Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 741 ggr
aris-eile
0

Arthur Edward Waite och Benjamin Rowe

Jag tänkte ge lite information om två framstående personer inom andra grenar av magiarbetet än det som normalt tas upp här.
Jag lämnar lite öppet, så att man kan söka mer efter information om så önskas.
Det är en del kontraster till det som oftast diskuteras här, men en del av det ligger ju även till grunden för den rituella strukturen som det talas så varmt om här på HiF.
Det är viktigt att hitta en helhet och grund i det man gör och varför.
Jag har medvetet utelämnat specifik information om Crowley, Spare, Dee och Agrippa utanför detta inlägg.

Det kan komma att komma sedan.

Arthur Edward Waite (1857 - 1942) var en ockultist och var dessutom med att skapa den populära och vida spridda och använda Rider-Waite Tarot-leken. Han skrev även den medföljande texten "The Pictorial Key to the Tarot". Detta kan nämnas extra viktigt eftersom det var en av de första kortlekarna som fullt ut illustrerats på alla 78 korten, istället för som tidigare bara den stora arcanans 22 kort.

Waite var en mycket omtyckt författare och skribent och hans ver mottogs väl även i de högre akademiska kretsarna. Han skrev mest ockulta texter om ämnen som divination, Rosicrucianism, frimureri, svart och ceremoniell högre magi, Kabbalism och inte minst alkemi.

Han översatte också många viktiga verk inom mysticism och alkemi. Hans arbeten om Graal, som influerats av hans vänskap till Arthur Machen, anses speciellt viktiga. Många av hans verk trycks fortfarande, till exempel "The Book of Ceremonial Magic", "The Holy Kabbalah", och "New Encyclopedia of Freemasonry" har ganska nyligen tryckts igen.

Benjamin Rowe (1952 - 2002) var en amerikansk kabbalist och ceremoniell magiker som publicerade ett antal artiklar om Kabbalah och det numerologiska system som Dr. John Dee använde. Han tog till sig delar från Golden Dawn för sitt eget system och använde den rituella strukturen som tagits fram av Broder Achad.

Han var en av de få ur den högre skolan som utförde rituellt arbete och publicerade vad han gjorde och kom fram till.
Vilket är en sak jag (och flera med mig, faktiskt) inte helt höll med om att man skulle göra då, och jag anser heller inte nu att man skall göra det.
Men han gjorde det och informationen finns tillgänglig om man får tag på hans böcker. Han var även, liksom vi är, verksam på internet, både under sitt eget namn och som Josh Norton.
Några av hans verk, är till exempel "Essential skills of magic", "Beast and the Star", "Scrying" och "Book of Seniors".

Benjamin Rowe är det relativt lätt att hitta material från och om. Men med det som med allt. Var noga med källan och se om ni kan få tag på material direkt från O.T.O eller av honom själv, det är det lämpligaste stället att börja.

Trollvind
0

Intressant! Jag laddade ner en pdf om Scrying häromdagen men har inte haft tid att läsa den än. Jag var tvungen att kolla nu vem som skrivit den och minsann var det Benjamin Rowe!

Zoraye
0

Kontraster är bra, de berikar. Mycket intressant, stort tack för infon!

aris-eile
0

Se där ja…