Konsten att torka ett troll
Jag tänkte delge ett av mina effektivaste trolltorkningsrecept.
I gamla tider ansågs torkade troll ge stor tur. Först och främst så var ett torkat troll över spisen ett tecken på att man ägde stor makt och list - endast mycket begåvade människor kunde fälla ett troll.
Torkat troll är även en proteinrik näringskälla och delikatess under vinterhalvåret, kan liknas med torkat renkött.
Ett fångat troll torkas enklas, hängandes upp och ner i ett torrt och svalt utrymme, efter att ha blivit doppat i smaksatt salt. Smaksätt gärna saltet med tex, tvål, då trollen oftast är mycket smutsiga, men tvättar man trollen försvinner de som känt helt. Däremot, att blanda lite tvål i saltet skadar inte.
Ett annat sätt att torka ett troll är att låta det hänga korta stunder ute vid soluppgång, högst fem minuter åt gången, ca 10 gånger. Detta är en snabbtorkningsvariant som går snabbt, men inte blir lika fin som den långsamma salttorkningen.
Delge gärna era era recept på troll, vätte, eller andra inhemska specialiteter.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Salttorkning av troll är samma som jag använder på vittrorna, dock med den fördelen att vittrorna är mycket renliga så tvålen behövs inte…dessutom är de allra flesta redan ihåliga så torkningsprocessen är snabbare vilket är mycket praktiskt eftersom säsongen för dessa ligger sent på hösten då dagarna är korta.
Torkade vittror fungera utmärkt som drinktilltugg eller varför inte som dessert då de är extra goda både kanderade och chokladdoppade…..saltet framhäver sötman och parat med en mörk choklad blir det en smaksensation utan like.
samtidigt för de tur med sig så ett par om dagen är rena dunderkuren mot vår vanliga otur, faktum är att häxprocesserna inleddes ett år då det var ovanligt ont om vitterfolk då dessqa hade rest till en kongress på Kamtjatkahalvön.
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Men vittror.. Är väl kända för att vara fulla av snabba kolhydrater? Stod det inte en känd artikel förra året av 'Folktrons delikatesser' om en långårig missuppfattning om näringsinnehållet? Vittrornas kolhydratinnehåll skulle väl - mina egna teorier - kunna förklara flera av våra vanligaste folksjukdomar, tex bristsjukdomen Engelska sjukan, eller Acne - ett vanligt hudproblem hos människor med överskott av Vittra i blodet.
Troll består nästan bara av Lort och Fett, och det sistnämda är ju nyttigt som vi vet, Lortet är på sin höjd mineralrikt.
Vittra.. kan man däremot torka och använda som skönhetsmedel, har jag märkt - blir som en pimpsten ifall de får ligga lite längre, och är utmärkt att gnugga vårtor och liktornar med kyliga kvällar.

Både rätt och fel, vildvittrorna är rena kolhydratbomberna, och orskar väldiga acneutslag tämligen fort! medan den vanliga norrlandsvittran är synnerligen näringsrik och bara med halva kolhydratinnehållet.
Sumptrollen har jag konstaterat inte funkar att torka på vanligt sätt, de är så pass uktiga att torkningsproessen inte sällan övergår i mögling, men behandlar man dem således att man faktiskt läger dem i saltlake i fyra dagar och sedan hänger dem i skorstenen i tre till fyra veckor får an den sydskandinaviska delikateesen Spicketroll, en förtrollande spis som dock tarvar stora mängder öl! Icke desto mindre ett fullgott alternativ till Kräftor om man nu råkar vara allergisk mot kräftor!
Man ska inte skoja om Dom Där sa farfar.
Mvh, T

Näe vad hemskt. Dessutom vill jag bara upplysa om att det är förbjudet att jaga troll. De är utrotningshotade, fridlysta, se jordbalken. Upprörande.
//det finns små syntetiska troll man kan använda istället.//
#5 Ja, eller katter och väldigt små, rakade, hundar.
Mvh, T
Min mamma har alltid sagt till mej att trollen spricker i solens ljus. Hur gör ni då för att det inte ska hända? Är det inte farligt att vistas i deras närhet då? Eftersom explosionsolyckor torde vara överhängande och om man råkar ut för en sådan har ni botemedel mot detta? Ryktet gör gällande att de sibiriska trollen har en annan smällpunkt än de inhemska. Är det sant?
Troll blir förstenade i solen. Det vet väl alla.
Mvh, T
Jaha så du har råkat ut för de där plagiaten från Kina. Jag har bara hört talas om dem, dock inte sett dem.

#4 så lät det inte på msn eller spindeltorp;)
sibiriska troll torkas inte lika väl i solen.. de smälter, är väldigt krångliga att tillreda överhuvudtaget har jag hört -lokalbefolkningen äter dem som de är, de är resistenta mot bakterierna där så det är ingenting vi skulle kunna göra.
ang de små rakade hundarna..minns jag en försändelse med sådana från kina.. Men det visade sig vara rakade råttor!

…har en importerad ask…men de är så ihoptorkade så att de är små som russin…kan man lägga dem i lut? Precis som med lutfisken. Har ni prövat det?
Så här läste jag rubriken "konsten att koka ett troll" och tänkte ja nu är det riktiga häxtakter här.
HAHAHHAAHA
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Nej men du kan baka bröd med dem i.. de sväller lite av fukten, spricker skönt i gommen.
Du kan även göra trollbrännvin.. fyll botten på en flaska med troll och häll på brännvinet, låt stå i ca tre veckor. Besk, jordig smak.
kinesiska troll är ju som bekant väldigt små.. förekommer ofta lurendrejeri då man säljer torkade plommon till turister och påstår att det är kinesiskt troll.
Ja rakade råttor är ganska lika hundar. De kallas visst för nakenhund… 
#10 SHIT POMMESFRITTES!! Snackade du med min farfar på spindeltorp!?
Mvh, T

#15 MEN ÅH JAG MENADE INTE SÅ! *SUCK*
jag syftade på, att ca 70 eller 80 procent av din och min kommunikation sinsemellan, består av trollskämt. (och hörni, jag överdriver inte nu)

# Blodeuwedd! fy dig! :) o även trumman, spindelfossingen som jag tror också syftade på världens underbaraste hundras. Jag, stolt ägare av 6 stycken, nakna, mjuka intelligenta o helt bedårande små hundvarelser! :)
Ja ja, jag vet att dom uppfattas som lite roliga av dom flesta :)
Ordföranden för försvar av nakenfisar har talat! :)
Torka o koka troll o vittror? nja, tycker jag inte låter så snällt, dom är skit gulliga ju, o fulla av bus, det tycker jag om :)
#17 Förlåt! Jo jag vet de är söta. ;)

Du är förlåten :)
Men jag ska skriva upp recepten, om det är något troll som är dumt ska jag fundera på att nyttja recept kunskapen (i ren hämd kanske?) :)

hm.. ja de är rätt mjuka och sköna de där nakenhundarna, mitt barn är som en liten nakenhund nu när han vägrar ha kläder på sig, och så är han varm som en kamin - precis som en spädgris, eller en hund.
men jag håller honom ren så gudskelov, kan han ej förväxlas med ett troll, nu i trolljaktssäsongen.

ja dom är också underbara "dom där" människovalparna, mjuka o goa, bra sängvärmare :)
Va? har jag missat premiären på trolljaktsäsongen? tänkte jag skulle vara med i år, av ren nyfikenhet :)

hm, här börjar det luta åt en anmälan för diskriminerings-nämnden.
Vafalls, har ni ingen hut i kroppen? troll mfl. har då aldrig provat tagit smak-bitar av mig, eller någon i min familj.
Och så har ni mage att rekommendera olika förfarings-sätt att tillvarata mina såta vänner.
Till på köpet även med recept på hur dom skall förtäras.
Neej, nu är det dags att ni smäller igen er recept-bok och börjar att äta biodynamiskt iställer, FRAM FÖR MILITANTA HÄXFÖRSVARARE AV SKOGSVÄNNERNA!

ok lightseeker, jag avstår att hänga med i jaktlaget :) (var ju bara nyfiken ju!)
O lovar att jag ska äta många pepparkakor :)

jaha och nu har ett tjugotal lyckats att sabba en begynnande berättelse…hahaha
#24 Jaja…. men en massa intressanta recept blev det iaf *L*
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman