Häxor iFokus

Häxor

Etikettpyssel-och-kreativt-skapande
Läst 1797 ggr
spindelfot
0

Käkben och ben

Vi fann ett vackert exemplar av underdelen(?) till någons mun, i skogen vid torpet.. Ska lägga upp en bild imorgon.

Hur artbestämmer man lättast ben, och något som borde vara så lätt som käkar? Gräsätartänder borde väl vara trubbigare tex, än rovdjurständer?

Käken är ca 15-20 cm lång, och har trubbiga, nästan människolika stora tänder. Sedan följer ett ganska stort mellanrum, och så kommer det två mkt vassa små piggar.. längst ut, framtänder/tänder i underkäken längst fram.

finns det nån bra ben-sida på internet där jag kan lära mig lite mer om ben? Känner mig så efter, att jag inte vet sånt, trots att jag är en riktig ben-is.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

spindelfot
0

skrev fel när jag skrev vilka mått den hade.. exakta måttet är 13. Och jag tror att det är ett rådjur, iaf enligt den här sidan som hade många bra bilder.

men ge gärna goda tips om ben och skallar, berätta benhistorier om vackra saker ni fått eller hittat.. etc.

kan man göra något snyggt med en rådjurs-underkäke?

LailaBaba
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men vilken intressant sida Spindelfot! Jag tycker oftast de är vackra som de är, alla tillsammans. Som en gammal nyupptäckt vind med spännande saker, du vet. En slags kaotisk ordning.

LODJURET

Astraea
0

Håller med, intressant och spännande!

Kan inte bidra med någon historia kring då jag nästan aldrig har påträffat ben och skallar när jag är ute i naturen. Döda fiskmåsar som befinner sig i ett mellanting men det är liksom inte lika roligt och spännande, tycker jag då..

[trumman]
0

#3 Å andra sidan - 10 fiskmåsskallar på ett snöre lär nog bli rätt kraft-fullt som halsband.

Mvh, T

Astraea
0

#4 Det betvivlar jag icke men de får gärna vara skelett först. Tungan ute Fast å andra sidan, jag kan ju alltid återkomma till dem, iaf en del..

Sebastian
0

#5 Du kan koka dem i en stor gryta så du får fram bara benen. Då blir de sådär vita och fina.

Astraea
0

#6 Har en känsla av att det luktar väldigt passar det verkligen att göra i en liten lägenhet? Hur gör ni när ni kokar? Är ni utomhus, inomhus? Hur lång tid kokar ni?

Sebastian
0

Man gör det utomhus jag antar att det luktar pyton. Har aldrig gjort det själv men antar att man kokar tills det är klart;). Svårt att koka sönder ett ben.. Man gör som när man kokar fläsklägg, kokar tills köttet lossnar från benet. Om du ska göra små huvuden typ måsskallar så kan du ju ta en gammal konservburk att koka i. Bara att ställa i glöden och låta puttra.

Bappho
0

Jag var med i en e-lista tidigare och en kvinnlig medlem där bodde någonstans i USA där det var varmt och torrt väder. Hennes hobby var att ta reda på "roadkills" och hon brukade sätta upp skeletten och skallarna på taket på sitt hus. För då försvann det mesta av mjukdelarna och sedan kokade hon och blekte.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Sebastian
0

Så kan man också göra om man bor i ett sånt klimat vill säga. Här där det är så fuktigt med regn osv kommer det ruttna.

Bappho
0

Det diskuterades ganska mycket på den listan olika sätt att koka och bleka ben och jag sparde ner alla tips flitigt på min hårddisk, men så kraschade datorn och allt försvann. Annars kan man ju lägga skelettet i en myrstack.

Astraea
0

Smart Sebastian! Att koka i en konservburk var inte en dum idé! Vi får se då, om jag får bättre lycka i framtiden ute i skog och mark.. Tänk ett halsband eller samling med skat-, kråk, och korpskallar = WOW…

Lorelai
0

Jag har kokat ben till aska en gång. Det var inte min mening.
Hade precis satt kastrullen att bli varm när det ringde mig ut.. jag kollade spisen att ingenting rykte innan jag gick. Som jag alltid gör. Jag kollade inte knapparna eller lampan på den tiden..
Eftersom kastrullen precis var startad ryjte det ingenting oh jag for hemmifrån.
Brandkåren fick åka dit då det rykte fasligt mkt och brandlarmet var igång. Benen var bara toma torra skal som smulades sönder när jag tittade för hårt på dem.

Till brandmännens nöje fann det en lapp på spisfläkten:
GLÖM INTE ATT KRYDDA KÖTTET

Det går att pajja ben, men det kräver ett par timmar och torrt i kastrullen. Skäms

[trumman]
0

#11 kom bara ihåg att binda fast biten innan ni lägger den i myrstacken, annars förvinner den rätt snabbt.

Kranium och liknande är idealiska att lägga i myrstackar eftersom de annars kan vara riktigt svåra att få ur allt ur. Myrorna kommer åt överallt.

En annan idé, om man har ett helt huvud tex, är att låta det ligga ute 2-3 dar för att flugor och annat ska kunna få fri tillgång och lägga ägg.

Sedan läggs det i plastpåse ngnstans soligt. Då tar likmask och fluglarver hand om det mesta och sen är det bara att koka lös resten, eller lägga i myrstack.

Mvh, T

Bappho
0

#14 Tänk att jag aldrig kommit på den enkla lösningen. Jag och dottern var just ut och kollade ett ekorrskelett, men det var borta såklart..

spindelfot
0

Jag har aldrig testat myrstacksvarianten, men kommer definitivt göra det ifall tillfälle ges, torpet har ju fullt av stackar, gäller bara att hitta en liten kropp då..

sätta ut liket bara hursomhelst skulle jag inte vilja göra, vill inte locka till mig 'fel' djur..

Jag skulle gärna ha några olika tips att härda ben på, att få dem vita. Gärna så okemiskt som möjligt. Alltså, för att kunna ha dem till smycken.. skickade en kota till bigavia som mosades i posten, så får det ju inte gå till. Så nu har jag tagit ben-timeout och försöker hitta nya sätt att 'förädla' ben på..

Mitt 'gamla' sätt som jag tyckte funkade bra (som nog funkar bäst på större ben utan märg, tex stora fågelben som kalkon) var att först omsorgsfullt ta bort allt kött, sedan koka i så många timmar man bara orkade.. ju fler timmar desto bättre. Skumma bort fettet och fylla på med nytt vatten jämt och ständigt.. Sedan fick de ligga och torka i ett dygn eller mer, efter det så filade jag dem med fint sandpapper, och doppade dem i väteperoxid(?) glömt namnet och flaskan är slut, ska ju använda annat nu..

[trumman]
0

#15 Ståltråd brukar jag använda, lätt att fästa, lätt att "trä igenom" om man måste gå genom ögonhålor eller liknande + svårare för räv och småvilt att gnaga av.

Mvh, T

Ganna
0

#16 När du kokar benen gör du det precis motsatta mot att härda dem. Fett och limämnen kokas bort, vilket lämnar dem skörare. Det gör iofs inte så mycket i de flesta fall, men om man som jag gör instrument av dem, kokar man dem inte.

Myror är bra kompisar. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

spindelfot
0

#18 Jaså, det var ett bra tips isåfall!

ibland är jag dock i lägenhet och har inte tillgång till myror :(

Coturnix
0

Tidigt i våras hittade jag två små skallar som låg tätt ihop under en rotvälta. Förunderligt. Två små sorkar som krupit intill varandra för att inte frysa ihjäl…och så välte hela trädet och blottade deras gömma…

spindelfot
0

en häftig benhistoria:

på kursen i torpet så hittade solqvinna ett stort ben som hon gav till mig - hon sa att hon funnit det vid floden. På benets ena sida fanns två 'naturliga' runor ristade, i grässtrån som lagt sig på ett speciellt sätt.. Lagu och Iss. Vattenrunan och stillastående-runan..

passande runor för ett ben, funnet i vatten tycker jag själv..

benet använder jag som trumpinne till bodhran-guinnes-trumman, funkar utmärkt!

Bappho
0

#17 Tack för det tipset!

Här är en länk för er som hellre ser att andra gör jobbet:

OCCULT FETISHES

Det finns också skallar och ben av vår egen sort på ebay just nu. Dyyyrt förstås…

spindelfot
0

#22 hm.. men hur går det igenom tullen egentligen..Oskyldig

Bappho
0

#23 Faktum är att vill man köpa skallar och ben från utlandet så måste man ha papper på att benen blivit rengjorda på rätt sätt så att vi inte får in smittsamma sjukdomar.

spindelfot
0

#24 Jaså! Jag trodde det inte ens var lagligt att köpa människoskallar etc.. att det skulle gå under någon slags gravfrid/likskändning. (många fina sökord blev det här)

Bappho
0

#25 Skeletten på ebay är såna där som doktorer har eller som brukar finnas i skolor. Tror inte det finns någon lag mot att köpa såna.

[trumman]
0

#26 Korrekt. De kommer från människor som donerat sina kvarlevor till vetenskapen.

Vad de sedan skulle tycka om att bli sönderplockade och sålda ben-för-benvis till ockultister världen över återstår väl att se/få reda på! :D

Mvh, T

spindelfot
0

ockultism är väl också vetenskap..

donerade jag min skalle till vetenskapen, och sedan plötsligt blev återkallad som ande till något småskitigt rum fullt av pentagram-posters, ja då skulle jag bli besviken.

[trumman]
0

#28 Bah! Du vet vad jag menar.

Mvh, T