Häxor iFokus

Häxor

Etikett: huskurer-brygder-och-recept
Läst 3188 ggr
dragonstar
0

Vad gör jag med mina kryddor?

Hej!

Jag o min mor har planterat lite olika saker på balkongen, Persilja, Sitronmellis, mynta, origano, basilika, gräslök, rosmarin, sen nått mer men vi kommer inte på vad den heter. Det är ju inte superstora plantor men dom har börjat tagi sej ordentligt speciellt Presiljan.

Vi har gjort kryddsmör o jag tänkte klippa och torka alternativt frusa in. 

Nu undrar jag om någon har några tipps på vad jag kan ha för nytta av dem? Tänkte kanske att man kan använda i te eller att det kan vara bra mot nått? eller bara en god krydda i maten.

Kramar //Emma

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

spindelfot
0

Ifall ni inte kommer på precis nu vad ni ska göra med dem, vet jag att det går bra att frysa dem! det är även ett bra sätt att finhacka persilja på, när den fryst kan man smula sönder den inuti påsen.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

dragonstar
0

Ja frysa in ska vi defenetivt göra kna vara kul att ha i vinter. känns lite roligare. =)

blodtopp
0

Citronmeliss kan du göra tinktur av. Lägg fina och fäska blad i en burk och häll på (minst) 30% okryddat brännvin. Se till att spriten täcker bladen helt. Sen ställer du burken i solsken i minst fyra veckor och skakar på den en el två gånger om dagen. När den är klar silar du den och häller upp i en mörk flaska. Den kan du sedan använda upp till 20 droppar i ett glas vatten när du känner dig nedstämd eller har huvudvärk.

Timjan och rosmarin kan du ha till te och hostsirap. Alla kryddor kan du krydda vinäger med till maten och även göra kryddolja (både till maten och till massage etc). Kika här också vet'ja.

dragonstar
0

Oj du det var en lång tråd men mycket itresanta inlägg. ska defenetivt göra tinktur.

Följdfråga då. Vad har dom för egenskaper?  Och var kan man få tag på små flaskor? Vad för alkohål är bra?

Vad är Hostsirap och hur göra man det?

När det gäller oljor hur göra man det bara lägga öterna i oljan och låta stå?

The kan jag göra nått med det lilla jag har, fins det nått jag kan använda i naturen tillsamans med det?

Och sista fårgan fins det rosor som är giftiga min pojkväns mr har rosor som växer upp längs väggen kan ajg använda det? är dom farliga? Generad

Tack för att ni står ut med mina frågor  Kramar Emma

blodtopp
0

Börjar med sista frågan: Inga rosor är giftiga =) Så du kan lugnt använda dem.

När du gör örtoljor gör du lika som med tinkturen. Fina och oskadade färska blad i en burk och häll på olivolja så det täcker all helt och hållet (det kan börja mögla annars). Ställ i solen i runt tre veckor. Skaka två ggr om dagen. Sen när det är klart silar du av oljan och häller upp i flaskor och förvarar i kylskåpet.

Tinkturen får du besöka bolaget för att hitta bra alkohol. 'Brännvin special' eller annat billigt okryddat brännvin funkar alldeles utmärkt. Bara det är minst 30% alkohol. När tinkturen är klar håller den i evigheter eller tills den tar slut ;o)
  Småflaskor kan du köpa hos Crearome och deras återförsäljare (finns sida om vart dessa finns).

Hostsirap är det bättre att du frågar Wargmane om i den andra långa tråden, för jag har inte gjort det själv än nångång.

På Alternativmedicin.se kan du kolla en massa örter och deras läkande egenskaper. Och om du googlar på 'medicinalväxter' så är det bara att läsa och lära =) Det finns massor med sidor med bra info.
  Eller så besöker du biblan och kollar efter böcker om örter och medicinalväxter =)

Mist
0

Torka och frys in :) ta fram när du behöver till olika saker .)
Skit bra med frys som sagt :)

BranDuir
0

Rumstorkning
Rumstorkning är alltid en kamp mot tiden, som kan vara allt från två dagar till tre veckor beroende på växtmaterial, temperatur och luftfuktighet. Groblad, trollhassel och valnöt är exempel på särskilt svårtorkade blad - de tål inte ugnsvärme, men måste ändå torkas snabbt för att inte ändra färg och förlora sina egenskaper.
Torkrummet ska vara mörkt - solsken och annat ljus förstör både färg och innehåll. Det ska också vara luftigt och väl ventilerat, eftersom avgående fukt annars återgår till växterna, som också ska samlas ihop så snabbt som möjligt efter torkningen eftersom de annars börjar ta upp fukt från luften - i båda fallen riskerar man mögelbildning. Vind är idealiskt liksom pannrum så länge det inte har oljelukt, trappor likaså eftersom de har bra luftcirkulation. Skjul med tak av trä eller asfaltpapp är torrare och därmed bättre än sådana med tak av korrugerad plåt. Man kan också torka i garderob, klädskåp och torkskåp med dörren på glänt och på varma ställen som ovanpå kyl, frys eller element. Aldrig källare.
• Upphängt: Hel ört hängs upp i små knippen på krokar, tvättlinor, gardinstänger. Lite gasbinda löst över knippena skyddar mot damm.
• Utbrett: Hel ört och blad läggs ut på tyg eller otryckt och obehandlat, absorberande papper i mörkt och luftigt rum. Ju tunnare lager, desto snabbare torkning, bättre bevaring och mindre risk för mögel. Vänd ofta på växtdelarna. Hel ört kan eftertorkas upphängd i knippen.
Ugnstorkning
Ugnstorkning har också sin speciella svårighet - tålamod. Hög temperatur får fukt och eteriska oljor att avgå för fort.
• Börja vid 30-40° i ett dygn, sänk sedan temperaturen. Låt alltihop ta ett par dagar för blad, tre-fyra för hela växter. Persilja är ökänt för att vara svårtorkat på grund av de krusiga bladen; det kan krävas 35-40° i upp till tio timmar. Lämna ugnsluckan lite på glänt hela tiden så att fukt kan avgå.
• Torkning i mikrougn rekommenderas inte för blad.

Utomhustorkning
Torkning utomhus brukar gå bra i varma länder även om det finns undantag; lagerblad blir t ex bruna, krulliga och smaklösa av soltorkning. I Norden är utomhustorkning en nödlösning när växterna är mycket fuktiga av skörd i blött väder eller efter en solfattig sommar. Inomhus skulle det gå ännu sämre; växterna skulle mögla innan de hann torka. Det fungerar vid inte alltför sen skörd varma och soliga höstar.
• Utsätt växterna för sol = värme och vind = luftcirkulation.
Förvaring     • Särskilt om det är eteriska oljor man vill ta vara på bör man förvara örten så hel som möjligt så länge som möjligt och repa av bladen först när de ska användas.
• Låg rumstemperatur; idealiskt ett gammaldags (torrt) skafferi eller vind.
• Kärlet ska behålla växtmaterialet mörkt och torrt. Papperspåsar, pappkartonger och trälådor rekommenderas ofta (de tar upp eventuell fukt), men enligt en del ska växtmaterial lagras i sådana bara kortare perioder och längre tid i väl förslutna mörka glasburkar. Om plåtkärl råder också delade meningar. Om en sak är alla överens: Förvara aldrig direkt i påsar eller burkar av plast, som är för tätt och får växterna att svettas. Möjligen kan plast användas som ytterkärl runt papper som tar upp fukten och/eller med torkmedel (sådant i påsar som följer med en del livsmedel).
• Etikettera noga - efter några månader har man totalt glömt bort viktiga uppgifter som växt, växtdel, växtplats, insamlingsdatum och packningsdatum.

Infrysning

Rekommenderas inte för någon medicinalväxt eller ört då merparten av de aktiva beståndsdelarna förstörs vid infrysningen. Jämför med växter som fryser utomhus vintertid.

Hållbarhet • Kontrollera med jämna mellanrum att växtdelarna inte angripits av mögel eller insekter. Släng om de är det minsta skadade. Smak och lukt av mögel går inte bort med ny torkning. • Det vanliga är att man förnyar lagret varje år men rätt torkade och förvarade örter och blad kan hålla sig i ett par-tre år. 

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Mist
0

#7  BD
Läser längst ner på det du skrivit :) Hmm skumt , jag har jätte många olika örter i min frys och dessa är jätte goda , luktar bra och jag har använt dem till massor av olika saker . Och de funkar ännu , och jag lärde mig på mina kurser att det gick att torka , lägga i frys mm . MEN , man kan ej ha dem i flera år i frysen , de bör användas inom 6 mån - högst 8 mån .

Så det är det jag fått lära mig so msagt .

spindelfot
0

de kanske inte funkar inuti kroppen?

jag köper jämt fryst persilja i affären.. jag= ica-häxa ;)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Mist
0

# 9 spindelfot :)
Du är för go du :) , visst är icas persilja god :)
haha , örtsmöret med ju :)

BranDuir
0

# 8 kryddor är en sak, dill o persilja osv. som huvudsakligen är smakgivare…mende allra flesta av de aktiva (medicinskt verksamma) beståndsdelarna i medicinalväxter förstörs av temperaturer under -1 grader Celsius…även om smakämnena i många fall bevaras.

Mist
0

#11 BD

Jag har även fryst in alruna , bolmört , fingerborgs blomma , spikklubba , salvia mm , och dem håller faktiskt upp till 6-8 månader , men sen bör man slänga allt för då försvinner faktiskt både smak , likt och det effektiva i dem .
Men kan hålla med i att vissa saker / öret , blommor , försvinner mycket av alla ämnerna . Men det är ju vad jag har erfarenhet av som sagt . Du kanske har i andra …vi får ge henne svar och prova lite av varje ;)

BiGavia
0

Groblad och kärleksört som går att använda som "plåster" ska behålla sina sårläkande egenskaper i frysen.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Mist
0

Åhh , det finns fullt med groblad här utanför…
ska genast plocka sådana när jag vaknar i morgon :)

Tackar BiGavia :)

BranDuir
0

Jag har satt en ära i att inte uttala mig om saker jag inte vet något om, vilket jag tror att de flesta vet. Örter och örtmedicin har jag studerat sedan jag var 17, vilket gör ett antal år till dags dato.

Har du fått lära dig annorlunda än vad jag skrev ovan, så visst det är ok, jag har inte för avsikt att gå i polemik om sådan saker.

Var och en blir salig på sin tro.

Mist
0

=)

dragonstar
0

Ja tack ska nog be mamma ta en sväng till bolaget. sen ska jag tästa mig fram o se vad som händer. tack för den utförliga beskrivnigen hur jag ska göra. känner mig väldigt fummlig. men det ska nog gå bra. =)  Får se hur mycket tålamod jag har. =)

Coturnix
0
BranDuir
0

Kan ju inte se att något av mina inlägg är argsinta tvärtom….jag försöker delge kunskap, och vetande…..det är allt….vad jag försökte säga var att …ska du krydda såsen med dem…frys för allt i världen…gärna i buljong eller vatten i iskubsformer….ska använda örterna i medicinskt syfte…FRYS INTE….

Easy as that…

Mist
0

=)

Mist
0
miffo
0

#7 bra info för en nybörjare Glad på ört medicin

Ska bara samla några i år, får bli fler nästa år.

solqvinna
0

Jag skulle vilja veta om det är någon härinne som använder en sådan där elektrisk tork,  i så fall vilket märke samt om ni är nöjda med den.