Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1110 ggr
BranDuir
0

Filosofiska tankar i hettan....

Hör ofta uttrycken…."En för tidig död", "rökning får din hy att åldras" " åldras i förtid" osv.osv…

Men hallååååå……Det finns en enda sak som är säker i livet…en enda…man dör….och man dör när livet är sslut, livet självt får din hy att åldras….man åldras i den takt som kroppen är inställd på….

Någon sa att livet är den farligaste sjukdom man kan ha…..den är sexuellt överförbar, 100 % dödlig. och lika vanlig som människan själv…

Jag påstår!   MAN KAN INTE DÖ I FÖRTID….man dör när ens tid är ute!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Lorelai
0

*s* Den var bra.. att livet är den farligaste sjukdomen man kan ha.. hör något liknande förr men inte lika bra.
Jag håller med.. jag är dessutom en av de som brukar frukta livets undergång var vaken minut. Eller brukade skall jag säga..
Men ändå. När jag gick där och nojjade över allt ont som kunde hända, kunde jag i alla fall förstå och begripa att inte leva som slav för fruktan.

Brokenfether
0

Sant! Men det går inte att komma ifrån att om man inte rökt tex så hade man "kanske" levt några år längre. Alkoholister hade "kanske" inte fått skrumplever/blodproppar osv…eller tänker du i banor som att -Jag röker för så är mitt liv bestämt? och jag dör därefter när mina lungor inte pallar mer gift? *L Så på grund av detta så dör jag INTE i förtid utan när min tid är ute? Brain..work whit me…Fot i munnnen

Lorelai
0

#2 en skall alltid hörsamma kroppens signaler och rop. Alkohol vet jag inte om någr aoms kan dricka omåttliga mängder av utan att kropen ger upp.
Men rökningen kan jag fler namn på folk som röker utan att det märks på deras kroppar. Själv var jag inte en av dem och hörde så även när kroppen manade mig att inte röka.

BranDuir
0

Kanske är ju det stora ordet….kanske…..jag har varit med på obduktioner där en storrökare, hade lungor fina som en nyfföd, och en 91 årig frälsningssoldat aldrig tagit ett bloss hade lungor svarta av sot…..däremot bodde hon i Malmö innerstad….vilket inte storrökaren gjorde…

Om man inte behövt komma i tid till jobbet så hade man kanske inte genat framför bussen…och blivit överkörd av bilen som kom just där just då…

OM man vänta fem minuter till med att gå hem från festen så hade rattfyllot hunnit köra förbi…..

osv

Zoraye
0

Å andra sidan kanske en person som bestämt sig för att sluta röka just för att undvika sämre hälsa, tar en promenad och blir nermejad av ett rattfyllo. Eller blir träffad av blixten. Eller hamnar mitt i ett attentat. Så oavsett om den personen rökte eller ej så ändar livet där och då. Sedan finns det många som röker, dricker, etc, ända fram till sitt slut och mår prima fram tills dess.

Livets vägar äro outgrundliga och precis som BranDuir skriver så är döden det vi kan vara enda säkra på.

Zoraye
0

Precis! Såg inte inlägg #4 eftersom jag satt och filade på mitt eget, instämmer helt.

Brokenfether
0

#4 Visst,det finns människor som både kan dricka och röka och leva längre än många,MEN om dom inte gjort det…hur gamla hade dom då kunnat bli? Och hur vanligt förekommande är det att leva så länge när man misshandlar sin kropp med dessa gifter? har lite svårt med tankenöten i denna hetta….*S

Lorelai
0

#7 Ursäkta mig här men.. hur gammal skall man bli då?
Min farfar.. fyllda 80år i år, begravt 2 kvinnor och supit sedan 70talet, minst. Han blir irriterad över ålderns svek på honom..
Hur gammal skall han bli? Han röker och har nu lungödem, en plåga och en gåva.
Skall han leva längre och lida lägre?
nej.. jag tycker inte om den här närmaste fantatiska strävan efter att leva så länge som möjligt.. lev väl medan tid är.

Psst.. jag menar inte dig nu.. att du är fanatisk. ;)

Brokenfether
0

#8 Tack ;-) Jag är ingen fanatiker..*S röker som en borstbindare själv…Det handla inte om att leva så länge som möjligt,utan det var ett påstående från BD att man kan inte dö i förtid! Jo,hävdar jag…men jag fattar ändå vad han vill komma fram till..*L Klurig tanke…*S

Lorelai
0

#9 :D Vassego..
Det är ju filosofiskt, filosofi har den funktionen i tankarna ibland.
men.. säg..Du kan inte dö i förtid hur du än gör.. för att alla diina val alla dina aggeranden ändå bara spelar i händerna på silkesspinnaren? Du kan inte välja någonting som inte är menat att väljas..

Säg att man är menad att dö fredagen den så så så så, men föds in i en kropp som är gruvligt hälsoam.. Då behöver man ju röka och misshandla sin kropp för att ha spelat ut korten i rätt tid. Låter man bli att röka och på andra vis misshandla sin kropp för att hinna sin deadline, så kan man ge sig F på att den kommer att hinnas med ändå. För det är då man dör av ett brustet blokärl i skallen.
Hänger du med då? Att dina val alltid är någon annans val? För du skall dö när du dör.. det finns inte leva längre.. Lyckas man lura döden så skapar döden brustna blodkärl.

Brokenfether
0

Precis! Därav jag skrev detta i inlägg #2
Jag röker för så är mitt liv bestämt? och jag dör därefter när mina lungor inte pallar mer gift? *L Så på grund av detta så dör jag INTE i förtid utan när min tid är ute?

Lorelai
0

#11 Haha.. just! :D

Brokenfether
0

#12 Du ser…det är bara högra sidan av kokosnöten som är överhettad hahahaha

Anco
0

Jag hade en farbror som var renlevnadsmänniska. Det strakaste han någonsin drack var te.Han var ledare i scoutrörelsen och en riktig skogsmulle :)
När han var 42 år dog han av lung/tarmcancer….

Så hag håller med om att när det är dags… ja då ÄR det dags, med eller utan cig!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Brokenfether
0

#14 Ja,naturligtvis…när kroppen inte tyar mer av vad det nu månde vara,så dör vi. Om det sen är för tidigt eller inte det vet igentligen bara gudarna….vi kan endast spekullera..*L

Zoraye
0

When you gotta go, you gotta go, but it ain't over 'til the fat lady sings.

SEViking
0

Alla har vi en dag att dö. det är ju det enda vi kan vara alldeles säkra på.

Men det är ju inte min tur ännu, så jag fortsätter allt å röka mina goda ciggisar

SEV Oskyldig

spindelfot
0

Allt prat om rökning! Jag som inte skulle röka på en månad.. likväl så 'råkade' jag röka en halv cigarett med tobaken jag malt själv, ikväll.. Jag har tänkt mycket på det här med valen man gör, för livet - att inte röka för det gör en sjuk tex.

Men att låta bli att ta en ynka cigarett efter middagen till kaffet.. låter jag bli för att 'samhället' - värderingarna om de goda och onda valen, 'tycker' att jag ska göra det - alltså är mitt val verkligen mitt, eller är det någonting som jag tar pga skuldkänslor? Och hur mycket bör man följa de valen?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Brokenfether
0

#18 Allt jag gör,gör jag för att jag själv valt det. Tyvärr kan det handla om vissa tvångsval som är nödvändiga men vad allmänheten tycker om mitt leverne eller vad jag ska göra,bete`mig,det skiter jag ett stort stycke i. Jag behöver inte deras godtyckande.

SEViking
0

Blev den bra?

SEV Oskyldig

Lorelai
0

Nu är det väl inte uteslutande rökningen som är på tal här.. även om det är en populärdrog. men det finns gott om andra vis att misshandla sin kropp på..
Äta bra med mat.. eller inte ät alls..
Inte vila.. söka ro..
Sitta still i stora mängder..
Överdriven aktivitet så som tvångsmässig träning.. 
Rökningen är inte dtet enda sättet att pajja sig på.

aris-eile
0

Den dagen vi lämnar över dessa kroppar, är redan satt. Möjligtvis kan sättet den ger upp på vara osagt, men dagen, den påverkas inte av något alls.

Därmed inte sagt att man skall stympa sin kropp på alla sätt man kan, för att det inte spelar någon roll… Man kan lämna in plötsligt och med glädje… eller efter långvariga smärtor och grav ångest.

Döden är inget man skall rädas, det är vad man ställer till med innan, eller råkar ut för som är nyckeln.

Brokenfether
0

#21 Absolut inte! Finns massor med plåga-din-kropp vis. *L

SEViking
0

Ja det finns det, köra fyrhjuling utan hjälm t.ex: ha ha ha

SEV Oskyldig

Brokenfether
0

#22 Du menar att min dödsdag är bestämd samma stund som jag föds? Så med andra ord, om min ålder är satt till 85 år så kan jag röka en limpa cigg om dagen,dricka en liter brännvin,sniffa kokain varannan dag och hamna på sjukhus för diverse åkommor,men jag dör inte där av mitt missbruk utan jag kan fortsätta i samma takt när jag kommer hem,för det är bestämt att jag ska dö när jag är 85 år! Har fattat galoppen för många inlägg sedan..*S

Brokenfether
0

Då kan man ju oxå säga såhär…att det är inte fegt att ta självmord,det är bestämt för dom som gör det att det ska ske!
Nu kokar andra halvan av kokosnöten här…

BranDuir
0

På exakt sama sätt som du vet att ringblomman kommer att vissna efter x antal dagars blomning……

Brokenfether
0

#27 Så vadå? menar du…..tänk  på att det är jäla varmt …*L

Ringblomman kanske visnnar efter -X eller +X antal dagar…du vet inte exakt dag…*L

BranDuir
0

att vår tid på ett eller annat sätt är bestämd….

Brokenfether
0

#29 Jadå,det tror jag oxå stenhårt på. Det jobbiga är väl att man inte vet när..*S Fast å andra sidan skulle jag nog inte vilja veta det heller..

Lorelai
0

Nej jag tycker inte självmord är feghet.. Det är nog mod om något. Inget jag vill göra.. men jag ser inte ner på de som tar sina liv.

Brokenfether
0

#31 Håller med dig! Får alltid alla emot mig när jag säger att jag tycker självmord är snarare modigt än fegt! Ser inte heller ned på dom utan känner endast en sorg över att dom upplever en sån djup sorg,depression och ångest så dom ser självmord som den enda utvägen till frid. Har själv trampat på den bottnen för många år sen och fyyyy…det är outhärdliga känslor som pinar en.

spindelfot
0

Döden och döden känner jag nu.. det är väldans fokus på döden här - Men vägen dit då? Fokuset bör ju vara på HÄR OCH NU, vare sig vi dör om tio minuter eller om 80 år!

Och man vill ju inte göra något här och nu, som förstör ett annat här och nu?

BranDuir
0

Spindelfot …kloka ungkvinna….du anar inte hur rätt du har……bortsett från att det bara finns ett enda här och nu..:-)

spindelfot
0

Men DETTA här och nu är ju en produkt av tidigare här och nu..;)

sev: tobaken blev JÄTTEGOD, så god att jag ju fuskar och röker..

Zoraye
0

Hehe, I salute you Spindelfot!
Det är här och nu, det är inget genrep detta.

// feströker gärna med en schysst grogg i tassen

Lorelai
0

#36 Men inte så sällan en repris. :D

Brokenfether
0

#33 Skyll på trådskaparen BD ,det va han som börja att spåna om för tidigt döende…*L Inte konstigt om det blir fokus på det då.

skön kväll till er..BB/B

BranDuir
0

nej nej nej ….jag spånade ine om förtidigt döende…jag påstod att det inte finns…..man dör när man ska dö

Brokenfether
0

#39 Så långt är jag överrens..*L BB/B

aris-eile
0

Man upplever inte här och nu, någonsin… man upplever där och för en liten stund sedan.

Man kan inte leva i nuet, för det passerar innan det registreras… inte heller kan man leva i det förflutna, för då utvecklas man inte. Man kan heller inte leva i framtiden, för detaljer, små som få kan ändra utfallet stort. Man kan bara påverka det som skall ske och ändra det som en gång skett genom att säga saker i efterhand… Men nuet… det är en form av tid som inte fungerar…

Tid i sig existerar ju som sagt var inte.. det är bara ett mått… som man har för att relatera saker till varandra… istället för att ha ett då. Ett sedan och verka där mellan.

Zoraye
0

#37 Hehehehehehehe, jajäsikens!
History repeats itself, så sant som det är sagt.

Brokenfether
0

#41 WORDS! =D

Waara
0

#41 Det där aris_eile du skrev, .. så bra!

BranDuir
0

och återigen har diskussionen tagit en väg som inte var avsedd i inlägg numero noll…….

mitt fel….man dör när man ska dö…javisst…

men påståendena som fälls till höger o vänster… gör si gör så…alla dessa påståenden har ju bara ett syfte…att få oss att konsumera mera….oavsett om det är en jäkla antirynkkräm eller nikotintuggummin (som är billigare att tillverka än cigaretter men kostar mer att köpa),,,,,,,

och 90 procent av mänsklighten i väst faller för dem…..

där var diskussionen ämnad att leda…

BranDuir
0

exempel  " rökning kan skada sperman och minska fruktsamheten"……TACK…jag har rökt sedan jag var elva….har fyra barn…..(och ett i minne)…..ge mig en cigg till….

Brokenfether
0

#45 Aha….varför sa du inte det direkt för *ASG

BranDuir
0

"rökning får din hy att åldras"…….är mer benägen att tro på att alla jävla krämer med låtsasnyttigheter bidrar till det…..

Lorelai
0

#45 som i leva-länge-hysterin? Jo jag tror nog jag snappade upp det. Eller? nu blev jag förvirrad.
så där har det väl varit i alla tider.. Det ständiga jagandet på perfektion och långt liv? Botox och silicon är två ord som jag tycker lite summerar upp det. ;)

BranDuir
0

om allt som är farligt idag så är sannolikheten för att det skulle funnits något "IDAG" för människan … ungefär sju streck mindre än noll…..

Brokenfether
0

#48 Det har du säkert rätt i. Jag använder inga ansiktskrämer alls.Jag röker och många i min ålder som jag känner ser äldre ut än mig…så japp,det kan va sant..*L

Zoraye
0

Äsch, man kan väl få fiffa med krämer om man gillar det, precis som man kan ta en cigg och en grogg. Så länge man inte tror att just den krämen/prylen/männskan/vikten är meningen med livet är det väl cool.

SEViking
0

Jag dör inte när jag borde dött.

De e ju åxå ett sätt att se på saker. ha ha ha

Åså till a_e, visst fasen finns nutid, dåtid är förbrukat, framtid är kommande, och nutid är den tid vi levir i NU. Varför ska man alltid krångla till det så in i vassen?

SEV Oskyldig

Brokenfether
0

#52 Naturligtvis har vi fria val att smörja in oss med vad som helst,men jag är lite skeptisk till krämerna i reklam osv…olivolja är nog det som jag kan tänka mig isf. Min kompis fick rena skäggväxten av en kräm hon köpte en gång…tack o lov rätta det till sig när hon sluta med den..

spindelfot
0

om den där krämen kan jag säga, eller krämerna - många innehåller gift och ämnen som lagras i huden i över 30 år, kanske resten av ditt liv. Många ämnen har ju inte funnits så länge att man har hunnit se de mer långsiktiga effekterna - om tio år kanske det mesta vi äter, dricker, smörjer in oss med är totalförbjudet och märkt som dödligt gift..Med denna utläggning ville jag inte komma nån särskild vart, förutom mitt vanliga 'tänk efter' missionerande..

Men ifall vi tänker på nuet, det liv som finns utanför konsumtionen och känslorna som florerar omkring - måste man välja mellan lyckan idag, eller lyckan imorgon (att röka en cigarett idag är gott och gör mig lycklig, men jag kommer kanske att bli sjuk imorgon)

valen man gör i det greppbara nuet..

Brokenfether
0

#53 Nutid är ju hela tiden då ju örnen! Varenda sekund är nutid…Glad inte krångligt alls…

Waara
0

#53 Jag tyckte han skrev det himla bra, stämde så väl in på mej som kämpar så för att vara i mitt varande, tyckte det klarnade lite även då givetvis strävan är efter nuet.. så ser jag det..

Sen till det som tråden handlar om.?.. tror oxå att våran tid är bestämd.. men det kan man ju inte vara helt säker på,.. så man kanske inte behöver skynda på det om man inte har bråttom.. kan det inte vara bra o leva någorlunda snällt mot kropp & själ..?

Zoraye
0

Japp, ett bra exempel är transfetter.
Jag försöker vara kritisk mot det jag stoppar i mig likväl som det jag smörjer på och hittills kan jag säga att antioxidanter har funkat finfint - både i form av ett gott glas rött till maten som i myso krämer med så naturligt framtagna ingredienser som möjligt.

Men du Brokenfeather, vad var det för kräm din kompis smorde in sig med?! Fatta vilken grej för tunnhåriga!

aris-eile
0

Då det registreras i hjärnan att du sätter foten i marken har den tiden passerat… Tänk då om marken försvinner, mellan det att du sätter foten i den och det registreras i hjärnan.. vad är då nutid och dåtid?

Klart det skall krånglas till i filosofiska tankesamtal i hettan.

Nutiden finns inte… för inte ens tanken du bär formas nu, utan för en liten stund sedan, det du läser på skärmen, kanske inte finns där, när hjärnan registrerar det ögat sett…

Brokenfether
0

#58 Precis vad jag sa tillmin kompis oxå..*S här skulle man ta patent..hahaha…jag har inte en aning om vad den hette…det är 20 år sen minst..*L

SEViking
0

#57 Ja, jag tror olika upplevelser av vardagen kan få en att tolka dessa meningar å finna en röd tråd i dem, men jag tycker den var oklar, förvirrande o.s.v.- Klart det finns ett nutid, varför sulle annars ordet stå med i ordlistan?

Att vrida till saker å ting med ord gört ju ingen klokare, Nutid är den tid vi lever i nu, sedd i ett vidare beegrepp så är nutid 2000talet, mindre vitt sett så är det 2008, än mindre sett är det Juli 2008, o.s.v. Vi kan bena ner allt i molekyler, även tiden, tiden som inte finns.

SEV Oskyldig

Brokenfether
0

#61 Ja det e ju sant det med….beror på hur mycket man vill "bena" ner….så det a_e skriver är oxå sant…*L

SEViking
0

a_e

Ja, du har rätt i sak, det jag skriver skrev jag, å så vidare. Men att leva i nutid menas ju att man inte ska gå å grotta ner sig i nåt som hänt å inte går att ändra på, å att inte leva i framtiden som är oviss då det som du säger kan ändras i kriterierna för framtidens nutid. All tid vi lever i blir ögonaböj dåtid, all tid som kommer är oviss, hur rak än vägen måp vara kan en meteor slå ner framför å görta en grop. Om jag tänder en tändsticka så kanske den falerar, o.s.v.

Men jag lever i nuet, och inte i dået eller näret. eller omet

SEV Cool

spindelfot
0

Brokenfeather:

en kvinnlig släkting till mig blev alldeles luddig/skäggig i ansiktet när hon tog hormonpreparat, mot cancer.. Kanske var något läskigt hormonellt din vän smorde in! :(

Coturnix
0

Oj. Jag går tillbaks ut till det lilla huset vid skogsbrynet. Sov gott alla och lev så länge…;)

Jag kör på #sextiotre…inte dået, näret eller omet…

Just det, sov utomhus!!!;)

aris-eile
0

Eller så flyter du med de strömmar som bär dig. Genom tid och rum… men som sagt… klart det, du lever i nutiden som i 2000-talet, eller 5700-talet, eller 1400-talet eller … … …

Ja.. det beror ju helt och hållet på dåtiden, även det och ja…

Men nu är lika dött som förgånget.

Brokenfether
0

#64 Isåfall stod inte på ettiketten Skrattande Hemskt (roligt) var det i allafall..*L