…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Manstrale
0

Hennum, stod det inget i Själ Kropp Ande om denna sten, jag menar de brukar väl skriva vad det är för stenar som följer med?

I mina ögon skulle det kunna vara en Obsidian, s.k vulkaniskt glas. Har själv några sådana i olika färger som svart, mörkbrunt och mörkgrönt. Väldigt vackra med mycket glasskimrande djup i sig.

Allt gott! /Månstråle

StarGazer
0

#3 Haha, touché! Det är konstigt att i allmänhet att det som är sällsynt är mer värt, varför då? Vad avgör värdet på en sten tex?

Varför är guld värt mer än silver?

BranDuir
0

den duger att trolla med!!!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Casiopeia
0

#10 efterfrågan avgör värdet :-) Ju fler som vill ha, destå fler kan tänka sig att betala destå mer…Sen är det självklart att man ska gå efter vad man själv känner. Affektionsvärdet är större än det ekonomiska. En grön glasbit kan kännas bättre än en smaragd för en person.

Sen när det gäller ädelstenar och ädelmetaller handlar det mycket om egenskaperna också. Diamanter gnistrar mer och håller bättre än någon annan sten, guld oxiderar inte som silver gör och håller sig repfritt längre etc…

Casiopeia
0

OT: Förresten apropå sällsynthet konta värde- diamanter är i motsats vad man kan tro inte alls särskilt ovanliga, det finns gott om diamanter. Dock är det dyrt att bryta och slipa och det är i princip ett enda företag som har monopol på marknaden så därför kan priserna hålals höga. Dessutom har det ju ett symbolvärde, diamonds are for ever som man säger. Det känns inte lika magiskt med en cubic zirkonia (syntetisk sten) i förlovningsringen även om den gnistrar lika fint.

här kommer jag och sten-nördar mig igen Skäms

StarGazer
0

#12 Jo det är klart att även jag inser att det är tillgång/efterfrågan som styr och till viss del även egenskaperna också. Men för mig är det inte solklart varför platina skulle vara dyrare än t ex titan ur en smyckes-aspekt. Men som du så vist påpekar, affektionsvärdet väger tyngst.

Way OT: #13 Du som har lite koll, hur långt har man kommit med konstgjorda diamanter egentligen? Blir de lika hållbara och av samma höga kvalitet som naturliga? Tar det för mycket energi för att kunna tillverka dem lönsamt eller hur är det egentligen?

Bjornen
0

Alla industridiamanter är konstgjorda.

StarGazer
0

#15 Men håller de samma klass/hållbarhet?

Casiopeia
0

#14 &15

Nej alla industridiamanter är inte alls konstgjorda, tvärt om. ca 90% av alla diamanter som bryts duger inte till smycken utan går till industrin. Dom flesta diamanter är grå-brunaktiga och fulla av inneslutningar, så det är bara dom med bäst färg och högst renhet som man bemödar sig att göra smycken av. Speciellt som framställningen /slipningen är så dyr så lönar det sig inte att göra någon smyckesten av en halvful diamant.

Att en sten är syntetisk innebär att den rent tekniskt sett om man ser till atomstruktur och kemisk uppbyggnad etc är identisk med den äkta varan. Altså inte att förväxla med imitationer som är gjorda av andra material för att efterlikna/härma en sten (t.ex cubic zirconia). Enda skillnaden mellan en synteisk diamant och en äkta är att den ena tog några miljarder år att skapa, den andra några timmar. Dom är lika hållbara, har samma kemiska och fysiska egenskaper. Från början hade man problem med att få dom lika vackra (sett till färg och renhet) men nu går det att skapa diamanter med lika hög "utseendemässig kvalité" som dom finaste äkta stenarna.

Framställningsprocessen är dock väldigt dyr, även om den syntetiska diamanten naturligtvis inte blir fullt lika dyr som den äkta så rör det sig ändå om sånna stora summor pengar att folk inte vill betala för det. Då kan man lika gärna lägga till några tusen extra och få något "äkta". Här är det helt och hållet det känslomässiga värdet som styr som ni förstår, dom "magiska" eller symbolikska egenskaperna man tillskriver diamanter. Därför finns det nästan ingen marknad för syntetiska diamanter, och därför så har det tyvärr blivit så att många syntetiska diamanter säljs som äkta av lurendrejare. Stenbranchen har jättedålig koll på vad som händer där för utvecklingen sker i det dolda… Det är således nästan omöjligt att utveckla metoder för att avslöja fuskdiamanter. Det cirkulerar säkert en hel del fuskstenar på marknaden som påstås vara äkta och som aldrig kommer avslöjas.

Casiopeia
0

#14 Vad det gäller platina och titan så är det inte så svårt att se när man lägger metallerna bredvid varandra. Det är mycket svårt att få någon snygg lyster på titan, medans platina däremot är sjukt vackert. Titan är tråkligt gråaktigt, känns väldigt lätt och "plastigt" medans platina är mycket ljust och har lite mer tyngd. Sedan tror jag platina är dyrare att ta fram. Men visst är det vanisnnigt att det ska vara så väldans stor skillnad kan man ju tycka…

StarGazer
0

#18 Tack för utmärkta svar! Skillnaden mellan titan och platina låter fortfarande som en smaksak och har alltså inget alls med egenskaperna för själva metallen att göra. Vansinnigt var ordet.

Hennum
0

hm. jag har inte försökt att bita i den, men den ser rätt god ut, ska göra det sen när jag kommer hem till mitt lilla korridorrum. numera har jag bara tillgång till dator på biblioteket i lund. annars sitter jag bara hemma och tittar på tv och saknar iFokus.

stenen ser precis ut som den gör på bilden, helt igenom mörkblå (kanske inte så mörk som på bilden riktigt) med ljusa ränder. inget inre skimmer alls.

det enda dom sade i själ kropp ande var "blå sten". De kallade den här stenen helt enkelt "blå sten". Den hade inget namn som de andra stenarna man fått.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Casiopeia
0

I så fall skulle jag tippa på att det är någon form av färgad agat, men det kan vara lite vad som helst. Troligen en "tråkig" sten som  manipulerats på något vis. Men fin för det :-) Huvudsaken är ju inte vad stenen heter utan vilka energier man känner att den ger.