2012/uppstigning ?
Jag har läst en del om mayakalendern, olika saker som kan hända oss 2012.. Och nu har jag börjat fundera på det här som kallas 'uppstigning' - alltså, en slags process man tydligen går igenom, för att kunna matcha energihöjningen till 2012.
Jag vet inte vad jag ska tycka om det.. Jag har stor tilltro till mayakalendern, men vet inte vad jag ska tro om uppstigningen, kanske för att jag inte vet om jag passar in på 'symptomen' själv.. Så jag blir väl lite sur, tänker att jaha, här har jag ägnat livet åt mystiska energier och esoterisk forskning och får ändå inte följa med de utvalda upp..
Vad anser ni om vad som kommer att hända 2012, vad som innebär med uppstigning, vad som menas. Jag skämtar i inlägget men är ärligt intresserat, jag undrar faktist en del över det och hoppas att någon här är mer insatt.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

ja är det inte för jävligt….här försöker man få en taxi omedelbart…och det enda man hör är "taxi var god dröj" och på andra bolaget "för taxi idag tryck ett, för färdtjänst tryck två…för uppstigning tryck 2012….
jag kör själv i stället
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Asså såhär tänker jag. Det är ju så att den "äkta" bara slutar det året.. Killen som fick i uppdrag att göra den kanske tröttnade sådär ca 2000 år framåt o sket i det.. Ibland är en Sten en Sten hur man än vrider och vänder på den..
Eller så är det på riktigt det de säger. Vad vet jag.
Mvh Sebastian
Upp vart då? Till himlen? Låter lite för kristet för mig. Jag trivs bra på jorden och vill nog försöka leva här istället. Inte för jag tror att jag är en av "dom utvalda" ändå! 
Hamnar jag nånstans så blir det nog där det är hett… *asg*
Nej, skämt åsido, jag tror inte riktigt på sånt där, att vissa är utvalda. Det har alltid känts som att vissa vill vara bättre än andra och ha mer makt och beundran. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Kan någon berätta om grunden för det här! Har bara hört lite om det men skulle vilja veta mer!

Fast, jag måste nog säga att jag tycker fler och fler i min bekantskapskrets funderar över livet och hur vi lever det. Fler och fler funderar över "andlighet", över sånt som vi ofta diskuterar här på forumet. De ifrågasätter konsumtionssamhället och på något sätt längtar efter/strävar efter något djupare - något mer äkta kanske?
Jag har förstått det som att mayakalenderns slut syftar på en era (en tidsålder) som når sitt slut, där något annat tar vid. Alltså inte världens ände där man kommer till himmel eller helvete - kanske man inte ens märker av skiftet? De flesta gör nog INTE det. Men nog händer det mycket i världen just nu som verkar som att en tidsålder går i graven, vi kan inte fortsätta som vi gör nu - resurserna tryter, vi måste förändra vår livsstil om vi själva och jorden ska överleva.
Jag upplever det också som att fler medmänniskor funderar över vad som sker med vår miljö, vad som sker politiskt sett i världen, och fler människor söker sig till t ex yoga, kurser i meditation och annat som brukar klassas som andligt. (Återigen baserar jag påståendena på vad jag själv sett i min bekantskapskrets och vad jag ser i tidningar, tidskrifter och på TV - vore intressant att höra vad ni andra lagt märke till). Det kanske tyder på ett sug efter något, ett behov som hittills inte tillgodosetts såsom vi lever idag i den industrialiserade västvärlden?
Tror inte det handlar om att alla och envar plötsligt förvandlas till andliga gurus, utan snarare att vi alla börjar bli mer medvetna om att konsumtion och förbrukning inte löser något - snarare skapar det mer problem. Vägen till att bli en hel och sund människa går inte genom det yttre, genom att köpa eller nyttja ting och människor - den går genom det inre, genom att finna frid i sig själv (istället för att desperat klänga fast vid andra människor som vore de nyckeln) och på något sätt kunna finna sin väg.

Många som fokuserar på just 'uppstigningen' brukar hänvisa till olika fysiska och psykiska krämpor och känslor, som tydligen är klara symtom på att man byter energivibration..
Och att det ska finnas olika slags våningar av energier, som man uppgraderar till sakteliga,
och har man tur så kan man år 2012 strålas över till en annan planet för andra lite bättre energivarelser, de som inte har tillräckligt mycket ljus i sin aura får reinkarneras i 26000 år till.. tills de lärt sig vad de måste för att kunna fortsätta transformationen.
Nu återger jag bara vad jag läst, detta är inga åsikter jag håller för fakta. Vill ni veta mer kan ni säkert söka på google, på energihöjningar eller 2012.
Jag tycker själv att jag märker av en viss energimedvetenhet iallafall, som blivit allt större - det finns en större öppenhet. Sedan tycker jag mig jämt möta människor som är mitt inne i stora faser i livet, där de utforskar sig själva, religion, ifrågasätter samhället osv.. Många människor som börjar om på nytt i sina liv.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#5 Jag håller med dig i det du skriver. Runt omkring i min bekantskapskrets är det likadant. Tror nog att det är så lite överallt.
Folk har helt enkelt insett att det inte går att fortsätta som vi hittills har gjort. Att vi måste börja tänka oss för om vi ska ha någon jord kvar att leva på/av.
Allt snack om att frigöra sig och bejaka sitt egna ego som var så populärt tidigare har nu satt sina spår (min egen uppfattning). Inte för att det är fel i sak att göra det, men när det går så långt som till att man endast bejakar sig själv och totalt skiter i vad som händer runt omkring med medmänniskor eller naturen…. ja då är man ute på fel vägar och vandrar.
Där tror jag det är många som nu vaknar upp och inser att pga detta tänkande så har dom tappat bort mycket av det "naturliga", det är inte helt enkelt så att var och en av oss kan köra sitt eget race, utan vi måste faktiskt även ta lite hänsyn till varandra och till den jord vi lever på.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
#5 Det tror jag har funnits i alla tider, det är nog bara att just VI inte har märkt det. PÅ 60-70-talet hade du massor av folk som reagerade mot världen och hur den var. 
Det är nog bara så att vi ser tillbaka och ser de misstag som gjorts, inte hur folk tänkte egentligen. Jag är rätt säker på att dom hade samma tankar och idéer som vi har idag och att det alltid har funnits. Ibland tror jag att vi gärna vill se att vi själva kommer med nya tankar, men jag tror som sagt var att just detta är något som folk tänkt och tyckt tidigare.
#7 Förstår inte riktigt vad du menar med att "frigöra sig" och "bejaka sig själv", kan du förklara? För mig låter det som något positivt och inte alls negativt.
SOm jag ser det så är det osäkra och olyckliga människor som behandlar andra illa. Någon som mår bra och har en bra självkänsla kan också ge andra kraft, eftersom dom då har mycket kraft själva. OM man bejakar sig själv så betyder det inte automatiskt att man skiter i andra eller i naturen. Jag kan inte se det sambandet iallafall.
Men förklara gärna vad du menar, för jag kan ha missförstått dig. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#7 o 5 jag håller helt med…
Men vad gäller uppstigningen / The Ascenscion osv….
Hela detta race som börjat med 2012, är ju igen något som på sitt sätt liknar Jehovas vittnen, 144000 skall få plats i uppstigningen/paradiset/ den nya världen…..kan tyvärr ite säga annat än att det är bullshit, moderna myter skapade i vinningssyfte, för att nån girig liten fan ska kunna leva glada dagar.
Visst slutar Maya-kalendern 2012, men det bertyder ju inte Jordens undergång….fan vår egen kalender "slutar" ju den 31 december varje år….tänk om nån får tag i en sådan om tusen år….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

gryning, #5,
"Tror inte det handlar om att alla och envar plötsligt förvandlas till andliga gurus, utan snarare att vi alla börjar bli mer medvetna om att konsumtion och förbrukning inte löser något - snarare skapar det mer problem. Vägen till att bli en hel och sund människa går inte genom det yttre, genom att köpa eller nyttja ting och människor - den går genom det inre, genom att finna frid i sig själv (istället för att desperat klänga fast vid andra människor som vore de nyckeln) och på något sätt kunna finna sin väg."…..håller med.
Förövrigt vill jag bara tillägga att jordens undergång, händer en gång i livet för alla människor, nämligen på din egen dödsdag.
Några av dom som får uppleva det mer än en gång, är de som har gjort tillfälliga besök, på " den andra sidan".

Kan det inte vara så att "uppstigningen" inte betyder en resa. Kanske en resa i ditt inre, kanske folk öppnar upp. För min del så ser det ut som att hela världen håller på att "vakna" mer å mer. Å vakna e väl en slags uppstigning åxå.
SEV 
Jag har för mig att jag hört något om att det gamla mayafolket ökade sin energivibration så pass mycket att de genomgick uppstigningen. Att deras vibration ökade så mycket att vi inte längre kan se dem. Någonstans i den texten antydde de också att denna vibrationsökning var något som jesus genomförde och det var därför han kunde gå på vatten eftersom han vibrerade snabbare.
Kanske att de närmade sig den andliga världen? Försvann från den fysiska?
Men personligen så tror jag på ett "uppvaknande" istället för en "uppstigning" för mänskligheten som helt klart redan börjat. Det tar ju tid för kunskap att spridas till ALLA så självklart började detta uppvaknande säkert med ett par individers tankar redan när konsumtionen och tekniken började ta över hand (1700-1800 tal) och har sakta men säkert ökat till tusentals, miljontals människors medvetande.
Något som är intressant är att medier och teknik som bidragit till konsumtionen och naturförstörelsen är den som också för vidare alla de här tankarna/idéerna om att vi måste ändra vårt beteende.
Hoppas att det till slut blir ett möte på mitten mellan det bästa av teknik,modernisering och natur.

Jag tror att vi hamnar i Ljusets Rike, men jag vet inte för jag har inte läst alla böckerna. Och nej, jag är inte seriös ^^

http://web.telia.com/~u13605030/slagruta/index.html
Klicka på principen för Mayakalendern .