drömfångare á la Lorelai

Den är wow…fin lorelai!
kram

Ojjjjjjjjjjj så Vackert systrami #0 Lorelai den är verkligen talande och så vacker Bless you och me den lär ni nog sova gott BB Hias
Läckert, den finaste drömfångare jag sett!
Vandra i Ljus å Skönhet

Tack så mycket! :D
Ja den tog sig sin lilla stund att göra.. Jag blir så avis på att barnen får ha den så jag kommer att göra någonting i samma stil att ha i vardagsrummet. :P
Magiskt vacker!

WOW! Kanon :) så sabla snygg!
Kom ihåg att hänga den mitt i taket bara, så den kan snurra fritt - det är tydligen "en grej" med drömfångare, dessutom kommer barnen uppskatta den mer då den får snurra fritt och vara vacker från alla håll.
Mvh, T

Lorelai vad duktig du är!!
Vad har du för matrial?? Må barnen sova gott!
Kram
MVH Isnornin

Ja man vill verkligen försöka ge sig på något liknande helt otroligt har ALDRIG sett något så otroligt kraftfyllt..
Ååå jag som håller på med en i liknande stil. :) Den är jättefin Lorelai!

#7 Ja men självklart skall den hänga fritt. :) Den måste ju kunna fånga in från alla håll. Drömfångare skall inte så gärna hänga längsmed en vägg. Ett fönster kan väl gå bra, men inte gärna en vägg. Vi har en slags krok uppe, men jag kommer inte åt att hänga upp den ikväll, det sover barn där inne nu. :P Men jag kommer att försöka.
Det är även varför jag har gjort en benmobil där med.. för att varna om onda andar.
Jag är glad att ni alla tycker om den.. Så Trumman var jag ju i rådslag med om arbetet. Fast jag hintade inte om hur den skulle se ut.
#8 Oh.. ja.. roten av ett träd jag tror är en sälg.
Jag använde rottrådarna och barken till roten för att knyta ihop ramen. Sedan använde jag vanlig vit bomullstråd för själva nätet, pärlan vet jag inte vad den är av. Men den ser ut som en liten dödskalle. :P
Det oranga nätet är vävt med något bomullsblandad virkgarn, har inte lappen kvar.
Pentagramet är gjort av bambu med metaltråd igenom dem, med bomullstråd virat runt för själva stjärnan.
De små pentagramen är av små björkkvistar, bast, bomullstråd, träpärlor och pärlhönsfjädrar.
Ankhkorset är gjort utav detsamma, minus träpärla då.
kvasten är likaså den av bast men skaftet är av sådan där grillpinne..
Benmobilen är med fågelben..
Jag tror det var allt som är där. :D
#12 Den menar du?.. :-) Yngsta dotra snodde den medans den ännu var under tillverkning.

:) den blev fin Lorelai. Fast det hade jag ju redan en aning om .. igår kväll? tidsuppfattningen är noll här idag :P som sagt - fin och mycket mer än så, helt fantastisk!
#0 , men va fin Lorelai , jag gör faktiskt med egna drömfångare , eller ja min dotter har lärt mig :) men dessa är små :)

Lorelai!! Ojojoj SÅ FANTASTISK VACKER!!! Wow..
Ååå vad det kliar i fingrarna på mej nu.. vill göra nått liknande Får man *själa* lite av dina ideer? låna eller vad man säger..
Kramar!!..BB
Den är helt underbart vacker och magisk !!!
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
Jag lärde mig tekniken med att väva sånna här nät då jag skulle börja tillverka "andenät" - fångstverktyg för vardagen som sätts i fönster, eller längst upp i dörrar för att "fånga onda andar" som annars kan slinka igenom, eller följa med folk in.
Jag började med att försöka lära mig binda nät, som man fiskar med, men hittade inga bra källor där och så snubblade jag över en kvinna som hade lärt av Lakota hur man gjorde drömfångare på en Fullmånereseträff här uppe och vipps, så var det ju löst.
Andenäten kunde färdigställas och börja göra sitt goda!
Mvh, T

#13 Ja den ja.. :D Den är såå fin. Roligt att se den sä nära med.. än skönare.
#14 Ja.. du fick en liten tjuvkick du.. men om det var igår eller innan det vet inte jag heller. :P
#15Ja det var aldrig meningen att denna skulle bli så stor.. själva ögat är ungefär 60*30cm. *s* Men ja.. rötterna säger vad rötterna säger.
Tänk sig att det anade jag nästan. :) Du visar oss någon va?

#16 Ja men självklart syster Hadina! Kör på bara. :D
#18 Oh det där lät intressant.. andenät.. Samma princip som en drömfångare? Det skulle kunna vara någonting att ha i tankarna när jag skall göra den för vardagsrummet. jag vill inte ha en drömfångare där.. utan någonting annat i liknande stil. Då kanske en andefångare är det? Kan du berätta mer om saken? Lite hur dem ser ut kanske? *googlar*
Att fånga in oinbjudna andar är någonting som detta hem verkligen behöver med. För nuet är det lungt här, men man kan ju aldrig riktigt förlita sig på det. Det gör ju ingenting om vi fortsätter och försöker att hålla det här hemmet fredat.
#0..vad duktig du e..så himla fin e den!
#13…din med…så söt var den..
*vill oxå kunna göra* BB//W

Tack syster Lorelai!! Gjorde en klassisk för ett par år sen.. den blev jättefin..
Men DIN.. wow sägar jag bara!!

#22 ska vi göra varsinn i sommar??
MVH Isnornin
#13 Åh, så nätt och rar! Native goes Dalarna. Verkligen jättevacker den med!
#23 Då kanske jag också halkar på..kanske.
Ja vi gör varsinn allihopa.. *s* jag hade ju redan börjat..

Så fina Lorelai! Och av rötter!
Beundrar er som är så skickliga med textil, ja trådar och sånt trassligt som jag själv inte är vän med alls.

Det är klart vi gör en varsinn, de som vill så klart;)
MVH Isnornin
#ovan…håller ni kurs ;-)..då är jag jag gärna med…

ja då!
MVH Isnornin

#25 ja! Så vill jag gärna se dem med. :D Olika skall dem vara.. precis som alla vi är.
#26 Å de togs upp så gärna så.. Aldrig varit med om rötter ge upp så enkelt. Det är ju inte dem minsta rötterna heller. Övning ger mester. ;)
Nu är den uppe! Den hänger i en krok som det förut hängde ett leksaksflygplan i som åkta runt och runt.. Så drömfångaren får verkligen möjlighet att fånga in alla drömmar. Nu skall de små trollen få goda drömmar.

Den är helt underbar Lorelai!!!

Ja, Lorelai, verkligen härlig! Älskar det liksom böljande mönstret som nätet formar, man blir nästan lite gungig under fötterna av att titta på det. :-)

Trumman, hur ser ett andenät ut i förhållande till en drömfångare? Formen? Hur sätts det upp? Osv… :-)

Lorelai: WOW!

Ja jag hoppas med på att Trumman berättar.. Tyckte det lät väldigt intressant. :D
Hmmm. Iram.. ja.. visst är den mysig så.. Den liksom fångar in drömmarna. som en slags håv. Du skall se den snurra då! :D
Din är så fin Fereshte.. Det var den som satter fart på min inspiration här.. *s*

Hör ni.. jag har gjort en för kraftfull drömfångare..
Jo visst sover mina barn så fridfullt så.. de ser ut som små ljuvliga troll. Men dem är fördrivna från sitt rum!
inte ett enda barn ligger i det rum som drömfångaren är.. Måhända behöver jag göra den lite mindre känslig för vad som är av ondo!? ;P

haha. Lorelai då.. inte säga så om de små trollen. Snarare göra den mer observant på vad som är av ondo?

Den var underbar Lorelai, det kliar i mina fingrar och jag önskar jag kunde göra liknande. Men jag trasslar bara in fingrarna i tråden så blir det inget av något.
:) men någon gång ska jag väl räkna ut hur man binder dessa trådar . Tidigare ikväll satt jag och trasslade omkring med grenar och snören för ett enkelt pentagram, får se vad det blir av det.
Du inspirerar, det om något är en gåva.
//Mir.
(hoppas din natt tar väl hand om dig,precis som din make).
#20 Blir nog svårt att googla det, andenäten är jag, mig veterligen, ensam om att ha gjort. Det var under en resa för några år sedan jag blev upplärd i hur de skulle tillverkas och varför.
Jag hade blivit ombedd av en kvinna som driver newage-affär här uppe att göra ngt åt alla kunder som släpade in skit i hennes affär, onda andar och dumma vibbar etc etc. Då fick jag reda på dessa "andenät" och lärde mig göra dom.
Tyvärr kom det en massa strul och barn och akutsjukhus och sånt ivägen så damen fick aldrig sitt andenät, och jag har faktiskt inte vart inne på den där newagebutiken sen dess… det måste jag ju ta tag i som jag lovat!
Mvh, T
#34 Vilken fin! Förstår att du är stolt över den!

#40 Jo jag googlade och ja.. det fanns inte. :) Men då står det var man fritt att skapa ur sin egen inspiration, inga traditioner att följa då. Finns det någonting som du tycker att man bör följa så att man kan kalla det för ett andenät utan att förolämpa?Jag tycker absolut att du borde göra klart hennes när då ja. Det kommer hon säkerligen att uppskatta.
#38 Ja.. någonitng kanske behövs göras.. :P Vi får se om barnen sover gott nu till siesta. Den får ju inte fördriva dem från sina sängar liksom!
#39 Jag är säker på att du kan klara att göra detta du med. Det var inte svårt.. kanske lite knåpligt, men inte svårt. Jag skall leta upp den där.. Hmm Här finns ju bild på hur trådarna knyts..

Wow vad fin! Riktigt häftig och inspirerande!

Ni smickrar en häxans hjärta. :D

WOW vilket konstverk.. en fröjd för ögat, jag blir så nyfiken av att se bilden.. får sån lust att se den i riktiga livet i olika vinklar..
den påminner om något slags djur.. en fågel av något slag, ett spindelnät med en fågel i. eller.. ja massa olika djur.. så du har arbetat och slitit och älskat!
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Ja, den är mäktig och stor… Jag sade att jag skulle kunna snöa in och glo på den i timmar…
Den är super, helt enkelt… Fångar även en vaken mans tankar och drömmar.
//

#46 Jo ja tackar ja.. det har jag sannerligen. :) Därför är er uppskattning så välkommen..
Det är ett öga. men ja.. du har någonting i det där.. ett djur. Hmm. Får hoppas att en spindel en dag vill bo i den.. men då blir iofs reningen utav den lite svårare.
Ja.. ni skulle se den IRL. Bilderna gör den inte helt rättvisa. Särskilt för den lilla bit nät som är på dess baksida syns knappt på bild. Men gör under för djupet i verkligheten.

Jag ska def testa att göra en drömfångare framöver :) tack fina.
Min vill inte vara med på bild??!! Hm..

#13 Blodeuwedd. Vilken supersöt drömfångare! Hur fick du till den fina hjärtformen?
Själv har jag bara gjort ett halsbandshänge och en liten söt röd drömfångare till lillstumpan. Nu blev jag jättesugen att prova igen. Kanske med små kristaller i denna gången..
Sonen har fått en köpt (förmodligen fabriksgjord) drömfångare som inte verkar fungera så bra. På den tiden tyckte jag att alla andras var finare än mina egna som inte riktigt dög. Försöker tänka om där. Precis som sagts på forumet så lägger man i sin kärlek och energi i det man gör och vem kan älska våra barn mer än jag och hans far? :)
Kom gärna med tips och idéer den som vill. :)
_uacct = "UA-424292-31"; var urchin = "/CD1/pop/"; try { urchinTracker( urchin ); } catch( e ) {}; .term{color:black;font-size:14px;font-weight:bold;text-align:justify;}.dict-name{color:black;font-size:14px;text-align:justify;padding:0;margin:0;}.dict-name td{background-color:#ccff66;}.definition{color:black;font-size:12px;text-align:justify;font-family:Helvetica,sans-serif;}.definition *{background-color:#ffffcc;}

#49 Ser fram emot att få se den Mirlinda. *s*
#50 lägg upp den i ditt fotoalbum här då? Så kan vi ju springa dit en sväng..
#51 Ja men visst är ju dem man gör själv alltid dem vackraste! :D Jag tror att att det ofta är så drömfångarna faller.. Man får fabriksgjorda och dem sorterar inte i drömmarna.. så vädras dem inte heller och folk slutar tro på drömfångarens kraft för den blir.. överarbetad.
för alla er som är sugna på att göra.. här är en bra sida om saken.
#52 precis vad som önskades…en beskrivning…åh,så bra :-)

Jaa, jättebra med beskrivning. Måste sitta i trädgården och göra en idag!
Men jag undrar; ska den vädras alltså? Hur? När? Är det kanske extra bra nu vill fullmånetid?

#52 Tack snälla Lorelai!! :) Superbra tips! Ska passa på att sitta på altanen ikväll och pyssla lite.
Spelar det någon roll om man tar grenar eller rötter? Finns det någon trädsort som fungerar extra bra? Jag har avklippta sälggrenar jag fått från grannen. (Ni vet sådana man flätar ihop till en häck? Tror att det är sälg..)

Lorelai, din skapelse fick mig verkligen att se på drömfångare på ett helt annat sätt. Wow, de kan ju bli riktigt vackra och kraftfulla. Tack för att du ger oss inspiration.

Så roligt och se att så många sätter fart att göra sina egna nu! :D Det gör mig i sanning glad. Jag vill sååå gärna se dem alla sedan.
Rötterna är bäst att ha då dem är så fuktiga och enkla att böja till, flexibla. Men självfallet kan du ta grenar om du så önskar. Jag har inte hört någonting om att rötterna skall ha någon egen kraft då dem är ju även dem från ett träd.
Häxaktiga som vi är rekomenderar jag att ni tar av det som ändå skall gå åt. En rot som skall till någonting nyttigt knäcker som ett asplöv, en rot som skall av för att man vill, den har aldrig varit segare.
Min rot är inte från en björk, utan en sälg.. tror jag. Har glömt att kontrollera det. :)
En tradition är en tradition.. Men vi är ändå levande i det här landet och kan ta av andra saker än dem i andra länder. I min mening är dte alltid bättre att ta av det som det finns mycket utav, än det som kämpar för överlevnad.
Det är samma när vi plockade granskotten nu. Vi tar inte alla från samma kvist och vi låter bli dem i toppen.
Jag kommer att lufta den här giganten kring fullmåne och kanske även ha den ut vid nymånen.. Bara för att vi har så svårt att nå till den, vi har högt i tak här hemma med.. inte bara på forumet. :P
Har man en tillgängligare kan man ju vädra den oftare..
Annars är en ond dröm en hint om att det är dags. Så hinner ju inte alla vädra den i morgonljuset var dag året runt heller.. Då är det bra om man kan hitta en rutin som fungerar.
Åh Bappho.. Det avr fin skrivet av dig. :) Kan du utveckla då vore det roligt för mig. Jag har ju varit med och skapat den så jag ser ju en smula annorlunda på den. Därför hör jag gärna hur ni ser på den. :D
Vä lycka med era drömfångare.. Jag längtar till att få se dem. Oh så olika dem kommer att vara .. vad härligt. :D

#57 Det är bara så att jag inte gillat drömfångare, p g a att man kan se dem mest överallt, i varje hälsokostaffär, marknader osv De tappade magin för mig.
Men när jag såg din såg jag något helt annat :-) Den är full av kraft!
Det blir nog en drömfångare i det här hemmet också. Och rötter får jag upp hela tiden nu när jag gräver mitt land.

#57 Ja se där tycker jag likadant. Dem har blivit så komeriella att de verkligen inte besitter någon kraft alls.Men denna nästan susar det om.
Så roligt Bappho.. jag ser otroligt mycket fram emot att få se din drömfångare sedan! :D

Nu har jag pillat ihop två drömfångare. De är ganska enkla i modellen, men de är ju mina första så jag är förvånad över att jag överhuvudtaget fick ihop nåt… :-)
Ingredienser: Björk och rönn, tandtråd, vaxad lintråd, pärlor och överblivna påskfjädrar. :-)
Den första jag gjorde blev en liten droppformad. Formen bestämde den själv…(man måste låtsas som det är MENINGEN att det ska se ut sådär, hehe). Den blev lite gulligullrosa… Först hängde jag den i köksfönstret med lite annat krimskrams men där syns den dåligt.

jag undrar hur en drömfångare i alruna skulle funka.. de får ju så långa och sega rötter på knappt någon vecka i jorden..
dock har jag en sån syn på alrunor.. att de ska kläs och gömmas i lådor ifall de inte är i jorden.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Näe så vackra Iram! :D Vad fint med så många färger och grejer. Min favorit är nog den droppformade. De får ju gärna vara lite ojämna i formen tycker jag. ;P
Nu blir nog ditt hem mardrömsfritt, inte för att det kanske var fyllt utav dem förut?
Vad duktigt gjort utav dig.. Visst är det roligt att göra dem. :)

#13 Får man fråga vad du har för matrial i hjärtat???
MVH Isnornin
#65 Jo det får du.. ;) stommen är faktiskt najtråd som jag hittade i min bod.. och den har jag klätt med växtfärgat ullgarn. Nätet är något vitt snöre jag hade hemma, en pärla av turkos till spindel, fjädrar jag hittade i skogen och ett hjärta av björknäver jag skar till längst ner. Man tager vad man haver..

#66 Verkligen.. Det är nog min största hobby. Att fixa till vad jag vill utav vad jag har i nuet. Näe det krävs en massa inhandling och pengar så ledsnar jag och hittar på någonting annat.
#67 Det finns så mycket grejor man inte vet vad att göra av så när man kommer på nåt är det ju bara att köra igång.. :-)
Jag gjorde mej en skallra för ett tag sen och det var jättekul.. Kan gott tänka mej att göra fler.. fast då måste jag ju fixa råhud.. hundben i mängd blir nog aningen dyrt..

Första natten med mina nya drömfångare… Ojoj, vaknade på morgonsidan av en dröm så var, ja man skulle bara kunna uttrycka det som skamlös. :-) Verkar som om de släpper fram roliga sorts drömmar, de där. Eller så berodde det på fullmånen.
kram

Dina fångare är jättefina Iram!!
MVH Isnornin

Dom är jättefina Iram o enkelhet är oftast vackert
Skulle öppna & skriva länken nu med beskrivningen på drömfångare som Lorelai la ut…men vars är den…?
BB//W

Hej! Vi håller på med våra drömfångare nu,kan någon förklara om garnet ska klippas mellan varje varv i själva drömfångaren?
Vi tror det,men vill försäkra oss =) tack på förhand.
Blessedbe! *F* *W*

Förlåt att det har dröjt.
Det finns ingen regel som säger att tråden man väver med skall hållas hel eller klippas av för vart varv. jag föredrog att köra hela med hel tråd även fast det var besvärligt..
(jag letar än efter ord att tacka för de vackra stenarna till mobilen. )
#75 Ok,tack Lorelai..vi provar vidare o knåpar på..hela bordet är full av garn,pärlor o ramar inspirationen har kommit,de e din förtjänst mångt om mycket..du behöver inte leta fler ord systrami,vi känner att du är glad vilket ger minst lika mycket glädje tillbaka,..du inte bara ger inspiration du ger mycket positiv energi genom trådarna oxå..så du vet det gohäxa.
*BB//W//F*

#76 Det avr välkomnande ord.. Jag tar dem tacksamt till mig. Dem behövs i tider som dessa. :)
Det lyser inte igenom så mycket men jag genomgår en existensiell halvkris här. Dem händer lite då och då.
Var väl mött Waara och Fereshte
#77 Du döljer dem väl..och det pågår en livskris även här..nästan så jag måste börja undra om det är något som pågår..något mer univerisellt möjligen..runt om oss finns det mycket oro o kriser kantar mångas liv..Hoppas det vända skall för dej med det snaraste Lorelai,..mina tankar.
BB//W

#78 Jag tror inte det är någon fara. Livskriser är nödvändiga för att vi skall kunna komma över en gräns och därmed växa. Som jag ser dem.. när man står inför en sådan existensiell kris så är det oftast den sista frustrationen innan man slutligen begriper problemet. Därför är alla orden röriga, känslorna är i totalspelet.. ingenting känns riktigt på rätt plats.
Man blir plötsligt ganska osäker på sin plats i universum.. för att man snart byter. Kanske inte det långa hoppet.. men ett steg.
Dem är ganska vanliga på våren med.. Då vi har under vintern sovit, vi har dvalat våra sinnen ganska bra under den mörka tiden. Nu när solen värmer oss sprakar även vårrt liv igång igen och dessa uppstår. Men självklart träder dem in andra tider på året med.
Likt ett barn som lär sig att tala. Det finns ljud där.. barnet formar dem och ser på sina vuxna..
_Förstår någon mig?
_
Först är barnet nöjd med att använda sitt alternativa tal, sinnet och kroppen. Men med tiden blir barnets egna krav på sin talkomunikation högre.. Barnet förstår att det är prio i vår kommunikation, så därför vill barnet bemästra det.
_Men jag talar! Ingen förstår..
_
Frustrationen bygger upp sig.. barnet skriker som aldrig förr. Knappt koliken kan mätas med de skrik som det här barnet gör. Nu vill barnet tala med de ljud som alla anvädner och förstår.
Ibland skiner barnet upp för att barnet har hittat något ljud som gjorde att det hände precis det som barnet ville. För att vid nästa gång som barnet vill säga
Nej jag vill inte bada nu!
förstår vi eller lyssnar inte och barnet gapar och gråter . Av frustration..
Men så en dag kan den vuxne höra: Nej jag vill inte nu!
En barriär har blivit bruten, en utveckling har gjorts.. Frustrationen är för nuet förbi..
Det skall bli ett nöje att se varandra på den andra sidan muren. *s*

Fint! Mycket fint, barnen har mycket att lära oss vuxna som också är barn och utvecklas , hela livet. (Ja jag har visst svårt att skriva icke kryptiskt men det kanske går att förstå vad jag menar.)

#80 Ja det är lätt att glömma.. att vi liksom dem utvecklas på samma vis genom hela livet. Men att det är vanligare med en inre förändring i vuxen ålder än vad en motorisk utveckling är. :)
#79 Tror mej förstå,jag vill förstå/klokgo Lorelai :)

Wow, de är jättevackra! Klart att du ska vara stolt. :)
Någon som är med på att göra världens största drömfångare på träffen då!? :D

#86 Ja, istället för att göra flera små så gör vi en enda stor. Skitkul!

joo, låter kul, som ett gigantiskt spindelnät då, ett andenät

Wow vilken häftig idé! :D

Jag har en idé om en drömfångare i skogen… Hustru pratade om att göra en och hänga ute, men så tänkte jag lite extra och tänkte att använder man skogen till att göra en blir det nog fett… men sedan tog tankarna slut :S…
//

# 85 Tack Astrina!
Jag har fått blodad tand och har förberett vidjor för att göra fler. Säg till om du behöver. =)

#90 Låter som en häftig idé, fast hur ska man göra det är frågan?

#93 Den där är ju dessutom rund. Tycker vi ska göra en som Lorelais, fast större!

*putt

#95 jisses! jag har fått en vision! :o Skall fälla en björk och såga rötterna på den.. så skall jag väva ev drömfångare att ha i taket här. Liggandes så skall jag hänga grejer från den.. som typ krympta skallar ell något.. som man kan ha ljus i.
Detta kommer att ta lång tid. och inte bli någonting i närheten av vad jag ser nu. *s*

DÖDA en björk, meeen, kan du inte hitta en som redan är död att bruka istället?
Efter en stor storm, för 2 år sedan, så hittade jag jättefina granrötter, sitter nu som dekoration i mitt tak, med allehanda praktiska saker upphängda i, som jag behöver i min vardag.
Bokhylla, altare och prydnadsföremål, allt i ett.

#97 Nee.. det är int dramatiskt nog om jag skall ha krympta skallar i den med. Dem växer inte på träd dem heller ser du. ;)
Eller..så knallar jag bort till närmaste ställe där det ligger en massa dräpta träd och bär med mig ett av dem.
ja men så bra och snyggt.. Idén planterade sig när jag gjorde drömfångern i trådstarten.. att jag ville ha någonting liknande men mer som dekoration. Sedan försvann tiden för mig och nu är vi i augusti.. jag kan ju väva under vintern.. men måste nog dra in trädet snart. Fast det blir nog inget träd ändå.. :P Och inga krympta skaller heller.. mer i stil med en plastibabyskallra och ehum.. ja jisses.. vad skulle jag hänga egentligen? Har du bild på din föressten? skulle vara kul att se. :D

Man kan ju göra små trevliga krymta huvuden av äpplen…

apropå krympta skallar, så har jag nog lösningen på det.
Tydligen så har några stammar i perus djungel, tillverkat hemska masker i något material, som verkar vara ytterskalet till cocos-nöten, det är nog lätt att snida i det. Jag fick huvudena/maskerna som souvenir, från min kompis, som kom hem därifrån nu.
Dom är tydligen så läskiga, enligt familjemedlemmar och besökare, så att dom undrar hur sjutton jag kan ha dom i hallen, utan att bli ansatt av onda andar, men det kan jag.
Att jag kunde hänga upp dom i roten, det hade jag inte tänkt på, tack för julgrans-tipset, ännu mer magstark, blir den ju nu.
Neej, bilder har jag inga, eller rättare sagt, jag har nog det, men inte för att lägga ut här. Du får komma hem till mig lorelai, så får du se. Eller varför inte använda våra egna inre filmkameror och måla upp en inre bild av det.
Sedan kan man ju för allt i världen, måla hur det skulle kunna se ut, på bild.
Krympta huvuden av äpplen, c, berätta hur, jag har en aning om att någon nyligen lade in ett tips om det här.
(oj, såg det nu ju, nummer 100, BINGO)

#99 Haha! vad bäst.. till november så..