Häxor iFokus

Häxor

Etikettmånen
Läst 838 ggr
Zoraye
0

Månfråga

Detta är säkert en mycket dum fråga, men vad är "mörkermåne" rent konkret? Har googlat och letat och frågat och fått olika svar; att det är när månen är i nedan, när den inte visar sig, när det är fullmåne två gånger på en månad.

Är något månförvirrad och hoppas att någon kunnig männska här kan förklara och reda ut begreppen.

Stort tack på förhand, ha en finfin kväll!

Trollvind
0

Mörkmåne kallar jag det när månen inte syns alls.

När det är två fullmånar i samma månad kallar jag den andra för blåmåne. I år har vi ingen blåmåne.

När det är två mörkmånar i samma månad (som det är i augusti i år) kallar jag den andra för svartmåne. Svartmånen i år infaller den 30 augusti.

Zoraye
0

Aha, nu är jag med! Hade för mig att två fullmånar på en månad = blue moon, men människan jag frågade var så tvärsäker på att det var mörkermåne att jag började tvivla.

Tackar Trollvind!

fairytindra
0

månen har olika faser: nymåne ( när den ser ut som ett kommatecken) halvmåne , fullmåne , halvmåne igen , avtagande samt mörkermåne. Då syns den inte alls på himlen. Vissa häxor vill inte utöva magi under denna tid, andra rengör sina altarredskap. Ofta säger folk "gubben i månen" men jag tror de flesta häxor betraktar månen som en feminim himlakropp.

En liten dikt

Månen är min syster

Jorden är min mor

Solen är min fader

Vinden är min bror       

kram tindra

Zoraye
0

Tackar Fairytindra, finfin dikt!

Searchingmoonwolf
0

#3 den var vacker den =0) Varför så invecklat och svårt när man kan göra det mycket enklare… Cool