Vad äta en varm dag?
Detta blir kanske lite OT men i all välmening.
Vi häxor är ett arbetande släkte. Inte nog med att vi måste ta hand om familj och jobb mm (som "vanliga dödliga") utan vi måste även hinna med att så, vårda och skörda våra häxörter samt leta rätt på det vi eventuellt saknar i naturen att släpa hem till pysselhörnor och altaren mm…. Ja under försommarens soliga dagar har vi knappt tid att gå innanför ytterdörren, eller hur? Men hungrig blir man ju ändå till slut, och vem har lust att ställa sig att koka potatis och steka köttbullar en sån här dag, när solen skiner, blommorna vältrar sig i rabatterna och ogräset med för den delen…
Kan vi inte ge varandra lite tips på goda, lättlagade och fräscha sommarrätter i den här tråden? Saker som känns lätt att äta i värmen, som inte tar lång tid att laga och så vidare… Så att vi får mesta möjliga tid över att tillbringa ute i Moderns famn.
Själv älskar jag grekisk sallad! Den är så fräsch och syrlig och salt och kall, och den tar ingen tid att göra och man behöver inte ha kylen full med dyra grejer.
Fram med kniven och hacka lite sallad, skiva rödlök, gurka eventuellt paprika och tomater. Släng sedan i lite fetaost och oliver, stänk över olivolja och vinäger plus lite salt o peppar och vips! Dagen är räddad!
Vilka är era bästa tips?
/Iram

Jag är så sugen på melon o luftorkadskinka!!! lite sallad till;)
MVH Isnornin
Öl.
Helt fel, ok, men det är ju nog med kolhydrater i en bärs som i en hel limpa, och 4-5 limpor blir man ju fett mätt på :)
Mvh, T

#2 Skål! perfekt sommarmat ju…*S*
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

En fransk omelett med färska klippta örter, gräslök, basilika, timjan, oregano…ett stort glas iskallt vatten.;)

räkor är ju gott! :)
MVH Isnornin
Måste tipsa om salladen vi åt för ett tag sen.
Kokade ris, in i frysen för att kallna snabbt och bli fint.
Stekte massor av kycklingfile utan kryddor. Skar i cmstora bitar och lade dem tillsammans med riset i frysen.
Blandade ihop ärtor, paprika, purjolök (eller en lök man gillar) och majs i mängder.
köpte en vinegrättkryddblandning på lidl som man ska blanda med vatten och olja.
Blandade i det i risblandningen när den är helt kall och i med ärtblandningen.
MUUUUMS
Färska kryddor och lite olja/vatten funkar kanon istället för vinegrättblandningen.
Vi gjorde en gigantisk omgång och åt det till både frukost, lunch och kvällsmat i flera dagar.
Man kan lägga i lite kallt stekt bacon om man vill förändra lite, Eller varför inte tonfisk en dag?
Lite tomatbitar kanske?
Mumma
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

En grej är att ha förberett kvällen innan.. men vem orkar det? Orka laga mat en gång än mindre laga dubbelt bara för att ha dagen efter?
Så här är det enkelheten och kylda rätter. Fruktsallader.. youghurt, sådan grekisk på hink. Inte småbyttorna.
Kräm är också en skön grej.
Annars är allt som sköter sig självt en grej jag gillar.. saker som kan bli klart själv i ugnen är enkla grejer.
Sedan gillar jag att göra en ljus bröddeg som jag rullar in korv i. Får leta upp receptet. Det är helt lagom att ha på stranden. Eller ett bakat bröd med fetaost, oliver och annat gott i är också skönt att ha. Okej så det kräver lite jobb där i ett par timmar, men sedan är det jättegott i flera minuter innan det tar slut. :D
Återkommer med recept när jag hittar dem. Eller använder dem.
Oh jo.. gröt till frukost/brunch är en hyffsad start.

sushi
MVH Isnornin

Finns inte mycket som slår jordgubbar med vaniljglass… men visst, en kall öl är ju inte helt fel det heller… :-D

Jag skriver ut det här inlägget och sätter upp på skafferidörren! Ett härligt kåseri och massor av goda tips! :)
"…en sån här dag, när solen skiner, blommorna vältrar sig i rabatterna och ogräset med för den delen…" ( citat från ovan.) :)
jag brukar göra sallad med kyckling eller tonfisk, eller burk-skinka, i fall jag vill ha kött i:
Kinakål, räddisar, majs, tomater, paprika i alla färger, gurka för den är det mycket saft i, och kanske lök nån gong, jag har även kanske ruccola i. Sen riven ost. Lätt att utesluta alla animaliska produkter för dom som välger inte äta så och ersätta med bönmix och kikärter för protein. Sen creme fraiche som dressing, eller jag tar creme fraiche med örter, annars kan man röra i hop lite örter och olivolja, en liiiten aning rödvinsvinäger bara för friskhet. :) Ofta strör jag en liten nypa salt över, i denna värmen dricker man lätt mycket, och svettast i sin trädgård, och då sköljs salt ut av kroppen via njurorna eller svetten och saltbrist kan ge rätt svår huvudvärk på mig iaf :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

En kall psatasallad med fetaost eller räkor är inte helt fel när det är varmt och så kan man ju ha ett gott vatten till tex med gurka eller citron eller lime..

Naken havre eller matvete gör salladerna lite "matigare". Avokado och fetaost passar fantastiskt bra ihop.

Avakado och rökt lax är jättegott ihop;)
MVH Isnornin
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.