Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 10168 ggr
Ayena
0

Svamp i blomkrukan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått en egen lite "svampodling" i en av mina blomkrukor. Så fort jag vattnar så kommer dessa svampar upp i massvis. Nu lät jag två av dem växa upp och har tagit ett foto på den.

Det är en skivling och är lätt fjällig på ovansidan. Den har en strumpa på stjälken och är grönvit över hela svampen, även undersidan på hatten. Vad jag kan se är det en lömsk flugsvamp. Vad tror ni?

Är inte detta konstigt?

Hälsningar Gunilla

[trumman]
0

Jag tror du skojar jag, men om det är sant så ja,  konstigt men vackert - tänk om den är helig… ;)

Ayena
0

Visst är det sant! Har aldrig sett något liknade. Och bara i en kruka. Var kom sporerna ifrån? Det började för en månad sedan och de växer praktiskt taget upp "som svampar ur jorden"

idefix
0

jag tycker att det ser ut som en vit flugsvamp =p kul att du har fått den i en blomkruka, svampsporer kan ju färdas via luften så det kanske va så den kom dit. :)

LadyDarkness
0

Jag tycker det var väldigt vackert. Om de inte skadar växten så skulle i alla fall jag låta dem vara kvar i krukan om de vill det. =)

Svampar är fina, liksom. =P

Ayena
0

Jag har suttit och gått igenom olika svampsorter på nätet men hittar ingen som direkt passar in. Jag tror inte det är vit flugsvamp eftersom den brukar lukta rå potatis, om man bryter köttet och luktar på den. Denna doftar som en fjällskivling. Mycket märligt. Jag har försökt plocka bort men så fort jag vattnar så kommer de upp igen och de tycks inte skada växten, så nu ska jag låta dem komma.

Brokenfether
0

#5 Björnen tittar kanske snart in och kan ge ljus över det hela..*L Tjusigt var det i allafall Gunilla..Skrattande

BiGavia
0

Mycket vacker bild..Glad

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Zoraye
0

Instämmer! Häftig symbios och kontrast mellan svampen och krukväxten.

Bjornen
0

Jag ska inte ge mig in på vilken svampart det är eftersom det troligen finns de som kan svamp bättre än jag.

Troligen har det följt svampmycel i jorden. Är det köpt en färdig planta med jord eller är det jord som har fyllts på själv ? Det kan ytterligare ge upplysningar för att artbestämma svampen. Kan också vara intressant att veta vilken växt som är i krukan. Vid köp av färdig krukväxt kan man också tänka sig att man i Holland eller annat land har använt sig av gammalt svampodlingsmaterial från odlade svampar. Överlag ska man nog räkna med att svampen kommer att skada krukväxten om inte direkt så indirekt. Vissa växter mår bra av ett symbios med svampar medan andra skadar växterna. Vid symbios hjälper svampen växten med olika näringsämnen som växten inte klarar själv eller har svårt att göra. Men det som troligen kommer att skada växten är att svampen bildar ett kraftigt mycelium som gör att vattenförsörjningen till växten försämras. En mycket liten del av svampen är normalt synlig och resten är myceliet. Räkna med att dränka växten med jämna mellanrum för att den ska få tillräckligt med vatten.

fairytindra
0

jag har oxå fått svamp i en kruka. Det var något år sedan och jag tyckte oxå det var konstigt. Men det måste ju ha följt med i jorden när jag köpte den. kram tindra

Brokenfether
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en annan bild med svamp i kruka och infon om den var att det var en vanlig vit flugsvamp. Sporer kan ha kommit in genom luften eller ha legat länge i jorden och byggt mycelier först och svampkroppen kommit först nu. För att bli av med den/dom så plocka bort alla synliga svampar först (tvätta händerna noga sedan!!) och vattna med Atamonvatten, 1 tsk Atamon i 1 liter vatten. I torvbaserade jordar kommer det ibland upp svampar men vanligast är sk torvmögel.