Lammas
Mysigt :D

va fint det är.
ja det är verkligen tur, hade det varit så så hade jag legat illa till. fast det gör jag ändå iofs :P magi är inte min starka sida…
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

mysigt och fint! :)

Vad är en lammas-högtid
ÅÅh, vad vackert komponerat, blir verkligen impad

Fint fint. Jag har bakat bröd och plockat blommor :)
Jättefint :)

Jag funderade på att baka bröd jag med men sympatiGIbantar med min karl sen ett par dagar tillbaks så jag tror inte jag skulle kunna motstå frestelsen i så fall :P

hihi sympatibanting! en eloge till dig :)

vad är en lammas-högtid? någon som vill svara
Jag bäddade på utesoffan, med täcke och kuddar, tände ljus och satt där i månens sken och drack te och åt nybakt bröd. Det var mysigt!

Det låter jättemysigt!
Lammas är en av de högtider jag har svårast för att fira. Symboliken står inte helt klar för mig eftersom jag inte lever i ett bondesamhälle och är särskilt beroende av någon skörd.
I livsmedelsbutiken där jag "skördar" är det fullproppat året runt. Det är dock lätt att föreställa sig vilken betydelse skörden hade förr i tiden.
Dessutom infaller den nästan alltid i min semester där jag är som mest upptagen med att vara ledig och inte alls har lust att tänka på att sommaren redan går mot sitt slut. Men visst känns det i naturen att hjulet har vridit sig och energierna är på väg innåt igen. För min del innebär det nästan alltid att jag känner ett behov av att läsa och förkovra mig, uppdaterar diverse olika texter på hemsidan och kontemplerar över allt mellan himmel och jord. Men det är något jag brukar uppmärksamma på Mabon eller Äppelfesten när det är ännu mer påtagligt och helt okej att fira hösten tycker jag.

jag bakade ett bröd bland annat. det blev riktigt gott, jag är väldigt förvånad över vad jag kan. :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

ja, ikväll har jag träffat mina kompisar i stiftelsen och då visade det sig att en medlem är av keltiskt ursprung, så jag fick förklaring på vad lammas-firande är. Det är tydligen fortfarande vanligt att man firar det i skottland. Blev även omtalad att gudinnan blev omkringdragen i en kärra. Har hört detta i birgitta onsells bok om gudinnor, så även vi i sverige har firat denna högtid. Vad härligt att det finns så mycket spår av gudinnan kvar i världen

jag och min sambo gjorde en liten trevlig lammascermoni häromdagen. Vi ritade upp ett pentagram i sanden och la ner en liten havrekärve som vi hade plockat på ett fält. Kärven var en gåva till odens häst. Sedan offrade vi lite äppelsockerkaka som jag hade bakat samt del av en nektarin. Den övriga nektarinen delade vi på och åt upp. Sedan planterade vi symboliskt kärnan i mitten av pentagrammet för att skörden ska bli god även nästa år. Så gjorde vi kram tindra
Lammas gick mig förbi det här året, mina skördar är inom mig själv just nu, livet är en kärlekskarusell för tillfället och jag kan knappast hålla mig kvar……men hoppas på en trevlig tur.
Vilka fina berättelser….tar till mig dom i stället….kram på er och Gudinnans frid…

Lammas gick mig också förbi. Var på tornerspelen vid Glimmingehus i Skåne och tittade med min nyblivna pojkvän (det känns himla konstigt att skriva så :-)
Ska försöka fira Mabon istället…

#10 vilken fin sida du har:)
MVH Isnornin

Är det någon som har tips om en bra bok där det står om högtider mm på svenska?
MVH Isnornin

Läge att putta upp denna underbara tråd nu i skördetid /Krax

Min sida om lughnasadh är klar för denna gång:
http://grimoire.alvljus.se/lughnasadh.shtml
För mig är arbetet med hemsidan faktiskt en del av min andliga väg och mitt sabbatsfirande, märkligt nog. Varje sabbat ser jag över den sabbatens sida och justerar lite. =)

Underbart Gryning! Tack för att du delar med dig på dina sidor. När jag hade hemsida kände jag också som du, nu uppmärksammar jag högtiderna lite via bloggande i stället. Ofta brukar jag också läsa på lite extra inför varje högtid, dvs gå igenom vad det står i de böcker jag har eller på Internet. Känns bra för att sätta det i fokus. :)
#10 Din sida ligger under mina favoriter nu..*L Jättefina bilder och det andra ska jag titta på sen…

Det såg riktigt mysigt ut ^^

Gryning! Vilken grym sida, otroligt fin och inspirerande för en häxnovis i stadsmiljö som inte har så mycket natur runt knuten.
Keep up the good work!

# 25 Tack, nu blev jag riktigt glad! =)
Önskar dig en härlig lughnasadh!
Kramar från en annan stads-häxa =)
#26 väntar med spänning på resterande biten av elementen på din hemsida… Du har en superfin och intressant sida. 

#29 Tackar. =) Det blir nio kapitel av Skuggornas bok innan jag är klar så jag räknar med att det kommer att ta sin tid. 
Lughnasadh är väl inte färäns på fredag (1 augusti) eller följde ni månen? är helt ny blir första gången jag firar Lughnasadh så…

#31 Jag firar den 2 augusti, men många firar den 1 augusti. Att jag tar det den 2:a beror på att lughnasadh ligger mittemot imbolc på årshjulet, och imbolc firas den 2 februari - det känns bra att välja samma dag i augusti då, för lughnasadh. =)
#32 ja okej ja det kan jag förstå om du gör så. :)

#32 Lughnassadh börjar den 31 juli vid solnedgången och slutar den 1 augusti vid solnedgåg…att fira den annorlunda och helt korrekt skulle vara att fira den vid första månen i augusti om den infaller i första hälften eller sista månen i Juli om den infaller i sista…så i år torde sextonde augusti vara rätt!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
#34 va snackar du om då det är fullmåne? näe.. eller? :S uhh… förstod inte riktigt vad du menade tyvärr.

#35 läs igen..det är ju klartext….*S'..kalendern är ju en nymodighet, förr följde året och månaderna månens cykel
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

#34 Bland wiccaner firas lughnassadh från solnedgång 31 juli till solnedgång 2 augusti, vi firar högtiderna i två dygn. =)
#36 fattar början men sedan blir det för krångligt. "första månen i augusti om den infaller i första hälften eller sista månen i Juli om den infaller i sista…så i år torde sextonde augusti vara rätt!" men men… :(

Fin sida Gryning!

#38 jag antar att BranDuir pratar om fullmånen. om fullmånen är i sista delen av juli månad firas den alltså i juli, om fullmånen infaller i början av augusti firar man då - om man följer månen. Alltså, Lughnasadh firas vid den fullmåne som är närmast månadsskiftet juli-augusti.
Då tycker jag det bör bli 18:e juli då om jag räknar rätt!

Vitsen med en högtid, tycker iaf jag, är ju att man är flera som firar samma sak men rent logiskt, borde man egentligen inte fira lokalt istället? Norra Sverige befinner sig ju långt från södra delen osv. Vet inte om det är märkbart just nu men som vid Ostara, våren har ju kommit olika långt. Skyller på värmen om det är svårt att hänga med hur jag menar. ;)

#42 har också tänkt den tanken. Men samtidigt har det fler aspekter än bara vädret . Om man utgår från Sommarsolståndet t.ex, så infaller den ju samma dag överallt, och det har vädret ingen påverkan på. Samma med vintersolståndet, vårdagjämning och höstdagjämning.
#40 ah okej tack så mkt då förstår jag :)