halvsaga om ett träd
Detta är inte riktigt en saga, för den är nästan helt sann, det som har hänt har hänt, och det som har sagts har också sagts.
Det var en gång en ek, som bestämde sig för att dö.
Han hade stått länge på samma plats, och var trött i knä och rygg. I flera hundra år hade han stått, i värme och regn, hagel och snö.
Han hade stått mitt i en park, som centrum, men ändå hade världen aldrig riktigt sett honom, eller hans uråldriga ande som bodde i årsringarna. Människor hade lutat sig mot honom, gått förbi, eller rentav kissat vid stammen, men ingen hade sett.
Och trädet drog sig inåt, somnade bort, dåsade iväg, kom tillbaka ibland och åkte bort igen.
Tills blixten en dag, slog ner, mitt på den vackra sommardagen – mulnade himlen, vred sig och kastade en blixt rätt i kronan – för att sedan dra med sig hans ande på vägen upp.
Det stod i tidningen om eken, om blixten som hade kommit mitt på dagen och ingen hade anat hur farligt det kunde vara med blixtar egentligen. Det var innan oväder blev så vanligt.
Och jag var vid eken – vi kan säga att jag var en spindel, som hade åtta gnistrande ögon, som sov inuti sig själva men ändå var vakna, att jag kom med min håriga kropp och kramade eken med, för mänskliga ögon osynliga, små klättertaggar på mina fötter. Egentligen var jag ingen spindel men jag vill gärna låtsas att jag var det – på samma sätt som jag gärna vill låtsas att blixten plockade upp ekens ande och tog med den hem.
Med mina svarta små hål till öron, eller kanske med ögonen, eller klättertaggarna, så berättade trädet för mig om regnen i livet. Jag var arg för att det regnade, inte bara just då, för det är jobbigt för en spindel som spinner sina livsnät när blöta droppar faller, förstör klistret i vilket jag tänkt fånga olika ting, som goda minnen, utan för att det regnade för mycket, i mitt liv.
”Det måste regna ibland för att någonting ska gro” knarrade eken på sitt gammelträdsspråk, och han visade mig olika tider, olika människor som gick förbi trädet, och regnen i livet som föll, och luckrade upp jorden. Och min håriga kropp skälvde vid trädets stam, och jag tänkte på det som grodde i dikesvattnet, jag tänkte på sjöar och hav och himlar som grät, och jag simmade i dem alla med min spindelkropp, klättrade på ytan med fiskspindelben. Och jag såg världar komma och gå, byta av varandra, regna, torka, sola, vädras. Regnen i livet.
Och sedan gick jag hem, blev människa, och jag läste i tidningen om trädet som blivit mål för en blixt, och jag blev tidning och sommardag, och sedan blev jag en blixt och ett träd – och sedan människa igen.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Ja det blev fina bilder!!! Fast jag undrar över "fiskspindelben" dem kan jag inte se. Men det kan Du. Ek, älskade Ek.

Åh vilket vackert bildspråk du har, du målar med ord spindelfot.
.
Ja verkligen… jag sitter här helt stum, och jag Såg allt du skrev. Som på film i min skalle.
Det är inte ofta ngn skriver så det blir så.
Mvh, T
Kära Spindel… du kan konsten att spinna en historia så att man fastnar i nätet :) Nätet av ord som växer och bildar det vackraste av vävar så att man blir alldeles förtrollad …..
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Underbart!
Vilken underbar resa genom världar….
Vandra i Ljus å Skönhet

Det var fint skrivet Spindefot. Tack.
Det var som att läsa en resa.
Mvh Sebastian

jag vältrar mig lustfyllt i era komplimanger!
och det är en sann historia, det är ett riktigt träd jag träffat och talat med - och visst slog blixten ner i trädet senare, och visst stod det i alla tidningar.
I alla tidningar? Njaa.. Det stod inget i dom jag prennar på: Hustler, HighTimes eller Dwarf Tossing Monthly.
O_O
Mvh, T
Oj Som tidigare talare sagt så såg jag hela berättelsen i en film i mitt huvud. Jag såg t o m alla människor som hastat förbi i bakgrunden av eken.
Vilken underbar berättelse½½½
varför satsar du inte på en bok med sådana berättelser?
Tack så mycket för denna stund du givit mig
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

#10 Jo, de fanns, men då var trädet en äldre kvinna med livserfarenhet, som har en kärleksaffär med sin unga pojkgranne(=spindeln)
nån gång ska jag skriva en bok! (så säger väl alla)
Sagt det tidigar… säger det igen:
Du är en sagoberättare av rang!!!
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
#13 jo faktiskt *fniss* så säger många iaf. Jag själv inräknad. Men det gäller att man utvecklar den där självdisciplinen som jag inte har.. hehe… Det e så svårt att skriva utan någon som bränner efter en i häcken och vill att det ska bli klart. Som det ser ut nu så har man ju "all tid i världen" och då kan det ju vänta.. tills någon annan dag. Hmf.