Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 6168 ggr
Tomatoklister
0

Trollhassel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har det, och vart kan man hitta det? Glad

/Johanna

Airamya
0

Brukar finnas på alla välsorterade växtcenter. Rångedala har vet jag och Derome Kryddor & Perenner…. Men jag vet inte var du bor? De där ställena är ju här runt mig :)

Trollhassel funkar väl bra upp till zon 3, sedan kan det vara lite svårare har jag för mig. Men kolla med närmaste plantskola, de borde kunna hjälpa dig :)

Sebastian
0

Vad är det bra för? Börjar bli intresserad av plantor nu när man har hus..

Bjornen
0

Trollhassel är härdig upp till zon 5-6 utan problem men oftast är de ympade på tysk hassel (zon 3) som har sämre härdighet och det innebär att roten oftast dör före ympen.

Altea
1

#2 Trollhassel/Hamamelis är sammandragande blodstillande och inflammationshämmande .Den används gärna utvärtes i rakvatten och ansiktsvatten salvor och lotioner och är ett av de största venmedeln inom homeopatmedicinen tillsammans med Arnica vilket gör att den gärna sätts in vid sjukdomstillstånd som stroke, inflammatoriska mag och tarmsjukdomar, åderbråck svullnader och stukningar. Hamamelissalva är en väldigt bra och lungnande salva mot smärtor och svullnader om man lider av hemorrojder där den slår de flesta medicinska salvor med hästlängder. Trollhassel är också bakterie, svamp och parasithämmande.

H.Altea

Anco
0

#2 titta på denna länk…
http://www.shenet.se/ravaror/trollhasseldekokt.html

Annars måste jag säga att jag gillar ormhasseln bättre…. den är underbart vacker med sina slingrande grenar som kan ants de mest fantastiska former.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Bjornen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ibland tänker jag på ett sätt och skriver på ett annat. Jag får skylla på lite extra trötthet då det blivit lite för mycket nattarbete. När jag skrev mitt inlägg menade jag ormhassel men ändå skriver jag trollhassel. Det jag menade var att ormhasseln är oftast ympad på tysk hassel och då är roten känsligare än ympen. Tyvärr inte så ovanligt då många ympade växter  är framodlade i Frankrike och Tyskland utan någon tanke på zon 6 i Sverige.

Trollhassel är faktiskt härdigare men inte den art som normalt säljs i handeln då den är härdig upp till zon 3. Men min är en från Kanada och har aldrig skadats av frost i zon 6 under drygt 5 år.

LailaBaba
0

# 6 Menar du att en rotäkta Ormhassel skulle vara härdig hos mej då i zon 5? Jag har länge önskat mej en sån men inte trott det var nån idé.

Bjornen
0

Ja det är en variant av vanlig hassel, men tyvärr brukar den vara ympad på tysk hassel eller hybridhassel som inte tål mer än zon 3. Jag har en gång planterat den och den frös första vintern men rotskott kom upp året därpå men den frös bort nästkommande vinter.

LailaBaba
0

Men om man gör som med ympade rosor och sätter den djupt, tror du den kommer med egna rötter då?

solqvinna
0

Kan någon vänlig själ upplysa en okunnig om skillnaden mellan ormhassel och trollhassel, jag har alltid trott  att det var trollhasseln som hade de där krokiga slingriga grenarna och blommade mitt i vintern.

Torkad trollhassel blandat med rosenblad i badvattnet ska göra en alldeles oemotståndlig för det motsatta könet har jag läst någonstans Flört

Bjornen
0

Okulerade rosor som sätts djupt kan komma med rotskott från egen rot. De bör planteras minst 2 dm. under okuleringen. Hassel vill inte sitta så djupt och en vanlig rekommendation är på samma djup som de står i krukan. Möjligen tål den att stå djupare men jag har aldrig provat. Men hassel brukar inte vara så villig att skjuta rotskott eller nästan aldrig. Däremot kan de förgrena sig vid roten. Det är inte lätt att ta sticklingar från hassel och all förökning sker genom frösådd och ympning. Mer och mer kommer meristemförökning av olika varianter av träd (och buskar ?). Jag vet inte men jag tror att det inte finns någon hassel som är meristemförökad.

Ormhassel har ormlika grenar och är en variant av hasselbuske. (Har ingen bild) Finns också en form röda blad och ormaktiga grenar. Däremot är trollhassel ingen hassel utan en lågväxt buske se bild # 6. Språkbruket är lite förvillande och jag själv förvillade till begreppen ytterligare när jag tänkte på ett vis och skrev på ett annat sätt. För att förvirra ännu mera så finns också skenhassel.