Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2441 ggr
Achatina
2008-09-04 12:14
0

Häxprocessen

Undrar väl mest bara om någon här kan tänkas veta något om den. Har ett namn på en/två personer som kan ha varit delaktiga i den och det skulle vara intressant att veta om så är fallet eller om de kan avskrivas som oskyldiga till folkmord. För häxprocessen ägde väl rum i Jämtlandstrakten?

[incendium]
2008-09-04 12:43
0

Hysterin började norrifrån och vandrade söderut. Det borde gå att få veta vilka som var inblandade då de flesta fall av "häxeri" togs upp inför någon form utav dom. Jag kan rekomendera Jan Guillous häxornas försvarare och serien häxornas tid, där får man en grund till vad som egentligen hände och därifrån borde du lätt kunna söka vidare efter mer detaljerad information.

Dock har det nog mer att göra med historia än häxor då det rörde sig om helt vanliga kvinnor och män som åtalades.

Ganna
2008-09-04 13:12
0

Låna Bengt Ankaloos "Trolldomsprocesserna i Sverige" och "Satans raseri" på biblioteket.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bjornen
2008-09-04 15:03
0

Häxprocesser härjade i Europa under medeltiden och borde väl också ha härjat i Skandinavien. Från medeltiden finns inga kompletta domböcker bevarade och det är därför bara spekulationer.

De kända häxprocesserna börjar under slutet av 1660-talet i samband med en period med nödår och speciellt besvärligt klimat. En möjlig orsak kan vara svält som gav upphov till olika syner. Fram till mitten av 1660-talet var det en period med fina skördeår och mycket nyodlingsverksamhet. Folkmängden var därför förhållandevis stort för att kunna födas fullt när skörden slog fel. Dessutom är det känt från bl.a. Jämtland och Härjedalen att man blandade mjölet med missnerot. Missne är en giftig växt och troligen hallucigen.

Mililot
2008-09-04 17:41
0

I Ångermanland, rättare sagt i Torsåker, var det cirka en femtedel av alla kvinnor som brändes på bål i juni 1675. Guillou tar upp det i sin bok som Incendium tipsar om. Det är en väldigt bra bok, som även har filmatiserats av TV4, men då heter den Häxornas tid. I den är det mycket från Torsåker, men även Gävle och andra ställen tas upp i filmen.

I förra månadens National Geographic togs det upp mycket om häxprocessen, att det har kommit fram ny intressant fakta.

Bjornen
2008-09-04 19:07
0

Häxprocesserna började i Jämtland, Härjedalen, Älvdalen, Mora och Ockelbo. Senare blev det smidning till Ångermanland, Gävle, Stockholm och Västkusten. Häxerimål avgjordes i de flesta tingsrätter eller häradsrätter men på många ställen var det bara prygel eller frikännande. På några ställen vet man inte om dödsdomarna verkställdes då hovrättsprotokollen inte är bevarade (bl.a. Ockelbo). Alla mål skulle avgöras av häxerikommissionen som inrättades för att råda bot på farsoten.

Jag anser att Jan Guilliou:s bok är ett skönlitterärt verk och får inte användas som ren faktabok. Det finns några akademiska avhandlingar om häxprocesser som man istället bör använda som faktaunderlag.

[incendium]
2008-09-04 19:56
0

#5 nu börjar jag bli nyfiken, har inte grävt ner mig mer än jag behövt i ämnet. vad i Guillious bok är det som inte stämmer?

Airamya
2008-09-04 20:21
0

Ganska bra sida om häxprocesserna i Sverige, tycker jag

lightseeker
2008-09-05 16:24
0

häxor och häxprocesser av Bror Gadelius, den läste jag i somras, kan det vara något kanske