Fler stenälskare här?
Stenälskare som jag är så måste jag få tipsa alla ni andra som älskar stenar om en helt fantastisk bok vid namn Stenar, Kristaller, Mineraler och deras magiska kraft av Marie Nilsson. Boken är helt ny och kom ut i maj 2008. Jag beställde den från AdLibris och gav 289 kronor för den. 200 kronor lägre pris än i andra butiker. Blev helt tagen när boken kom hem till mig, för det var ingen liten bok! Tror den väger runt 2,5 kilo och den var så himla maffig med mängder av vackra bilder i färg och intressant läsning. Detta har nu blivit min "stenbibel" som jag söker i efter sällsynta sorter.
Jag har just nu 215 olika stensorter, och jag älskar att söka nya spännande stenar. Kan nämna några som jag fick kämpa länge för att få tag i och som betyder lite extra i min stenskatt.
Serafinit (den ovanliga änglastenen från Sibirien)
Quantum Quattro
Blå Månsten
Nuumit
Blå Onyx
Connemara Marble / Celtic Stone
Popcorn Dolomit
Ögon Agat
Vesuvianit / Idokras
Finns det någon annan här som är ägare av sällsynta stensorter? Jag är nyfiken! Blessed Be / Månstråle

jag önskar att jag vore det!! Har alltid gillat stenar
MVH Isnornin
En äkta stensamlare :). Nä, tror inte jag har så värst ovanliga stenar. Gillar dock sten, vilket ibland varit en plåga..
Vandra i Ljus å Skönhet
Jag samlar på "vanliga" stenar fast jag vet inte om detta egentligen ÄR en sten.. Nää det är nog en Fossil. Eller flera stycken faktiskt.

Väl mött!
Ja, jag är uppvuxen i stenhögar… medans min far knackade fram mineraler i nerlagda gruvor. Där fick jag min första kontakt med naturen och alla dess väsen!
Har en hel del sorter men tror inte att jag har så många ovanliga.
Det skulle vara min eldopal som jag är otroligt stolt över! Annars är jag svag för Blå kalcit (
som jag tagit mitt nick ifrån) älskar månsten och bergkristall, rosenkvarts har jag hemma i mängder. En annan jag har är svart jaspis, angeliten gillar jag med samt min azurit som jag har på mig emellanåt ien guldkorg.
Varje sten är unik och talar till mig. Ovanlig som vanlig *blink*
Hade jag haft tiden med mig ikväll skulle jag satt mig o kollat igenom lite bättre. de ovanligare har jag förmågan att glömma namnen på :( *ler*
Tack för boktipset!
Jag har inga kristaller utan vi har lite "vanlig" sten som barnen plockat ute:o)
Men förhoppningsvis flyttar det hit ngr stenar inom en snar framtid.

#3 oj vilken fin! Vilka mönster.
Jag älskar oxå stenar. Just nu är min favorit citrin!
Jag har bara dom "vanligaste" stenarna i min samling.
Jag älskar min fossil.. fick den av en vän på Gotland.. Jag har ett helt gäng med fossiler utöver denna som jag plockat men ingen som är lika stor..
#3 Vilken otroligt vacker sten/fossil du visade på bilden! Och den andra bilden du visar var också så himla fin. Någon fossil äger jag ej, vore roligt att göra det.
#4 Eldopal är väldigt speciell! Och jag håller med om att Blå Kalcit är ljuvlig. Jag tycker också väldigt mycket om Månsten (har även förutom den vanliga Grön, Regnbåge och Blå Månsten vilka är så himla vackra, särskilt den Blåa). Sen tycker jag mycket om Tigeröga och dom övriga "ögonstenarna" som Oxöga, Kattöga, Falköga och Örnöga.
#7 Citrin är en mycket vacker sten! Kan bara hålla med dig!
Blessed Be / Månstråle

jaaaa stenar Är såå roligt…
Min älskling är en Staurolit -Korssten från murmansk..bild här!
Sen har jag två Specter kristaller….som är helfräna ….ser ut som svampar…
Hittade jag i oslo på alternativt networkmessen och har inte sett vare sig förr eller senare …
_B.B //Kristina
**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens
#11 Oj vilka fina och speciella kristaller du visar på bilden! Någon Specterkristall har jag ej i min ägo, såg verkligen urtjusig ut. Korsstenen är jättefin också, sådana har jag ett par av och dom är himla fina. Men vad är det man ser mer på bild 2, det ser ut som någon större kristall där i bakgrunden? Blir nyfiken! :) /Månstråle

#13 vad är det du har för kluster där bakom ljusstaken?
#13 Himla vackert! Jag blir glad av att se dessa bilder! Kram Månstråle
#13 Jättefint,blev oxå glad att titta in och se ditt altare.
Ser väldigt kraftfullt ut/magiskt.
#8 Så fint systrami :)
Kram//W

Boken verkar intressant! Står det även om stenarnas "magiska" egenskaper i boken?
/Kramiz
#19 Ja det står om stenarnas magiska egenskaper i boken, väldigt bra uppställt till dom vackra bilderna. Och med både svensk och engelsk text på varje sida. Jag kan verkligen rekommendera boken! Har själv en hel del olika stenböcker, men ingen kommer i närheten av den här tjocka "bibeln". Kram tillbaka /Månstråle

Jag brukar beställa alla "andliga" "häxiga" ;-) böcker från adlibris. Stort sortiment samt kanonpriser. Lär lägga in en beställning om denna bok inom kort! Tack för tipset!!!! Kramar om

#3: Den var fin du!!
#21 Vad roligt att jag kunde tipsa dig. Du kommer inte bli besviken. Liksom du så köper jag också det allra mesta i bokväg, så även tarotlekar, hos Adlibris. Håller med om att deras priser är rena kanonpriserna i jämförelse med andra ställen. Kram Månstråle

Jaha en till bok som jag bara "måste" ha
Tack för tipset Manstrale
Idag har jag roat mig med att fota några av mina stenar så nu måste jag ju försöka visa lite också. Jag har aldrig testat att lägga in någon bild här, men jag provar så får vi se vad som händer. Går allt vägen så är det min Blåa Månsten som jag börjar med att visa. På bilden är den bara en bråkdel så vacker som den är i verkligheten. Den har enormt vackra skiftningar i blått som verkligen glimmar likt månsken. Blessed Be / Månstråle
Det funkade!!! Vilken tur :) Då får ni titta och njuta. Nu ska jag grilla korv så jag återkommer senare ikväll med någon mer bild. Kram så länge /Månstråle

#25 ja, det är svårt att fotografera stenar, jag har försökt jag med, men de kommer inte riktigt till sin rätt … förutom en gång då min ametistspets ser så mycket större ut än vad den egentligen är, där fångade jag verkligen dess verkliga natur för den är större än den är, så att säga ;)
Månsten. Jag har en "vanlig" månsten, liten trumlad en. Men något jag alltid funderat över är var den har fått sitt namn ifrån, varför kallas den månsten, någon som vet?
Du har väldigt fina stenar..
Tack Manstrale! Nu har jag beställt boken du tipsar om:)
Kram!//W

Hejsan, här är en nykomling 
Men redan innan jag blivit medlem här så har jag sparat 200:- på ett tips från Månstråle! Man tackar 
Det gäller boken du tipsade om: "Stenar, kristaller, mineraler". Den såg jag på ett annat ställe på nätet för flera månader sedan, och började genast dregla svårt eftersom jag också är "stentokig"
Men den var lite väl dyyyyr….
Och sedan förirrade jag mig hit till den här sajten, och fick syn på ditt inlägg…..och idag kom boken (suveränt snabbt), jag trotsade ösregnet (som upphörde lagom tills jag blivit ordentligt blöt) och tog mig till posten, och nu ligger min ögonSTEN (he, he, den kunde jag ju inte missa…) här! Så nu är helgen räddad!
Och du har rätt; den är verkligen STOR! Inget man ligger i sängen och bläddrar i - såvida man inte är tyngdlyftare el. dyl.
Post-tjejen kommenterade när hon kom kånkandes på jättepaketet: " det var många böcker det här!" hi, hi.
Jag har en skaplig "sten"samling i vilken åtminstone EN är ovanlig - jag har aldrig sett någon mer än den jag har. Tyvärr har jag förlagt namnlappen så det blir med stooor spänning som jag skall försöka leta upp den i min nya bok 

Tack snälla Månstråle för tipset!
Den här tråden blir tillagd som favorit på stört! Man blir ju så glad bara av att se alla vackra stenar…*ler*
Boken ska beställas å det snaraste - stengalning som jag är…
Nu var det länge sedan jag tittade över min stensamling…men det kan ju bli dags då - när boken kommer. *ler* Tror inte jag har nån direkt ovanlig… Finns en och annan VÄLDIGT vanlig också då…eftersom jag har svårt att låta bli att plocka stenar på tex stranden… ;)
Jag gillar stenar också, fast helst vill jag hitta dom själv, ute i naturen. Är alltså inte så inne på att köpa slipade ädelstenar och sånt, utan mer "riktiga" stenar. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Araella och CatMoon, vad roligt att tipset kom till glädje för er! Boken är helt underbar, den tar liksom aldrig slut!
Allt gott! /Månstråle
#9 Hej jag har MASSOR av fossil. Om du vill ha några så bara säg till….. Har några ovanliga också som jag plockat dels på Zanzibar och på Sri Lanka. Dessa är jag dock både tyst och rädd om då det ej är tillåtet att föra ut ur någon av dessa länder. Har dock badat(helt IDIOTISKT men men jag är som jag är)i "Gem-river" på Sri Lanka en flod som fylld med ädelstenar, det går att plocka dem med tårna. Safier,Rubiner osv osv bara det att floden är också full med vatten ormar(dödliga) Krokodiler och beväpnade vakter på stränderna…Så ett besök/bad rekommenderas INTE :-)