Häxor iFokus

Häxor

Etikett: kökshäxans-kokbok
Läst 3276 ggr
MarsFire
0

Era bästa salladsrecept!?

Nu när solen äntligen tittat fram egen bakom de mörka molnen så har man ingen lust att ställa sig framför spisen o laga varm mat.

Därför skulle jag nu vela veta Era saftigaste salladsrecept.

aris-eile
0

Inte mitt bästa recept kanske, men det duger fin-fint en sådan här dag.

Lollo Rosso 200g strimlad

Gurka, riven, 150g

Ruccola 100g

Bladspenat 200g

Fetaost 125g.

Mozarella 150g mosad

Kidneybönor 1 burk

Svarta oliver 100g

Blanda allt tillsammans med 1 msk äppelcidervinäger och 8cl olivolja. Klipp ner en liten kvist rosmarin och ca 30g basilika till fina bitar och strö i. 1/2 tsk svart mineralsalt och 1/2 tsk rött bergssalt.

Dressing. Vispa upp 200g majonäs och tillsätt lite olja, salt och citron.
Tillsätt lite mosad vitlök, paprika och en msk ketchup/tomatpure. låt stå och dra någon timma och dra sedan i lite provencalsk örtblandning (fryst, kanske om det inte finns färska örter att blanda).

Häll dressingen över salladen i skålen, skaka runt lite så dressingen fördelar sig och dra på en ordentlig klick med 10% yoghurt på toppen.

Ät direkt ur, eller dela med en vän.

MarsFire
0

Det lät väldigt saftigt och gott ^^

Cristine
0

Jag gör en vanlig sallad med tomat och gurka men har alltid frukt i..som melon,äpplen,päron eller mango och lite kyckling eller tonfisk. Har också i oliver fyllda med ansjovis. Dressing: 1 del vinäger 3 delar olivolja salt oregano och en nypa peppar

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

dragonstar
0

Min favvortsallad är när ma ntar vanlig sallad, tomat, gurka, lite små fina ärtor, steker lte brödbitar och har i och tonfisk i olja. till det har man vanlig salladsdressing. JAg älskar det då du ka nduka upp i separata skålar o sen blanda friskt på talriken o det är mättande. Kokt egg är ochså en höjdare att ha i. 

Kram

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

BiGavia
0

Tillsätter man rödlök i kombination med apelsin, blir det jättegott.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

dragonstar
0

Små inlaggda lökar, Eller fetaost är gott o ha i

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

sansod
0

Pastasallad=)

Pasta penne fullkorn (kalla)

Ruccola salllad

Soltorkade tomater

Mozzarella ost

svarta oliver

oliv olja

Balsam vinäger

Allt efter smak, dundergott till ex grillat etc..

Kram från Sandra

Zoraye
0

Blandad grönsallad, rosésallad, frissésallad, etc.
Rostade pinjenötter
Vattenmelon
Kalkonbröst
Halloumi - stek tills den fått färg och fin yta
En skvätt olivolja

Den här tråden blir man onekligen hungrig av!

Tiwar
0

Koaka lagom med ris (efter hunger och behov)
- Tips; fräs en hackad gul lök lite mjuk i en skvätt olja i kastrullen innan du häller på vatten och ris och låt koka klart, det blir sjukt gott!

Kasta på en anständig mängd kikärtor, ett väl tilltaget mått färska tomater skurna i lagom munsbitar, en hel näve kärlek, några blad färsk sönderklippt persilja och gott med hel basilika som snygg och läcker garnering

Hacka upp ett par färgglada paprikor i behagliga bitar, lite gurka och krydda med dresing gjord av;
 Rapsolja( alt. Oliv), vatten, Balsamvinäger och en påse färdig (fusk, påse a lá Knorr) dressingmix Grekisk dresing.

Apgott!!

sansod
0

#9 Låter urgott=) Men vad sägs om att byta ut riset mot bulgur? (Brukar koka och sen mixa m knorrs dressingar, fast jag minskar på vattnet och oljan.. Jätte gott!!)

MarsFire
0

Oj vad många smarriga recept det blev ^^

gryning
0

#9 Du glömde ju lime!

Vi brukar nästan alltid ha några limeklyftor till maten, det är underbart gott att droppa lime över salladen - särskilt över kikärtor. Eftersom jag är vegetarian är det viktigt att tänka på att få i sig C-vitaminer så att kroppen bättre tar upp järnet i baljväxterna.

#10 Mmm, gott med bulgur! Matvete, mathavre och bovete är också jättegott i. =) Den som inte är vegetarian kan ju också lägga till tonfisk (om man nu kan äta det för sitt samvetes skull, med tanke på att många fiskarter är nära nog utfiskade) eller lite rostbiff.

Jag brukar göra en rejäl sats av salladen Tiwar tipsade om, sen får den stå i kylen hela dagen och så tar man ett lass när man är hungrig. Det blir inte mycket enklare än så. =)

Cristine
0

Rysk sallad:

Tärna kalla kokade potisar

Strimla röd paprika

Samma med färsk lök

rätt så mycket gröna ärtor

skivade morötter..går bra med djupfyst blandning

1 burk oliver fyllda med sardeller

Blanda en burk Creme fraiche med majonäs och rör ner alla ingredienser. Låt stå nån timme i kylen och dra.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[trumman]
0

Min bästa sallad:

1 getost

1 paket smör

1 gurka

1 tomat

1 paket grädde

2 tjocka grillskivor med mycket fett på

Grilla skivorna väl och skär dom i tärningar

Skär en par tjocka skivor getost och smula sönder över köttet

Rör om

Smält en stor klick smör och häll över

Garnera med en (1) tunn skiva gurka och en (1) tomatskiva.

Häll den väl avkylda grädden i ett glas och drick till

Njut!

Coturnix
0

# 14 Det där låter som recepten ur Hagdals kokbok…

En gris, två säckar lök, en tunna grädde…

Attans vad hungrig jag blev.

miffo
0

mums, blev sugen på sallad

[trumman]
0

#15 LOL! Den boken vill jag ha. Fyller år den 13 feb ;)

Mvh, T

Coturnix
0

Rysk salad ur Hagdahl kokkonsten faksimil 1896

"Fina turkiska bönor, kronärtskocksbottnar, sellerirofvor, allt kokt., ättiksgurkor, saltgurkor, inlagda rödbetor, olja, salt, peppar och vinättika, öfverblivet stekt höns och oxfilé, hårdkokt ägg, oljesås samt små salladshufvuden."

,