Häxor iFokus

Häxor

Etikett: sabbater-och-högtider
Läst 1085 ggr
dragonstar
0

Hur firar ni Lammas?

Vit är det den 1agusti eller natten före som Lammas infaller? Tänkte Uppmärksamma högtiderna lite. =) Jag o min killa har beslutat att fira dem(även omkillen ite är troende innom det okulta eller likande. =)

jag har läst en del i en Wicccas handbok och mycket på internett. Men är osäker på datum o sådant då det skiftar Oskyldig

BB/Emma

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

blodtopp
0

Datumen för högtiderna är dessa:

Samhain - 31 oktober
Yule - runt 21 december (kolla i almanackan efter vintersolståndet)
Imbolc - 2 februari
Ostara - runt 21 mars (kolla i almanackan efter vårdagjämningen)
Beltane - 30 april/1 maj
Litha - runt 21 juni (kolla i almanackan efter sommarsolståndet)
Lughnasadh - 1 augusti
Mabon - runt 21 september (kolla i almanackan efter höstdagjämningen)

(Jag föredrar namnet Lughnasadh före Lammas, då Lammas är katolikernas namn för samma högtid. Men det är jag det =)

Jag firar inte så mycket, än. Brukar ta upp huvuddragen för själva högtiden när jag firar. Om jag har en ritual så brukar den improviseras allt som oftast, så jag vet aldrig innan hur den slutar *S*
   Men om du söker runt på google så kan du hitta många tips på hur andra firar. Hittar du inget som passar dig så gör du nåt som du känner är bra. Plocka från flera olika kanske, istället för att hålla dig till en enda. Det är det bästa. Testa dig fram till hur just Du vill fira det hela =)

dragonstar
0

Tack ja jag tog o skrev det nammnet som jag var sökrast på stavning o utal. för det är svårt med utalen.. Generad

Jag har läst en hel del o jag hittar mycket bra sidor.. me nmånga av dom inehåller tippset sök på nätet och skriver rätt kort om sin egen åsikt.  Jag ska ta och skriva ner datumen. =)

tack för tippsen o jag måste ju säga att jag inte häller firar nått men det låter som en bra mjukstart att komma in i det.. smakar på lte av varje innan jag bestämmer vad jag sak ta mer av. =)

BB/Emma

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.