Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 1427 ggr
isnornin
0

Dagensskörd juli 2008

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom att vi har temamånad Lammas/skördetid är det väl en bra idé att visa våran skörd här!?

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=28112da9-984d-4ef9-b87a-4b5e3852f9ee&Filename=skörd 4 juli 08.JPG)

MVH Isnornin

isnornin
0

Backtimjan

MVH Isnornin

isnornin
0

Mynta

MVH Isnornin

isnornin
0

Rölleka

MVH Isnornin

isnornin
0

Upphängdaörter:)

MVH Isnornin

Lorelai
0

Det var mysigt att se örterna dekorera gardinen sådär. :)

Jodrena
0

#4 håller med Lorelai, ser jättefint och mysigt ut :) Nästan som min egna idé fast din var snyggare ;) själv har jag bara panellängder och brukar torka örterna i den tomma delen av gardinstången, bakom en vägg mellan två fönster där solen inte lyser rakt på dem.

isnornin
0

Tack:) Snacka om att det doftar underbart!!

MVH Isnornin

isnornin
0

Har flera skördat något i dag?

MVH Isnornin

Waara
0

Fina bilder Isnornin :)

Fyllde på lite idag.. med citronmeliss o mynta mm.
Så härligt o plocka med örterna.. Kram//W

isnornin
0

Tack Waara:) Din är jätte fin den med!

MVH Isnornin

Jodrena
0

:( min örtsamling såg så fin ut i början att jag fick stora förhoppningar. Nu inser jag bittert att det inte blir någon skörd att tala om.

Lorelai
0

#11 Du är inte ensam systermin. På grund av lite turbulens i vardagen har de flesta örter gått åt här. Inte en enda lavendel har överlvt. all spikklubba och salvia.. *poff* Det enda som har klarat sig är Johannesörten.. den frodas, pepparmyntan är fin.. rosmarinen skördade jag för ett tag sedan, av skäl..  ringblomman tar isg både och, på ena stället frodas den.. 

Men så många krukor är tomma.. så många skott som skulle bli stora.. borta. torkade ut i tid av turbulens.
Men syster, vet du vad. Vi har alltid nästa år! :D

Jodrena
0

#12 sant :) Men en fundering.. är det helt uteslutet att prova en ny sådd? såhär sent? de är trots allt inomhus och väderförhållandena här hemma lär ju inte vara så stor skillnad på, möjligtvis litet av solljuset kan ändras men .. kanske … kanske? någon som säger "ja prova du, än finns det en chans att det lyckas" ?

Iram
0

"Ja prova du, än finns det en chans att det lyckas!"

:-)

Jag ska själv så lite nytt snart. Min persilja har växt åt alla håll ute i landet så den ska skördas, likaså dillen. Tänkte sedan prova att så en ny omgång. :-)

Jodrena
0

:D jag hade missat det här. Tack Iram! *skyndar mig till tomma krukor och fröpåsar*

Jodrena
0

Vilken underbar tid att växa inom örternas värld! Skördetiden kom precis lagom i min utveckling hihi.

Nu hänger här åkermynta och kungsmynta, johannesört, gulmåra och klöver, i skåpet har jag en stor burk med daggkåpa och blåbärsblad, i lampan hänger blåbär på tork, jag har fått ögonen på rönnbären och de är snart också färdiga att plockas, vilken härlig sommar!

isnornin
0

Här regnar det så mycket!!! Men blir det sol imorgon kommer Lavendeln och Oreganon/Kungsmyntan att slåut!:)

MVH Isnornin

Coturnix
0

Nu har jag sovrumsgurkorna klara så nu behöver jag inte gå upp ur sängen!:P

lightseeker
0

uj uj uj, smörgåsbordet inom räckhåll ser jag

Wargmane
0

Ehh …#18….*fnissar högt* rejäla doningar…Ska det  bli Gurkmacka ????Oskyldig

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Vekka
0

näää, Wargmåne!:) efter ditt inlägg! sovrumsgurkor…… rejäla doningar….. #ASG# #ASG#
(kunde inte låta bli) #ASG#
Förlåt coturnix:)

Coturnix
0

(Snälla isnornin kan du inte lägga in en bild på oreganoblommorna nu så det blir slut på detta med gurkorna!!!:P)

Vekka
0

förlåt Generad det var inte illa ment :)
(dom är jättehäftiga och säkert supergoda när dom är hemmaodlade:)

isnornin
0

haha;)

MVH Isnornin

Coturnix
0

Heja tjejer! Ni är härliga!!!:) …gurkorna med Hahaha!!!:D

Ett klassiskt tips är ju två gurkskivor över ögonen och slappna av en stund…

Blodeuwedd
0

*fniss* .. ha ha…
Jag menar det där med skivad gurka förstås.. *visslar oskyldigt*

Jag har faktiskt oxå skördat lite så här på kvällskvisten..

Lorelai
0

Idag har även jag klarat att skörda. Någon liter grodblad, som nu ligger utspritt i hela köket. En ovänta gråbo.
Utöver det har jag samlat in all daggkåpa om har legat på tork och börjat mosa de till pulver..
Inte går det fort int när man inte får jobba ifred.

Jodrena
0

#27 det där har jag funderat över, varför inte krossa och mosa örterna först när de ska användas, då blir det bara lite i taget tänker jag :)

isnornin
0

Jag är så lycklig över dagensskörd! Oregano, lavendel, backtimjan och rölleka i massor!!!:)

MVH Isnornin

Lorelai
0

#28 för att när det kall användas är det oftast intressant att dem är klara för bruk. Det är sällan man är intresserad utav det jobbet då. Dessutom.. varför skjuta upp till imorgon vad man kan göra idag? ;)
Så är det inte så drygt.. jag har börjat utveckla riktigt roliga metoder att pulverisera örterna. :P
Tar en bild.. lättare.

Lorelai
0

Här.. En bild på en bruk med daggkåpa redo att bli pulver. Först mosade jag det för hand i den stora bunken.
Sedan använder jag den där silen för att få finare pulver. Behåller den stora bunken eftersom det gärna skvätter. :P
jag har den lilla skålen för den ligger så bra ihop med silen. På så vis får jag fint pulver redo för bruk när behovet uppstår.

Jodrena
0

#30, 31 ah, tack för svaret :) hm.. så undrar jag en sak igen, varför inte bara ha smulade delar, varför ska de vara så pulvriserade att de går igenom en sil? Kanske beror på ändamålet med örten? Pulvret ska alltså lösas upp i vattnet, medan smulor är ämnade att silas bort efter att de dragit en stund, när man ska använda dem i dryck..?

Lorelai
0

#32 Det är lättare att få en jämn dosering om det är ett fint pulver än om det är klumpar i olika storlekar. I det fallet skulle man behöva väga för var dosering så vikten var densamma. Medan med ett fint och jämt pulver är det bara att måtta med vanliga mått.
Eftersom det kan vara knepigt nog att få till rätt dosering, med variationerna i tanke. Så att krångla till det med växten ytterligare är onödigt. :P
Alla växter är olika verksamma, beroende på vart de har växt och storleken osv. Ett gammalt blad exempelvis, är inte lika verksamt som ett ungt. Sedan gör själva platsen lite med. Jordens näring, soltimmar med mera..
så istället för att för var gång tänka ut hur den dosen kan tänkas vaar verksam, men säg antal blad i storlek och vikt. Så underlättar ett pulver.

Lindbygarden
0

-Isnornin, kisse är med och kollar skördenKyss

-Coturnix, vilka fina gurkor! Var de svåra eller tog de sig bra. Har aldrig testat att odla gurka men det kanske vore något! Har en sambo som kör Tzatsiki typ varje vecka så det är en strykande åtgång på gröna slangar:o)

isnornin
0

#34 ja hon vill vara med överallt;)

MVH Isnornin

Jodrena
0

#33 Ah, på så vis :) ja det är ju logiskt. Själv har jag fått för mig att alla ämnen håller sig bättre i hela blad, tänker att de utsöndras då man mal det. Men jag är ju också ganska nybörjare i ämnet och det är som sagt något "jag fått för mig" bara hehe.

isnornin
0

Lavendel i massor!!

MVH Isnornin