Hur tänker ni/du kring Karma-lagen?
Att det man besvärjer om kommer tillbaka eller slår tillbaka på en så småningom?
För mig har det alltid varit viktigt att ha klart för mig vad jag har för intention med mina handlingar oavsett vad dom har handlat om.
Vad säger ni?

Mmm, jag håller med. Som man sår, får man skörda.
Alla handlingar, alla tankar får konsekvenser. Direkta, eller indirekta.

Jag säger detsamma som ni. Det är viktigt att tänka på vilka intentioner man har.

mig skall man inte fråga.. mina karmapoäng är urusla.. :P

Jodå… karma är ett bra ord för det som håller räkningen. Sedan kan man ju ha tratidionsbundna synsätt eler individuella sådana på vad som kan kallas karma och vad det betyder.
Oavsett är det ett fenomen som drabbar alla, vare sig man tror på det eller inte :D
Ett gott rykte är en form av god karma, till exempel. Har man ett gott rykte om sig, så är chansen större att man blir väl omhändertagen av en man inte tror sig känna.

Många tänker oftast direkta fysiska händelser som straffar en när man tänker karma.. tex, du slår någon i ansiktet och dagen efter förlorar du jobbet.. Men någonting man inte bör förglömma med karma är att det snarare ofta handlar om att man själv straffar sig själv - genom att göra ont gör man sig själv ont - det är inte skönt att känna hat, ilska och ha ett behov av hämnd, man straffar sig själv genom knutna, outredda känslor. Man blir en ytterst ofärdig människa ifall man inte kan komma över eller förlåta någonting. (ibland går det ju förstås inte att förlåta.. men det går att komma över och gå vidare)
Är man en ilsken och hatfull person som gör mycket ont så straffar det sig ju även ofta naturligt… som RS skriver så talar ett gott rykte ofta snarare för än emot en.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Kan mest bara instämma i era funderingar allihopa!
Jag funderar ganska mycket på karma eller var man nu vill kalla det

Skitsamma vad det "heter".
Vi alla vet ju vad som åsyftas!
Och ja, jag tror att man får fan om man framkallar något ont för någon annan via magi.
Inom magin måste man nog vara exakt. Inget svammel, inget ogenomtänkt.
Man får vad man önskar. Ordagrannt.
Kan en "god" önskan för en själv vändas till något ont pga ordsvammleri, kan säkerligen något ont som önskas vändas till något synnerligen ont också!
Glöm inte att gudarna har mycket humor 
#5 Ja fast man får akta sig så ilskan/samvetet inte strålar över till ett läckande solarplexus ;) Så man tror att man förtjänar allt som kommer till en och bara accepterar ett öde/en situation man inte drar nytta utav.
Jag tror nog allt kan förlåtas, vissa tar nog bara lite längre tid än andra.

Min störrsta lilla pojke är ett lysande exempel på karmalagarna i verkställandet. Han kan inte göra någonting taskigt utan att det hoppar upp och biter honom i häcken.
Precis varenda gång.. ibland tar det en kvart.. men det biter honom jämt..

är det någon som tänkt på vad som sker med karma om man tar bort epieten "ont" och "gott"?
Att alla handlingar slår/vänder tillbaka till en oavsett intentionen?
Om man lägger en besvärjelse på någon annan för att hjälpa sin vän tex (nej det är inte jag som gjort det)

Bide to the witches law ye must
in perfect love and perfect trust
eight words the witches rede fullfill
an it harm none do as ye will
what ye send forth return to thee
so ever mind the rule of three
follow this with mind and heart
and merry ye meet and merry ye part
Den här lever jag efter , jag tror absolut att det du sänder får du tllbaka.

Jag undrar lite vad som egentligen menar när det är "karma mellan två människor". Jag har hört det när jag blivit spådd, och tolkat det som att det är en person som jag kommr att ha i mitt liv, på ett eller annat sätt, hur ofta eller hur sällan kan variera?
Jag ser det som något positivt, men det behöver det alltså inte vara?

#12 Som jag uppfattar det med karma mellan två människor så kan det vara både positiv och negativt. Det är helt enkelt handlingar mellan två personer som gjort att ni står i det läget ni står i idag.
Har det hänt något negativt tidigare kanske ni är ovänner nu, fast ni aldrig tidigare träffats. Eller tvärtom. Det kan vara något oavslutat som återuppstår i nutidens handlingar. Etc etc. Så tolkar jag det i alla fall =)
#12-13.
Vissa människor vi möter är vi direkt systrar och bröder med och andra känner vi ett klart motstånd till. Då anser jag att vi ska vara lyhörda och se om den personen har nått att tillföra vårt liv eller kanske tvärtom, istället för att avfärda dem på en gång.
Vandra i Ljus å Skönhet

#14 Absolut! Jag försöker vara öppen till alla som kommer in i mitt liv. Ibland funkar inget alls, men då har jag kanske lärt mig nåt ändå av just denna person.
Vissa andra personer har jag umgåtts jätteintensivt med en tid och sen har det bara runnit ut i intet. Dessa personer har givit mig väldigt mycket och jag är av den säkra uppfattningen att även detta sätt att umgås med var meningen från början. Om det har med karma att göra vet jag dock inte =)

Jag ser det mer som konsekvenser av ens handlande. Allt man gör får konsekvenser, då kan det vara både bra och dåliga..

Karma är ett ord som ofta missförstås. Många tror att det är någon form av straffsystem, vilket är mycket långt ifrån sanningen.
Karma är sanskrit och betyder handling. Det handlar om lagen om orsak och verkan. Vad du sår får du skörda.
Karma översätts ibland med ordet Öde.
Men karma har ingenting med fatalism att göra. Karma betyder handling, att skapa. Öde handlar om något skapat utanför dig själv, något du inte kan påverka.
Deepak Chopra beskriver det mycket vackert i sin bok Vägen till Kärlek;
"Varje handling är skapande - från naturens handlingar, t.ex. regnandet eller jordens rotation kring sin axel, till människornas mycket personliga sätt att handskas med sina komplexa liv - allt faller under rubriken karma."
Det finns ingen dålig karma, inte heller någon god karma - det där hör till missförståndet där man tror på ett belönings- och straffsystem. Karma verkar på ett mycket djupare plan än så.
I de vediska skrifterna (varifrån ordet karma härstammar) är "outgrundligt" det adjektiv som oftast kopplas till karma.
Karma är det hjul som hela tiden för oss framåt. Karma tvingar oss att utvecklas, att lära, att växa. Varje liten handling vi gör skapar ringar på vattnet - karma.
'What goes around comes around' är inget annat än karmalagen i korthet.

Är tvungen att lägga till några ord som kanske egentligen inte passar i sammanhanget men i alla fall…..
Det är inte dina tankar som räknas utan det är handlingarna.

#18 oj. Ofta präglas handlingarna av tankarna. Tänker jag en illvillig tanke, speglas det på något vis i mitt sätt att uppträda, även om jag kanske inte slår en stekpanna i huvudet på den jag är arg på ;) Men vi utsöndrar nog alltid en liten del av tanken, det tror jag. Inte minst påverkar tanken oss själva, vårt mående.
Och med regeln om ringarna på vattnet, innebär det att tanken nog har en påverkan den också, som jag ser det.