Johannesört??

De kan växa nästan vart som helst, men ofta där det är betat av djur. Det är nämligen en ängsväxt/hagmarksväxt.
Om du ska plocka dem när de blommar är det inga svårigheter att känna igen dem för en ovan, särskilt inte om du har med den där bilden ut eller en flora. Det finns en variant av johannesört, men den funkar lika bra som den äkta (den heter fyrkantig johannesört och har helt enkelt fyrkantig stjälk istället för rund).
Den börjar i alla fall blomma efter midsommar så det kan vara svårt att avgöra vad det är för blomster bara på bladen innan man är van att känna igen den.
Mitt tips är faktiskt att skaffa en bra fältflora =) Jag är visserligen blomtokig och biolog, men jag har alltid med mig en flora i alla fall, för jag kan ju fortfarande inte allt (men vill lära mig) *S*

Tack syster blodtopp! Ska nog införskaffa en sådan ja :))
Men dom blommar inte förän efter midsommar.. Okej:))

Tja, det beror ju på hur varmt det bestämmer sig för att bli efter den här kylperioden. De kan ju komma tidigare också ;o) Men oftast efter midsommar brukar de börja dyka upp.

här i södra sverige så kommer de i början av juni….jag har redan ett par stånd med knoppar här ute…
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
#0 , bilden du visar är Johannesört :)
Hehe , plockade sådana här förra sommaren i massor :)

Johannesörtens gröna blad har som små, små prickar som kan likna små hål (Hypericum Perforatum). Det är små oljekörtlar. Kn vara en grej att känna igen den på om den inte blommar menar jag.
Där sa du något , det finns ju faktiskt ett par liknande blommor som är svåra att skilja åt ju :/ , jag såg på blomman och bladen nu på bilden :)
Tack för den braiga igenkännandet… ;)

Det finns 7 arter av johannesört som växer vild i vårt land. 5 arter är mer eller mindre ovanliga och 2 arter är vanliga som vildväxande. Äkta johannesört har en naturlig utbredning lite sydligare än den fyrkantiga johannesörten. I mina trakter växer bara den fyrkantiga eller som den hette förr fyreggade I min trädgård växer det tre arter. Den äkta johannesörten är lite ogräsaktig och sprider sig med rotskott. Hos mig förekommer också korsning mellan fyrkanntig och äkta johannesört. Vid en del gamla gårdar har jag hittat den äkta johannesörten som har spridit sig. Lättast skiljer man de bägge arterna genom stjälken. Äkta johannesört har rund stjälk med två åsar och fyrkantig har en stjälk som verkar fyrkantig med fyra åsar. Äkta johannesört Äkta johannesört har blad med genomskinliga glandelprickar som liknar perforerade blad. Utöver de vilda arterna odlas en del arter som prydnadsväxt med större blommor och några är buskar eller halvbuskar. Äkta johannesört innehåller mera aktiva substanser än övriga arter, men (nästan) alla arter fungerar på samma sätt om än det kan behövas mera av dem.

Jag försöker att dra upp johannesört här hemma. Det går väl knakigt uppåt. Det enda jag egentligen har att tillföra är en tanke jag fick introducerad för ett tag sedan. Fast samtalet rörde då svampar så tycker jag att det kan göra sig gällande även här.
Behöver man en bok för att jämföra med så gör man bäst att låta bli att plocka.
Det betyder att lär känna växten så väl att du kan den utan en bok. Då vet du att du tar rätt växt. Annars finns en risk att en individuell avvikelse har inträffat som du inte är förberedd på och går kanske då på en nit.
(Hur många kände igen _RS_ ord här?) :D
Jag har EN planta i min trädgård.. eller kanske det är två.. men förra året var jag ute och letade rölleka och då kom jag till en ödetomt där det växte mängder av Johannesört.. dit tar jag mej i år oxå och då ska jag kolla mer efter andra gamla växter..

Mitt låååånga inlägg försvann????
Tack för alla tips..

Jag har plockat johannesört ute vid skogen i dag! Hoppas bara att det var riktig johannesört, den såg iaf ut som den på bild #0) Jag har plockat av blommorna och hällt över olja, hoppas bara att jag har gjort riktigt nu…
MVH Isnornin

Hur ska oljan se ut när den är klar?
MVH Isnornin

Röd! :-)

ok min är orange;)
MVH Isnornin

Vad gör ni av Johannesörten? Här växer Johannesörten så kraftigt att … ja man ser nästan inget annat än Johannesört hehe.
Var ute i skogen igår och såg en äng som var överfull av Johannesört, men det var också i ett naturreservat där man inte har rätt att plocka någonting alls, och inte hade jag behov av Johannesörten - och absolut inte i de mängderna, behöver jag något så behöver jag bara gå ut genom dörren och plocka här ;)
Men : Vad gör ni av den? Intressant att veta.

Jag har lagt min i olja.. tänkte göra salva på den
Ska se om det kan hjälpa mot mina muskelsmärtor

En av mina väninnor gör som Ulf Lundell sjunger och kryddar brännvin med den, vilket smakar finfint!

#19 det tänkte jag också, vet bara inte hur länge jag ska låta den dra…
MVH Isnornin

Enligt Wargmåne i örttråden ska oljor stå mellan 4-6 veckor och tinkturer i ungefär 8 dagar. Så du kan nog låta din olja stå ett tag till, Isnornin (jag har för mig att vi gjorde våra oljor samma dag ;o)

ok, vad bra då vet jag! Tack:)
MVH Isnornin

#18 jag har den som en del i The, lugnande :)

När jag var till massören sist hade jag en flaska johannesörtolja (köpt) med mig, jag tyckte att den var bra, hoppas bara att min olja blir bra!! ( har så ont i musklerna som Hadina)
MVH Isnornin
De växer massor här i halland :)
Om inte så finns de överallt , kanske mer på vissa ställen …

25.. Har läst på flera ställen att vi ska vara hjälpta av johannesört.. måste göra ett försök iallafall

jo jag tycker att det hjälper:)
MVH Isnornin

Så måste jag då säga * alla som äter Antidepressivum, serotoninåterupptagningshämmare typ fontex Johannes ört har en liknande effekt, så tänk på att om man får i sig för mycket genom tex te, kan man få feber och må dåligt.
Läs noga om alla örter ni tänker prova…

#29.. tack för upplysningen.. bra att veta!
Sätter hirkum-pirkum (kryddad snaps), gör så kallad "gnidareolja" för led -och muskelsmärtor, tillverkar Farmors läkesalva och använder den som teört.

Farmakodynamiska interaktioner - serotoninergt syndrom - efter behandling med antidepressiva och johannesört
Kliniskt konstaterat centralt serotoninergt syndrom har rapporterats i USA hos fem äldre patienter (64-84 år, två kvinnor och tre män) som tagit johannesört i kombination med antidepressiva . Fyra patienter stod på sertralin och en patient hade nefazodon innan johannesört lades till behandlingen mot depression. Inom 2-4 dagar av kombinationsbehandlingen utvecklade patienterna symtom som illamående, kräkningar, magsmärtor, oro, konfusion, känsla av rastlöshet och irritation. Samtliga symtom försvann inom ungefär en vecka efter det att man upphört med kombinationsbehandlingen, med eller utan behandling med cyproheptadin, en serotoninantagonist. Samtliga fyra patienter som behandlades med sertralin kunde senare återuppta behandlingen med detta antidepressiva medel utan problem, medan patienten med nefazodon senare valde behandling med enbart johannesört utan några problem.
Serotoninergt syndrom är ett allvarligt tillstånd som orsakas av överskott på serotonin. De fem patienter som beskrivits ovan utvecklade symtom på centralt serotoninergt syndrom - två patienter fick uppsöka akutklinik - som innefattar psykiska förändringar, tremor, autonom instabilitet, mag-tarmbesvär, huvudvärk, myalgi och motorisk oro. Tillståndet kan ha fatalt förlopp, särskilt hos äldre .
källa Läkemedelsverkerket

BD…..sammanfattningsvis?
Antingen johannesört eller antidepprisiv medicin???

beroende på den antidpressiva…samtidigt så är fem äldre i usa inte något tillförlitligt underlag…lika lite som två p-pillerätande kvinnor i storbrittannien som blivit gravida då de ätit Johannesört.
generellt kan dock sägas…rådgör med din läkare, kolla opp medicinen du får….annars avvakta med johannesört till du är fri från den kemiska medicinen

Trodde nästan att det var så :))

#36 nä…..har int etiden att underhålla den…..bättre att fråga

Jag påpekade bara effekt av för mycket av det goda..!
Örter som intas i förstor mängd ska tas på allvar.
Trots bristfällig info vet vi nog alla att örter kan ha väldigt olika effekt på oss.
Db det är så lätt att bara slå bort naturmedels effekt i vardagen, Tex *ok detta är uppiggande står det, va bar jag som är så trött,* så tas naturmedel och kan gå helt emot personens sjukdom. eller krasch medicin som personen står på.
så jag tycker inte att det är fel att hela tiden tala om detta, för de personer som kanske inte vet om det.
kram svava

ofta är det ju bättre att revidera den skomedicinska behandlingen och kanske i samråd med en läkare välja bort det som inte behövs….och tro mig …ALLA som står under skolmedicinsk behandlig har ett eller flera läkemedel som inte behövs!

Tänk de betvivlar inte en sekund att så är fallet, men det betyder inte att naturmedel kan eller ska tas urskilldringslöst utan det ska tas i beaktning utifrån varje person. Och du vet lika väl som jag att många svenskar idag tex över medicinerar fett lösliga vitaminer och mineraler, pga. att "Det kan ju aldrig skada" effekt.
så du får säga vad du vill, jag tänker varna folk att dom ska tänka tills jag blir grön
kram svava

Jag har aldrig försvarat egna experiment…samtidigt är jag ju väl förtrogen med hur den svenska skolmedicinen fungera…och känner till betydligt många fler fall som övermedicinerar med allt från Alvedon vial NSAID preparat till psykofarmaka av alla de slag.. .då de inte får tillräcklig rådgivning av de som borde ge den, och den personen ofta inte är särskilt kunnig vare sig om preparatet i sig eller dess interaktioner med andra medel.
Vill man använda naturmedel på rätt sätt så finns det ett antal skickliga naturläkare och terapeuter som kan sätta in en adekvat behandling….

Men folk i allmänhet kan du inte säga har kunskap om det, du är kunnig i detta, men då man läser på många sidor som finns på nätet och många naturmedel företag, så skriver dom inget om biverkningar.
Jössös, det låter som om jag är så in i baljan negativ till naturmedel när det är alldeles tvärt om, kunde jag ta bort det mediciner folk tar för mycket eller fel och ersätta med moderns medel hon gett oss, skulle jag inte tveka.
Jag ville bara med mina ord påminna om att örter ÄR medicin.
42, 43.
Bra att ni påminner oss om att ta örtmediciner på allvar. Glad att vi har naturläkare och andra kunniga hos oss. Själv har jag turen att samarbeta med skickliga och mycket kunniga örtterapeuter, som kan rätta till eventuella fel jag gör. Det är alltid roligt med kunskap. Fullärd blir jag, tack och lov, aldrig. Nyfikenheten och lusten att lära är jag rädd om, så fortsätt att skriva BranDuir och Svava.

läste tex. idag via ett e-mail, som jag hade fått, att nu i denna varma sommartid, tänka på att det är vanligare med hjärtinfarkter.
Det man själv kan ändra i sin kost-hållning för att minska riskerna för hjärt-infarkt, är att börja dricka ljummet eller het, vätska i stället för varm, efter måltid.
Så dricker tex. japanerna och det minskar risken.
Puttar vidare.

Jag tycker johannesört verkar så hemskt intressant och användbar. Synd bara att den har en lust att förstöra effekten av andra mediciner man tar, som tex p-spruta. Varför ska det vara så? det är dumt!!! Ofta brukar det mesta funka ganska bra här i världen, men inte detta, det var klantigt tycker jag, av vem det nu var som såg till att det blev så. :P
Finns det ingen annan ört som har lite liknande egenskaper som johannesört, och som inte försämrar effekten av andra mediciner?
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Många av olika naturläkemedel innehåller olika tillsatser som konserveringsmedel och jag tycker att deras verkan är överdriven när det finns möjlighet att ta tillvara vad naturen ger utan olika tillsatser. Visserligen kan det krävas lite goda kunskaper om växternas verkan. Det är däremot endast ett fåtal växter som är farliga. Vissa sjukdomar och andra besvär kan dock förvärras genom att äta olämpliga växter. växterna är dock mindre farliga än de olika preparaten eftersom de är oftast mera koncentrerarde. Att få ut extrakt från växterna kräver ibland olika ämnen för att lösa ut det ur växten såsom alkohol.
johannesört
en gulblommig växt, som växer vilt i skåne
för många år sedanvisste jag inte detta utan var på en plantskola där stod ett fröställ med rubrik utrotnings hotande växter köpte en påse johannesörtsfrö därför jag tyckte om namnet, sådde i en kruka hemma när de började komma upp tycte jag de var bekanta m. kunde inte placera dom eftersom dessa skulle vara på torpet tog jag dit krukan och resten av fröerna då visste jag ju vad de hette johannesörten växte på hela gräsmattan där
UTROTNINGSHOTAD JAVISST MEN INTE I SKÅNE.
denaa söta orkide växer i vildgräset

De två vanliga arter av johannesört är inte det minsta utrotningshotade. De övriga 5 arterna av johannesört är sällsynta och växer i Skåne, men jag tvivlar väldigt starkt på att dessa säljs som frön. Ytterligare en art är mycket sällsynt i Danmark. Äkta johannesört är en ogräsartad växt som sprider sig med rotskott.
Den vita orkideen är en nattviol och troligen skogsnattviol.