Upprop
De första stegen har nu tagits i bildandet av en allmänhednisk paraplyorganisation / Trossamfund som på bred bas skall tillvarataga och representera naturtroende i Sverige, målet är att på sikt få till stånd en i samhället etablerad organisation för främjande av den gamla kultur vi alla representerar utan hänsyn taget till vad vi kallar oss…
Samfundet kommer att vara öppet för alla med genuint intresse för naturreligioner och hedendom/paganism.
Nu följer frågorna :
1: Namnförslag på samfundet
2: Förslag till Styrelse
3: övrigt av signifikant värde för stiftandet.
Sänd gärna PM om du vill!
Kallelse till stiftande möte kommer att anslås här och skickas per epost till föreslagna styrelsemedlemmar!
BD
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Tack broder för detta skall ta min dager att fundera lite över detta och kan sedan Pm eventuella förslag men detta är början på en ny stig i rätt riktning /Krax Hias

Det här är intressant!

Verkligen, ska ta mig en rejäl funderare över namn mm. Och som sagt, räkna med mig som så aktiv det bara går!
:-)

Några namnförslag:
Svenska Naturtrossamfundet
Paganska Trossamfundet
Svenska Trossamfundet för Naturreligioner
Svenska Paganers Trossamfund
Paganistiska Trossamfundet för Naturreligioner
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Och som svensk så gillar inte jag (personligen) ordet pagan eller paganist, det är ju hedning det betyder. Men jag har inga egna förslag (än ;o)
Men jag gillar 'Svenska Trossamfundet för Naturreligioner'.
Jag ska fundera lite om det går i värmen =)
…jag stör mig lite på ordet tros-samfund dock… *ASG*

Samfundet för Hedniskt Återinförande.
Centrum för Naturtroende i Sverige.
Hur är det där med att kalla sig Trosamfund?
får man göra det utan tillstånd av kyrkan? Har för mig jag läste nått om det i en artikel.
Sen tycker jag att vi skippar att kalla det med något med "alternativ" i namnet. Det är ta mig tusan kristendomen som ska bli ett alternativ.
Mvh Sebastian
Paganistiska Samfundet för Naturreligion.
Svenska Hedniska Naturreligioner.
Hednasamfundet för Naturreligioner.
#7 Håller med…. inga "alternativ"

Ja, det är wikipedia ;o)[Trossamfund
](http://sv.wikipedia.org/wiki/Trossamfund "http://sv.wikipedia.org/wiki/Trossamfund")Regeringens hemsida
Rättsnätet - Lag om trossamfund. Observera 2§
Skulle inte passa oss alltså.

Men det gör ju inte så mycket. "dårar blir saliga genom sin tro. De vise blir heliga genom sin Vetskap." Felciterat men men, så kan det gå. Fast vetsamfund låter som en bondeorganisation:)
Varför inte bara "samfund" ?
Eller Sammanslutning, eller Förening…..
*spånar vidare….. tänka…tänka….*

för att åtnjuta statusen så bör man registrera trossamfund, en ganska enkel operation som kostar 500- jag har alla blanketter här och vad som skall bifogas.
Just som Trosssamfund , kan man ställa krav på samhället som till exempel begravningsplatser o dylikt

2 § Med trossamfund avses i denna lag en gemenskap för religiös verksamhet, i vilken det ingår att anordna gudstjänst.
Med gudstjänst förstås ju även en ceremoni för att hylla moder jord, eller en sammankomst i meningen att fira högtiderna

Jo har tagit det i beaktande i #7:)

#13 Jo det går ju såklart att vrida det där till vå fördel. Tänkte inte på det.. ´Hur många förslag ska det vara innan det röstas eller hur vi nu gör.?

Tycker att vi kan bestämma ett arbetsnamn, och sedan sätta ett datum för stiftande möte!

Blir det IRL möte eller via nätet?

Föreslår arbetsnamnet "Svenska Trossamfundet för Naturreligioner"
Låter som en god idé.

#13 Tänkte inte så långt faktiskt *skyller på min kokt hjärna*
;o)

#18 Broder BranDuir Låter som ett bra förslag så jag gotager de namnet absolut, Och mitt förslag är att man tänker sig att i styrelsen sitta de som är både Duider,shamaner,Wiccaner samt vi fria Häxor som tar del av allt så blir de en bra mixad styrelse kan de kännas som /Krax Hias

#17 helst IRL men det funkar ju på nätet också…jag har ett realtidschatrum att tillgå!

#21 Självklart skall alla vara representerade i styrelsen….
styrelsen föreslås bestå av :
Ordförande
vice Ordförande
Sekreterare
Kassör
fem ledamöter
jämte suppleanter
därutöver en valberedning bestående av minst tre ledamöter

Låter som en bra idé vi har ju tyvärr ett stort geografiskt avstånd.
Jag godkänner också det arbetsnamnet.
Någon med förslag på styrelse? Hur många ska det vara? Om jag kommer ihåg rätt ska det vara ett ojämnt antal inkl. Ordf. och minst 7? Kom på en sak till antalet styrelsemedlemmar har jag för mig skall vara minst sju exklusive suppleanter. = Ersättare för frånvarande ordinarie medlem. Som skall vara minst tre till antal..
Låter som en bra fördelning på en styrelse.
Sedan får vi finslipa på stadgar för medlemmar.
Stadgar för styrelsen. ( hur länge var och en sitter, ansvarsfrihet osv)

Missade helt inlägg 23. Så bortse från 24.
Jag kan tänka mig vara en ledamot om ingen har problem med det?

Ja jag kan oxå tänka mig sitta som ledamot om ingen har någe imot detta/Krax
Kan mycket väl tänk mig något om inte någon har emot det ;)

Detta var sannerligen på tiden! tänk vad man missar när man diskar. Eftersom jag själv inte ha rnågra idéer så låter förslag #18 utmärkt.
Jag hakar på detta men måste se över vad jag kan bidra med för engagemang. Realistiskt.

Så de som vill vara med i styrelsen är:
- BranDuir
- Undertecknad
- Anco
- Hias
- Lorelai
- Iram
Antar nu att BD Vill eftersom han startat tråden och hela projektet.
Någon mer?

Ställer upp till styrelsen…

Kom på det att jag inte behöver tänka över engagemanget. dte är bara tat tuta och köra.

Jag med, om jag kan vara till någon hjälp. :-)
Ser ut som om vi börjar få lite stuns i det hela. Underbart.

bifogar förslag till stadgar!

och jag som skulle åka o bada…*S*

Ser bra ut! Gillar den biten med lokalsamfund. Det är väl menat som så att de blir separata delar direkt underställt STN?
#35 Låter genomarbetat och är klart godkänt av mig.
Dock måste petimetern i mig påpeka: Andra stycket paragraf 2 …. felstavning på ordet Att… 

Har tagit del av det och för mig såg de bra ut broder /skall skriva ut detta .. Ta nu och far till vattnet själv så har jag varit iväg och införskaffat mig fler fläktar som nu skall monteras /kraxar vidare ..Hias

# 38….med tanke på tiden och omfattningen så kan jag själv leva med en felstavning just nu..men självklart skall det korrigeras

En tanke ang. medlemsavgift. Skall en sådan verkligen behövas? Om inte annat en en symbolisk summa? Det är inte snålvattnet som rinner nu utan snarare enkelheten i att bedriva en ideell förening där allt bedrivs till självkostnadspris som betalas av medlemmarna innan valda arrangemang? Tror att man då kan nå ut till den stora gråzon med människor som har ett genuint intresse av det vi sysslar med.
Jag personligen skulle gärna se att föreningen drivs helt utan vinstintresse, utan som ett instrument för att återinföra våra kunskaper och synsätt i samhället igen.

Håller i sak med, avgift så låg som möjligt, det kostar en hel del med proto och papper, så det är ju vad medlemsavgiften får gå till….något vinstintresse finns icke och skall icke finnas…..Tinget beslutar avgiften…
#41 Håller med dig fullständigt om detta, men inser också att en liten symbolisk summa även innebär att medlemmarna känner ett annat ansvar. Samt att även om det är en ideel förening så är det iaf förenat med vissa kostnader,,,, papper, porto osv, osv.
Självfallet ska det inte vara vinstinriktat…
2 hjärnor 1 tanke :)

#42 Det låter förtäffligt det:D Trodde jag läste nånstans om 500:- Måste läst fel isf. Jopp ser det nu det var trosamfundsavgiften det.

Kannon tycker jag de är och givetvis så lite som går i avgift men dock så de täcker upp de utgifter som kommer.
Så nu är de bara att se vad som sker och dags för oss alla oavsett va vi är att få synas och leva oss ut i fullo/Bless o kraxar glatt../Hias
En reflektion bara…. vore det inte enklare ur administrativ synpunkt om medlemsavgiften löpte per kalenderår???

#46 tror oxå kanske på det men jag vet att broder BranDuir har nog vetskap om detta han är kunnig i sin sak.
#47 Hyser inga som helst tvivel på att BD inte kan sina saker. Har också egna erfarenheter att sitta i styrelser på alla möjliga olika poster…. därav frågan :)

iofs, enklare handhavandemässigt, men samtidigt så är det rättvisare så här…blir du medlem i december så gäller det till december…inget hattande med halvår eller kvartal…

Jo jag vet systrami och tror du kan va den som lämpar sig som kassör eller kan jag ha fel där /Krax
Det går ju att lösa som så att f o m 1 okt t ex så gäller avgiften även för nästkommande år.

"Paraplyorganisation"…det låter vackert!;) Särskilt ett paraply i regnbågsfärger!;) Okej jag har säkert varit ute och jobbat för länge i solen, men det här var ett "roligt" initiativ!

#52 Go dig men trtor du dock inte att de kan bli fel me tanke på att de homosexuella har just regnbågens färger ??? Men tanken va ju go me chakarans färger Krax svalka dig me en godrink nu Kram

Jag tycker vi kör på det här som det är nu! Fler medlemmar och ledamöter kan värvas vid ett senare tillfälle. Eller?

#54 Håller absolut me dig broder /man kan ju hela tiden ansluta sig ju fler dessto starkare Krax/Hias
#53 Jag tror att Coturnix hade en liten ordlek där…. Hon köpte nämligen ett jääättestooort fint regnbågsfärgadt paraply när vi var i Mora…..

Jo absolut men de kan ju upplevas tokigt inget ont me de hon sa systrami men jag hade tanken på att vi skulle kunna bli blandade me de homosexuella i fall man gör någe liknande/krax

Interimistiskt kan vi köra som vi är nu, ..jag fyller i pappret och skickar runt till styrelsemedlemmarna, varför jag behöver samtliga adresser till er so anmält er till den interima styrelsen!
kör PM…så får vi skicka runt för komplettering osv

Pm kommer ! Krax
PM skickat!

Korrigerad version av Stadgarna…

Tack broder /Bless o Kraxar vidare

Nu har jag även förankrat detta i D.O.S. råd, med positivt gensvar

jag kan oxå tänka mig att vara med på ett hörn. Har visserligen bara varit sekreterare i elevrådet då det begav sig men något kanske jag kan bidra med. kram tindra

Åååh, detta känns ju bara hur bra som helst. Nu har vi verkligen något att syssla med och sparka igång! :-)
Sjysst jobb, BranDuir!!!
Försöker hänga med i svängarna men nu måste jag fråga vad är D.O.S. råd?

Druid och shaman Är en annan iFokus sida.
#63…. Snabbt jobbat. trevligt att de var positiva :)
Fattades väl bara annat iofs 
#67 D O S är en annan förkortning….

#66 D.O.S är Druid Orden Scandiae…en druid orden där jag är ärkedruid….var tvungen att kolla så det är ok, så att jag inte sitter på två oörenliga stolar…men det var ok

Interimstyrelsen som den ser ut nu:
- BranDuir
- Sebastian
- Anco
- Hias
- Lorelai
- Iram
- FairyTindra

#69 Jaha där ser man:D
#70 Där ser man :D

Jag vill gärna vara med och hjälpa till :) Jättebra initiativ, BranDuir!

#73 det finns en interimsplats kvar i styrelsen för att den skall vara komplett….intresserad?

#74 Ja, det är jag faktiskt! :)

OK .Interimstyrelsen är klar med sju ledamöter, suppleanter kan utses senare…
Konstituering kan vi göra utefter förslag !
Protokoll förs underhand och klargörs för vidimering till rundskicket av stadgar, och registreringsansökan!
- BranDuir
- Sebastian
- Anco
- Hias
- Lorelai
- Iram
- FairyTindra
- Moonchild
Därmed har vi en god åldersfördelning, hyfsad geografisk spridning och en könsfördelning som inte ens gudrunschyman kan klaga på:-)

Några förslag på hur styrelsen ska se ut??
Som ordförande ser jag som självskrivet BD!!

#78 Ja, självklart!
Jag gillar verkligen initiativet och namnet #18 och jag hjälper gärna till, det här känns verkligen som något som bringar samman de olika grenarna av naturreligioner som verkligen behöver ett erkännande speciellt var det gäller ceremonier som även ska gälla rättsligt
Har precis läst igenom stadgarna och kan bara underteckna och betala avgiften (som ännu inte bestämts) genast.
Har många frågor :) ;) Men det kanske kan tas upp vid senare tillfälle?

#80 ja det är bra mycket lättare att få vigselrätten med ett samfund i ryggen!

här följer mitt förslag till styrelsepositioner
Ordförande
BranDuir
**vice Ordförande
**Sebastian
Kassör
Anco
Sekreterare
Lorelai
**ledamot
**Hias
**ledamot
**Iram
**ledamot
**FairyTindra
**suppleant
**Moonchild

Jag hoppas att ni har fler förslag till styrelsefördelning, även med andra ordförande då jag på intet sätt ser mig självskriven där!

#82 Lorelais uppställning såg bra ut så den håller jag på oxå /Krax
Jag är med till 100% BD ;-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Tycker Lorelais uppställning såg bra ut!

jag håller oxå med…jag tycker det blir bra. kram tindra

Fast borde vi inte vara 13 i styrelsen om vi ska vara ett hedniskt förbund?

#90 Smart.. det borde vi väl faktist vara.. ;)

#90 Där har du en poäng :) jo, 13, håller med :)
Måste säga att jag väntar….så jag kan bli medlem :)

Nio ordinarie ledamöter + fyra suppleanter….= tretton! ***ASG***

vi behöver två suppleanter till samt tre i valberedningen.frivilliga ett sted fram…*S*
Frivillig, *vinkar ;-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Bafo ..inräknas i de tretton…*S*

#96 Skriver du ner det?

nedskrivet!

när och hur ska vi ha vårt första möte? *hoppar otåligt på stället*

Styrelseuppdelningen ser jättebra ut! Men jag står gärna bredvid och hoppar och hejjar på ;o) Har lite för många andra styrelseuppdrag för att jag ska känna att jag kan ställa upp på nåt mer. Men senare kanske ;o)
Hur som helst är det här ett suveränt initiativ!!! Jag står bakom det helt och fullt

Det ska bli otroligt intressant att se sen vad ni kommer fram till
Är som i fel ände av landet för att ställa upp nu, men får väl se vad som händer sen.
Ravenlady

Kallelse!
samtliga styrelsemedlemmar och intresserade kallas härmed till stiftande årsmöte tisdagen den 5/8 kl 19.00 på denna sida!

#103 Hur loggar man ut då? Vart ju tvungen att testa. :P

Märks att man inte varit inne här så mycket på senaste tiden
Här händer det grejer:) Vad jag har missat mycket:(
Hoppas allt går bra nu då!!

Hej på er.
Har lite tråkiga nyheter. Detta har inte ens startat på riktigt än och jag måste redan kliva åt sida. Realismen kom ikapp mig idag när jag tog mig en funderare. Tror inte att jag kommer hinna med detta, med allt som händer i höst och framåt så tror jag att jag inte skulle kunna prestera etthundra procent i detta.
Jag får ett till barn som alla säkert vet, och bara det tar ju mycket tid i anspråk, men sen är det jobb o jobb, Känner helt enkelt att det är på väg att bli för mycket för en människa vars mål är att vara fri.
Jag känner även att jag inte vill ge mig in i nått som är så viktigt som detta med hjärtat på annat håll utan upplåter hellre den möjligheten åt någon annan som säkert kan göra ett bättre jobb.
Hoppas jag inte ställer till med problem nu för någon.
Någon annan fyller säkert gärna min stol i styrelsen.
Mvh Sebastian

Hojtar!
Det skulle inte sitta fel med fler namn till styrelsen. :)

jag testade oxå men kunde inte heller logga ut..
#106…. Det var tråkigt att höra, men jag förstår dig. Familjen kommer i första hand :)

logga ut…stäng fönstret bara…så är det klart…
#106 …utträde ur den ännu icke konstituerade styrelsen beviljas icke!,….*S*

Bra initiativ.
Jag är intresserad av att vara med om det finns plats kvar.
Har lite erfarenhet av styrelsearbete.
Jag bor i västerbotten utanför Umeå
vanra i skönhet!

#110 Jäsiken. Va gör man då
.. Jag kan vara med som supp. Det tar inte lika mkt tid i anspråk.. Jag vill verkligen vara med på detta. Det är det som är så jobbigt. Hade jag bara kunnat engagera mig ordentligt i detta, hade ni inte blitt av med mig;)
Men lite längre fram när allt lugnat ner sig på barnfronten och med jobb osv. kommer jag igen. Som sagt det som sker är är viktigt. Siar stora saker för den här föreningen.

Men jag hävdar ännu att den föreslagna positionen för dig som vice ordf inte kommer att vara så tung för dig.
Saken är att i mitt ovanstående förslag där, har jag tagit noga hänsyn till vad jag redan känner till om er så att var skulle hamna på en mest lämpad position.

OM Sebastian inte blir med, så rekommenderar jag att ni tar in en annan av manligt kön i alla fall. Annars bli BD ensam tupp i hönsgården ;o)
Då kan vi ju börja tala om det där med könsfördelning i styrelser… Vi måste ju bli ett föredöme för svenska styrelser om det bara blir kvinnor där förutom 1 man, haha :)
Men jag håller med dig Blodtopp….

Instämmer med 114 Blodtopp. Oj va millitärt du;) #113 Jo jag vet att du gjorde det så. Var en väldigt bra uppdelning med, jag känner bara att det var lika bra att gardera med x liksom och slippa oroa mig för att inte göra ett så bra jobb som jag verkligen vill. Men hoppas att det finns möjlighet längre fram att gå med o vara den drivkraft jag vet att jag kan vara.

;o)

Var ska styrelsemötet hållas?

På ett chattrum BD länkat til i en tråd ovan. ;)

Aha, trodde det var typ i Småland! hahaha

Nu är jag åter och infinner mig den 5/8 Kl19:00 /Krax Hias

Har ni redan ledsnat? Noll aktivitet i tråden.
Nåja. inför det kommande mötet behövs ett protokoll skrivas upp. Vad för frågor vill vi behandla under mötet? Vi måste ju försöka hålla det någorlunda kort och helst inte ett kafferep.
Dessutom ser jag att vi är ungefär 5 namn för kort.
Så.. Fler namn fler intresserade sökes! Var inte rädda för lite gräva i jorden för att förverkliga drömmar.
Bland annat så skall ämnet styrelse behandlas under mötet. Så de som vill presentera alternativa fördelningar kan göra det här helst innan. Så det bara är att avsluta ärendet då.
Frågor på mötet?
1 Hur styrelsen ska se ut.
2 Målet med föreningen.
3 Upprätta en "handlingsplan" för hur föreningen ska nå ut till andra.
4 Medlemsavgift, storlek på den.
Ja, det var väl vad jag kom på i all hast….

#123 Det där ser ut att vara fullt tillräckligt.
Men finns det mer så kör på.

Har ställt alarmet på min mobil så jag inte missar. Hoppas nu bara på att få sitta någorlunda ifred. :-)

Hoppas vi har lika lugnt här i kväll som nu på morgonen dock har thor me broder vind ställt till lite förtret här i Stockholm och Haninge sista dagarna. Imorse när jag kom upp så va alla mina örtlådor dränkta i vatten och de blåser kraftigt me regn.
Detta väder har merfört visa problem att sitta vi datan så om jag inte skulle va där så kan de bero på hur vädret slå sig till kvällen.
Krax Hias
Ordet "naturreligion" finns det väl inget som heter egentligen… eller?
Jag har en vag aning om en gammal diskussion nagerst om att naturreligion inte är en gångbar term att använda. I af inte akademiskt.
Mvh, T

Ja äntlign har vi stabilt nät här igen.. så ha rjag övat baren på att somna själva så de skall vara i säng til kl 19. :P
Jag säger detsamma…. nu verkar strömmen kommit för att stanna :) Om nu inte vådret blir som igår så ska det nog fixa sig tills ikväll.
#127 Naturreligion enligt Wikipedia :
Med naturreligion menas en mindre sammanhållen religion som framför allt dyrkar naturen i någon form, exempelvis himlakroppar (ofta solen), djur och växter. Dessa religioner är vanligtvis små, oorganiserade och ofta avgränsade till ett folk eller en stam. Då de inte innefattar samma stora organisation som de så kallade världsreligionerna har de tidigare ibland kallats primitiva. Bland naturreligionerna kan man urskilja vissa grupper, såsom animism och schamanism. Naturreligioner är vanliga i Afrika (afrikanska religioner), Amerika (indianska religioner) och runt polcirkeln inklusive Sibirien (cirkumpolära religioner, däribland finsk-ugriska religioner (innefattande samisk religion) och turkisk schamanism). Man tror att vissa människor kan prata med heliga andar i naturen. På så vis kan de som pratar med naturen förmedla kunskap till alla i stammen.

Det blir nog svårt för mig att vara med idag. Ska försöka, men det hamnar precis mitt i nattning och disk….

Stiftande möte äger rum NU på http://hosting.conduit.com/Chat/Default.aspx?ctid=CT748893

Kommer tyvärr inte in!

Läste igenom pdf:en, och undrar lite snabbt bara hur t.ex. Wicca och andra religioner/rörelser som inte är så värst "gamla" passar in?
Annars är allt jätteintressant men jag måste springa till jobbet! Återkommer!
Undrar: varför starta detta då liknande rörelser/organisationer redan finns? Tex Pagan Federation?
Mvh, T
Det är väl för att det inte finns en svensk motsvarighet som jag förstått det, och främst att det inte finns någon person/rörelse i Sverige som inriktar sig på att göra ceremonier inom dessa religioner och troer rättsligt giltiga.
Ett starkt samarbete mellan pagan federation och andra org. som redan finns är ju sedan att rekommendera:)

PF (pagan federation) är inget trosamfund….och har under längre tid , faktiskt sedan Laila Wiberg gick till sommarlandet fört en tynande tillvaro…Men visst har jag redan förberett samarbetet med PF….
#139 Aha, tack för förklaringen.
Mvh, T