Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 4800 ggr
Ayena
0

Giftiga svampar

Med anledning av kvinnan som dog häromdagen, för att hon ätit av lömsk flugsvamp så sitter jag och funderar här.

Varför är vissa svampar så giftiga att de kan döda människor (och säkert djur också) ?

Om vi tänker att i djurens värld så finns där ju giftiga ormar, spindlar, maneter, osv men dessa har ju ett gift för att döda sitt byte.

Det finns mycket starka substanser i många av våra växter, en del som vi använder som läkemedel. Kan det vara så att det finns ett användbart ämne i dessa giftsvampar, som man skulle kunna använda som läkemedel men ännu ej känner till?

Lite funderingar så här på måndagseftermiddagen!

//Gilla

[trumman]
1

Det finns säkert en uppsjö outforskade användningsområden hos giftsvamparna. Giftsvampar är ju inte helt Prio-1 då det kommer till forskning, men månne finns det dolda talanger hos dem.

Sen finns det ju en svamp i norden som klassas som "giftig" av vetenskapen men som ses som en Helig Lärare och en av de Tre Stora Plantlärarna för många av oss. Den svampen har under många år skänkt visdom och kunskap till de som haft talang för, och kunnande i, sådant.

Mvh, T

ps: jag utelämnade svampens namn för att många barn och vettlösa läser här - låt dess namn vara osagt av den anledningen även i kommande inlägg :ds

lightseeker
0

intressanta funderingar, gunilla-r, själv blev jag getingstucken i helgen, det gick okej, men nu undrar jag om kanske getingens gift också skulle kunna ha något vettigt användnings-område, det gör ju så ont så att man nästan blir chockad, kanske som chock-behandling då, eller varför inte som bedövning vid svårare smärt-tillstånd, det kanske redan har använts till det, någon som vet här?

Jennix
0

#1  Jaaa, stackars dom vettlösa som läser detta forum! *Asg*

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Coturnix
0

( Nu blev jag på gott humör av den här tråden…så nu går jag ut i skogen)

lightseeker
0

GGGGAAAAAH, C, plocka inte sådan där, ful-svamp nu, bara.

Sebastian
0

Vi var ute och hittade mängder med något som vi trodde var trattkantareller. Det visade sig senare vara en oätlig svamp vars namn jag inte kommer vet. Den enda skillnade på svamparna var att den vi hittade var lite ljusare och dassigare i färgen och att den hade som små piggar under istället för skivorna. Men i övrigt såg den precis ut som en kantarell.

Nån som vet vad det var för svamp? vi fick dem utömda av en kvinna som är van svampplockare men fick aldrig namn eller gifteffekten..

Mvh Sebastian

spindelfot
0

#6 hm.. finns ju en kantarell som heter 'falsk kantarell' - som inte är giftig men oätlig, har jag för mig.

Var i helgen och plockade svamp.. att plocka sopp-svampar är ett rätt säkert kort, det finns vad jag läst två 'dåliga' svampsoppar, djävulssopp, och gallsopp. Djävulssoppen är värst men inte så vanlig, råkar man äta en sån så kräks man och blir magsjuk..den är dock lätt att känna igen.

Gallsoppen är inte giftig men smakar jätteäckligt, undrar man om man fått med sig gallsopp kan man smaka en liten bit, gallsoppen är bitter och äcklig.

brukar ofta tänka att sålänge det är en sopp, är det ok, skivor och sånt vågar jag mig inte på än riktigt. ska läsa på lite mer..

För er som var med på kursen kan jag berätta en rolig kuriosa-fakta om svampmarkerna kring torpet..

Ni vet stenen vi samlades vid när vi hade varit ute och grejat i skogen? Den platsen är nu fullkomligt översållad med stora, jättevackra flugsvampar. Så snart man trätt in där bland stenarna, är det fyra flugsvampar inom varje meterradie..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Coturnix
0

Jag har inte kommit iväg ännu…och va!!!??? Nej, nej…kantareller har INTE skivor under hatten!!!! "djupt veckade ådror" står det i spindelfots svampbok…det hette visst skivor…men de ser inte ut som skivor. Jag går på det med, jag ratar alla skivlingar rätt av. Utom kantarellerna då, då.

Bappho
0

#6 Små piggar under hatten får mig att tänka på taggsvamp, men de är ätliga och inte alls lik trattisar förstås.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

lightseeker
0

just det, bafo, taggsvampen och fingersvampen, är ju dom som jag brukar plocka.

Sebastian
0

Nä kanske inte skivor men i brist på bättre ord så menar jag det som sitter under hatten på kantarellen.

spindelfot
0

haha, min son plockar bara de giftiga svamparna, de i knallröda och prickiga färger - de är ju allra vackrast. morsan plockar bara bruna i olika nyanser ;) härligt att se honom plocka på sig svamp efter svamp, i sina små knutna händer, och se honom släppa dem i backen sen när händerna var fulla och han ville plocka upp något annat..

aris-eile
1

Ja, där ser man… bara för att jag skrev tidigare om mjöldryga försvann tråden… men men… det är smällar man får ta… Skriver inte det inlägget igen.

Astraea
0

En dröm vore att få gå i svampskogen med en riktigt kunnig man eller kvinna, för det här med svampar är ju en riktigt snårskog.. ;) Jag trodde mig vara säker på gul kantarell men det ska jag alltså inte vara, suck! Men det är kul med svamp - ja hehe inte så jag menade.. det är kul i bemärkelsen kul att plocka men framför allt äta, mumma!!!

pyromanen
0

#6, mistänker att du mener gul kantarell inte trattkantarell, för det med taggar under och dassigare färg verkar ju som taggsvamp, den kan påminna om vanlig gul kantarel (men inte om trattkantarell). Taggsvamp är ätlig, en del gillar den jag tycker den är tråkig och varför äta tråkig svamp när det finns gott om de goda? :-)  Här var det Karl Johan i vilda mängder, fast de tog slut lika snabbt som de kom, det är så många som gillar dom… människor, sniglar, insekter, älgar, …. Men vi han i alla fall ladda både frysen og magen rejält. mums.  Och nu har tratissarna börjat.

#12, jo igår föjde sonen + hans kompis med i skogen också, med hink och handskar och skulle bara ha de läskigaste…  gröna slemmiga saker, ruttna saker med sniglar på o sånt :-)

Ayena
0

# 2 - Detta med getingens stick kan vara en skyddsmekanism, eller en ren försvarsmekanism.

Men jag vet exakt hur ont det gör med ett getingstick - uj uj uj!

Jag har funderat lite under dagens lopp om detta med gifiga svarmpar och jag är faktiskt övertygad om att där döljer sig ett läkemedel av något slag.

Varför skulle svamparna ha giftet som en försvarsmekanism? Och är det bara människor som reagerar mot giftet? Man ser ju att dessa svampar är maskätna precis som andra svampar och då borde det ligga en hop med döa maskar under svampen….Obestämd

Jag fick lära mig väldigt mycket om svamp av min fd svärfar. Det han inte visste om svampar var inte värt att veta, så jag har gått i en god skola.

Kram på er!

Bjornen
0

Det lilla vi ser av svampen är ju fruktkroppen som bildar sporer. Svampen sprider inte sporerna genom att människor eller djur ska äta av dem. Det är väl snarare vi som nyttjar svampen och bidrar inte med spridningen av sporerna. Att vissa svampar är giftiga och andra ätliga eller goda är inte för att de ska vara giftiga eller inte utan snarare det råkar bli så. Om det finns någon betydelse om de är giftiga eller inte så har det med det komplicerade samband mellan svampens mycelium och ett träd eller annat levande eller dött material som den lever av eller i symbios med. Sporerna är mycket små och sprids oftast genom vinden.   

Vissa flugsvampar är goda, medan vissa champinjoner är giftiga. Taggsvamp tycker jag är en ganska god matsvamp, men inte god att äta rå. Men efter stekning eller kokning försvinner den bittra smaken. Gul kantarell är inte svår att lära sig om än de är nästan vita om man hittar grankantarell. Den falska kantarellen växer oftast på hyggen och enstaka med lite mera orange färg. Vissa svampböcker angher den oätlig och andra med en stjärna. Den är ätbar men inte särskilt god och inte farlig om någon skulle slinka med. Däremot bör man vara mycket försiktig med vita svampar och särskilt om de har vita skivor. Det är ett fåtal svampar som är dödligt giftiga. De allra flesta ger magknip som går över. Men man ska aldrig plocka svampar som man inte är helt säker på. Riskor och soppar är däremot ofarliga att plocka och äta. Soppar med rödaktiga fotar svampar smakar inte bra och kan vara giftiga. En del riskor anges som oätliga eller svagt giftiga men är ätbara efter förvällning. Normalt kan svampar innehålla stora mängder av tungmetaller eftersom svampar ofta har förmåga att koncentrera olika milneraler och man bör undvika svampar från marker med höga halter av gifter. Man bör inte äta stora mängder av svamp. Vissa svampar är mycket olämpliga att äta tillsammans med alkohol och kan ge förgiftningar tillsammans med alkohol. Svampar som växer i stora mängder vid t.ex. stubbar bör man tänka att det kan finnas mera än en sorts svamp och det kan finnas giftiga svampar bland de goda.

LailaBaba
0

#2 Getingen har säkert gadden för att inte bli uppäten. Man kan förresten göra ett "anti-painmedel" om man lägger en död geting i lite brännvin och låter den dra. Att badda med.

[trumman]
1

(En parantes om getingar, och rätta mig gärna om jag har fel, know thy enemy är viktigt i krig: man ska aldrig ska döda en geting inomhus eller där man t.ex. sitter och äter ute. De utsöndrar nämligen en feromon (doftmeddelande) som säger ngt i stil med "HJÄLP JAG DÖR KOM OCH HJÄLP MIG!" och vipps kommer det wen massa getingar till undsättning. Och dom är redan arga.)

Edit: Det slog mig just att det finns en geting-tråd redan. Här är den. Så nu håller vi oss till svamparna här! :D

Sebastian
1

#19 Det har jag också hört. Lika med kackerlackor och tvestjärtar. Dödar man en kommer hela släckten på begravning….

spindelfot
0

haha, nu läser jag ovanför trummans inlägg;

'fånga spindlar enkelt med bugbuster'

vilka monsterspindlar skulle komma på min begravning, ifall jag blev fångad med en bugbuster.. likflugor kanske ifall man inte blev undanstädad.

blodtopp
0

#20 och myror likaså.

#18 och #16 Man använder faktiskt geting/bistick redan inom 'sjukvården', låter djuret sticka i huden på folk som har ledgångsreumatism har jag för mig det var. Såg nån dokumentär om det på tv för nåt år sen. Tydligen är sticken väldigt effektiva mot smärtor. Inte bara som LailaBabas recept ;o)

Bjornen
1

Mot reumatism  använder man bistick och inte getingstick. Sannolikt är bigiftet effektivare och det innebär mycket liten infektionsrisk (mot vad getingstick kan ge upphov till) och det är lättare att styra bina. Men ett bistick innebär ju ett dött bi (i motsats till getingen som kan sticka flera gånger). Sedan man blivit bistucken så känns det på lukten. Ett effektivt sätt att bli stucken är att dricka alkohol och därutöver vara svettiga eller rädd. Inom biodlingen använder man alkohol ibland för att förena samhällen. De blir så förbannade över lukten att de inte har tid att slåss sinsemellan och föreningen brukar alltid lyckas då.

Ett antal insekter har skaffat sig en maskering för att likna geting eller humla för att slippa bli angripen.

blodtopp
0

#23 Ah! Det var bin alltså. Var inte riktigt säker på vilket det var därför jag skrev båda.