Ett boktips för barn.
Ser fin ut, men min tanke var väl litet att man kanske inte ska "tvinga" på ungarna en sorts "mall" från början? då kanske du ska ha en bok om islam, kristendom, buddhism mm så barnet själv akn tänka över de olikheterna som finns o likheterna…..
bara min spontana tanke så….. att uppfostra enbart wiccanskt kanske inte är mycket bättre än kristet ur någon skum synpunkt…. har väldigt svårt o förklara hur jag tänker eftersom jag nog inte ens vet det själv 
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#1 du har så rätt men vi är några här inne som har barn som redan tidigt (vilket min dotter och söner )visade sina signaler och min dotter på 8år har även eget altare som hon skapat. Men två av mina döttrar och ena min son är inte ett dugg intresserade utan håller sig neutrala så jag tror nog att de är så att man känner detta tidigt de gjorde jag som barn och visste jag är inte som alla andra . Klart man inte skall påverka sina barn utan de skall få gå sin egen väg på stigen så vidare de inte är fara för deras liv. Bless Hias
Barn ska få kolla på olika grejor, har en kille som är 25+ som det fortfarande kliar i fingrarna på, när han ser en elektrisk sak, som han inte sett insidan på. Han skruvade sönder allt när han var liten. De andra två har haft samma möjligheter, men valt andra vägar. Vi har Barnen bara till låns, och vet inte vad de är ämnade för här i världen..Men visst påverkar vi ,såg nyss att den yngsta håller på att skriva en uppsats om shamanismen,
undrar var han fått det ifrån.
Vandra i Ljus å Skönhet
Jag har inte barn själv men tror att det egentligen är rätt enkelt. Förhoppningsvis känner man sina barn väl och har god självkännedom. Då tror jag man vet när man uppmuntar ett intresse eller går för mycket in med sitt eget. Är det inte så, ni som är mammor? Har man inte en magkänsla där?

#4 Jo, det tror jag nog.
Min dotter får välja väg själv. Hon brukar be ibland har hon berättat för mig, och då ber hon till både Gud (den kristne), Jesusbäbisen (som hon säger *ler*), mångudinnan, Freja och Bast. :)
Hon pratar med stenar och träd också.
Hon tycker om att läsa i en Barnens Bibel som hon har, men läser lika gärna berättelser om asagudarna eller lyssnar på mina berättelser om solguden och moder Jord.
Såklart påverkar man dem, det är ju oundvikligt. Även om man inte medvetet försöker, så snappar de upp konversationer, och ser hur man själv lever. Det viktiga tycker jag är att man uppmuntrar barnen att tänka själva, att leva såsom de själva vill och önskar, att lära sig av naturen och respektera liv och natur.

#4 Du har så rätt Emmi är en kopia av mig som barn både till utseende och sättet och för ca ett år sedan då hon va 7år så berättade hon för mig om olika ting som gjorde att jag kände del igen mig samt att hon fått gåvan. jag kontaktade en mycket godvän till mig som är shaman och bad han komma över vilket han gjorde vi gick tillsammans ut till en plats som jag ofta går me mina barn och där vi brukar lämmna gåvor till gudarna mm. Där så tog Broder Vittfare över och när han va klar så brann hans händer och Emmi va helt slut och de vi kunde konstatera va att hon va helt klart enad me moder jord hon va såååå Jordnära.
Ja hon är lite egen ska ni veta men go ändå*S*

#5 kan bara hålla me du säger och jag har ju 6barn och var av 3 följer mig mer eller mindre och tre helt utanför Men Emmi är den som visat de starkast och verkligen brinner av iver varje dag .Hon har sedan hon lärt sig gå plockat pinnar,stenar och löv mm för de ville hon ha hemma nu har hon skapat sitt egna altare sedan ett år tillbaka och de är ur hennes synvinkel ett mycket glatt barnaltare BlessedBe

jag har nog aldrig egentligen tyckt det varit fel att "uppfostra barn" med en viss religion i fokus. Förr eller senare kommer de ändå ifrågasätta de mesta och att de då fått en kristen/wiccansk/judisk/whtvr uppfostran kommer gevietvis sätta sin prägel på de val människorna gör senare i livet… och det är väl.. bra? Som sagt.. inga religioner är farliga och får jag barn nån gång kommer jag givetvis att lära dom och uppfostra dom tusen ggr mer mot naturreligion än mot någon annan religion, men kommer även göra mitt bästa för att de ska lära sig ifrågasätta oxå. Barn blir inte klokare för att man försöker skydda dom mot yttre påfrestningar, utan snarare starkare som individer om man ger dom det man själv kan och sedan utifrån det låter dem bilda sig en uppfattning.
.. jehovas kommer ändå knacka på dörren och försöka få med dom ;)

#8 mycket kloka ord från dig Bless you

hemma hos mig, så är det barnen som uppfostrar mig.
Dom kommer till mig och berättar om sina övernaturliga upplevelser och kräver svar.
Efter att ha tryckt bort allt, sedan jag var liten, så fann jag mig plötsligt nödgad till att "öppna upp", igen.
Detta resulterade i att hela min egen världsbild, hamnade upp och ned. Jag hade ju varit tvungen till att förtränga allt, när det blev för mycket demoner, osv.
Barnen skolar mig och numera delar vi varandras uppelvelser, med varandra. VI är också väldigt frispråkiga gentemot andra människor när det gäller vår naturliga religion.
Jag har aldrig studerat tex. wicca, men det känns när ni beskriver det här, som att det är lika styrt av riter, symboler och ord, som inte alltid hänger ihop med nordisk mytologi.

Wicca är ju en religion som föddes i England, men det finns ju lite nordiskt/germanskt i den gamla Engelska tron också förstås som färgat Wicca. De keltiska och germanska folken har ju levat rätt nära varandra.

#12 ja du har så rätt så jag är mycket i den keltiska Wiccan även om vi kanske är få så känner jag till några fler .

Puttar för de som är nya me barn /krax