Alkohol/"spöken"
Hur kommer det sig att kontakt med det andliga blir annorlunda under alkoholpåverkan?
Jag har sedan barnsben varit rädd för "spöken" och varit såkallad mörkrädd. Men under alkoholpåverkan så känner jag aldrig någon närhet av någonting av de andar och annat som vanliga fall finns i mitt hem.
Har någon en bra förklaring på varför det är så?
kram!

Olika freekvenser
Man måste vara i fas med mer andliga energier för att möta dem.
Alkohol sänker din andliga freekvens därför möter du inte och känner inte av det som du vanligen känner av då du är påverkad.
Om du mediterar och tänker ljusa tankar höjer du din freekvens däremot och attraherar till dig högre energier som ljusväsen och andliga guider blir mer nåbara, till detta skapar du ett skydd mot negativa energier.
Bra medicin mot sådan här rädsla är ljusmeditation och då gärna i grupp till harmonisk musik eller en vägledd meditation för det du känner av som spöken kan mycket väl vara dina andliga följeslagare helt enkelt. 
mvh Altea
Det är nog precis som Altea säger, att du stänger ner på alkohol och inte blir lika uppmärksam/öppen/vaken av det.
Därimot skulle jag inte generellt säga att alkohol "sänker" (om det var menat som i att ngt blir sämre) den andliga kontakten. Tvärt om kan det höja upplevelsen och möjliggöra djupare resor, tydligare kontakt och större vidd på bevisstheten än annars. Förutsatt att man kan hantera det vill säga. Det går ju att öva upp, som med allt annat.
Det här med alkohol i andligt arbete, och att det fungerar, ser man tydligt i många kulturer då den som söker andlig kontakt, jobbar med andar och spöken etc konsumerar alkohol på ceremoniellt vis.
I nepal kan en janhkri (shaman) t.ex. konsumera flera liter starksprit på en dag - utan att bli drängfull och medvetslös. Detta pga att de "läser mantra över spriten" och på så vis gör den helig. Detta har kanske mer att göra med att de är tränade i att jobba under olika nivåer av förändrat medvetande (det är ju det det handlar om) mer än att ngt slags magiskt mantra förvandlar spriten - tror jag iaf.
Alkohol, som alla andra droger, kan vara ett hjälpmedel eller en last - helt beroende på Intention, taland, kunskap och givetvis gener (läs: alkoholism).
Mvh, T

De enda hål jag tål är
Alkohol, kvinnohål å etanol. ha ha ha
SEV