Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 996 ggr
ljung
0

Med båda fötterna i tomma luften!

Nu tänker jag yra lite om elementen tänkte jag.

Ur luftens perspektiv vad det verkar.

Vi tar med oss luften runt om till de andra elementen med början i elden.

Vi vet ju alla vad som händer när vi blåser på den, en svag låga slocknar och en stark blir starkare. Blåser vi försiktigt kan vi stärka den svaga lågan om vi planerar vår utandning väl och vi ser till att mata den med rätt virke. Blåser vi för starkt på en redan kraftfull eld kan följden bli katastrofal och konsumerande.

I vatten då…

Vi vet att havet kan storma, att vi kan skapa krusningar på vattnet. Böljande mjuka vågor kan lugna hela och rena oss.

Havet- en vagga för vinden, där den kan vila eller få fart. Vattnets föränderlighet gör att vinden förändras i samma takt. Vinden kan bära vattnet- vattnet kan bära vind. Vattnet kan även binda luft vid jorden.

Jorden- Vinden hjälper växterna att fortplanta sig. Kan även torka ut jorden, skapa sandstorm. Vinden hjälper löven att falla ned till marken och ge jorden det täcke hon behöver inför vintern. Vinden kan även föra med sig svalka åt jorden då hon blir för het. Utan en jord att smeka vad vore vinden jo ett enda stort allt eller inget. 

Luftens element handlar mycket om att Hålla sig på jorden samtidigt som man dansar dansen. Sjunger med våra förfäder i det oändliga samtidigt med eftertanke riktar energin i samklang med vår styrka och svaghet i de andra elementen. När vi hittar oss själva i elementen finner vi även balans och förståelsen för tingen runt om oss och inom oss. Insikten om att inget egentligen existerar utan det andra gör en ganska ödmjuk eller hur!?

Vi människor är likadana, vi möts och skiljs men aldrig utan orsak, aldrig utan verkan.

Det finns så mycket mer att skriva om elementen så oändligt mycket att utforska om oss själva i dem.

Bara en tanke- en nyckel bland så många andra.

Kram så länge/L

[trumman]
0

""Sjunger med våra förfäder i det oändliga samtidigt med eftertanke riktar energin i samklang med vår styrka och svaghet i de andra elementen."

Vad menar du med det där? Utveckla gärna.

Mvh, T

ljung
0

Ha! Poetiskt det lät ho, ho. Undrar vem som skrev det där eller var det bara ordbajseri vet inte ännu ge mig en stund…

Jo, det jag menar är:

Här upphör tiden och rummet och att arbeta på detta flyktiga tankeplan blir fullständigt meningslöst om man inte vet varför eller hur man vill ha det.

Att tänka och få vägledning är inte det svåra, det är att ta ner det och finna vägar att applicera det och förstå det i vår tillvaro som är svårt. Känner man inte sig själv har man även svårt att hitta vart man ska knuffa för att det ska få verkan. Vet man att man är i en period med lågvatten kanske man inte ska använda det elementet när man jobbar med andra utan stärka sig själv där först. Låter det svirrigt?

Jag menar nog detta ganska generellt egentligen. Jag tror att det är bra att föra dem genom varandra för att se hur man uppfattar sig själv, sin kraft och sin omvärld. Som en slags energinventering. Det är svårt att be om t ex andlig vägledning om man inte ens vet vad man frågar om. När jag tappade fotfästet här uppe i det blå så blev jag ganska snart tillrättavisad då jag försökte grunda mig i jord. Någon slog mig i huvudet och talade om att vatten minsann var det jag skulle jobba med. När jag frågade varför så var ju svaret givet… vatten binder luft till jord… Så lätt… så bra svarade jag. Ha, ha hoppas jag svarade på din fråga nu och inte rabblade iväg för mycket. Tänker mer än jag säger allt som oftast.