Ingefära?
Kan jag mycket väl tänka mig att den skulle.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Har du planterat vanlig ingefärarot du köpt i affären?

ja
MVH Isnornin

Jag har läst att de vill ha det riktigt varmt och gott, så växthus är nog toppen! Måste försöka själv nästa vår, ser jättefina ut!

Nämen vad kul isnornin!:D

Jag har själv slängt ner ingefära i två små lotter Tar sig skapligt även ute.. Iofs är det en väldigt varm plats som vi vattnar ofta… Men jag tror nog att ingefära precis som de flesta andra växter skulle trivas i växthus… Konstigt vore ju annars.
Att tänka på är nog dock att risken är ganska stor att krukan kommer spricka… Men den dagen, den sorgen…
//

Ja vi körde ner en ingefära i jorden vi med. :D En affärsköpt. Vi hade fått på oss att köpa 3 stk så vi testade med en.. Men ja.. Den där krukan är nog en smula liten. *s*
Vi har tryckt ner vår i jorden här där vi odlar örter och grejer.. Så ge din en chans i växthuset du.. det kommer den nog att älska! :D

Då testar jag växthuset!! Den ska få en större kruka!!:)
MVH Isnornin

Naw.. det var fint av dig. :P
Mera jord att bli stor i mer ingefära får du.

Måste genast plantera ingefära :-)

ja gör det!!
MVH Isnornin

Ingefära är en orkide från bl.a. Indien och där är nog tempersturen sällan under 20 grader. Nästan varje år har jag haft ingefärsplantor i växthuset, men inte tagit in dom tillräckligt tidigt på hösten. De bör nog tas in redan i mitten av augusti innan det blir för kallt på nätterna om det inte är varmhus vill säga. Man bör nog aldrig utsätta den för temperaturer under 10 plusgrader.

Ja nu skall Hias ge sig på detta oxå absolut/BB

vilken bra idé isornin :)

Min ingefära ville inte alls vara i växthuset! Den höll på att dö… men nu mår den bättre och har växt en bra bit!
(Kort kommer…)
MVH Isnornin

*haha* Min ville inte alls vara ute.. för det kom ett djur och grävde upp den! :o jag sätter en senare igen.. men då inomhus.
Hur ser din ingefära ut nu Isnornin?
Kan man utnyttja plantan på något vis sedan, eller den ska bara stå och vara vacker?

åh så kul att du visar vad som händer med den hihi

#17 jag vet inte vad man kan använda plantan på för vis, men det vore roligt att veta:)
MVH Isnornin
skulle också gärna vilja veta om man kan göra ngt med den sen ellerom den är för "prydnad":o)

Huvudsakligen som krydda. ex. bakverk, konfekt, likörer o såser.
Ingefära uppskattas speciellt i tropiska trakter, ty den vidgar de ytliga blodkärlen o ökar svettsekretionen, vilket senare leder till en avkylning av huden. :)
info fr. örtmedicin o växtmagi.
kramar
#22 tack Vekka!
Men hur skördar man hemmaodlad dvs om man satt en liten i jorden och när skördar man den? Nu känner jag mig redigt dum..:o)

#23 då får jag också sälla mig till dumskalan :) för jag har inte den blekaste aning om hemma odlad o skördning :)
Jag bidrog bara med info från boken :)
Det är ju roten på ingefäran som man använder. Vet inte om bladen går att använda som man kan göra med t ex vitlöks blasten.
Men har du tur så kanske roten "ynglar" av sig eller växer.
#25 ja precis det var det jag klurade på om roten växer eller skjuter rotskott kanske?

#26 Det är nog det som är isornins projekt, att ta reda på vad som händer ;) gissar jag på.

nu kommer det ett till skott:)
MVH Isnornin

Vad roligt!:) Vi hade en ingefära en gång…den sprängde hela krukan!:D
följer tråden med spänning!

"23 Här kommer lite info jag hittade på Shenet.
Rotstock grävs upp när blomma och stjälk vissnat ner, i tropiskt klimat 9-10 månader efter plantering. I kallare klimat kan man sällan vänta så länge utan får ofta skörda redan efter fem månader. Roten tvättas ("svart ingefära") eller skrapas ("vit ingefära") och används färsk eller torkad. Luftväxling är viktigt, annars möglar den.
Behöver tropisk sommar - lång, varm, ljus, fuktig - men gillar inte direkt sol och klarar inte frost. Mycket vattning krävs och väldränerad jord, annars ruttnar den. I kallare klimat kan plantan tas in i ljust rum sista tiden på hösten. Förökas genom att man sätter bitar av rotstocken på samma sätt som potatis så att man får med "ögon". I tropiskt klimat görs det på våren, i kallare klimat får man börja i växthus och plantera ut. Odlad ingefära sätter sällan frö och om den gör det är de sterila.
Endast döda fiskar flyter med strömmen
Hej
Jag har ett lite hetare tipp när det gäller ingerfära. Skala den och lägg den i en skål men ljummet vatten(eller om det var kallt?) och använd den sedan under förspel som dildo då den vidgar blodkälen och på så sätt öka kännsligheten. Ju kortare den ligger i vattnet destå starkare effekt 5 min eller mindre är bra.
Hoppas ni inte tycker jage galen nu.
#32 hahaha ja det var ju också ett användningsområde.. dock nytt för mig:o) Men det låter ju väldigt starkt måste jag ju säga!!

#32 vilket kan vara fantastiskt för stunden, men också kan leda till bestående nervskador och helt förlorad känsel i området….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

hm…använd den hellre då mot åksjuka eller förkylning:) är inte lika farligt.

#34 visserligen inget jag känner mig manad att prova på, jag är nöjd som det är, men vill du utveckla det där om nervskador och förlorad känsel? Vad är det som orsakar det menar jag, då du verkar veta? Intressant.
#32 Samtidigt blev jag ju intresserad av att veta hur du känner till detta? Vad är det i ingefäran som skulle påverka känsligheten? Som jag skrev i ovan, intressant.
#34 Otäckt!! Har det hänt eller är det vissa ämnen som skulle kunna ge det?

Ingefära är gott att strö över filmjölk.
Det fungerar också bra vid graviditetsillamående

#36 ungefär sama sort skador som du får av chilipeppar om om den används felaktigt…det kan döda nerven och sedan tar det lång tid innan den läker ihop igen, om den ens gör det

#40 hm, nja, jag vet ju inte hur chilipepparn påverkar heller så det hjälpte ju inte särskilt mycket, jag kände bara intresset av att djupgående veta vad som händer, vilka ämnen som gör vad o.s.v. men nu inser jag att jag förmodligen inte skulle förstå nåt ändå, så det svaret nöjer jag mig med ;)
Min kille fick tippset av sin kompis vet inte var dom fått det från men dom rekomenderade det då dom uppskattade det. Även o mdet inte vore farlig är det knappast nogonting jag skulle använd mycket. Har doch tästat det o det funkar men jag ska lägga dina ord på minnet BranDuir.
#40 Om jag inte tar helt fel har jag för mig att det finns något ämne i ingefäran som kan jämföras med nervgiftet botox?!
Och hur bra verkar det vara att stoppa upp någonstans???:(

Ingefäran innehåller bl.a. flera sorters gineroler och även alkaloiden capsaicin, som också finns i chilipeppar. Gingerol är det ämne i ingefära som är mest känt för sina medicinska effekter och finns i ingefärsroten. Innehålet varierar beroende på klimat och odlingsförhållanden och för att alltid garantera konsumenterna rätt mängda aktiva ämnen, framställs idag kapslar, med ett standardiserat extrakt. Ingefärsextrakt finns nu också i geléform som muskelliniment. Det finns att köpa i affärer som säljer hälsokost.
Capsaicin är även den aktiva ingrediensen i pepparspray. När capsaicinet kommer i kontakt med huden, speciellt ögon och slemhinnor, upplevs en enorm smärta.
I stora doser kan capsaicin leda till döden. Symptom på överdos är andningsproblem, blå hud och krampattacker. De stora doser som krävs för att döda en vuxen person, och den låga koncentrationen i chilifrukter, gör att oavsiktlig förgiftning vid chilikonsumtion är väldigt osannolik.

#42 jag måste ändå berömma dig för din rättframhet :D härligt att folk vågar berätta litet mer öppet om vad som händer mellan lakanen, framför allt som tjej, ett steg i kampen mot att sex skulle vara något tabubelagt. Men använd inte roten mer, BDs ord bör nog tas som en tillförlitlig varning.
#44 men se, jag förstod mer än jag trodde ändå :) tack. För att få så stor dos i sig av capsaicin genom chili borde i så fall också redan märkas innan, svårt att få i sig så stora mängder i okoncentrerad mängd tänker jag, kroppen skulle nog sätta stopp efter x antal chilifrukter hehe. Intressant ändå.

Skillnaden är ju att ovanstående gäller vid förtäring…..inte direktkontakt med slemhinnor som det ju är vid anvndande av roten som sexleksak….

men branduir, en gång så åt jag rabarber utan att ha skalat den först, tappade faktiskt känseln på tungan, under lång tid så kände jag inte smaker.
Kan det ha varit någon slags "nervdöd" där också då och vad är det i rabarbern som är så starkt?

En kopp riktigt starkt ingefärste kan fungera som afrodisiaka, i en del medelhavsländer är det vanligt att använda ingefära på det sättet.