Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 2617 ggr
Ioma
0

Hur kan vi människor göra så???

Djurtester, zoo´n, cirkusdjur mm

varning för otroligt starka och grymma bilder i filmen nedan.

Och till er som inte tycker detta hör hemma på denna sajt så tycker jag att det hör hemma på ALLA ställen där det finns minsta lilla chans att en framtida eller nutida djurplågare kan finnas.

Djur är mycket intelligentare än oss människor och ändå har vi vidriga människor mage att göra så här.

Jag har inte klarat av att kolla på hela filmen men jag ska tvinga mig till det.

jag kan inte annat än att skämmas för att vara född människa när jag ser sådant här.

Fy f*n rent ut sagt.

Vill återigen varna för att det är riktigt starka scener i filmen.

http://uk.youtube.com/watch?v=N8U9dw-9U4E

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Vekka
0

Usch nu blev jag deppig Rynkar på näsan lider med djuren, vill inte titta mer för jag har sett samma om o om igen, även i verkligheten, då jag under flera år har hjälpt utsatta djur till ett bättre liv o även i ren barmhärtighet fått somna in.

Jadå Ioma det passar på alla sajter!

kramar

dragonstar
0

Ja jag har sätt halva och det är så hemskt. tycker synd om dom. önskar att man kunde släppa dom fria men dom skule ju alldrig klara sig i det vilda efter att ha varit tex cirkusdjur.

Man blir riktigt lässen

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

LadyDarkness
0

Hm…nu vill ju inte jag vara den som är den, även om jag ofta blir det i alla fall, och lägga in en massa kommentarer och påpekanden om det ena och andra med den där filmen. Men, fan…jag måste göra det i alla fall och riskera att folk hatar mig efteråt, som de brukar. Men det är lugnt. Jag är van.

Det är ju inte det att jag är FÖR sådana saker de gör mot djuren i filmen där, absolut tvärtom! Jag avskyr det! Jag hatar det verkligen (och jag använder ytterst sällan ord som "älska" och "hata")! Men nu är det ju såhär att jag lägger märke till saker och ting. För det första är nästan inget av de filmklippen i den där filmen nya. De flesta ser ju ut att vara minst 10-15, kanske till och med 20, år gamla. Mycket har hänt sedan dess. Till exempel har vi gått in i en ny tidsålder; vattumanens tidsålder. Och alla som vet något om det så vet ni vad det innebär (kolla upp det om du inte vet!).
För det andra: Motsägelser. de säger emot sig själva ett par gånger. Till exempel att man inte ska jämföra djur och människor. Dessutom säger de att "vi alla är denna planets djur" och senare säger de att det finns tre levnadsformer på denna jord: "naturen, djuren och människorna". Hur ska de ha det?
Sedan säger de att man inte kan lära sig något om människor genom att utföra djurförsök. Nähä? Varför skulle vi utföra dem i så fall? Det är klart vi lär oss om hur människor kan reagera på olika saker genom att testa dem på djur, annars skulle vi ju inte utföra sådana tester. Dessutom reagerar vi människor och djuren lika på många olika saker, både fysiskt och psykiskt. Nu sitter jag ju inte och förespråkar djurförsök hur som helst, utan jag påpekar bara felen i filmen, för de som planerar en attack mot mig. ^^
Sedan det här med att använda kläder av skinn, läder päls m.m. Enligt mig är det helt okej om det kommer från ett djur som ändå ska ätas upp, som kor, får, kaniner etc. Det är ju dumt att kasta bort sådana saker om folk kan ha användning av dem. Dock saker som minkpäls och annat som föds upp eller jagas enbart för pälsen är ju totalt idiotiskt.

För det tredje ska jag väl tillägga att ni borde komma ihåg trefaldighetslagen, (som jag antar de flesta här tror på). De människor som gör dessa saker mot djuren kommer få tillbaka den smärtan och det lidandet trefalt.

Men nog fan blir man ledsen, alltid. Saken med filmer som dessa är att de ofta överdramatiseras, man anväder samma filmer om och om igen i olika dokumentärer, vilket gör att folk tror att en gammal film är ny. Plus att argumenten och allt annat som sägs och visas i dessa filmer kommer från en enda sida, ett enda synsätt. Det är ytterst sällan diskussioner förekommer. Det är ytterst sällan källhänvisning förekommer.

Dessutom tycker jag att det var dumt av dem att framställa djurpolisen, som räddar misskötta djur, som bad-guys just för att de använder de redskap de har. De redskapen är till för allas säkerhet.

Det ska väl även sägas att de flesta som missköter djur åker fast för det. Som till exempel cirkusarbetare som behandlar djuren så som de gjorde i filmen.

Tina-O
0

Såg bara en liten del…. skäms över att var människa… Vilken fruktansvärd Grymhet….Finns inte ord för det jag Känner.Gråter

LadyDarkness
0

Måste även tillägga att ni inte ska skämmas över att vara människor bara för att ANDRA människor gör hemska saker. Ni ska vara stolta över att vara människor och nyttja det. Som människa har man makt, kunskap och en hel hög andra privilegier. Nyttja era fördelar med att vara människor till att göra gott och bekämpa allt det onda som pågår. Och då menar jag inte att ni ska bli vegetarianer i protest mot dålig behandling av djur. Gör något mer radikalt!
Om ni skäms över att vara människor på grund av andra människors idioti så är ni faktiskt rätt korkade, måste jag säga. Förlåt, men det är min åsikt.

Panthera
0

LadyDarkness

Du besparade mig ett långt inlägg. Du fick med nästan allt som jag satt och tänkte på när jag såg filmen.

Jag har bara två saker att tillägga: Varför fick inga forskare uttala sig om vikten av djurförsök? Kanske för att det inte var en informationsfilm utan en propaganda film?

Vem ligger bakom?

Till sist: Jag är stolt över att vara människa och försöker behandla de djur jag möter med den respekt de förtjänar. Men som Cesar Milan säger "förmänskliga dem inte"

Jag tänker fortsätta att äta grillad kyckling, använda skinnprodukter och hoppas på nya förbättrade mediciner som kan minska mänskligt lidande. Glad

Låt de som behandlar djuren illa få vad de förtjänar, om inte i detta livet så i nästa.

Ijin
0

Sist jag kollade har människan (Som står högst upp i näringskedjan) rätt att göra vad den vill… Vi ligger ju på topp för att vi kan.

Sen om det är moraliskt rätt i den värld vi lever i? Det vet jag inte.

[trumman]
0

#7 Om du inte vet det så bör du se över din moral.

Mvh, T

Vera-Trollet
0

Kunde inte heller se färdigt, blir djupt ledsen!När man lever nära djur så förstår vi ju hur kloka och intlegenta  för att inte tala om kärleksfulla dom är. Undrar varför vissa människor tror sej ha rättigheter att vara gymma och elaka mot djur. min åsikt är att dessa personer sjäva inte mår spreciellt gott. Upp tillvar och en men jag har aldrig och skulle aldrig besöka en Cirkus där djur ingår!!Jag föregår ev. svar här om att vara grymma och elaka mot människor.Jag tror också att den som plågar djur också är onda mot människor. Vi lever tillsammans på den här planeten och har ett presonligt ansvar att vörda, respeketera ALLT vi har omkring oss!!

Ljus och kärlek

Ioma
0

En fråga bara.

Varför ska vi människor använda DJURFÖRSÖK när det är till oss MÄNNISKOR medicin osv är till för?

Jag skulle gladerligen låta dem använda mig istället om jag kunde bli garanterad att de oförsvarliga djuren får slippa!

Jag ktycker det är rent vidrigt att vi använder djurförsök. Det finns inte en orsak i värden som kan berättiga det.

Om filmen är gammal eller inte det vet jag inte men jag har sett ännu värre filmer från nutid där man flår djuren levande och när de flådda försöker fly svimmar de av smärtan.

Det har INTE blivit bättre än tidigare tvärt om så vitt jag vet.

Jag skiter totalt i om de säger om sig själva i filmen, man ska inte separera på människor och djur till en viss del, de är lika värda som vi människor om inte änmer värda faktiskt men däremot kan vi separera på människor och djur i tal om frihet, grymmhet osv där jag inte vill beblanda djuren med oss människor.

ja nu har jag nog svammlat klart i aggressionen efter filmen, irritationen av ögoninflammation, öroninflammation och halsinfektion. *S*

Mvh
Marika "Ioma"

Iram
0

Jag tycker att djurförsök är ok så länge det gäller viktig medicinsk forskning. Det är visserligen grymt, men jag kan säga rakt ut att om djurförsök skulle rädda livet på tex mina barn så är det värt det 1000 ggr för mig. Så är det bara.

Däremot tycker jag att djurförsök i smanband med att man framställer t ex kosmetiska preparat är vidrigt.

Endroppeihavet
0

Det pågår mycket forskning runt cellmassa, att man tar tester på enbart celler och kollar hur mediciner och allt reagerar och fungerar.

Så det kommer nytt, djurförsöken kommer sluta, men sen vill jag tillägga att de är ju knappast bara djurförsök som är grymma mot djur.

Ägg t.ex. "inredd bur" står det i affären.. ja.. en liten bur med flera höns där de knappt kan röra sig där man tar av näbbarna på hönsen så de inte skadar varandra, missformade skelett pga. rörelsehindran. Stereotypier pga. av att djuren inte får tillgodose sina behov.

Frigående höns är lika illa. tusentals höns i en stor lokal som verkligen stinker och hönsen går på varandra för att ta sig fram.

Samma sak gäller alla köttdjur. (men där har jag  inte upplevt det personligen förutom med grisar alltså vanlig grisgård och ekologisk grisgård så jag kan inte uttala mig om alla)

Visst, äta ägg och dricka mjölk och äta kött, det gör jag gärna med. Men jag tycker nog att djuren ska ha ett värdigt liv också.

Och hur irriterad blir man inte när försvaret är - Men jag har inte råd med ekologisk mjölk/ägg etc. Nä men du har råd med chipspåsen va? Och godispåsen?

Det handlar om prioritering och vi som konsumenter säger ju till industrin vad vi vill ha. Det skulle ju inte finnas kosmetik testade på djur om ingen köpte det?. Men det är billigare, jag har inte råd.. bla bla bla.

Jaja, ingen är ju perfekt, man skulle helst vara naken i skogen ellerhur ;) Då vet man iaf. att man inte köper fel produkter.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Iram
0

Och en sak till; djurförsök retar mig inte en bråkdel så mycket som tex tjurfäktning! Där har vi verkligen en sjuk inställning till andras rätt att leva. Där snackar vi om att långsamt plåga ihjäl djur enbart för nöjes skull (vilket man faktiskt ändå inte kan säga om djurförsöken…)

Ioma
0

Jag känner inte att jag kan tycka att djurförsök är oki även om det leder till något gott för oss människor, leder det till något gott för DET djuret är min tanke. Om SÅ är fallet så kan det vara oki men det är inte fallet.

All slags djurplågeri är rent vidrigt, som Iram sa, tjurfäktningen. Fy fanken vilken vidrig "sport" och "hobby".

Och pitbullfight och liknande? Nä fy.

jag tycker som jag skrev att djuren är intelligentare än människorna. Djuren jagar inte för att det är kul, när de jagar gör de det för att själva överleva.
Jag kan i alla fall inte komma på något djur som dödar för att det är kul.

det är så vi människor ska göra, det vi ska äta, det skaffar vi själva. Det vore det absolut bästa men tyvärr så säger regler osv att man inte får jaga och plocka örter osv hur man vill.

Jag tycker även att vi är grymma mog vår jord som massbefolkar den. Såg på Oprah idag där ett par fick tvillingar därefter 6 lingar och nu ville tjejjen ha ett barn till. Huvva.

Nä men för att gå tillbaka till ämnet så kan jag inte stå för nåågon slags djurförsök eller djurplågeri. Ska man döda för att äta, DÖDA det direkt iså fall, plåga det inte.

Nä leve djuren och naturen o ch tvi oss människor.

Mvh
Marika "Ioma"

Anco
0

Jag håller fullständigt med inlägg #11 och #12.

ja nu har jag nog svammlat klart i aggressionen efter filmen, irritationen av ögoninflammation, öroninflammation och halsinfektion. säger du Imoa…. om nu inte djurförsök hade funnits vid medicintillverkning/forskning hade du kanske inte haft någon medicin mot  dina problem med öron-ögon och halsinfektion!!

Och ska vi vara helt ärliga…. inte sulle du utsätta dig för tester bara för att inte ett djur skulle göra det istället?!

Vi ska nog vara tacksamma för att det finns forskning, med eller utan djur.
Däremot hålle jag fullständigt med dig Ioma att flå djur levande eller behandla djur illa bara för att…. där är gränsen överstigen för länge sedan. DET finns det ingen som helst orsak till!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Endroppeihavet
0

#14 "Djuren jagar inte för att det är kul" Jo.. det finns en hel del djur som jagar för nöjes skull. t.ex. våra katter som gärna leker med bytet och ibland/ofta beroende på individ inte ens äter upp bytet.

Men nog e vi värst alltid, det kan ja hålla med om. Men djurvärlden är grymmare än man tror.

Ioma
0

Ja jag skulle absolut byta med djuren om jag kunnat.

Jag hade tar inget emot mina inflammationer just nu så det är inget djur som kommit till skada till förmån för mina sjukdommar.

Men visst, jag har ingen aning om mina levaxin, flouxetin, aerus eller alvedon har djurförsök = Djurplågeri bakom sig. Jag hoppas verkligen inte det.

Jag har nog aldrig råkat ut för en katt som inte ätit upp sitt byte..

Däremot har jag sett katter som har ungar och fångat en mus eller liknande för att ungarna ska lära sig att jaga när de blir större.

Mvh
Marika "Ioma"

Endroppeihavet
0

#17 jodå. jag har sett många, en av mina egna bland annat. Såg det ofta då jag studerade kattbeteende under skoltiden.

Du kan ge dig på att medicinerna testas på djur. man får inte testa på människor förrän mat vet att det är säkert.

Iram
0

Jag tycker också att vi ska vara tacksamma för den forskning som redan gjorts, och som har resulterat i så många bra mediciner som vi har idag. Det är väldigt lätt att sitta och fördöma alla djurförsök nu när vi redan vant oss vid alla effektiva läkemedel som finns tillgängliga och som vi kanske tar för givna.

Ioma
0

Jag håller fortfarande min tanke om djurförsök.

jag uppskattar inte att de har dödat och plågat djur till förmån för mig.

Har aldrig tänkt på att man inte får testa på människor innan. Det är ju för fanken helt sjukt. Det är VI människor som ska använda det då är det vi människor som får stå för plågsamma försök.

Usch. Jag ryser av bara tanken att jag kan vara beroende av medicin som har ett samband med plågsamma djurförsök.

Jag är tacksam för forskning som gjorts men inte för att forskningen innefattar djurförsök.

Jag kommer absolut hålla vid att jag tycker det är fel, kommer nog aldrig kunna ändra på det men jag förstår att andra tycker annorlunda och jag förstår vad ni säger.

Men som sagt, skulle jag kunna ta djurens plats skulle jag göra det.

Mvh
Marika "Ioma"

Zoraye
0

Ioma, du verkar vara en gullig och omtänksam person men jag kan inte låta bli att tycka att det är lite naivt att skriva följande: "Jag tycker även att vi är grymma mog vår jord som massbefolkar den. Såg på Oprah idag där ett par fick tvillingar därefter 6 lingar och nu ville tjejjen ha ett barn till. Huvva."

Mass/överbefolkning har inget med folks grymhet att göra - i många länder kan kvinnor INTE ha kontroll över sin kropp medelst exempelvis p-piller. Vidare kan preventivmedel vara förbjudna eller alldeles för dyra, vilket innebär att det inte går att förhindra graviditeter och därmed föds barn efter barn.

Sedan har väl kvinnan som har tvillingar och sexlingar lika mycket rätt att vilja ha fler barn som alla andra? Så länge hon kan ta hand om dom är det väl ok, om vi börjar lägga oss i hur många barn folk ska ha börjar vi närma oss farliga saker.

Det finns redan försök som gjorts på människor, bland annat gjorde nazisterna en hel del sådana under andra världskriget.

Har också för mig att man kan anmäla sig som testperson för olika läkemedel, något som är rätt vanligt att studenter gör. Så om du är sugen på hjälpa forskningen kan du säkert anmäla dig som frivillig.

På tal om det så skedde ett ganska välkänt fall i England för några år sedan med oväntad utgång där försökspersonerna (tror det var studenter) fick amputera fingrar och tår, har för mig att en dog också.

Ioma
0

Ja jag menade inte att personen i fråga är grym bara för att hon har många barn, kanske skrev det lite klantigt sådär.

Jag tänker mest på att vi är så ego vi människor. Har sex för att det är skönt för OSS osv och bryr oss inte om hur vår jord mår.

Det är inte alla som tänker på moder jord och dess natur så som vi här inne så det är lite annorlumnda på sådana här ställen dock men när man ser till andra som inte reagerar på naturen osv.

Ahhh så svårt att förklara vart jag vill komma, känns som att jag bara skriver helt fel *asg*

Skyller lite på att jag är sjuk *S*

Kort och gott så tycker jag vi människor skulle behöva sluta vara så ego som vi faksitskt är…. ;-)

Och ja jag är nog absolut naiv när det gäller sånt här, jag ser djuren som mer värda än oss människor och därför vill jag djurens bästa. Har nog bara varit djur i tidigare liv känns det som. hehehe

Mvh
Marika "Ioma"

Zoraye
0

Visst är människan en egoistisk varelse.

Vi vill, vill, vill, bland annat föra fram våra åsikter - därför måste jag återigen säga emot och påstå att vi inte bara har sex för njuta, utan för att det är en del av fortplantningsdriften, även kallad Eros.

Ingen fara, det är inte alltid lätt att uttrycka det man vill i skrift där man går miste om alla nyanser som finns när man diskuterar live.

Krya på dig vännen!

altrheio
0
Ioma
0

Jo men hur många gånger av alla gånger har ett fertilt par sex enbart för att bli gravida?

För maken och mig är det lite annorlunda för vi har försökt bli gravida i många år. Vi har självklart sex för att det är kul o skönt  oxå ;-)

Men 95 av 100 gånger har fertila paret sex enbart för den personliga njutningen gissar jag på. ;-)

Vi har som du säger inte "BARA" sex för njutningens skull med mest så att säga…

Mvh
Marika "Ioma"

Iram
0

Apor och delfiner har också sex för njutnings skull. Och hur kan man få det till att sex och njutning skulle vara dåligt för vår moder jord? Det är väl för 17 snart det enda roliga vi har kvar nu när allt annat är miljöfarligt!

Zoraye
0

Att fertila par har sex enbart för att bli gravida sker nog bra mycket oftare än vi tror.

Oavsett så ja, de flesta av människans handlingar är rent egoistiska men bottnar i drifter. Freud exempelvis talade om eros och tanatos.

Ioma
0

Nej nu har du missförstått mig, är säkert jag som skrivit klantigt igen.

Självklart ska man få ha sex för njutnings skull det jag skrev så var enbart för att lixom visa att vi är egoistiska.

Vi gör saker för vår egen skull som inte ens är nödvändig, det gör oftast ej djuren. Ja apor ja, dem har jag inte tänkt på när det gäller detta men gör delfiner det?? Det hade jag ingen aning om. och hur vet man att de gör det enbart för njutningen? hur har de fått fram det, vet du det?

Jag säger absolut inte att sex är dåligt.

Men jorden ÄR överbefolkad och det känns inte bra. Jag vill ha ett barn, för mig räcker det för att "sprida" mitt arv vidare så att säga *S*

Jag försöker göra allt för att jag ska leva så bra som möjligt för vårt hem (jorden alltså) och gör de grejjer jag kan även om det kanske bara är "skitsaker" såsom att sprida en länk där man får se djurplågeri för att sätta spåren i huvudet på folk. kanske kanske kan jag ha förhindrat ett djur från att bli plågat och det är helt underbart för mig.

Att sedan jag skriver klantigt just nu beror nog mest på att jag sitter med en bubbla på huvudet just nu (har ju ögon och öroninflammation så det känns ordagrannt atsom att jag har en bubbla runt huvvet) *S*

Mvh
Marika "Ioma"

Lorelai
0

Självfallet dödar djur för nöje, det är naivt att tro annat. Helgonförklara gärna inte djuren.. Dem är naturliga och dödandet är en del av det.
Intelligens är inte samma sak som drifter och det är instinkterna som är de flesta djurens driv.. inte deras tankekapacitet.
En råtta är inte intelligent för att den lär sig att gå rätt i en labyrint, det är drifterna som driver den att göra det. Den själv har ingenting med det att göra..

Ioma
0

Nej jag tror faktiskt inte att djur dödar för nöjes skull som vi människor och det är inte naivt att tro det tycker jag.

Ett djur som jagar ett byte gör det av en annan anledning än att det är kul.

Jag tycker djuren är smartare än oss människor för att de lever som de gör. Inte fanken kan en orm tänka som vi människor t e x. Nä DET däremot är naivt att tro.

Djuren tillåter sig att leva som djur, leva på instinkterna.

Tror du missförstått det jag menat lite.

Mvh
Marika "Ioma"

Lorelai
0

#30 Nej jag har förstått att du inte tror på att dem dödar för nöjes skull. Men vad vi tror ändrar inte på faktum. Beklagar det.
Att vara smart är om man kan göra ett val.. ett val mellan smart och mindre smart. Djuren sitter inte i den positionen att de kan ta beslut.. avgöra någonting. Så dem kan aldrig tillskriva att vara smarta. Eller intelligenta. Det går liksom hand i hand med att kunna fatta beslut.
En människa som väljer att leva efter naturen är smart då den har fattat ett smart beslut.

Ioma
0

Jag skulle uppskatta en källa till din "fakta" då kanske jag kan erkänna att jag har fel men inte förr.

Mvh
Marika "Ioma"

Lorelai
0

#32 Källa till min "fakta" är: allmänbildning. Jag har tyvärr inte tid att sitta och skrapa ihop till en sådan åt dig.

Väl lycka med ditt sökande

Lorelai
0

*poff*

Ioma
0

Ja då kan jag inte tro på det hela eftersom du inte kan leda fram faktan om det.

Jag tycker fortfarande som skrivet tidigare.

jag söker inte efter något inom detta men tack ändå…

Mvh
Marika "Ioma"

Lorelai
0

#35 vilket tror du inte på, allmänbildning?
Vad gör dig nöjd då? En länk till wikipedia kanske? Världens mest tillförlitliga källa.
Eftersom det berör studier av djurens psykologi och drifter så duger inte en länk. Man måste söka brett och mycket. Jag kan verkligen inte föväntas sitta här och servera dig allt på ett silverfat. Är du intresserad av djurplågeri, vilket detta handlar om inte djurförsök.. SÅ tycker jag absolut att du borde bredda dina vyer lite. Självmant plugga på istället för att jaga filmer. Du gör flera försök att utbilda oss på forumt, men tycks inte själv vilja vidtaga steg för att själv bilda dig.
Hur skall vi kunna ta dig på allvarliga ord om du inte själv visar framåtandan?

Var väl mött

SEViking
0

Undrar vilka mediciner idag som INTE är ett resultat efter otaliga djurförsök? Jag tror att ALLA mediciner är ett resultat av något djurförsök på nåt sätt.

Snacka går ju, men snacka så det går, det blir lite värre.

Själv gillar jag inte mediciner, men äter ipren då pannan blir trång. Jag har haft turen att aldrig behöva nyttja annan medicin.

Katter är kända för att jaga för nöjes skull ÅXÅ. Den som har katt, och ett hus på landet, måste ha burit ut otaliga fåglar och möss/råttor som katten kommit in å skrytit med.

Att någon människa sitter å lapar mediciner å sen erbjuder sig att själv byta plats med ett försöksdjur, det tycker jag låter väldigt ärofyllt å vackert. Men hur mycke verklighet ligger det i ett sådant uttalande?

SEV Oskyldig

Endroppeihavet
0

faktiskt så är det just de djuren som också har sex för nöjes skull. apor och delfiner som också setts döda för nöjes skull.

Delfiner är också kända för att våldta andra delfiner.

Unghanarna blir ivägjagade när de blir könsmogna i gruppen och bildar egna grupper om 2-4 individer, de jagar upp andra grupper av honor och hotar i princip med att döda allihopa om de inte får en att para sig med och de blir alltid den svagaste honan som lämnas av gruppen.

hanarna parar sig med honan tills de är nöjda, ibland dödar de henne efterråt och ibland inte.

Apor är också väldigt snabba på att döda (mätta eller ej), speciellt de större apdjuren schimpans, gorilla, orangutang, babian. Själv har jag studerat babianens beteende och under våran studie kom det in flera råttor i hägnet och alla var på råttan direkt! De slet den i bitar och kastade bitarna mellan varandra, en gång ramlade det också ner en ekorre i hägnet, även den dödad på endast ett par sekunder.

varulven
0

Debatten djurförsök ids jag inte ens ge mig in i och ang djurplågeri får ni gissa vad jag tycker ;)

Det värsta (i klass med tjurfäktning) som jag hört om är burjakt. Helt sjukt…

Gonatt!

[trumman]
0

Det var ett tag sen, men det blev en riktigt god diskussion om den där propagandafilmen (länkad i #0) på Trolltrumman.

Varsegod och läs.

Mvh, T

Lorelai
0

#40 Læst..  Ja visst reagerar folk alltid positivt på propaganda. :P