En fråga till er Druider!
Använder ni trumman till att spå i också? Sjunger ni till trummningen? Det är ju så olika mellan länder.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Det är nog lika olika mellan tillfälle å person som inom det mesta.
SEV 
Det kan ju vara så olika tonarter från trumma till trumma..beror det på materialet? Används djurhudar numera eller finns det modernare material? De flesta jag hört är väldigt dova i tonen ibland..här hemma har jag aldrig hört någon.

Jag läste en intressant tråd på trolltrumman häromdagen som tar upp flera bra saker om olika sorters trummor, materiel osv..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Tack spindelfot! Det är en väldigt intressant sida.
BranDuir: Hmm, att druider idag använder trumma vet jag, men är det ngt de använd traditionellt också, från början av saker eller är det en senare influens från shamanerna?
#4 Tack, så bra att du gillar den ;)
Mvh, T

#5 Det kan jag ju varken svara ja eller nej på, men om vi ser druiderna som shamaner i sin kultur när den var så är ju sannolikheten stor att trumman var ett viktigt redskap även då.
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Samerna har väl alltid använt trumma? Däremot har jag sett i andra länder att de använder skallror istället.. och ibland ihåliga träd som trummor. En del använder inget av de uppräknade.
Cristine
En annan fråga: Det sägs att shamanismen uppstod i Sibirien..det tycker jag låter konstigt!

#8 ORDET shaman är ursprungligen därifrån… Ordet kommer från evenki, talat av evenker i Sibirien, och betyder "den som vet".
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus