Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 6547 ggr
dragonstar
0

Vad för stenar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag var på en medeltidsdagarna i mariefred och då hittade jg o min kille lte stenav vi vart förelskade i. Nu undrar jag om ni vet vad det är för stenar o vad dom står för magiskt? Jag har letat runt lite men dom lokanr flera olka så jag är osäker.

BB/Emma

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
0

En närbild (den ena stenen är lite mer åt grön en ad den r ut på bilden

dragonstar
0

Dom två stenarna killen hittade o förelskade sig i.

dragonstar
0

Vist är detta samma sten?

dragonstar
0

Don två till vänster misstänker jag ska vara samma sten. Men dom två lägre ner ska enligt mim namma som köpte don för några år deda nvar två olika den till vänster sak vara en Citrin o den till höger en Karneol. Stämmer detta värkligen. Jag tor det men dom e så lika. 

Ojoj vad detta vrat longt.. Kramar på erOskyldig

Manstrale
0

Bilderna med dom blåa stenarna skulle jag tro är Blåa Agater. Möljligen är någon av dom en Sodalit, men jag skulle ändå tro att det är Agater. Ser ut så.

Bilden med dom två ljusgröna stenarna är två Gröna Aventuriner.

Och den sista bilden är tre Citriner.

Fina stenar! /Månstråle

Zoraye
0

Jag skulle precis skriva till Dragonstar att kontakta Månstråle, hon är grym på stenar - och så ser jag att du svarat, hihi!

dragonstar
0

Oki tack jag tycker dom e fina Men om det tre sista alla är citriner hur ser en karneol? är alla blå agater? alal uteom den platta stenen som påminner om om marmor på ena sidan så är dom andra på vissa sidor genomskinlga elelr grummlga. Vad betyder Agateer i magiska sammang?

BB/Emma

Manstrale
0

Ja alla tre är Citriner. Karneol är röd till orange i färgen. Den liknar inte Citrinen.

Den blå stenen som är platt kan vara en Sodalit, lite svårt att se på bilderna. Men dom övriga blå är vad jag kan se Blåa Agater. Det finns massvis med olika Agater i olika färger, men dom har oftast lite ränder i sig vilket jag kan se på dina stenar.

Just den Blåa Agatens egenskaper är att ge mod och handlingskraft, övervinna osäkerhet, förmåga att visa självrespekt, att du vågar visa vem som verkligen är Du.

Blessed Be /Månstråle

blodtopp
0

Blå stenar är verkligen min sämsta sida… Jag har flera stycken här hemma som jag inte har en aning om vad det är för några. Andra stenar i andra färger har jag inga problem med minsann, men det är nåt med de blå. Agat och lapis är inga problem, men resten *suckar*

Manstrale
0

#9 Har du kanske möjlighet att visa någon bild så kan jag kanske hjälpa dig. Ibland är det ju dessvärre svårt att se ordentligt på bilder. Men jag kunde ju kolla om du vill. /Månstråle

dragonstar
0

tack månstråle det var en bra sten för mig då =) Söker mest efter en som ska hjälpa vid nadlg utväckling. Tack för allt kramar Emma

Manstrale
0

En av många stenar som kan bidra med hjälp till andlig utveckling är Ametisten. Den är även en stark drömsten.  /Månstråle

blodtopp
0

#10 Gärna det! Men det får bli imorrn först.  För bilder kan du få. Nu ska jag krypa i säng ;o)

Wargmane
0

Hej hopp !!!

Jo de vackra blå stenarna ..är konstgjort färgade Agater..Vilket är populärt eftersom de lätt tar upp färg!

De gröna … är Aventuriner.

Och de gula är två äkta citriner och en upphettad Ametist ( Som ju ´vid ett visst gradantal …blir en citrin. De riktiga har bildats narurligt av att det har varit så vamt …de  oäkta har man på konstgjord väg hettet upp !

Kramixen !

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

dragonstar
0

Dom jag köppte de blåastenarna ifrån var en dam som sålde dom på sidan av vartydligen hennes sån som i una år letat o tumlat dom..

Kram kram

Jodrena
0

Instämmer helt i Manstråles utvärdering. En av de blå är i mina ögon en sodalit, med ganska stor säkerhet. Säker kan jag förstås inte vara helt och hållet.

Jag har förresten en blå sten som sades vara en sodalit, men den ser inte ut som sodalit tycker jag. Är det inte så att sodaliten är blå med litet vita inslag ibland? Den jag syftar på nu skulle kunna vara en sodalit, men istället för det vita är det en hel del svarta "prickar" … vad kan det vara?

Har bifogat en bild på karneol som jag googlade fram. Den kan också vara litet ljusare, men de du visar är hur som helst inte karneoler utan citriner. Hur Wargmane kan se vilken som är upphettad ametist och vilken som är äkta vet jag inte, berätta gärna! :)

Manstrale
0

#16 Ja jag kände också så som du säger Jodrena, att en av dom blå stenarna är en Sodalit. Och jag är med rätt säker på det då den är någorlunda lätt att känna igen.

Jo vad jag vet så är ju Sodaliten blå, kan vara lite olika nyanser på den blå färgen, och oftast med vita inslag. Den du beskriver som du har med svarta "prickar" ja vad skulle det kunna vara… letar runt här bland mina egna stenar för att se om jag kan hitta någon som liknar den du beskriver… Ja men jag har en sådan!!! *ler* Det skulle kunna vara den du beskriver. I så fall är det en Blå Dalmatinjaspis. Den är blå, med svarta fläckar. Påminner om Sodaliten men med skillnaden att det är svarta inslag istället för vita. Och vad jag vet så finns det färgade Dalmatinjaspis även om den vanliga är den med beige bakgrund och svarta fläckar/prickar.

Det jag tror att Wargmane menade med äkta Citriner och upphettad Ametist är att den äkta är rätt svag i sin gula färg. Den upphettade/brända Ametisen blir mer röd/gul i sin färg. Man kan även använda Rökkvarts som man bränner, den Citrinen ser oftast lite skitigt gul ut i nyansen.

Ha en fin dag! /Månstråle

Jodrena
0

#17 ah, tack, jag ska kika på dalmatinjaspisen för att se om det skulle kunna vara den. tack för svaret om citrinerna också :)

Manstrale
0

Jag läste lite mer om detta med Citriner och kom fram till att naturligt gula Citriner är mycket sällsynta. Så dom allra flesta som säljs i handeln är upphettade Ametister eller Rökkvarts. Så jag kan i alla fall inte avgöra på bilden dragonstar visar huruvida hennes Citriner är äkta eller upphettade Ametister. Två av dom ser ju väldigt gula ut, nästan röd/gula så troligen är dom väl upphettade Ametister båda två. Naturlig Citrin är blekgul i färgen, så möjligen är den stenen högst upp på fotot en naturlig Citrin som sen givetvis har trumlats. Detta jag skrivit nu är vad jag tror.

Det blev ju lite överkurs om dragonstars stenar, hur som helst så är det tre Citriner hon visar på fotot :)

Allt gott! /Månstråle

Jodrena
0

Nu tog jag en bild på sodalit och den andra stenen. Jag tror nämligen inte riktigt att det är dalmatinerjaspis ändå.

Oj så suddigt det blev. Min kamera är tyvärr inte den bästa hehe.

Manstrale
0

#20 Ja det var en suddig bild :) Men det lilla jag kunde se så har du nog rätt i att det inte är en Blå Dalmatinjaspis… hmm undrar just vad det är för en liten en du har… Jag ska undersöka detta lite, får kolla i samlingen om jag har någon som liknar din.

/Månstråle

Manstrale
0

Vet du vad Jodrena, jag tror att det är möjligt att det är en Sodalit ändå (nu är vi tillbaka där vi började *ler*). Jag hällde ut mitt rör jag har med Sodaliter och finner flera stycken som har en mörk teckning i stället för vit, dom ser överhuvudtaget mycket vackrare ut även i den blåa färgen. Fast jag vet i sjutton om det är svart färg, känner mig helt färgblind nu när jag sitter och granskar så nära, men det kan vara mörkt, mörkt blå färg. I annat fall kan du kolla upp Apatit, Dumortierit och jämföra din sten. Bilden du visade var ju lite otydlig.

Det är alltid spännande att jaga rätt på rätt sten! :)

/Månstråle

blodtopp
0

Jag har tagit kort på mina stenar, men det är för varmt att greja mer just nu. Kanske ikväll, annars kommer det imorrn när det sägs att det ska bli svalare ute =)

tillägg: Trodde jag ja, kollade just på smhi =( Tisdag kanske det blir svalare…

Manstrale
0

Jag igen! :) Men det skulle ju kunna vara en Lapis Lazuli, kolla upp den. Jag har en här som stämmer rätt bra in på det du beskriver och det jag kunde få ut av din bild.

/Månstråle

Manstrale
0

#23 Ja men vi tar det sen, ingen brådska. Jag förstår inte riktigt varför jag sitter här och pinar mig i värmen, det är "bara" 31 grader i mitt rum! *pust* Men nu har jag rivit fram stenar överallt så jag måste snygga till lite :) Hua man ska inte klaga på värmen men liiite klibbigt är det nu…

Ha en bra dag! /Månstråle

Jodrena
0

haha, jag inser nu att sodaliten på bilden kanske inte alls är någon sodalit. Jag har aldrig sett det förut trots att det är en sten jag haft sedan barnsben och haft en hel del att göra med, att den faktiskt har litet skimrande inslag ock kanske faktiskt är en trumlad lapis lazuli. Har aldrig kopplat eftersom mina andra lapis har ett mer framträdande guldskimmer.

Snart har alla mina Sodaliter förvandlats till något annat ;) Den tredje och sista sodaliten är som en blandning av de två, den är mörkare och har en nästan violett ton, med vita inslag men också en del svart. Plötsligt blev jag förvirrad här…

Manstrale
0

#26 Hahaha! Jag tror jag har fått värmeslag nu, jag ser blåa stenar överallt med olika teckningar. Tror jag ger mig nu. Men det var kul att hjälpa dig att söka Jodrena, efter den mystiska stenen som inte vill få något namn :)

Kram Månstråle

dragonstar
0

Ja vad bra tack Jodrena nu vet ja hur den sak se ut. =)  Vad kil med stenar! Jag gillar dom som kan hjälpa en mot olika saker. 

Tänkte bara fråga hur får ma nen bild att synnsa direckt istllet för att man måste klicka upp den?

BB/EMMA

blodtopp
0

Ok. Bildbombning då. Jag lägger varje sten i ett eget inlägg för att lättare kunna hålla reda på vilken som är vilken. Jag börjar med en som jag faktiskt helt plötsligt såg borde vara en agat.

Jag har fått ljusa upp bilderna en hel del för att få fram rätt färg på stenen, om nån undrar varför bakgrunden är så himla vit ;o)

blodtopp
0

Nästa sten

blodtopp
0

En till

blodtopp
0

Ännu en

blodtopp
0

En till! =)

blodtopp
0

En till ändå ;o)

Den sista blå iaf.

blodtopp
0

En svart sak

blodtopp
0

Och en rosa =) Sista bilden också.

dragonstar
0

Vad fina stenar du ahr blodtopp. Otroligt vackra =)

Manstrale
0

Nu har jag tittat på dina stenar blodtopp, och jag har kollat bland mina egna stenar, försökt jämföra, kollat i böcker jag har, som jag skrev tidigare så kan det vara väldans svårt att avgöra en stensort på bild. Och då särskilt på en bildskärm. Men jag gör ett försök!

Första bilden - (en mycket vacker blå sten!) Det här ser ut som en Blå Agat.

Andra bilden - Har denna sten lite skimmer i sig, så att den skimrar i blått och grönt? Den liknar väldigt en Apatit jag har. Men Blå Aventurin kan också ha lite av detta utseende som bilden visar.

Tredje bilden - Svårt att säga av bilden, skulle kunna vara en Blå Agat, eller en Sodalit, eller en Lapis Lazuli.

Fjärde bilden - Denna liknar väldigt en Blå Dalmatinjaspis.

Femte bilden - Jättesvårt att säga av bilden. Skulle kunna vara en Blåfärgad Bergkristall som är krackelerad.

Sjätte och sjunde bilden har jag inte kommit fram till något vettigt. Möjligen är den svarta stenen en Obsidian.

Åttonde bilden - Denna vackra sten ser ut att vara en Rodonit. Påminner även till viss del om en Rosa Opalit.

Väldigt vackra stenar blodtopp och hoppas jag varit till någon hjälp!

Återkommer om jag skulle komma på något nytt om någon av dina stenar!

Blessed Be /Månstråle

dragonstar
0

Hej månstråle i mitt fotoalbum har jag en bild på stenar den rödbruna stenen längst ner i hörnet vet du vad det är för sten o vad den är bra för?Tror den kommer från en tidning för lägesedan.  och så tänkte jag fråga jag har en stering av Hematit? silvergrå som finns i många afärer den anväde jag flitigt förut men sen gick den sönder då den for i gålvet. Tänkte fråga om jag kan ha någon nytta av den endå eller om ajg bör gräva ner den för att undvika nergativa energier? Kram

blodtopp
0

#37 Tack!

#38 Då har jag kollat på nätet vad du gav som förslag, för att se vad som passade. Och tack! Vissa stenar har fått namn nu =)

- Att det var en agat såg jag när jag fotade den *S* Det blev liksom ett annat ljus på den då.
 - Nr två är efter sökning på google en aventurin. Den är inte glittrig i blått och grönt dock, utan snarare mörkblått och ljusare blått med lite silvermetallglitter i.
 - Nr tre är utan tvekan en sodalit =)
 - Fyran då. Har aldrig funderat på att dalmatinerjaspis kan ha annan färg, men det verkar inte omöjligt att det är en sån.
 - Det lustiga är att den ser knappt krackelerad ut alls när man tittar på den med blotta ögat. Det som syns syns bara i kameran (om man inte håller den mot fönstret förstås ;o) Den är iaf nästan genomskinlig. Färgad bergkristall? Tja, varför inte?
 - Du får gärna leta vidare bland blå stenar om den du inte hittar. Skriv gärna ner alla namn på blå stenar du kan komma på, så kan jag leta på nätet efter bilder.
 - Den svarta tror jag inte är obsidian. Den är för 'omjuk' för det ;o) Det känns som en svart bergkristall av nåt slag om man kollar noga på den, dock helt opak. Den ser ut att vara ristad inuti också. Mönster innanför ytan, men inte mänskligt ristad utan antagligen sprickor. Kan det vara nån mörkar rökkvarts?
 - Den rosa stenen är jag rätt så säker på inte är en rodonit, då jag har en sån hemma och den är inte alls likadan. Snarare då en opalit som du skrev. Men jag ska kolla och jämföra med den andra stenen igen, det var ett tag sen jag gick igenom de andra jag har koll på ;o)

Manstrale
0

#39 Den rödbruna stenen längst ner till vänster på din bild i ditt album är en Röd Jaspis.

Den Röda Jaspisens egenskaper skyddar dig mot fysiska hot, därför är den särskilt passande att ha med sig i bilen som ett skydd mot olyckor. Det är också en kärlekssten så du kan med fördel lägga den under din huvudkudde för få passionen att blomma upp. En Röd Jaspis är en utmärkt gåva till den du älskar, för att hålla kärleken vid liv.

Inte ska du behöva kassera din trasiga Hematitring. Nejdå, den har ju inte gjort något ont, bara olyckligtvis gått sönder. Du behöver inte vara rädd för att den ska ge dig dåliga eller negativa energier. Ta hand om den istället!

Blessed Be /Månstråle

dragonstar
0

Oki tack månstråle. Giller att veta stenarnas betydelse gagiskt tror att det är mest det som lockar mig. =) Ja men då ska jag inte oroa mg sak ha kvar den. kanske kan använda bitarna i magiskt syfte.. kram

blodtopp
0

Månstråle! Jag har en sten till jag verkligen undrar över. När jag köpte den så stod det nefrit-jade på lappen, men när jag läser om den och jämför med den jag vet är jade blir jag väldigt fundersam. För den jag hade hemma stämmer mer överens med nefrit-jade och den här andra är inte ens i närheten.

Jag tror alltså att de som sålde stenen inte har en aning om vad de säljer, och jag är nyfiken på vad det är egentligen =)

gryning
0

# 43 Jag tycker det där ser ut som en serpentin, som ofta säljs under namnet ny jade (nefrit-jade).

karinf
1

Hallojs!

#1: Dessa ser ut som tv. blå aventurin, th: blå bandagat

#2. tv: botswanaagat, th: sodalit

#3. tv. grön agat, th: grön kalcit 

#4. Citriner

Min spontana tanke när jag såg dessa stenar.

Manstrale
0

#43 Jag har inte hunnit göra något mer av dina blå stenar, har så mycket jobb just nu. Men den sensate stenen du frågar om är en Stichtit Serpentin. Även kallad Atlantisit eller Atelestit. Jag har en sådan och den är väldigt vacker. Kram Månstråle

blodtopp
0

Ohja! Det är en serpentin =) Tack för hjälpen!

dragonstar
0

Detta är en sten jag fick nu när jag fylde år den är underbart mörkröd något mörkare än på bilden. Någon som vet vad det är?

dragonstar
0

Här är ett armbnad jag fick jag ser att en av stenarna är en citrin och den gröna känner jag igen sedan tidigare.. =)

dragonstar
0

Jak ju säga att den vita stenen som är närmast spännet är genomskinligare  värkligheten.. den ser ut som mjälk blandat med vatten.. lite dimmig.

dragonstar
0

puttar upp om ni missat =)

dragonstar
0

Ingen som har några ideer??

Hennum
0

kommer in här med en fråga om stenar, hoppas det inte gör något.

de där stenarna som man fick med i själ kropp ande-paketen. är det riktiga kristaller, eller är det bara fusk, som typ glasbitar eller något? tycker att några av dem jag fått ser väldigt underliga ut. ser mer ut som glas än stenar. :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Manstrale
0

#48 Nu hittade jag hit igen till din stentråd Emma! Jag har försökt titta på din sten, bilden är rätt oskarp. Men det ser inte ut som att stenen är helt enfärgad i denna mörkröda färg, utan att det snarare är mörkröda "fläckar" på en gråsvart botten. Stämmer det? Den enda känsla jag fick är att det i så fall skulle kunna vara en Vallmojaspis. Den stenen är väldigt vacker, har en mörkare bottenfärg och det ser nästan ut som partier av mörkröda blommor på den. Men som sagt, bilden är inte så tydlig.

Allt gott! /Månstråle

Manstrale
0

#49 Den vita stenen närmast spännet i ditt armband skulle kunna vara en Mjölkagat. Den är genomskinlig men lite vitgrumlig.

#53 Jag var själv medlem för flera år sedan i Själ Kropp Ande och det hände att man fick med någon sten i vissa paket. Faktum var att jag också undrade lite över om dessa verkligen var äkta. Det var väl någon sten som jag direkt kunde se var äkta, men sen upplevde jag att vissa såg så påtagligt färgade ut, det stämde liksom inte. Men jag vet inte, det vore ju heldumt om de skickar ut fuskstenar. Intressant att du också funderat över detta.

Allt gott! /Månstråle

Hennum
0

ska ta foto på den blåa stenen jag tänker på, någon dag. den har ett stort parti som bara är helt igenom blått. Som en klump blått glas. och så är det lite ränder. Ser inte ut som någon sten jag sett i affär iaf.

egentligen är jag lite grann emot det här med att man gräver upp en massa stenar, så egentligen vore det kanske miljövänligt med fuskstenar. men då måste dom ju säga som det är. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

dragonstar
0

Tack ja bilden var oskapt så svårt att få fram en bra bid med den kameran.. men du har rätt jag tänker på måssa eller blomor när jag ser det lite som vitmåssa som sprider sig fläckvis på bergshällar. den är mörkare i mitten av det röda o blir ljusare mot kanterna sen är det en stpr blaffa på ena sidan men små på andra. bakrunden känns svart klänsande i metallic silver blå grått.. den ahr även som sprickor i sig på ena sidanSitter själv o funderar om det ka nvra glas? men kanske inte..  väldigt svår att förklara..  Men den är fin =) tack måstråle

Casiopeia
0

Det finns mycket billiga stenar och bergarter så det är ingen idé att förfalska direkt, så det är säkert äkta sten. Dock kan det vara behandlat och fuskat med för att få finare färg eller roliga effekter.  Men kan dock inte jämföra energierna i en glasbit med energierna i en sten som är miljarder år gammal.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~