Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 6171 ggr
Altea
0

Kombuchasvamp?

Hej, jag undrar om någon här möjligen har kombuchasvamp?Jag har lyckats hålla igång min svamp flera år (sedan 03 tror jag) men nu olyckligtvis har jag fått mögel i den och därmed fått slänga den. Söker nu efter en ny "baby"och letat ett bra tag nu men det verkar vara rätt dött på kombuchmarknaden så råkar du ha en svamp och vill dela med dig så hojta till,jag skulle bli sååååå tacksam och glad.

Mvh Altea

spindelfot
0

en sådan hade jag.. för tio år sedan :(

men jag sökte på internet och hittade en mystisk sida där de sålde? Du kan ju alltid maila och fråga och se ifall det är aktuellt.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

idefix
0

min pappa fick en volga svamp från en kvinna som bodde i ushbeckistan är det samma som kombuchasvamp?

Altea
2

Ja, jag tror det, en del kallar den åtminståne för det,man lägger svampen i te med en viss mängd socker, sen får den jäsa och färöka sig där upp till en sisådär två v. Sedan silar man av den och dricker brygden och sätter en ny sats. Svampen förökar sig var sjunde dag.

Kombcha är väldigt utrensande och renande för kroppen och har en viss antibiotisk effekt, Jag har varit väldigt sjuk av amalgam och anser att kombuchan har räddat mitt liv.Kombucha anses ocks bota cancer och allsköns andra sjukdomar och åkommor men man måste vara mycket försiktig i början av kuren och kolla noga hur man reagerar så det inte blir en för kraftig utrensning för den rensar lever och njurar obönhörligt och alla vet nog vad vi kan ha samlat på oss där .

Jag har en hel del info om svampen om ni är intresserade men har inte möjlighet att plocka frm det ikväll.

mvh Altea

mvh

Altea
0

Vill tilläga att regnbågscentret inte har den nu tyvärr,har pratat med dom men tack ändåGlad

Mv Altea

varulven
0

undra om det var en sån svamp jag fick av en kompis i en plastbunke för tusen år sedan. Den låg där i nått vatten och såg äcklig ut och skulle ha socker för att överleva. den luktade SKIT! Tyvärr minns jag inte vad som hände med den?

Zoraye
0

Jag fick också en liknande grej, (någon gång i mitten av 90-talet tror jag) men kompisen som gav den till mig sade att det var en "vänskapsamöba". När jag hörde mig för med folk i min omgivning visade det sig att det tydligen var småtrendigt då både i länder som Spanien, Italien och nere i Sydamerika, dit jag reste en del vid den tiden.

Altea
0

Tack ska du ha Airamaja, jag ska skriva till tistelvind och kolla. Ändå hoppas jag att någon här här en har en att dela med sig av till mig för 250 kr är ganska mycket och man vet aldrig om det funkar och om man får mögel i den, men det är sista utvägen.

Till övriga här ovan kan jag säga att det var en kombuchasvamp ni fick Skrattande och ja den kan se lite lebbig ut men om ni bara vetat vilka fantastiska egenskaper kombuchan  har så skulle ni pussat den Glad jag skall lägga in lite info senare om den.                          

mvh Altea

varulven
0

Zoraye: Precis! En vänskapsamöba! Det var så hon kallade den jag fick :) När den förökat sig skulle man torka "mamman" och sen ge bort den nya till en vän.

Zoraye
0

Hehe, se där! Jag avböjde, men min dåvarande pojkvän blev nyfiken så han fick en. Har för mig att han blev besviken på den, han trodde väl att det skulle vara en mer lattjo, levande pryl, hehe. Tror det slutade med att han spolade ner den.
På den tiden hade vi ingen aning om vad det var eller vad man kunde använda den till.

Altea
0

Om ni visste vilka vackra rosor jag har fått på grund av att jag grävt ner svampen nära rötterna hos mina rosor Glad Många frågar hur jag gör för att få dom så fina, men vad svarar man….Jag gräver ned en svamp…?! Jaja men så är det men synd är det om man spolar ner en så adlig "amöba"Glad aja!

Mvh Altea

Ioma
0

Berätta mer om svampen. Vad använder man den till, hur och varför och hur tar man hand om den?

*vill ha*

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

altrheio
0

Jag har en volgasvamp/ kombuchasvamp uppe på mitt rum och den ger jag svalnat te blandat med en massa socker så mår den bra. 12# Svampen är en hälsodryck som bygger på en masa bra bakterier. Man ska ha svampen ganska svalt i hörnet av ett rum och så ska man hällst ha en kökshandduk över. Man förvarar den i en urna eller liknade. man ska ge den bryggt te, en gång i veckan,  som sedan svalnat, blandar det med ganska mycket socker för det tycker svampen om . 

Ibland måste man tvätta svampen om det kommit mögel i den och då kan man ta bort den översta lagret som det är mögel på och kolla under om det finns några barn. Då ska man tvätta den i jummet vatten hällst i en rentvättat diskho. (själv ska man först tvätta sina egna händer med tvål och sedan noga skölja av tvålen för att svampen mår inte så särskilt bra av tvål)