Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3157 ggr
BranDuir
0

OT ...Schampoo

…ja just det …stod och tittade i Schampoohylllan i den lokala affären….

det fanns Schampoo för fett hår, för färgat hår, för permanentat hår, för rakt hår och tunt hår…för grått hår och för svart…inte någonstans fanns ett schampoo för skitigt hår! voffo de då??

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

[trumman]
0

Kul vinkling ;)

Men sen är det ju, å andra sidan, så att det skrivs så där enkom FÖR ATT SÄLJA.

Man behöver inte shampoo för sitt hår alls egentligen, men det visste iaf du redan. Folk går på vad som helst, köper vad som helst, och sväljer reklam som vore det Sanningen själv.

Dumt.

Mvh, T

BiGavia
0

Jag kan göra schampoo för smutsigt hår….och tyvärr är det drygt åxå….

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Lorelai
0

Meh.. kan man röka morötter.. *s*
Nej man behöver inte shampo för sitt hår. Det stämmer så fint så.

mommo
0

Så, vad ska vi tvätta håret med istället då?

Lorelai
0

Vatten? Eller ja jag använder ett slags te på huvudsakligen rosmarin. Ibland med kamomill. Så har jag förstårs med salt och ibland pepparmint, Men alla vill inte torka ur sitt hår.. :P Lavendel luktar gott med.
En populärmetod är att använda grönte eller vitt te till håret..

mommo
0

Blir det rent av det i rötterna också?

Jag har nästan midjelångt hår, och det syns direkt, iallafall nästa dag att det börjar bli smutsigt i hårbottnen. Smutsigt hår märks mycket snabbare när man har långt hår, det ligger platt tryckt mot hårbottenRynkar på näsan

Brokenfether
0

Det är stor skillnad på fett hår och smutsigt hår! Ett knep dom gjorde förr var att pudra håret vid bottnen med potatismjöl och sen borsta bort det…då ser det inte fett ut…och inte glansigt heller…*L

BranDuir
0

kan ju lite diskret inflika att denna tråd var menad som lite humor…*S*

Brokenfether
0

BD, hade dom inget för "skalligt" hår…? Oskyldig

BranDuir
0

#9 jo men det står på hyllan för Golvvård…..Bonvax

mommo
0

# 7: Jo det är beprövat, det blev ingen höjdare för mig; håret såg bara helmysko och mjälligt ut.

Och mitt hår är fett, det där med smutsigt var nog att dra till i underkant av mig. Och det är ingen skillnad om jag tvättar det varje dag eller en gång i veckan, det blir lika fort fett iallafallRynkar på näsan

Brokenfether
0

#10 HAHAHAHAHA

Lorelai
0

Mommo.. oftast behövs en tid för att avvänja håret vid tvätt. Dr det först blir nästan ohyggligt trevligt. Men när det hittar sin balans igen så sköter håret sig själv och är inte längre beroende utav produkter.
Själv har jag dreadlocks så jag behöver inte bekymmra mig om ifall det ser risigt ut. :P
Ja då skulle du kunna prova rosmarin och salt. Men spreja eller badda hårbotten med det och ha inte genom hela håret. Det skall inte sköljas ur heller förövrigt. Saltet torkar ut och rosmarinen har en renande verkan.
Testa att skölja håret med ett grönt te och sedan badda hårbotten med rosmarinsvatten. Då borde du få både glans och rent.

BD. Även ur de bästa skämten kan bra idéer uppstå.

spindelfot
0

Jag skulle också vilja ha dreads.. men min man tycker det är fult, nångång ska jag skaffa det ändå, ska finna just den sorten som passar mig bara..

när du skriver rosmarin och salt.. är det eterisk olja, vatten, salt-blandning då, ifall man ska spraya?

Jag  är väl medveten om hur miljöfarligt det kan vara med schampo, skulle gärna sluta med det, men det är så skönt med nytvättat hår.. däremot så skiftar mitt hår mellan skitigt och alldeles för torrt hela tiden, och det känns så konstigt att lösa det problemet med ännu fler produkter, köpa balsam och inpackningar och.. ja

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Cristine
0

Röd vinäger för rött hår och vit vinäger för ljust och efter det lite öl för dom som har fett hår..i håret alltså..men man kan ju dricka upp det som blir över:)

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

BiGavia
0

#0  Vaffo gör de på dette vise….?

Sebastian
0

#4 Du kan tvätta håret i egengjort björkschampoo: Fyll en flaska med björklöv som du rivit och delat på Tillsätt vatten och skaka tills det bildas "lödder" eller bubblor sen är det bara att tvätta håret på naturligt vis. Snacka med Tistel_ för utförligare beskrivning det var hon som visade mig om du inte törs prova dig fram vill säga.

Mvh Sebastian

BiGavia
0

Låter bra Sebastia'n …men färska björklöv , e svårt att få tag på vintertid….fast då kanske man int behöv tvätt håre bara dra ne mössa….

Lorelai
0

#14 Ja nu råkade det sig som så att det var just min dåvarande man som gjorde dem på mig. *S* Men ärligt så skiter jag i vad en man tycker om mitt hår. Det är på min skalle. Jag har inget säg vad han har för frisyr heller.
När jag säger rosmarin och salt så menar jag..
Örten rosmarin plockad från min lilla rosmarinsbuske. eller köpt torkat från affär som jag lägger i vatten att dra varmt i ca 10 minuter. Saltet har jag i i det sista innan jag tar det. Det måste ju svalna innan det kan användas. För varmt direkt från plattan.

Rosmarinen renar smutsen och havssaltet torkar ut.. Jag försöker hitta min källa med örter lämpliga för hårtvätt. Men den är svårfunnen.

Enda gångerna jag tvättar mina pojkars hår med shampoo är då det är så smutsigt att jag inte får ur det utan.. *s* Mina barn är skitiga små barn.. Annars  det bara vatten som gäller.

Sebastian
0

#18 Ingenting är omöjligt du;) Man kan göra som med Limeblad? Frysa in dem. Vatten har man året runt nu för tiden. Du man kan göra en björklövsmössa! Inpackning de lux mao;)

Airamya
0

Någon som vet om man kan använda såpnejlika? Jag har hela trädgården full…

Allamej
0

Jag kan ju bara säga att det här med att inte vilja ha shampoo i håret och torka ut hårbottnen inte är något man är ensam om :) Jag vill tipsa om Balsammetoden!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

mommo
0

# 19: Måste testa. Låter bra.

lightseeker
0

#21, såpnejlika användes ju förr i tiden i stället för tvål, enligt min mor.

FÖr övrigt så tvättar hon håret i potatisvatten, det blir så glansigt då. Innan hon började med det, så var det tortt. (obs. hon är 84 år)

Hon har också dragits med mycket eksem hela sitt liv, främst på händerna, men nu är även detta problem försvunnet…..hon har nämligen lärt sig att tvätta händerna i kaffesump. Istället för fnasiga händer, med evighetsdjupa, blödande självsprickor (främst vintertid) så har hon för första gången i sitt liv: mjuka och smidiga händer, en enorm lycka.

Jag minns när jag som barn, såg henne ligga med händerna ovanpå täcket, för hon hade sådana smärtor, det problemet försvann helt.

BiGavia
0

Kaffesump e toppen och mosad såpnejlika e löddrig…avundsjuk har int fått de rackarna att gro ens , Airamya.

[trumman]
0

Ja tänk… hur har alla andra människor klarat sig i alla andra tider utan schampo, de måste ha varit skalliga, med torra hårbottnar och mjäll hela bunten upp genom eoner av tid.

Eller INTE.

SEViking
0

Dreads är att förstöra håret enligt min personliga uppfattning

SEV Oskyldig

Lorelai
0

#27 Hela poängen med det.. tova håret. Det bevarar inte direkt den individuella glansen i vart hårstrå.. Så det är inte undra på att du uppfattar det att förstöra håret. ;) Det är just det..
Man sabbar det hår vi är vana vid och skapar ett nytt.

[trumman]
0

Älskar dreads, snyggare kan man inte ha det på toppen.

mommo
0

Jag skulle också vilja ha dreads, det skulle vara så lättskött!

Sebastian
0

#29 Halleluleja broder. Mao instämmer.

Blodeuwedd
0

Jag hade en period när jag sa till barnen att jag skulle skaffa dreads.. Då skrek de rätt ut …hehehe

Viper
0

Ni som använder rosmarinthe eller dylikt, funkar det lika bra på färgat eller tonat hår? Eller rubbar man hårets balans så pass mycket då att det behövs schampoo?

Lorelai
0

#33 Jo då jag har använt mina teer även med färgat hår. Men.. jag skall låta det vara osagt hur det gör med glans och så vidare på otovat hår. Det sabbade i alla fall inte färgen mer än färgen i sig självt. Vilken i alla fall skall appliceras om på nytt var 30'e dag i mitt fall. Vilket även är varför jag bara färgar mitt hår ca 3 gånger varannat år. *s*

#32 *hehe* Ja det gör ont att dreada håret. Gör förbaskat ont.  Så skrika rakt ut gjorde dem rätt i.. :p Men det visste dem nog inte då.

Med risk att jag gör detta till en hejja dreadstråd.. Men ja det sparar så otroligt mycket på tiden och stressen. Jag ordnar mitt hår om kvällarna i lugn och ro framför programmen eller datorn. Inte i morgonyrans sköna stress.
Jag behöver inte ha koll på sprej.. hårsnoddar eller klämmor. Jag knyter upp håret med en av dreadsen.. går aldrig utan dem. ;)
Det enda verktyget jag kan behöva är en virknål.. vilken jag enkelt gömmer i en dread.. Jag behöver inte använda mössa om vintern och jag behöver inte grämma mig om jag missar att tvätta håret den dagen.
Jag sparar så otroligt mycket på tid och stress genom att ha dreads.. det är verkligen effektivt. :D Så är det snyggt och kul.. för jag har kul med mitt hår. Det hade jag aldrig förr.

Dem luktar inte illa, dem är inte feta av vax och kladd. Dem är inte boning för djur och dem är fullt tvättbara. Dem ruttnar inte för att dem blir blöta.. men dem kan ruttna om dem inte får torka mellan varven.
Klåda är normalt tecken på att det är dags att tvätta håret, inte ett tillbehör till dreadlocksen.

Det finns pulver, vax, salt, teer, och en allsjö med prylar för dreads och hålla dem fräscha. Nästan ingenting behövs efter första året. Första året behöver de hjälp att sätta sig.. tajta till. Om man är välsignat med eftertraktat skandinaviskt hår som är tovfritt. ;)

Jodrena
0

Instämmer med Allamej #22. Balsammetoden är kanske inte denallra naturvänligaste metoden, men den är mycket snällare än schampo och alla balsam och inpackningar med konstiga ämnen i. Det handlar heller inte om de mest exlusiva och mest visade balsamen i reklamvärlden, billigt och bra, coop x-tra balsam eller eldorado (hur ofta ser man dyra reklamklipp om dem på tv?)

Håret blir inte fett som man tror i början. Jag har långt hår och upplever det ganska starkt att håret faktiskt får mer volym vid hårrötterna snarare än lägger sig platt (som det gjorde med vanligt schampo och balsam) och det är rent och välmående och snyggare än innan jag började med balsammetoden.