Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1045 ggr
aris-eile
0

Några tankar...

Det rör sig alltid mycket i mitt huvud, denna tiden på dygnet.
Vare sig jag är ensam i rummet eller tillsammans med någon.

Tankarna fladdrar mellan fåglarna som välkomnar Sol, för ännu en dag, till den komplexitet som håller samman allt.
Det är så skört, allt det vi ser, framför allt då vi talar om krafter. En av de krafter som till synes påverkar oss mest, gravitationen, är konstigt nog, en av de svagaste krafterna i naturen.

En vindpust, kan lyfta ett löv, en magnet, lyfta en spik. Vi faller inte mot jordens mittpunkt, så de krafterna som håller ihop våra molekyler och även sandens, lerans…. markens… är starkare än gravitationen.

Mina tankar rör rök och eld… Man brukar säga ingen rök utan eld… Men man borde vända på det, eftersom det är gaserna i röken, som antänds, inte veden. Veden brinner inte själv.

Jag svävar in på vatten, att vatten skapas av två gaser, en lätt och en tung, som vid exakt rätt tillfälle, då det är en exakt blandning av fyra väteatomer och två syreatomer, fördelat på sammanlagt tre molekyler, på ett område som kan påverkas av en gnista, delar väte och syremolekylerna, till lösa atomer och binder dem samman till två vattenmolekyler. Genom värme. Så även värme måste vara starkare äv det som håller samman molekylerna, som hindrar gravitationen från att suga oss in till jordens mittpunkt.

Energi kan inte förstöras eller skapas, enligt de naturlagar som råder i detta universum, bara omformas mellan massa, hastighet, strålning och värme. Där till och med gränserna för vad som är vad, ibland är luddiga.
Det är de energierna som man använder, för att påverka krafterna i naturen.

Det får mig att ibland dra öronen åt mig, eftersom så lite krävs… för att allt skall rämna. Börja flyttas okontrollerat åt håll som inte var menat. Energier som på avvägar kan anta formen strålning, som kan övergå till värme, då det möter på ett objekt, som delar upp objektet till atomer… Det finns… faror med att manipulera energierna.
Det går oftast bara lite fel då folk exprimenterar, men det kan gå riktigt illa med. Atombomben är ett exempel på frigörande och manipulation av ren energi under en allt för kort tid. Magi eller dumhet?

Jag menar att atombomben är en högst inneffektiv metod att tillgodogöra sig och använda sig av energier och krafter, trots att det går fort.