Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1680 ggr
contrast
0

Jag blir bara så .. arg

Hejsan på er, jag blev jätteglad när jag upptäckte att det här forumet fanns för jag har letat efter ett "häxforum" jag själv är .. väldigt intresserad kan man väl kalla det eftersom jag inte riktigt har kommit igång med någonting konkret.. men iallfall jag skriver nu för att jag är .. arg antar jag ..

så, varför är jag arg? jo för att min morfar gav en venus-staty till min mamma för att han inte hade plats för den längre(han hade den bara i rent konstsyfte) och jag säger : jaaa den vill jag jättegärna ha. Men när jag hade fixat iordning en plats åt den(den fick stå ute i lägenheten ett tag) så hittar jag den inte, jag går till mamma och frågar vart den är någonstans å får svaret: jag slängde den, jag vill inte ha några hedniska avgudasymboler i mitt hem.

det ska väl tilläggas att min mamma är kristen, och är väl inte direkt medveten om vilken religion jag har valt att rikta mig emot(fast hon vet iallfall att jag inte är kristen) Men vad ska jag göra åt det här? det här är anledningen till att jag inte har ett altare på mitt rum än, och att jag inte vågar vara wiccan, för att jag har en mamma som bryter ihop totalt om hon ser något på mitt rum som hon anser vara "satan".

jag vet inte riktigt vilket slags svar jag vill ha utifrån det här .. jag ville nog bara få det ur mig.

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

SEViking
0

Respektera din mors tro i hennes hem och vänta tills du har ett eget hem att göra som du vill i. Man ska respektera sina föräldrar. Är du minderårig bestämmer dom, är du myndig så är du gäst hos din förälder.

SEV Cool

Ijin
0

Lappa till kärring fan på käften och säg att hon ska dra åt helvete och inte har rätt att bestämma religon åt dig?

Lorelai
0

näe.. som #1 säger.. Du är i din mammas hem. du bör respektera hennes tro och få acceptera att avvakta tills du har ett eget hem att styra i. 
Du vill ha respekten av henne så får du ge henne det med.
Att vilja köra över sin förälder är ganska inskränkt #2..

Ijin
0

#3 Nä, kan jag inte säga. Det är respektlöst av mamman att göra någonting sådant och jag kan inte säga att det skulle vara en bra morsa. Hon gör det ju inte för att tron hon har inte låter det vara så i hennes rum, utan för att hon kan och är rädd för annat.

contrast
0

Jo men jag har stor respekt för min mamma och hennes tro, men jag önskar bara att hon kunde leva som hon lär, för hon pratar jämnt om att hon vill att hennes barn ska vara individer och finna sina egna vägar men sen när vägarna inte passar så vill hon inte det längre .. Menmen mindre än ett år kvar tills jag blir 18 så jag får väl vara tålmodig helt enkelt…

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

blodtopp
0

Jag säger som #1 och #3 och sen lägger jag till att 'Härda ut!' Såg på din sida att du är 17, då fyller du snart 18 år och då är du myndig. När du är myndig har hon inte samma rätt att styra över dig. MEN! Betänk att hon fortfarande kan styra och ställa även efter du fyllt 18 om du fortfarande bor hemma.

Det går att göra altare som inte ser ut att vara altare. Typ ett ljus och en fin sten/kristall, som bara Du vet vad det står för. Om din mor undrar vad det är är det bara att säga att stenen är så fin när ljuset lyser på den, eller nåt liknande. Bara Du vet att stenen och ljuset står för Guden och Gudinnan (i form av en symbol för solen och för Moder Jord.)

#2 Våld löser ingenting. Tyvärr, även om man nog gärna vill klappa till nån som inte respekterar en själv. Och att klappa till sin mor är ändå att gå över gränsen själv, även om man inte blir respekterad. Det är bättre att härda ut ibland.

Endroppeihavet
0

Självklart ska du respektera din mammas tro, men det kanske går att prata med henne om saken?

Visst bestämmer din mamma om vad som ska finnas i hennes hem, men hon bestämmer ju inte över din tro och den kommer ju finnas kvar hela livet och ifall hon inte alls kan acceptera någon annan andlig aktivitet än hennes egen i sitt hem då blir det ju till och vänta. 

Du kan ju alltid praktisera utomhus :) Speciellt nu på sommarn

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Lorelai
0

#4 Mamman är enligt utsaga kristen och det tillåter inte hedniska anhängare, än mindre i den egna familjen.
Det är upp till hedningen att stå upp och visa förståelse där den kristne inte kan.
Ja det är respektlöst av mamman att slänga saker som inte är hennes. jag varken har eller kommer att göra som beskrivet ovan. Men nu är inte jag eller du hennes förälder och hon får nog finna sig i vilken hennes förälder är. Det finns nog hedniska föräldrar som har förlorat sina barn pga kristendommen.

Men faktum är.. att hemmet är föräldrarnas domän. Det kan barnet inte förändra hur illa det än rör sig i ryggen på barnet.

SEViking
0

Ijin

Jag tror att du behöver få gå en kurs i hyfs å reson. För som du far ut me nävarna i varje situation så kommer du att hamna fel till slut. Det är rent primitivt att slåss. 

Åså kan man ju själv åka på stryk, ha ha ha

SEV Cool

Ijin
0

#8 Såklart man kan förändra? Att du säger någonting sådant betyder att du själv inte tror på förändring.

#5 Japp.. Tålamod. 

Äh SE, jag är bara "lite" grinig idag… Mest därför;)  Men jag har inget emot att åka på stryk… Skulle nog vara bra för kämparglöden just nu:D

SEViking
0

ha ha ha, ja, men alla behöver vi få "skrika ut" sin frustration ibland, å det är det som VAR så bra förut, då accepterades även det.

Så för mig får du "skrika" bäst du vill.

SEV Cool

Lorelai
0

#10 nej du.. att jag säger det handlar av erfarenhet. Ett barn kan och bör inte vara styrande i ett hem. Av många skäl. Sedan är det lite annorlunde med små barn och stora barn. I min mening bör man låta barnen få finna sin väg och tro. Men du och jag Ijin är inte hennes föräldrar och hur du eller  jag skulle välja att göra har liten betydelse. Att du sedan seriöst föreslog henne att fysiskt ge sig på sin förälder gjorde att du hamnade så långt ner på skalan att den inte längre finns.

gryning
0

#0 Jag tycker att blodtopp (#6) hade ett väldigt bra förslag!

Om du sedan vill fira högtider osv, så kan du ju säga till din mamma att du går ut en sväng och promenerar - sen kan du fira i lugn och ro utomhus, under trädens skyddande kronor. Det är inte föremålen som är viktiga, det är din inställning och din känsla, så var inte orolig för om du gör "rätt" eller "fel" utan njut istället av naturen och närheten till den. Det är ju den närheten som wicca bygger på. =)

contrast
0

#13 det är precis det jag tänker göra för tillfället, imorgon tänkte baka lite bröd och ta med lite äpplen och ljus och dra ut i skogen för det är nog lättare att avnjuta lammasfirandet i skogen än i ett stökigt rum i en lägenhet mitt i stan :P

gryning
0

#14 Vad mysigt det låter, det blir säkert jättefint! =)

Ijin
0

#12 Och om du tolkade det så att jag verkligen menade måste väl du ta en titt på det igen.. Dessutom var det mest komiskt menat? Men sådant kanske du inte förstår?

Och nej, ett barn bör inte vara styrande. Men så innihellvete heller någonting som inte får någon respekt? Speciellt bland äldre barn. 

Om du trycker för mycket på någon som väljer väg, eller försöker styra vilken väg kommer det gå väldigt dåligt. Du kan te.x. inte dela med dig av erfarenheter? Erfarenheter måste man ju få själv.
Så man får göra sina egna misstag, kort sagt.
Och jag talar av erfarenhet jag med. Man kan förändra vad som helst, om man har vilja nog att göra det. Allt annat är skitsnack.

Jennix
0

Barn och ungdomar ska få ha sin tro respekterad, det anser jag vara en mänsklig rättighet som man faktiskt kan kräva av sina föräldrar.

MEN nu ser ju verkligheten inte alltid ut så…om du inte kan tala med dina föräldrar lugnt och sansat utan att dom blir arga, så gå ut i naturen och ägna dig åt din "tro" där istället. Du behöver inget altare i hemmet, du kan ha det där det är säkert för dig.

Prova först och tala med dom, lyssnar dom inte så får du arrangera det hela så att du får din tro ifred utomhus istället, där dom inte vet om det.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mililot
0

När jag fortfarande bodde hemma var min mamma också lite emot att jag hade saker i mitt rum som var hedniska. Iofs är inte min mamma så väldigt kristen och min pappa har gått ur kyrkan för länge sedan, så han tyckte det bara var lite "småhäftigt". MEN mamma undrade och ställde frågor om vad det var för någonting jag hade på mitt rum och jag svarade. Jag och mamma satte oss även ner och pratade om min tro och vad det egentligen var jag trodde på. "Bara du inte gör något dumt eller farligt", var det ända hon sa när vi var klar.

Vad jag försöker säga är att ibland går det att sätta sig ner och prata med sin mamma. Jag tror att det kan vara lite oro din mamma känner också. Du tror på något hon inte vet något om och hon har kanske bara hört talas om Satanismen, så det kanske inte är så konstigt att hon ser "satan" i ditt rum då ;)

BiGavia
0

Cotrast, tycker du har en sund inställning, Gudinnan kommer till dej i annan form än den förlorade statyn.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

aris-eile
0

Det är viktigt att respektera andras tro… för att få kräva respekt för sin egen…

Under hennes tak, skall du respektera hennes tro… och ha din.. du behöver dock inte skylta med den, av repekt till henne.

Först då kan du kräva hennes respekt för din tro och din syn, när du sedan har eget bohag.
Det börjar hos dig.

contrast
0

jag respekterar definitivt min mammas tro, och jag viftar inte med min i ansiktet på henne, och jag har försökt att prata med både henne och min syster, som också är kristen(som högt och glatt ropar ut att jag tänker börja offra djur som hobby när jag pratar religion med henne, trots att jag förklarar att det definitivt inte är så) men det verkar vara ganska djupt inrotat i min mamma att alla religioner som inte är enligt henne acceptabla är djävulen och ska därför inte få finnas i hennes hem .. men jag får väl kanske helt eneklt acceptera det och flytta ut så fort jag kan :P

Astraea
0

Du har redan fått så många bra svar här ovan, jag tänkte bara lägga till att ge det tid. Måhända din mamma och syster har svårt att respektera din tro idag men det säger ingenting om framtiden.

Panthera
0

Hej

Jag gästspelar bara här, dvs läser och följer forumet då och då utan att vara medlem just här. Men trots det kände jag att jag skulle vilje göra en liten kommentar just här.

Jag och min mor är väldigt olika och tycker väldigt olika om många saker i livet samtidigt som vi är lika envisa. Självfallet har detta inneburit många vilda diskussioner och hårda ord mot varandra. Tills en dag när vi faktiskt började prata om varför vi bråkade så mycket. Det hon sa var att hon älskar mig så mycket att hon vill skydda mig och hjälpa mig att fatta rätt beslut för att jag ska få ett så bra liv som bara går. Jag vet självfallet, och det gör hon också, att det liv hon tycker är det bästa inte nödvändigtvis är det bästa liv man kan ha sett ur min synvinkel och att jag måste få prova mig fram själv. Efter den diskussionen blev hon inte lika orolig för mig och min syn på världen och när hon väl gick in i diskussioner eller försökte styra mitt liv kunde jag lättare låta henne göra det eftersom jag visste att det bara var för att hon älskade mig så mycket.

Nu när jag har egna barn gör jag allt för att hjälpa dem till det liv jag, med min erfarenhet tycker är bäst. Om det är det bästa för  dem får tiden utvisa och förhoppningsvis kommer jag att vara redo att släppa taget om dem i vissa situationer och de kommer att låta mig styra över dem i andra. För det är mycket kärlek, omtanke och beskyddarinstinkter i en mamma…

lightseeker
0

För att kunna få sina barns respekt, måste man vara beredd på att ge avkall av sina egna fördomar, öppna sina ögon, öron, hålla tand för tunga och låta hjärtats språk flöda, samt också ge barnen respekt.

Att slänga ditt föremål, är inte att ge dig respekt, oavsett hennes rädslor.

DET borde hon få hållas ansvarig för och få be om ursäkt för, det är ett GRAVT gränsöverskridande beteende, oavsett att hon är rädd om dig/för dig.

Jennix
0

#24  Underbar kommentar, jag håller helt med! Barn gör som vi gör, inte som vi säger. Visar vi inte dom respekt så kommer dom inte att visa andra respekt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

spindelfot
0

Jag tycker lite att det låter som om hon trotsar DIG, att slänga en staty handlar inte om ditt bästa, det är för att markera sitt och visa auktoritet.. Och som inneboende i hennes hem, dotter och omyndig så är hon i underläge, vad ska hon göra? Respekt skriver ni allihop.. man ska respektera varandra.. i hennes hem, hennes regler.. och visst har ni rätt! Men det ser inte ut så hemma hos dem. Ibland kan man ge flera lastbilar med tolerans och respekt gentemot sina föräldrar men aldrig få någonting tillbaka..

respekten i detta fall verkar ju ytterst ensidig… Var finns respekten för dotterns känslor, hennes ilska och hennes tro? Föräldrar som tar sig maktuttryck på detta sättet, får en att känna sig så hjälplös och arg. Tur att du är sjutton och snart myndig iallafall.. Det är svårare att ta makten över någon som passerat magiska 18 år, efter det får man lite mer frihet över sig själv(juridiskt, ekonomiskt) för varje år som går.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

karinf
0

Det låter som om din mor (som många andra kristna, pingstvänner eller annat) blivit  (som många andra) intalad att alla andra religioner än kristendomen är att häda. Då särskilt hedniska religioner…
Kanske har hon varit i kontakt med fel grupp? Någon grupp med satanistisk inriktning som använder sig av vissa hedniska symboler?
- Därefter har hon dragit slutsatsen att ALLA symboler förutom den kristna är av ondo? Fråga henne detta tycker jag. Det finns oftast en stark bakomliggande orsak till agression. Vilket jag tycker hon uppvisat genom att drastiskt slänga statyn.

Ex: Min väninna & jag skulle in i en New Age butik häromdagen. Hon har inte vågat gå dit innan då hennes sambo är djupt religiös.
Han var dessvärre med. Det första han såg var ett hakkors på ett halsband och sa att här täkte han inte gå in!!! Min väninna vågade inte köpa tarotkorten hon ville ha utan gick hem tomhänt. Vad det s.k "hakkorset" egentligen symboliserade var:

http://www.indien.nu/fakta-tips/religion/tecken_symboler/

Se

Svastika

Andras Okunskap kan ofta vara förödande…