Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 1431 ggr
Cristine
2008-08-15 23:53
0

Vilken skillnad...

är det på helig basilika och vanlig basilika?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Sebastian
2008-08-16 00:17
0

Den ena har en gloria den andra inte?Cool

Lorelai
2008-08-16 12:03
0

Väl Helig Basilika (Ocimum sanctum) behöver tillagas för att smaka gott.. Fräsas, wokas eller sjudas ett par minuter för att få en god smak. Medan andra basilikor smakar gott ändå. Det finns väl egentligen inte vanlig basilika. Den vi är vana vid (Ocimum basilicum) är ju långt ifrån den enda på marknanden.
Den heliga basilikan fick sitt namn av att hinduerna anser den tillhöra guden Vishnu.
Utöver att den behöver tillagas på något vis för att få fram sin sköna smak.. så används den inom ayurveda, den traditionella indiska läkekonsten.
Bland annat mot förkylning, huvudvärk och magproblem.Inom örtmedicin anses helig basilika ofta vara en adaptogen. Moderna studier pekar på att den innehåller antiinflammatoriska ämnen och antioxidanter.
Vår välkända basilika _Ocimum basilicum
Basilika
_Den heliga basilikan Ocimum Sanctum L.

Tulsibasilika

Synonym.

Tulsi

Indiska. Synonym som används även i svenska.

Krishnabasilika

Synonym som har samma ursprung som att den kallas "helig" basilika. I Indien är denna ört helig.

Ocimum tenuiflorum L.

Huvudsakligt latinskt namn.

Ocimum sanctum L.

Synonymt latinskt namn. Sanctum är latin och betyder helig. Ocimum är ett släkte med ca 35 växter och översätts till en aromatisk ört och troligen basilika.

Manjari

Sanskrit

Kami-meboki

Japanska

Holy basil

Engelskt namn.

Inlägget kan innehålla fel, påpeka dem om du ser dem. Men jag har kollat så det skall vara friat från fel i namnhänvändelser osv.. men sök gärna på nätet själv. ;)

Cristine
2008-08-16 18:20
0

#1Skrattande

#2 Tack Lorelai.. jag frågar därför att sonens sambo säger att i hennes land används den till feber. jag har många sorters basilika men vet ej vilken som är vilken. Som det ser ut på din bild så har den mindre blad och ser rangligare ut. Ska sjuda den lite och äta få se om det hjälper . Sedan ska jag läsa på så jag kan skilja dem åt. Har haft feber i två dagar nu.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.