Välkommen höst!
Jag älskar hösten. Den får mig att leva upp som häxa, att verkligen uppleva naturen med både kropp och själ… Mabon och Samhain är mina favorithögtider, särskilt den sistnämnda som enligt mig innehåller en perfekt blandning av dramatik och stillhet.
Här är några anledningar att älska hösten:
- Den höga klara luften
- En varm kopp té efter en regnig promenad
- Naturens sprakande färgspel
- Äppelpaj
- Mörka kvällar med stearinljus
- Lusten man får att pyssla och handarbeta
- Halloweenfester
- Svamp
Nu vill jag gärna att ni skriver ännu fler anledningar! Dels för att en höstälskare som jag ska få frossa lite, och dels för att de stackare som skyr hösten kanske kan bli lite uppiggade!
Så… Varför älskar DU hösten?
Kram Iram

Andarna som arbetar nästa febrilt innan landet går till söms.
Skogen och dess dofter.
Trädens färger.
Den sprakande elden där vänner samlas för att sjunga, trumma och dansa.
Eftertanken när man går igenom alla upplevelser sommaren bjudit.
Man kan väl nästan säga att det är som i slutet av livet.
Man njuter av det sista dagarna med solvärme.
Ser allt det vackra runt sig, alla färger blir klarare i den kalla luften nu om någonsin vandrar man i skönhet.
Man kommer i en sorts frid inför vinterdvalan som närmast liknar den känslan man ser i de gamla som kommit i frid med sig själv inför nästa steg i livet.
Det är bra gött med höst.

Ja.. förberedelserna inför dvalan. Det finns en värme och kärlek i den.
med hösten brukar en hel del följa.. personliga förändringar en utomliggande förändring till mijön.
Stillheten som läggs utanför.. bara viskningarna av sommarens skratt och liv finns kvar. Som bleka spöken finns dem där och minner om sena kvällar.
Nu lägger natten sin mantel över markerna tidigt, sänker in jorden i vila.. Kyler långsamt ner den för att ge henne en chans att komma till ro.. Jagar febrilt in alla förvirrade som borde ligga till sömns..
Inomhus ökas värmen och ljusen.. frukterna av sommarens arbeten ligger spridda överallt. Mer arbeten väntar, hösten är än inte klar med sina frukter.
Snart ligger det vita morgontäcket över oss, varslar om det tjocka täcket. Ljuden gnistrar tydligt i ekot av iskristallerna, vilka bäddar in allt dem kommer åt.
Ingenting är vackrare än det som lyses upp av en iskristall..
Ingenting är skönare än när lugnet råder.. tystnaden är den hammrande klubban.
Hösten för mig, och vintern innebär sällan vila och ro. vackert visst… men med mörkret kommer tystnaden.. i tystnaden finns ljuden som under vår och sommar dränks av fåglarna och de andra djuren..
i skuggorna rör sig de som inte kommer fram i ljuset…
Vackert visst… ingen tvekan om det… om man blundar för det andra.
//
Hösten är den tid då död ger liv.
Hösten är mörk och skön; kall och frisk.
Hösten är den tid då en av våra Heligaste Lärare sticker upp ur moderjorden efter att ha laddat med ny visdom under året.
Hösten är färger och underbart vackra, snabba skiftningar.
Hösten är här!
Hösten är lugnet efter sommarens intensiva "måste göra, måste gräva, plantera, vattna, skörda osv"
Hösten är :
kall frisk luft
underbara färger
lugn
tända ljus
sprakande brasa
myspys i brasans sken
pyssel, handarbete
tystnad
Lika mycket som jag längtar efter ljuset på våren, lika mycket längtar jag nu efter mörkret.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
Längtar efter lugnet och vilan…men inte mörkret.
Vandra i Ljus å Skönhet

Underbart med höst! Lugn o ro! Färg o dofter!
MVH Isnornin
#6 Förbanna inte mörkret, tänd ett ljus!
Mvh, T

Mängden av spindelnät blir så påtagligt synligt, tidigt på dagen när de glittrar av vattendroppar.

Krispig luft, sammetsmörker, strilande regn, lågors sken, naturens praktfulla skönhet, skärpta sinnen. Känslan av att allt faller på plats.
Som sagt mycket är vackert…
Trumman du har så rätt! :D Jag ska tända läslampan och min dagljuslampa och gräva ner näsan i en massa texter…kunskaper jag inte haft tid med nu under den våren/sommaren. Får sin tid nu. Allt har sin tid!
Vandra i Ljus å Skönhet
Underbara höst! Min favorit årstid! Älskar hösten!
Av anledningarna du redan nämner Iram,.. & är mycket i skogen oxå..

Mmm hösten är även min favoritårstid. Som jag skrev i en annan tråd, vår och sommar i all ära men det är om hösten och vintern jag lever, flammar blossar. Härliga promenader med klar luft, i regnigt väder såväl som soligt, gärna på kyrkogårdar. Sprakande färger i naturen, löv som dansar. Hasselnötter och svamp, mossa och blöt mylla. Äppelpaj, tända ljus och en god bok eller bara kura skymning, kanske lyssna till radion eller vindens röst och rasande. Skriva! Skriva, skriva, skriva.
Jag klurar på ett 3-pack med doftljus. 1. skogsdoft en oktoberdag med blöt mylla, mossa, svampar och förmultnelse. Vissna löv och förgänglighet. 2. Skogen jättesent om hösten, när luften är hög, klar och kall. Vi. Man vet att till kvällen eller endera dagen kommer snön. I skogen luktar allt kallt, nästan genomfruset, ändå skog. 3. Skogen om våren, när bark och mark är torr och värmts upp av solens strålar. En del växter och blommor blommar andra knoppas. Det sjuder av liv likt i amazonas regnskogar.
Det vore något att tända en av alla de dagar jag faktiskt inte kommer ut i naturen av någon anledning.

hösten är.. MIN FÖDELSEDAG, 21 september!
jag önskar mig- en magic bullet, en kniv med läderslida, tarotleken som hans arnold har illustrerat..har instruerat alla mina närmaste mycket noggrant och har gott hopp om att jag kan inkassera alla gåvor såsom jag tänkt och planerat. *karlsson på taket*
önskar att jag fick mer tid ute på torpet, kunnat gå en lång tur på en dag och en natt och en morgon, letat efter enar, plockat några fler svampar, känt tiden i mossan, känt känt känt, luktat, tänkt, tagit hem drömmar.. nu blev tiden kort där, hoppas jag kan åka ut snart igen. är som ett djur i bur här hemma, fick aldrig tillfälle att gå som jag ville, cirkla runt kraftplatsen, känt och gjort.
känna hösten i jorden, locka in den i kroppen, bli höst själv.. det har jag inte gjort som jag velat ännu.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Magiv bullet? Sån där som de säljer på TV? Matberedare eller vad det är..
Hösten är favoritårstiden för mig tror jag. Den betyder förendring Alla stora händelser för mig är ofta under hösten. Den ger mig glädje. Alskar doften av höst i luften färgerna i naturen. Alla kalla höstpromenader som avslutas med varmt att drick o att kypa in under en filt vid tv eller bok.
JAg älskar våren som ger nytt samtidigt som död.
BB/Emma

#16 ja en sån ;) men den finns på tex öb och ellos också, betydligt billigare (man får inte köpa för dyra presenter till mig, då får jag skuldkänslor) de är skitbra, magic bullets, ska mala örter och milkshakes i den.. häxgrejer, småbarnsgrejer, hela köret..
nästa kurs är det puré åt alla som vill..

Haha då kommer jag!! Bananpuré är smaskens!
Jag kan inte säga så mycket utan att upprepa vad alla sagt redan. Jag har toppat mina träd för att få dem yvigare och då passat på att ta reda på en höstbukett som jag ska ställa i glykol för att få njuta av dem lääänge.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det bästa med hösten: man kan gå omkring i gossiga stickade tröjor och långa halsdukar och man kan vara mer anonym i mörkret! :)

Det bästa är friheten, som 21 sa är man anonym i mörkret. Man slipper den vidriga värmen, allt är rent och friskt. Att bara stå utomhus och andas. Det är på hösten jag blir pånyttfödd. Jag får alltid mina depressioner på våren, inte när det blir mörkt som brukligt är. :P Hösten är de vackraste årstiden, men sina innerliga färger. Det känns som moder naturs fest.

#22 Visst är det så, att man börjar leva igen på hösten. :) Våren är depp-tid för mig också.

Hösten ni skriver så vackert om att allting ska gå till vila och ro.. tända ljus och kura ihop sig..
Men det har inte min hjärna och själ fattat!!
Får nästan panik av hösten!!
Jag är nog käringen mot strömmen jag

Fabulous att veta att det inte bara är jag som tassar runt och morrar och fräser under våren, när alla andra kvittrar!
Hösten är le shit! Yyyyyyyyyyl!

höst-älskare i alla tider, svårt att andas och deprission i vår och allergi-tider.
SKÖNT att läsa att månge fler här uppskattar min kära höst lika mycket, jag har i alla tider firat den med en hejdundrande fest.
Kanske kan det vara ett igenkänningstecken på en hedning….."gillar dom höstar, så är dom likakännande".
Hadina.. jag håller med dej.. Pest!
Tända ljus å sånt gör jag hela året så hösten är inte speciell på det viset.. visst det är vackert när man kan gå ut i skogen och plocka svamp och sånt men det är ju ännu vackrare på våren… mmmmm *längta* Nu har man ju mörker och kyla att se fram emot.. huwa!!
NEJ Buh för hösten..
#25 Nej då Hadina, här har du en till. Ville mest inte förstöra tråden med mitt höstgnäll :-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Då var jag inte ensam då *S*

#27 Vi är få som gör det (gillar hösten) men det handlar ju som bekant inte om kvantitet, utan kvalitet, hehe.
Fem skäl till att älska denna fullkomligt fantastiska årstid:
- doften av multnande vegetation
- ljudet av strilande regn mot rutan
- smaken av bär, vilt, svamp, maffiga viner och mustig cider
- känslan av förgänglighet och evighet
- synen av den dramatiska vackra naturen, kan även avnjutas i betongdjungeln
Hummm
- att det går åt sommar igen *S*
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
#25 jag kan inte annat än att nicka igenkännande. Jag försöker se det vackra och mysiga med hösten och vintern men kan inte för mitt liv hitta det :-(
Önskar att jag inte kände så för jag skulle så gärna vilja njuta av varje dag om året……..
men jag kan i alla fall försöka se det så att det nu är på väg att bli sommar igen. hihihi
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Panik om hösten? Varför då?
#34 Jag gillar inte mörker, regn, blåst och kyla helt enkelt! Jag älskar solen, värmen och ljuset. Ju varmare ju bättre.

#35 Haha tänk vad olika det kan vara. Själv är jag, ju kallare desto bättre. Fast visst är sommaren och värmen underbar, det är den. Ingenting slår dock en riktig vinter. Vi överväger tungt att flytta norrut utav bl.a den anledningen.

#36 åh astraea vad jag känner igen mig! Jag är också en riktig vinterälskare.. och med klimatförändringarna försvann all vinter norrut. Jag skulle älska att bo i nån koja uppe på fjället.
Jag älskar vinterns stillhet, det är eftertankens tid, stillaståendet. Iss förstås! Jag har alltid velat bo långt uppe i norrland, men insåg att det inte skulle gå, ska tydligen vara dåligt med jobb - och så verkar alla prata finska och samiska däruppe, snacka om att man skulle bli utstött.
Jag gillar hösten men har alltid varit deppad när det blir mörkt. I våras upptäckte jag det under som heter D-vitamin och kommer nu att köra stenhårt på en hög dos. 
Jag har talat med flera läkare som säger att flera forskningsrapporter visar att den rekommenderade D-vitamin dosen i Sverige är alldeles för låg, vi kan lugnt äta tre ggr så hög dos utan risker.
Eftersom jag fick så BRA resultat i våras så tänker jag äta nu när mörkret kommer närmre och resultatet kommer ju att visa sig snart. 
Jag hoppas på en höst/vinter utan depp! Det vore helt underbart att kunna njuta av dessa årstider… 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#36 Samma här! Hösten är förvisso min favvo, men jag har absolut inget emot vintern med ordentlig kyla och snö. Det är när det blir slaskigt och jävligt som jag helst drar.
#38 Intressant med D-vitaminet, bra att veta om, tack för tipset!
Brukar inte bli deppad på vintern men kan trilla ner i stressrelaterade svackor.
#38 Värt att veta är att människokroppen tar in mest D-vitamin via solljus via knävecken faktiskt.
Mvh, T

Oh ja! D-vitamin är suveränt! Jag kan lugnt säga att det är ett megatillskott av det som gjort att jag blivit så gott som frisk från min utbrändhet. Att jag hade brist är inte så konstigt, värme och solkänslig som jag är och helt är inomhus på sommaren när det är för varmt (dvs över 25 grader i skuggan). Så jag rekommenderar alla som har vinter och vårdeppar att äta d-vitamin =)

#41 Det låter ju super, ska genast inhandla!

#42 Det är super =)
Tips. Köp inte på apoteket utan på hälsokosten. Holistics D-vitamin är den jag och många med mig äter och varje kapsel innehåller 50 microgram. Det finns en annan sort som heter Pearls-nånting, oljekapslar som innehåller 20 microgram, som också verkar bra. Man får ta två eller tre stycken istället bara. Jag åt 100 microgram de första månaderna jag åt, nu äter jag 50 microgram.
#43 D-pearls är de jag äter, jag ska ta 4 stycken om dan när det blir mörkare, så får vi se vad som händer. Det är också Holistics och finns på olika hälskostaffärer.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!