Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 4122 ggr
GroenendaelGirl
0

Skövling av Moder Jord!

Systrar och bröder!

Jag gråter vid era fötter över Moder Jord.

Ni som köper kristaller; snälla tänk efter!

Hämtat från Wikipedia, the free encyclopedia:

Gruva

Wikipedia

Hoppa till: navigering, sök

En gruva är en plats där man bryter malm och mineral. Gruvbrytning kan också ske ovan jord i så kallade dagbrott. Gruvdrift är ofta kombinerad med ett anrikningsverk (mineralberedningsverk), där malmen renas till koncentrat, sliger, pellets, för vidare transport till smältverk. Vid gruvor finns ofta schakt. Ovanför schakten är det vanligt med en uppfordringsanläggning för transporter upp och ner ur gruvan. Den tornliknande byggnad som oftast står över schaktet kallas lave eller gruvlave.

Den äldsta kända gruvan är "Lejongrottan" i Swaziland.

Dagbrott

Wikipedia

I ett dagbrott bryts malm, industrimineral, torv, brunkol eller byggnadssten direkt i ytan istället för att gångar grävs under jord. Genom att man i dagbrott undviker besvärliga transporter och dåliga arbetsförhållanden så är det mycket ekonomiskt jämfört med att bryta i orter.

Viktiga dagbrott finns bland annat i Sydamerika med förekomster av järn och bauxit. Uran bryts ofta i dagbrott.

Kristallbrytning är mycket tärande på jorden. Snälla ni, använd miljövänliga redskap istället för kristaller när ni utövar magi.

Nedan följer kopierad text från sajten http://www.gov.yk.ca/legislation/regs/oic2003_064.pdf

http://www.arcrystalmine.com/mining.htm

Coturnix
0

Jag har en guldring mjuk 24k. Men det kanske är vaskat guld i den.Och isåfall är det väl inte så miljöovänligt?

GroenendaelGirl
0

Egentligen så är allt vi gör tärande på miljön i viss utsträckning.

Om man tänker på allt som kommer med i uträkningen när man vaskar guld blir det en hel del där också.

De som vaskar skall ha någonstans att bo, altså hugger de ner träd vid platsen, de skall äta där, och bo där, och det blir en hel del sopor, transport av guldet skall finnas, och en massa annat.

Det blir en hel del tillsist.

Fast gruvdrift är mycket värre.

lightseeker
0

vad trevligt det är med medsystrar som bryr sig om moder jord

Coturnix
0

Besök min sida (eller hoppa över det och leta själv) Klicka på ett klick för skogen och bevara skog! Gratis!

Hennum
0

ja! www.ettklickforskogen.se är bra!

man behöver ju inte absolut använda sig av kristaller. vad man ska ha kristallerna till kan man säkert göra på ett annat sätt utan dem oxå. så varför köpa dem? visst, det är mycket man gör som är dåligt för moder jord, men det behöver ju inte betyda att man inte låter bli vissa saker!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

varulven
0

jag tänker alltid så kort… "stenar och sånt är ju bra, för det är -naturligt-" men det är ju så mycket mer som ska tas in i beräkningarna.. tack för påminnelsen!

Ioma
0

Puttar tråden lite då jag tycker den bör läsas av flera.

Jag älskar stenar och kristaller och har även sålt tidigare men efter att jag läste denna tråden så ska jag tänka mig för lite innan jag tar en köpt sten i min ägo.

Visst. ALLT vi gör tär på modern men man kan ju i alla fall FÖRSÖKA undvika att skövla henne….

Tack!

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

spindelfot
0

hm.. fick en ide nu..

Vad sägs om att LÅNA stenar ifrån varandra när man känner att man vill arbeta med en viss typ, istället för att köpa nya? arbeta med det som man redan har hemma, och om man inte har hemma, låna av en vän, så länge ingen av parterna köper..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Ioma
0

Men vilken underbar ide!!!

Mvh
Marika "Ioma"

spindelfot
0

viktigtast är ju bara att man lämnar tillbaka stenen när man är färdig med den, så att ens utlånare inte går och köper en ny..

tillsammans kan man ju skapa ett riktigt stenbibliotek med en flora av olika märkliga stenar.. kombinera allas samlingar, och aldrig köpa nytt.  Kanske kan man ha en sten-mailinglista? Så att när man behöver en sten så mailar man alla på listan och frågar. Den som känner att de vill låna ut svarar på mailet, och sedan tar man detaljerna med varandra, adress, lånetid, etc.

det ska jag göra framöver - hädanefter skall jag parasitera på er och era ägodelar! (jag har också några fina stenar hemma så jag kan också låna ut..)

spindelfot
0

Alla som vill vara med i mailinglistan kan kontakta mig och ge mig era mailadresser!

För att vara med i listan, så bör man dock ha varit med i häxorifokus i tre månader, och skrivit 50 inlägg. Detta bestämmer jag nu som en liten tillfällig ribba, man vill ju gärna ha tillbaka stenarna, och känna sig trygg när man skickar bort dem.

Resten kommer jag på sen, eller- vi kan komma på det tillsammans, sålänge detta betyder köpstopp för oss vad gäller kristaller, och vi har miljötänkandet som ledstjärna..

Ioma
0

Im in ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Endroppeihavet
0

Mycket tänkvärt verkligen!

Jag ska minsann aldrig köpa en sten igen, de har aldrig känts så viktigt då jag inte direkt använder dem i magiskt syfte, de finns ju alternativ till stenar helt klart.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

spindelfot
0

Jag hoppas lite på att det inte bara ska bli en stenlista utan även en sten-och bok-lista där man även kan låna ut böcker till varandra med viss ockultistisk anknytning.. Böcker grävs ju inte ur gruvor, men visst är även bokindustrin rätt omiljövänlig på många sätt, i synnerhet när många läser böcker och sedan låter dem stå. Man tar ju det man behöver från en bok, lämnar den sedan - oftast.

böcker har jag i massor, bra mycket fler än stenar..

anmäl er nu så vi kan komma igång med vår byteshandel!

Lindbygarden
0

Vilket trevligt initativ spindelfot!

spindelfot
0

gjort en sida ni kan läsa på!

mitt favoritprojekt i detta nu!

SEViking
0

Min uppfattning är att det växer träd för att de åxå skall komma till användning. Så att vi bygger kojor och eldar ved är ett steg i kretsloppet.

Skövling av regnskogar är fel.

Stora gruvprojekt är åxå fel, i stort sett kan jag tycka att då man skövlar skog, berg, vattenvarelser för ekonomisk vinnning så är det fel, gör man det för eget bruk så är det ett led i det stora kretsloppet.

Att vaska guld, knacka loss en bergskristall, fiska eller leta opal på en strand i nåt land för eget bruk så är det åxå ett led i det stora kretsloppet.

Det stora dilemmat är bara vars man sätter gränsen. För satte vi benhårt en gräns att inte skada något som helst annat, eller bidra till det, då kunde vi ju lika gärna lägga oss ner å dö. Men passa oss noga så vi inte la oss på nåt grässtrå eller gynnade civilisationen med att lägga oss på nå konstgjort som asfalt. Vi skulle inte kunna släppa en fis utan att förorena, vi skulle inte kunna finna något att äta, då om någon gång så stannade ju existensen.

Det förvånar mig faktiskt lite med all den här "gör inte så" debatten. För vad är det för människor som har rätt att sätta gränsen till att just grönsaker får man äta, bara fårkött, inga fyrbenta varelser o.s.v. Inte använda kristaller för det skövlas, inte guldsmycken för det missbrukas. Och liknande. Vad missbrukas inte i denna värld? Jag kan inte tycka att det är så speciellt FINT av någon som värnar om det ena men själv medverkar till det andra missbrukas/skövlas. Använd det som moder jord serverar oss med måtta och respekt.

Den dagen någon står där spritt språngande näck å säger ifrån sig ALLT, då först kan jag tycke att den personen verkligen ÄRLIGT värnar om allt på moder jord, samtidigt tycker jag att denne person är korkad. Personen fick i gåva ett liv på denna jord att leva så gott den kunde med de tillgångar som finns.

Nu säger jag inte att det är fel att försöka motverka skövling, m.m. men erkänn då vikke fall för er själva att vi är alla lika goda kålsupare, mer eller mindre, allt beror på vars vi drar gränsen för att verkligen VÄRNA om allt.

Ibland får jag känslan av att allt detta beklagande har framkommit av ren skär avundsjuka att andra är mer framåt och tar för sig av det som bjuds.

SEV Cool

Vekka
0

#17 Tack! SEV, måste instämma, bra skrivet Skrattande

Ioma
0

Håller med SEV men man kan ju som sagt FÖRSÖKA att leva ett snällare liv mot moder jord.

Det är liknande att det är onödigt att röka för man blir gammal i förtid, på samma sätt kan  man försöka att minska på slitaget på moder jord.

Eller hur.

Vi gör alla något (ganska mycket) för att slita på henne men om vi tänker till så kan vi i alla fall försöka med det vi känner att vi KAN.

Mvh
Marika "Ioma"

Iram
0

Det där var i mina ögon mycket klokt och bra skrivet, SEV! Håller helt med. :-)