Wiccas skapelsemyt?

Jag läste en jätte fin skapelsemyt om gudinnan.. det var faktiskt här inne… har du prövat söka på skapelsemyter för att se vad som kommer upp? :)

Jag är inte wiccan, så jag är väl egentligen helt fel person att svara men jag är faktiskt osäker på om wicca har egna myter? Wicca är ju en mycket ung religion och använder sig väl mest av hedniska myter, om några alls? Hm, ja, jag vet inte som sagt, kan ha helt fel, men kanske finner du något av intresse här http://www.google.se/search?q=hedniska+skapelsemyter
Jo jag vet att det lätt låter fel med ordet skapelsemyt. men det var det nrmaste jag kunde komma på. För man läsr om att guden återförds och så men det är så ortoligt kort ville veta vad som händer. Jag är smått osäker på hela förlåppet där och vill veta mer om det och mer där till. jag sökte lite men hittade inget ska göra ett nytt försök.

#0 Enligt min kännedom finns det ingen skapelsemyt inom wicca, men olika traditioner verkar skapa sig det ibland. Te x finns det en beskriven i Starhawks "The Spiral Dance".
Den myt du menar är den om Guden och Gudinnan i årshjulet och den har sitt upphov i naturens skiftningar och de gamla högtiderna. En annan myt som kanske färre känner till men som ofta refereras till inom wicca är den om striden mellan Ek- och Järnekskungen (Oak king and Holly king).
Hinner tyvärr inte skriva mer just nu. Fråga mer om du undrar över något. :)

#5 Har du bråttom när du skriver? :) Jag tror att vilka myter man använder mest beror på vilken tradition man tillhör. Men de två jag har skrivit om är nog de som förekommer mest och kan anses mest kännetecknande för wicca.
Grejen med myter är ju att de visar på ett metafysiskt skeende, något som är bortom vår sinnesförnimmelse. Genom att gestalta myter i t ex ritualer kan vi närma oss dessa uråldriga "sanningar" och det är där jag upplever att wicca som mysteriereligion kommer in. Det är något som måste upplevas, försöka greppas med sinnena, men man kan också fundera över det mer konkret: "Vad representerar den här myten i mitt liv?"
Olika myter uppkom i olika delar av världen, blandades samman med människorna och spreds vidare. Dock tror jag att det ger mycket att arbeta med myter från den egna kulturen. Som i Bafos tråd om att gräva där man står. :) Finn kraften under dina fötter, sök rötterna i den kultur du befinner dig i. Det är något som även många författare inom wicca framhärdar, för att finna kontakten med landet.

Det var ju ämnat till #7 förstås, inte till mig själv… ;)
Ja jag skriver så ffort att jag inte hinner trycka på knapparna rätt. Sorry en dålig vana.
Ja jag förstår en del av det men itnte allt jag är tyvvär en menniska som ser problemen. Är just nu killen som hjälper mig att se lösningar. Så jag försöker alltid hitta nått som igentligen redan finns hoss mig. Nu är det så att jag kan väldigt lite o killen inget alls så jag har gett honnom i läxa att läsa lite mer om wicca o olika okulta trosätt för att han ska få en grund. Sen har jag försökt böja dira sabatherna o det är därifrån itresset med myterna kommit.

Jag tror att du ska låna/köpa fler böcker, hitta några riktigt bra hemsidor och läsa, läsa, läsa! Ännu mer! :)

#10 Du och din pojkvän verkar ju ha komplementerande tankesätt, men det bästa är väl att öva upp båda? :) Är din pojkvän också intresserad av wicca eller får du honom att läsa på ändå?
JA han har redan sin egen tro som han kombinerat själv av lite blandat. Men han är intreserad av religion så ha ntycker det är kul att lära sig ochc värkar endå intresera sg för vissa saker inte alls på samma sätt men meditation o just energier o balansen är han intreserad av. Svårt att förklara man måste nästan känna honnom för att förstå. men ha när otrolgit posetiv till att jag tror det.