Häxor iFokus

Häxor

Etikett: i-häxans-trädgård
Läst 3255 ggr
Lindbygarden
1

Hjälp med tips om magisk trädgård!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Jag är rätt ny för er här ute, har varit medlem länge men skrivit lite. Jasmine heter jag iallafall:o)

Planerar att ta hand om min trädgård och innergård. Så jag tar tacksam emot tips om hur man kan göra för att få harmoni och trevnad samt vilka medicinalväxter, kryddor,köksväxter mm som kan tänka trivas hos oss!

Jag hr inga gröna fingrar och har endast satt en och annan tomatplanta tidigare:o)

Jag vet att det blir ett mångårigt projekt då det är mkt mkt som ska göras och stora ytor.

Inte heller ngr giftiga plantor då jag har småbarn och djur som springer runt o pockar med allt.

Bild  på vår stenlänga i söderläge,Tindra i förgrunden:O). Har  idag endast har nässlor mot sin sida och en och annan liten tulpan som överlevt flera år av bortglömdhet. Vad tror ni kan trivas mot denna sida? Vi hade planerat att putsa upp väggen men vi har massor av småfåglar som bygger bo och har sina ungar mellan stenarna..

Supermysigt med enormt mkt kvitter och pip men ack va mkt fågelskit:o)De får ha kvar sina bo så väggen förblir ren sten..

Jag blir hemskt tacksam för alla tips och råd samt åsikter!

Mvh Jasmine

Coturnix
0

Vilken härlig utgångspunkt!:) En stenvägg med fåglar. Jo jag skulle sätta ett träd i mitten som "vårdträd", stockrosor, rosor, spaljerade fikon…hm du skriver inte vilken zon men jag fick för mig att den är god….åå ni kanske kan ha sådant vackert blåregn…ok de är lite giftiga. men det går att lära barnen att inte äta giftiga växter…men det är ju jag det, mina drömmar

Det bästa är nog att verkligen "drömma" fram sin egen trädgård!

Vekka
0

Vilken vacker sten länga :) nää….inte putsa o måla, den är vackrast som den är :)
som ovan, till en sådan vägg är stockrosen självklar :), rosor, syren, fläder alla möjliga medicin o kryddväxter, liljor, akleja osv kan nog fortsätta i det oändliga om man nu slippar att plantera allt själv :)

Lindbygarden
0

Tack för tipsen! Vi bor längst ner på södra öland.. vilken zon vet jag inteGenerad

Jag ska lägga in lite fler bilder så får ni ser hur det ser ut runt omkring..

# 1 "vårdträd" är det iform av rosor eller är det ett stort träd? För man kan tydligen inte ha stora träd för nära muren för då spränger rötterna den sen:o(

Spaljerade fikon låter spännande!

"2 Tänker du då rosor mfl högväxande i bakgrund och sen mer lågväxande i framkant?

Växterna bör tåla mkt sol och här är rätt torrt.. självklart vattnar jag men e de lite lite härdiga är det jätte bra!

Coturnix
0

#3 Trädet tänkte jag ju skulle stå i mitten. Då kommer dess grenar också skugga så att det inte blir så torrt och soligt. Åå du kan sätta valnöt säkert…vanliga vårdträd var bland andra lind, lönn, ask…

Lindbygarden
0

#4 Ahaa.. mot väggen eller lite mer mitt i?

Ska se om jag hittar fler bilder…

Valnöt… låter både gott och vackert:o)

Lindbygarden
0

här har jag stenlängen precis på min högra sida och har tagit bilden rakt västerut.. man kan se min lilla pålle lääängst bort:o)

Det som fortsätter förbi stenmuren är idag hage men kanske kanske ska jag förlänga hela vägen till den bortre gärdesgården som inte syns..

Lindbygarden
0

Sen om man vänder sig om och går till slutet på längan och kikar runt hörnet så ser man gaveln på vårt hus där det finns en stooor rabatt som idag är helt övervuxen..

Där ska vi höja och göra ny veranda… jag vill sååå hemskt gärna göra en stenterass med örter mm i olika terasser ner till marknivå.. I mitten ska det löpa en trappa/gång uppifrån altanen Den ska alltså vara helt infasad i terassen..

Terass görs med naturstensflis/block

Bilden är tagen snett österut därför ses inte hela galven

Vekka
0

Ja jag tänkte, fläder o syren buskar/träd bakom o klätterrosor mot väggen även stockrosor får en plats längre bak, flädern o syrenen kräver ju lite plats o ska inte planteras för nära väggen som sagt för rötterna.
Min tanke är att du får en underbart blommande  o luktande plats + att det mesta är ätbart, du kan också sätta rabarber -vackra blad o goda vill man inte äta dom så blommar dom vackert. Längst fram kan du sätta jordgubb, smultron en hörna Hallon, på spalje Björnbär osv. Hela längan blommar vackert o smakar ljuvligt.
Nässlorna är fina o goda, fin fint the:) dock lite svåra att hålla på den plats man vill dom ska stanna kvar på.
Även gott för barnen som kan gå o provsmaka när det mognar :)

Lindbygarden
0

åhh.. jag har en hel stenvägg på innergården också.. där tänkte jag plantera klätterrosor mellan varje fönster:o)

Nu har ni nämnt två olika spaljeväxter.. fikon och bjärnbär.. kan man sätta dem utan problem mellan rosorna mot väggen eller tänker ni ut i själva gräsmattan?

Jag ska se om sambon kan hjälpa mig göra en liten ritning så ni kan se hur det ser ut..

Hade tänkt en liten gång med fin marksten som går ut mot hästhagen:o)

lightseeker
0

du, lavendel är också tacksam i söderläge,

kalcit
0

Väl mött Jasmine!

Ja,jag är oxå nykomling här… Flört

Måste börja med att säga att jag håller med ovanstående! Vilket underbart utgångsläge du har!! Dessutom tycker de flesta "örter" om att ha mager o sandig jord om fötterna som tex lavendel… De gillar även mycket sol! Fundera hur du vill ha det och så kommer du med all säkerhet ändra dig under resans gång… Det är halva charmen med trädgår o örtagård tycker jag!  Själv har jag en mindre örtagård på kanske 80kvm som jag hållt på med i 9år. Jag har ju iofs en kropp som bråkar med mig så jag kan aldrig genomföra mina projekt själv utan måste fjäska med gubben… HAn är oftast allt annat än samarbetsvillig. Men iallafall så har jag planer på att göra en permanent cirkel för sabbater med en pergola runt,, kanske vore något? Jag kan även rekomendera Isop som liten tjusig häck runt dina land. Den är kanske tom vintergrön hos dig! Jag kan skicka dig bebisplantor om du vill, jag har masssssor!! Varje vår klipper jag ner den till ca tio centimeter. Då växer den sig frodig och blommar sedan i mitten av juli helt hysteriskt :)) Humlorna älskar den! Något annat du kan tänka på är att kanske när du köper dina plantor som du ska ha i din örtagård att du köper mer än en av varje, gärna tre eller fem. Det ser så mycket bättre ut om man planterar i grupp. Dessutom händer det att de små liven dör under vintern o då har man förhoppningsvis några som klarat sig!

Örternas värsta fiende är att stå med fötterna i sur(blöt)jord vid minusgrader, då fryser de. Väldränerat ska det vara ;-) Men jag tror nog att du har det, annars går det att fixa! Rosor vill ha fet jord likaså klematis, man kan alltid jordförbättra.

Ja, jag ska väl inte tråka ut dig med mitt låååånga inlägg mer

;-)

Skriv gärna om du vill ha tips.. Med ljus o lycka till! Kalcit

Lindbygarden
0

Underbara ni vad fina ni är!

Jag älskar lavendel, doftar underbart! Så dem vill jag gärna ha mååånga av!

Kommer med lite fler bilder ska nu ta en liten sen promenad med mina små troll och deras far som arbetat sent.

Lindbygarden
0

#11 Isopen är jättevacker!

Lindbygarden
0

en bild där man ser vår innergård.. funderar på klätterosor mot väggen.. men som sagt vi har massor att göra..

Har ni några tips på vad som skulle kunna vara fint?

Jodrena
0

åh vilken mysig gård!

kalcit
0

Hej igen! Hur går det med täppan? Hojta till när du vill ha Isop plantorna, de är små men många o växer hyffsat fort. Har inga mördarsniglar som du behöver oroa dig för heller :)

kram Kalcit

Hennum
0

vad fint det är! du har fått jättebra tips här. kan nog bli en riktig toppenträdgård. och man behöver inte göra det svårt för sig heller, finns massvis med växter man inte behöver gröna fingrar till, som tur är.

har du funderat på någon liten sak med vatten i? det är väldigt trevligt iaf. behöver inte vara något stort ju. vi har en pytteliten grej här hemma 1 ggr 2 meter :P, när jag var liten åkte vi till en liten sjö och fångade in diverse vatteninsekter, som vi planterade in i den lilla "dammen". det var otroligt lärorikt. billigare än guldfiskar, och mer spännande oxå faktist.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan