Valknuten
Valknut (Hrungnir's Hjärta, Valans hjärta, Odin's Knut)

Denna symbol kan finnas på många stenhuggnignar och har kalalts för "Hrungnir's hjärta," efter den legendariska jätte som fanns enligt Eddan. Den är mest känd under namnet Valknut, och har funnits på stenristningar med begravningsmotiv, där den då symboliserar livet efter detta.
Valknuten kan ritas i ett enda svep vilekt gör den väldigt populär som skydd mot onda andar.
Valknutens tre sammanlänkade trianglar skapar 9 hörn vilket kan påpeka återfödelse, graviditeten, och cykeln för reinkarnation. De nio hörnen för också tankarna till de 9 världarna (och de nio ödena) i Nordisk mytologi. Deras sammanvävda mönster för tanken till att världarna är tre, jorden (Midgard), himmeln (Asgard) och underjorden (Hel).
Valknuten är också en viktig symbol för de anhängare av Asatron, vilka ofta bär den som en symbol för sin tro.
(Något jag inte har sett förekommande överhuvudtaget i mina vikingakretsar, vissa krigare har Valknuten på sig eller sin rustning för att på så vissa att dom väntar på Oden om de faller i strid. För mig personligen symboliserar Valknuten endast död och stridigheter, och jag har svårt att ta till mig det goda i symbolen, återfödelsen och graviditetens månader…. Men det är något jag jobbar på.)
En variant av Valknuten är den som är öppen, och inte sitter ihopa lika tätt:

En annan, mer okänd variant av Valknuten är Tricepsen, som ser ut som en tringael med bortklippta tringlar i sidorna, eller har tre diamantformer som hänger ihop (eller the Othala-runor om man så vill)
****Triceps
Tricepsen är ofta hittad under medletiden som ett allmänt skydd mot ont.
Texten är fritt översatt från en annan site på nätet som finns här
, med egna tankar och kommentarer tillagda.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Intressant..har aldrig sett den innan.
Hur ritar man den i en rörelse?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Zabbio, inte den blekaste…. elelr s åmenar dom väl att amn akn rita den utan att låta pennan lämna pappret….. jag skulle nog inte klara det ^^ Som sagt, jag översatte rakt av vad som stod där….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
jo, men det är ju det som menas med att rita den i en rörelse:P
hehe..synd..någon annan som vet?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Börja med ett varv med ytterstrecken och jobba sen inåt.
Om man ser till den "upp o ned vända" så starta där den översta och nedersta triangeln möts och gå moturs. Vet inte riktigt hur jag mer ska förklara det utan att det blir alldeles för invecklat.