Måne och sol
Månen döljer en bit av solen på fredag 1 augusti …men vi kommer inte att märka av just nån ljusskillnad här i Sverige.
Det finns säkert sägner om solförmörkelser….Eller?
Vandra i Ljus å Skönhet

Åhh är det solförmörkelse på gång, synd att den inte är så tydlig. Jag känner tyvärr inte till några sägner om solförmörkelser, hoppas ngn annan gör

Solförmörkelse är ett tecken från gudarna. Att man är bönhörd eller att blotet är accepterat. Eller vad man nu får för varsel iom en sån här händelse. Det finns lika många betydelser som det finns magiker på planeten. Men en sak är då säker, det må vara nått viktigt när de beslutar att täcka solgudinnans vackra ansikte.
putteliputt
Vandra i Ljus å Skönhet
Det som sker är att de livgivande energierna i princip upphör att träffa vår jord, då det råder en total solförmörkelse. De studsar helt enkelt mot månens baksida och sprids.
Nu är det så finurligt uträknat att en del av strålningen ändå når fram, för solen är större än den skivan man ser… Solens kungliga krona blir synlig i sin fulla prakt, endast under rådande total solförmörkelse.
Det är ju inte ett tecken på att bönerna blivit hörda eller att offret godtagits. Det är en klart uträknad händelse för att bibehålla livets balans.
Jag brukar säga att man ibland måste belysa ett problem, för att kunna se vilka skuggor det kastar för det är i skuggorna problemen får fäste… har man ljuset i ryggen syns de inte eftersom de absorberar ljus och får näring därigenom.
Nu är det stora problem som behöver belysas i dessa tider, som kastar stora skuggor över andra… Månen får här i detta fallet representera det mörka - problemen, eftersom den inte har egna energier utan bara absorberar och fördelar reflektionerna av det ljusa till de som söker, letar och behöver.
Så nu när skuggan kommer över oss, bör vi söka svar inom oss, runt oss och på grund av oss.

#4 Nej. Men nu var det sägner vi pratade, och i många kulturer ser de en solförmörkelse som omen och just meddelanden från gudarna.
Var det inte så att solen täcktes i och med Fimbullvinterns inträde? För att berätta för folket vad som var på gång.
Skulle varit mer tydlig i mitt inlägg att det inte var personiga åsikter jag reflekterade.
sant är att det finns stora problem som behöver belysas idag. Jag hoppas att de som kan förändra stort ser det som kommer fram.
Det måste bara ha varit väldigt skrämmande när den livgivande solljuset försvann! Även så när nattens ljus släktes.
Som alltid det okända är mycket skrämmande och farligt.
Har läst att stora offer gjordes och att folk begick våldshandlingar både mot sej själv och andra. Har inga källhänvisningar, tyvärr.
Vandra i Ljus å Skönhet
Jag skrev heller inte mitt inlägg som ett svar till ditt direkt, utan lade fram en av de många aspekterna du uppgav fanns ;-).
Att en reaktion på ditt inlägg kom med var ju oundvikligt, men inte på något sätt ett vis för mig att motargumentera dig… Det syntes ganska klart att det inte var en personligt återgiven åsikt.

Ok) Det är bra med många synsätt. Självklart skall det reflekteras äver andras inlägg. Tycker det var bra. Att det inte var ett motargument var också tydligt, vi har ju alla olika sanningar. eller kanske olika ord för samma sanning.
#6 Ofta när det gäller Nordisk folktro så kan man om man vill göra en övrevärldsresa till De man vil tala med och ha hjälp av. Det funkar ypperligt väl för oss som har genomgått en kraftdjursinblåsning, djuret blir som en extra motor under resan.

men sebastian, om man nu inte har fått en kraftdjurs-inblåsning, funkar det då, att göra en övervärlds-resa?
Och om jag förstår dig rätt, så är det då just när det är mörkermåne, som det skulle lämpa sig bästa att just göra en dylik resa, har jag förstått rätt?
En sak till, måste det vara till trummor som man gör en resa till övervärlden eller är det lika möjligt att göra en sådan under total tystnad eller till bakgrunds-ljud?

Det finns folk som reser till ljudet av en pinne mot en skurhink har jag hört. Det är tonen du vill ha, och zetavågorna i hjärnan. Trumman kan förklara det där bättre än jag.
Nej då inte behöver du ha det för att resa heller. Men kraftdjuret är för mig som en turbo. Allt går mkt lättare, snabbare, smidigare med det i kroppen.
Men det är ofta sagt till de som är ovana att resa att hålla sig borta från de övre världarna. Bättre att leta efter kraftdjuret sitt och etablera en stabil kontakt med det innan man ger sig ut på långfärd så att säga.
Tror att du missuppfattat inlägget. Du behöver ingen mörkermåne för att göra en sådan resa. Det går bra men vilken måne som helst. (har ej provat alla men tror det)
Det går säkert att lära sig resa till ljudet av andra saker än trummor men de är de som genom historien visat sig fungera bäst. Trumman är ofta använd för resor i många många urkulturer däribland våra egna samers. Så jag anser det bästa för att resa är till ljudet av en trumma. Men kom ihåg att resa är att blotta frisjälen. Res inte ensam i början, ha en erfaren "shaman" med er. Utan rätt vägledning och "skydd" kan det gå galet, och trilla för gudars skull inte dit på detta med olika männsikor som leder trumresor bara för att de skaffat en trumma. Se till att det är en erfaren person ni har med er! Kan inte påpeka det tillräckligt mycket!!
Mvh Sebastian (Sorry för OT BiGavia)
Jag reser ibland till vitt brus…
Bara så det är sagt att det går med..

#10, osäker på om jag verkligen har missuppfattat inlägget, sebastian: Du talade om övervärldsresa med kraftdjurs-inblåsning, bigavias tråd handlade om mörkermåne, så därav drog jag kopplingen att du avsåg att det passade ihop.
Att resa med ett kraftdjur, eller att få sitt kraftdjur, inblåst, torde dock vare vitt skilda saker, har jag tyckt mig förstå.
Vid senaste fullmåne-möte, träffade jag ju för första gången på ETT kraftdjur, nämligen korpen, som hjälpte mig att flyga till övervärlden, jag var mycket ovan, men det funkade inte alls, innan jag mötte honom.
På hemvägen, så var jag korpen och inte med honom längre, mycket intressant upplevelse, i synnerhet som jag absolut inte brukar droger, vilket man kanske kan tro, med såpass flummiga upplevelser.
Men någon ledsagare, neej, det har jag aldrig haft, i några världar, dumt? ja, kanske det, men det får vänta tills jag finner någon. Förresten om det vore så farligt, så hade vi väl knappast gjort gemensamma fullmåne-resor, eller?
#11, vitt brus, tv-bruset, eller vad då?
Vitt brus… ljud… tv-brus funkar ju inte så bra att resa till.. bara resa i… men de flesta tv-apparater nu stänger ju av sig då :(
Jag brukar lägga in lite vågformer i vitt brus för att få fram subliminala effekter. Bra vid lucida drömmar och avslappning, beroende på inställning och intention.

hajar nada, ser bara skumma bilder, av det du skriver (jag har nog för stark fantasi, som vanligt) ser dig sitta med benen i kors och göra vågrörelser med händerna för att på något magiskt vis, få till litet mer liv och vågor, i något oidentifierbart vitt strålande materia, som stömmar rätt igenom rummet.
Inställningen och intentionen, verkar också som om det är du som avgör, medans bruset redan befinner sig i verkligheten ständigt, man bestämmer bara själv när man skall bruka av källan, ungefär som att dricka vatten, eller att välja att öppna ögonen för att kunna se bättre i mörker, med hjälp av ett strilande sol-ljus.
Hjälp, jag tror att mörkermånen HAR gjort mig litet mer än lovligt galen, ikväll.
Sebastian detta blev intressant, så be inte om ursäkt… Mörkermåne är väl som jag uppfattat det innan nymånen visar sej.
Vandra i Ljus å Skönhet

Jo det tror jag med.

#0 Jag hittade en sida på nätet som kanske kan ge lite idéer om vad du kan googla på för att hitta mer om sådana legender:
http://starryskies.com/The_sky/events/lunar-2003/eclipse7.html
På sidan redogör man mycket kort för vikingarnas, olika indianstammars och kinesernas myter om solförmörkelse (som heter solar eclipse på engelska) - jag googlade lite på solar eclipse legends and myths, men sitter på jobbet och hinner inte kolla alla sidor. Men många intressanta sidor finns det!