Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1529 ggr
Iram
0

"Outsiders", kl 20...

…på Femman ikväll kanske kan vara värt att se. Det handlar bl a om en shaman.

:-)

Ioma
0

Åhh tack för tipset *Ställer klockan på 20*

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Ceriadwen
0

Det ska jag kolla in, brukar vara skojigt. :)

spindelfot
0

men då går ju simpsons!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

SEViking
0

Tack för tipset Iram

SEV Oskyldig

Alwyn
0

kan man se det på nätet? Har inte 5an…

varulven
0

var det nått att se? missade det…

spindelfot
0

nej, inte egentligen..

Endroppeihavet
0

ja… vad ska man säga.. var väl kanske inte den bästa bilden av vare sig shamanism eller medial förmåga…

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

spindelfot
0

nej jag håller med, men det är väl typiskt för teve, de letar väl upp människor som matchar folks fördomar, så att de känner att de visar upp något som människor vill se?

finns mkt jag skulle kunna säga om det programmet och medverkande, men elakt prat finns det tillräckligt av på internet så det är bättre att det stannar i mig och sedan glöms bort.

Endroppeihavet
0

mm. Speciellt när de zoomade in på mediumcertifikatet där. ;)

Du sa det bra. Det finns tillräckligt med sådant. Vi får koncentrera oss på den delen vi gillar istället.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

dragonstar
0

Jag tycket outsider gör lite så med alla sina reportage.. man får en lite nedvärderande klang på det hela.. Synd..

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[trumman]
1

TV suger.

Stäng av.

isnornin
0

ja, det gjorde jag iaf….

MVH Isnornin

[trumman]
0

…vem var "shamanen"?

Mvh, T

isnornin
0

ja vad hette han… Anders tror jag

MVH Isnornin

Sebastian
0

#14. Hehe… Han var en helare som använde indianer hit o dit och slogs med onda andar på sin gård. Kort sagt.

Ceriadwen
0

Nä, gårdagens program var inte mycket att hänga i yulegranen! :D

Vid ett tillfälle när djurkommunikatören var på var jag tvungen att byta kanal till programmet "Rock Star Wifes" ett tag. Jag orkade bara inte, jag fick en new age-överdos! ;)

Ioma
0

Jag tycker att någon som är kunnigare kan kontakta outsider och förklara hur h*n ser på programmet.

Om personen i fråga kan ge rätt och bra kritik mot programmet kan det bli så att de rättar med ett ytterligare program med lite mer rätt inriktning.

outsider har kontaktat mig som fotograf och de är kanontrevliga att ha att göra med och om något är fel så rättar de gärna detta.

På det sättet är outsider kanonbra.

Om någon kunnig person tar sig i kragen och kontaktar dem på detta sätt så kan det ändra någon eller några eller t o m kanske MÅNGA människors syn på ämnet.

Därför tycker inte jag att man bara ska säga atyp" skit samma" "Stäng av" osv utan ta tag i det, titta och fundera och kontakta programmet.

jag tror jag har kontaktinformationen kvar någonstans, återkommer med det om jag hittar annars är det bara att gå in på deras hemsida.

Hon jag haft kontakt med hette anna eller något liknande väldigt vanligt.

Det var på den tiden jag fotograferade väldigt mycket och de ville att jag skulle fotografera en mullig modell som var med i programmet så det var inget speciellt så att säga. hehehe

Mvh
Marika "Ioma"

Sebastian
0

Du tror inte att det görs av många redan?
Sen kan de vara hur trevliga som helst men det som säljer är just sådana tokigheter som vi sett. Hur kul skulle det vara för medelsvensson att sitta o tittta på ett program där allting förklaras med sunt förnuft och på ett väldigt oflummigt sätt? Det är lika överallt. Lulllull, regnbågar. kraftdjursenhörningar och pastelldelfiner är vad folk vill se. Så det är det som blir tv. Tyvärr.

spindelfot
0

Det FINNS ju seriös dokumentation, det är ju bara att titta på youtube, jag har sett jätteintressanta, vackert filmade och upplagda dokumentationer av inuiternas seder tex, deras andar och shamantradition..

sedan så märker jag själv när jag ser på sättet de målar upp deltagarna i outsiders också, att de väljer att göra det på ett sådant sätt att det verkligen är lite knäppt, smått hånande, det finns inget samförstånd, endast uthängning. Man VILL ju håna människorna på tv.. diskutera hemma om vilka knäppisar man ser. En seriös dokumentation stiger in och gör sig själv osynlig, betraktar en vardag med några få ledfrågor.. denna står still, visar olika små bilder som skall beskriva något jättestort - såpass små bilder att man kan bygga hån däremellan.

Sebastian
0

Amen

Ceriadwen
0

Hållen med om din iakttagelse, Spindelfot.

Coturnix
0

#20 Människorna får det dom vill ha.  För det som visas mest ger mest pengar. En mycket bra analys av dig.

spindelfot
0

'suger i sig bekräftelserna som en liten trolldammsugare'

;)

vi får göra som jag såg i family guy häromdagen(när jag bytte kanal dessutom) och starta en egen kanal och visa vad vi vill, vansinniga ritualer där man dansar järnet, vrålar i skyn, lockar till sig och skrämmer bort dimma, begraver sig själv i mossa.. finns massvis med häftiga grejer vi skulle visa, eller hur..

Zoraye
0

Kan inte annat än hålla med om #19 och #20.

Medierna visar det som folk visat att de vill ha, serverat exakt så att det ska gå hem hos så många tittare/läsare som möjligt. För till syvende och sist handlar det om att tjäna pengar och det är tyvärr svårt att göra det på smala produktioner i ett litet land som Sverige. Se bara på magasin efter magasin som fått ge upp, trots starka förlag bakom sig, för att det inte finns tillräckligt många läsare och jämför med de som ökar hela tiden.

[trumman]
0

Stäng av TV:n bara så löser allt sig.

They don't call it programming for nothing…

Mvh, T

Ioma
0

#19 det är just precis så jag inte vill tänka för då blir det aldrig något gjort att " det har säkert redan många gjort" och sen själv strunta i det.

Det är så missuppfattningar får fortsätta spridas. ;-)

hade jag haft mer kunnande om ämnet hade jag direkt kontaktat dem och förklarat vad jag såg för absoluta fel och hur jag tycker det vinklats osv och att jag inte uppskattar att min tro vänds till något vridet och konstigt.

Jag tycker att om jag så får EN ENDA person att förstå hur det VERKLIGEN är så skulle det vara värt att lägga den tiden på en kort och koncis förklaring.

Hur ska vi annars sprida hedendomen? Gör vi inte det kommer vi stå och stampa på samma ställe där vi blir utskrattade och utsedda som vridna personer som håller på med att trolla fram grodor av mobbare osv :-(

Jag tycker inte vi behöver pracka på hedendomen så som vissa andra relegioner gör. Bara förklara hur det verkrligen.  mer behöver vi inte göra.

Mvh
Marika "Ioma"

[trumman]
0

#27 Sprida hedendommen? Varför då?

Ska du ut på korståg? Predika? Missionera? …hmm, låter läskigt likt nånting jag läste om på religionen i plugget :)

"Gör vi inte det kommer vi stå och stampa på samma ställe där vi blir utskrattade och utsedda som vridna personer som håller på med att trolla fram grodor av mobbare osv"

Och?

Jag har då aldrig blivit utskrattad och sedd som vriden. Kanske beror det på vad man håller på med och hur man lägger fram vad man håller på med då någon frågar?

Mvh, T

aris-eile
0

Kanon… nu gillar jag dig skarpt… igen… ;-)

Höll på att tappa hakan av den kommentaren… är det okej att jag citerar dig och ger dig kred. för det :-)….

Tack för att du lyste upp mitt ansikte med ett leende.

Ioma
0

#28 det är precis det jag skrev att det INTE är meningen att vi ska göra. Om du hade läst mitt inlägg ordentligt så hade du sett att jag skrev det.

jag ser många som skrattar åt sådana som oss när de talar om det, jag talar enbart med de jag vet förstår från början men däremot har jag sett väldigt många somverkligen ser oss som konstiga och dåliga människor.

läs inläggen ordentligt istället för att plocka ut delar av dem, det blir helt fel när du gör så.

Jag tycker det är otroligt dåligt att folk inte reagerar genom att kontakta media när de sprider totala felaktigheter och så. Jag gör för det mesta det då jag känner att jag har kunnandet som räcker.

Folk tänker för det mesta att sånt får andra ta hand om och så skiter de i det och det tycker jag är fel.

thats it. Det är vad jag tycker och tycker ni något annat ja må så vara.

Jag borde få tycka vad jag vill eller hur och det är precis det jag skriver!

Mvh
Marika "Ioma"

Sebastian
0

#27 Du missförstod mig. Det jag sa var att det finns många som redan arbetar aktivt för att återinföra tex. shamanismen i samhället.

Återigen det är bra att läsa inlägget ordentligt…

Ioma
0

#31 jorå jag läste ditt inlägg ordentligt 2-3 ggr (lixom jag alltid gör innan jag svarar någon) och läste det som att du tyckte att andra gör det och då är det redan gjort typ.

Kan inte se att du menade något annat i det inlägget men nu vet jag. Då har vi klarat upp det ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

fridelfina
0

Fast, varför ska inte "lull-lullarna" få synas/ta plats? De har väl lika stor rätt att ha sin tro (även om den är kortvarig och väldigt flashig)? De byter snart ut det mot något annat nytt, häftigt i allafall….

På nåt sätt har jag valt den väg jag valt pga att det inte är nåt missionerande, eller nån som viftar med pekpinnar och säger "du gör fel/gör så här" eller "så här är det". Jag vill experimentera själv, jag vill tyda mina egna symboler på mitt vis även om det nu råkar ingå en delfin i mitt nick!

Jag tycker att "lull-lullarna", schamaner, druider, häxor av olika slag, lajvare, kabbalaanhängare, satanister, djävulsdyrkare, jehovas, kristna, hedningar, osv. osv. har lika stort berättigande till sin väg som jag har till min alldeles egna väg.

Ursäkta att jag föll lite utanför TV och deras bild på "såna som oss", men jag ville bara ge min syn på "lull-lull". För min del så gav de bara en bild av deras syn på just de människor de gestaltade i programmet. Dock såg jag inte programmet så hur "bilden" än såg ut så var det ju programmakarens "bild" som visades.

Själv skulle jag aldrig vilja vara med i ett dylikt program, men det är ju mitt val, de som var med valde ju det själva. Jag tycker det är modigt att våga visa upp sig på det sättet, snacka om tillit till sin egna förmåga!

Ioma
0

Ja jag håller med. Jag såg ej programmet heller på grund av lite olika omständigheter och vet inte vad denna person kallade sig.

hade han eller hon kallat sig "lulllullare" eller något annat så är det ju inga problem.

jag reagerade bara på att folk här bannade programmet och jag gav en lösning till det hela, att kontakta programmet och ge sin syn på det hela.

Är det uppenbara felaktigheter skulle jag kontakta dem direkt och påpeka det hela.

jag gjorde så när det gällde amstaffar på tv4 jönköping Lokalnyheterna.

Vi har stor erfarenhet av amstaffar och de kallade dem kamphundar vilket är helt felaktigt och det påpekade jag och det blev intervju o grejjer och de erkände klart och tydligt att de felaktigt gett amstaffar smeknamnet kamphund.

det är sånt som gör folk uppmärksamma på felaktigheter.

jag "missionerade inte eller satte pekfingrar upp i näsan på folk" utan bara påpekade ett faktum.

thats it *S*

Mvh
Marika "Ioma"

fridelfina
0

#34 Förlåt mig om du trodde att jag syftade på dej med, citat från dig: "missionerade inte eller satte pekfingrar upp i näsan på folk" …. Det gjorde jag inte, eller missförstod jag dig nu?

//BB

Ioma
0

Humm nä det var inte ditt inlägg jag syftade på ;-)

Det är lugnt *S*

Det var mer allmänt menat *S*

Mvh
Marika "Ioma"

fridelfina
0

Så det kan bli…*rodnar*

Iram
0

Jag är ännu en sådan som tycker det är synd att det nästan bara är de flummiga, töntiga newagetyperna som får plats i TV. Det gör mig bestört att de dessutom framställs på ett ofta hånfullt och onyanserat sätt vilket gör att de framstår som ännu löjligare än de är.

Är så allergisk mot newage och dess anhang att det inte är sant… Avskyr allt det för med sig. Newage är fullkomligen proppfullt av människor som bara är ute efter att tjäna pengar på lättlurade stackare. Det finns hur mycket mumbojumbo som helst att dra in kosing på, verkar det som!

Men det värsta är att det färgar av sig på allt runtomkring som är det minsta likt, som t ex häxkonsten och shamanismen. Folk tror ju att det är samma sak!

Om jag får göra en liten jämförelse, så tror jag att de är ungefär såhär som kristna också kan känna sig när mediautrymmet enbart koncentrerar sig runt smaskiga skandaler som sekter och präster med underliga fobier (läs kvinnor och homosexuella). De vanliga, seriösa och ickefanatiska kristna syns ju aldrig. Bara idioterna. Som i newage.

Sebastian
0

"Fast, varför ska inte "lull-lullarna" få synas/ta plats? De har väl lika stor rätt att ha sin tro" Jo visst ska de få det. Men nu var det tv-framträdanden som iaf jag pratade om. Tycker det är tragiskt att se hur en del kämpar med näbbar och klor för att berättiga sitt sätt att se på saken. Istället för att kanske fundera på om det finns ett djupare svar på det de söker.

Men som sagt alla tror på det som gör dem lyckliga. Så även Bokshamaner och webbhäxor.

[trumman]
0

#39 Precis.

Som det är med alla medium som baktalar varandra hela tiden och sen slickas det stjärt i parti och minut när de väl träffas, eller över forum. Skrattretande, och sorgligt på samma gång.

Men: newage i ett nötskal.

Mvh, T

fridelfina
0

"Tycker det är tragiskt att se hur en del kämpar med näbbar och klor för att berättiga sitt sätt att se på saken. Istället för att kanske fundera på om det finns ett djupare svar på det de söker." Fast det kanske är deras väg? De lär sig säkert ett och annat i kölvattnet efter tvframträdandet? Att en del kämpar med näbbar och klor kanske såsmåningom leder fram till det djupare svar du syftar på?

spindelfot
0

#39 ja, jämförelsen med kristna är ju klockren.. så är det ju!

Sebastian
0

#41 Enligt min erfarehet går det inte att ge sig in i något sådant här under falska premisser. Visst kan du kanske lära dig något litet "partytricks" eller två. Men genom att i fantasin skapa sig en andevärld eller ett händelseflöde leder man sig själv in i något som kan vara väldigt farligt.
Om man börjar tro att allt är kärlek och underbart ljus så kan man bli ganska förvånad när verklighetens andar kommer och biter en i häcken sen. Det är dessa människor jag talar om när jag skriver Lullull och jag är säker på att det enda de lär sig genom detta är att alla som inte tror just som dem och kanske tillomed försöker öppna ögonen på dem, inte är annat än idioter.

Sen finns de dem som tar detta till sin spets, som med allt annat, och börjar predika om att deras väg är den som ger upplysning, frälsning och kanske lite makt.

"Medium" som köper en trumma och leder resor utan någon som helst erfaenhet av det som kan gå galet, människor som ger sig ut i skog o mark för att hålla en utesittning utan att ha en aning om vad de ska göra, vad som kan hända om man släpper på för mycket.
Dessa människor är livsfarliga rent ut sagt inte bara för sig själv utan även för dem som dåraktigt följer dem. Så nej jag tycker inte man ska ta lätt på det och "ge" dem utrymme att bre mer smör på egomackan.

Så nu är mitt sagt.

Mvh Sebastian

Bappho
0

Jag är ju förstås en person som gillar att se udda och lite annorlunda, småtokiga människor på TV, det är typ då jag väljer att slå på :). Såg dock inte just det här programmet..

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

spindelfot
0

ja jag håller med alla egentligen när jag läser här, jag förstår iomas frustration över fördomar kring hedendomen. Läste något intressant häromdagen om hur viktigt det är med starka organisationer kring tex hedendom, så att man sedan enligt lag ska få ha rätt till begravning, prästinna/präst eller liknande, när den dagen kommer, och man kanske inte har kraft eller rätt till att kunna ordna det själv. (tex, sitter i fängelse eller sjukhus)

Och visst är det rätt, idealisten i mig rycker till och vill kämpa.. Men detta med religion är känsligt, och det finns väl knappast fler enstöringar än inom hedendom/esoterism/naturläror..

är det bara kunskap man söker, så finns det ju tex hif ;)

och trots att man inte 'får' skriva det egentligen, så är jag nog också lite som bafo, och gottar mig lite småaktigt i andra människors knäppighet, ett gott hån om kvällningen..:( sitter bra i magen känner jag.

spindelfot
0

lustigt att det egentligen alltid är de intetsägande trådarna som får flest brinnande inlägg..

BiGavia
0

Hm, det var inget jag missade iallafall för jag har int 5:an och ser nästan aldrig TV.

Men utesittning kan jag göra tryggt och allt annat som kräver min kropp och ande närvarande.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört