Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1651 ggr
Astraea
0

Gråbosökning

Nu ger jag snart upp! Det har inte blivit så mycket insamling av örter och växter i sommar för min del. Vad jag absolut inte tänkte missa var Rölleka och Gråbo, givetvis missade jag Röllekan… Så Gråbo då..jag ser jättemycket Gråbo längs vägarna, riktigt präktiga exemplar men det känns ju inte så lockande att plocka just dem. Längs de grusvägar där det inte är så mycket trafik ser jag inte en enda planta - hur är det möjligt!? Var, var, var ska jag leta? Hehe klart ni inte kan känna till min hembygd utan och innan men… Kan ni kanske hjälpa mig lite vidare vore det grymt. :)

blodtopp
0

Jag kan se till att plocka mängder till dig tills vi ses om du vill =) Jag har ett jättebra ställe jag hittade för två veckor sen!

Astraea
0

#1 Helst skulle jag ju vilja plocka den själv men det ser ju inte så ljust ut haha. Om jag inte lyckas till nästa vecka får du GÄRNA plocka med till mig. :)

Lorelai
0

#2 Här växer dem stora som träd.. jag sänder dig gärna ett tjog om du inte hittar ett bra ställe att plocka på.
*hehe* jag säger.. där du hittar brännässlor hittar du gråbo. :P

Sebastian
0

Men var tog mitt inlägg vägen? Undrade vad ni gör med gråbot?

Astraea
0

#2 Aha, nässlor alltså..då kan jag leta lite till.

Hur kinkiga är ni med vägar? Nu menar jag vägar där det inte passerar så många bilar. Plockar ni där eller håller ni er helt borta? Det är ju vad jag gärna vill föredra..

#4 Gråbo är bra vid divination tex.

Lorelai
0

Jag har en plätt bakom huset som det är ganska mycket grus på.. påminner väl om strandstigar. Där kör det inga bilar och där kan jag plocka. Men så plockar jag ett halvt hav av det längs en annan grusgång som följer järnvägen. Idag förorenar ju inte tågen som förr så det går fint det. Men jag plockar inte de som växer längsmed bilväg, men om det är privat väg med en bil så går det ju för sig.

Lorelai
0

#4 svar på fråga min käre broder. :)

Latin: Artemisia vulgaris
Engelska: Mugwort Planet: Jupiter
Element: Luft Gudar/väsen: Artemis, Diana
Magiskt bruk: Bra för spådom, astralprojektion, kommunikation och drömmar. Häng en gråbokrans vid dörren och tjuvar håller sig borta. Drick thé av gråbo för att kunna skåda in i framtiden. Gör en kudde av örten för att drömma sanndrömmar. Tvätta kristallkulan med gråbothé för att se tydligare i den.

Sebastian
0

Det var som sjutton. Ska nog plocka lite. Tack för svaret!

blodtopp
0

Säg till bara så fixar jag =) Och nog förstår jag att du vill plocka själv.

Som Lorelai säger - växer det nässlor så finns det gråbo. Det är en skräpmarksväxt som gillar mycket näring =)

Vekka
0

Astraea, :) nu blev jag ställd :) missat Röllekan? den finns överallt tycker jag, vilken del av landet bor du i ?
eller har jag missat något?

Sebastian
0

Ånej har inte en växt här som påminner ens lite om gråbo. Typsikt. Får hålla ögonen öppna när man är ute o far då:(

Lorelai
0

#11 Du får med posten du med om du vill. :D

Sebastian
0

Gärna. Ger dig adressen över msn i morgon! Tack!

Astraea
0

#10 Hmm ja.. Jag bara antog att jag hade missat Röllekan för jag har inte sett den på ett par veckor. Brukar oftast se den i början, mitten av juli. Generad Jag bor i södra Värmland..

Lorelai
0

!#14 jo jag reagerade med på det där.. För jag tycker att det är nu dem står som i vackraste blom! plockad een bukett dagen till ära.. Finns att beskåda på mitt altare i altartråden 2, om man vill då. :P men jo.. dem finns där. Jag bor ju bara strax ovanför dig. Så du borde ha du med..
Röllekan plockar jag på samma plats som jag plockar gråbon och brännässlor. :P

Bjornen
0

Gråbo växer mest på industriområden eller liknande områden och är inte så vanlig tillsammans med nässlor. Nässlor vill ha kväverik och humusrik jord och gråbo växer gärna på torrare och grusigare mark.

Lorelai
0

#16 jo då.. Här växer dem sida vid sida. Kanske dem inte gör det överallt. men här växer dem banne mig sida vid sida.

blodtopp
0

#14 Röllekan har blommat sen länge, den kanske rent av har blommat klart. Fast jag betvivlar det ;o) Jag kollar där gråbon är, för där fanns mängder med rölleka också =)

Astraea
0

Ett gammalt nedlagt järnvägsspår borde alltså funka riktigt bra? Vilken tur att jag ska upp till nordöstra, avvecklade Värmland under helgen.. :D

dragonstar
0

Hur ser rölleka ut?? och vad används det till?Generad 

Hur gör man smudgeeller eller likandke av gråbo? och hur gör ma nte åp det? bara att torka??

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Hennum
0

I hästens hage har vi endel rölleka och gråbo. Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det, utom te då. Det är nog en liten god bismak av hästbajs. Åtminstonde bättre än bilbajs! :P höhö

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Lorelai
0

Hur har det gått med Gråbon? jag har en sändnign som skall iväg nu.. skall jag sända dig lite med Astraea?

LailaBaba
0

En liten varning bara, gråbo är det många som är allergiska emot. Kanske inte göra en kudde då, jag skulle iaf smälla av med en sån. Ja, jag vet, det är patetiskt med en allergisk häxa…Skrikandesaaatchoo!

Lorelai
0

#23 Ja man skall inte överasska någon med Gråbo direkt. :P Här hanterar jag bara gråbon när barnen inte är hemma. Haft på tork i ett slutet rum, hade dem ute när jag hängde osv.. Det är så jag känner det och jag är inte allergisk utav mig. Men det är obehagligt att hålla på med det. känns i halsen.

Men nu har jag allt som skall iväg i kuvert.. mitt förråd hänger ifred uppe i taket här. :P Där kan det stanna tills jag skall ha det. :P
Men jag stod vid öppet fönster när jag rensade stjälkarna.. det kan jag lova.

blodtopp
0

Astraea ska få en hög med gråbo, rölleka och ljung av mig =)

xDumlee
0

men vad använer man Röllekan till?

Har sett mängder av de och gråbo nere i skåne :D

blodtopp
0

Rölleka kan man använda i ritualer för kärlek och vänskapsband. Den ger mod och tar bort rädslor.

Sen är det en bra medicinalväxt också =)

xDumlee
0

okeey tack så mycket :D